Idag kördes det en gul UL buss på 677, Bussen som kördes var Nobina 6741 och korten är tagna i Campus Roslagen. Norrtälje
(https://lh5.googleusercontent.com/-ci-F3IoC7JU/T_sCmsoamiI/AAAAAAAAAFg/rCNvPMbBKck/s0-d/IMAG0210.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-6RRikHyykl0/T_sCtIB-OZI/AAAAAAAAAFY/A7qZiF1Eh8Q/s850/IMAG0212.jpg)
Ber om ursäkt för dåliga bilder men har förlagt min kamera på något bra ställe..
Trevlig kväll / Johan
Det var som.... Trevligt och bara för att jag var ledig :( Undrar om Access-resenärerna åkte gratis :P
Wow, det var ovanligt! Fel färg och fel golvnivå, finns det inte bussar nog att råda bot på nåt av dem ens under sommaren? :P
Citat från: DEB skrivet 09 juli 2012, 18:47:51 PM
Wow, det var ovanligt! Fel färg och fel golvnivå, finns det inte bussar nog att råda bot på nåt av dem ens under sommaren? :P
Nej, RÄTT golvnivå =) Det är bestämmarna det är fel på!
näjj, 2200 igen... :-X
Hej
Jag kan trösta alla som tyckte att det var fel färg och fel golvnivå att 6741 är tillbaka i Uppsala igen, och till de andra ni kan få låna den nån annan gång för att slippa lågggolvare.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 11 juli 2012, 15:24:08 PM
Hej
Jag kan trösta alla som tyckte att det var fel färg och fel golvnivå att 6741 är tillbaka i Uppsala igen, och till de andra ni kan få låna den nån annan gång för att slippa lågggolvare.
mvh Stefan P
Låggolv? Nej. lågentré.
Och hur dyr blev denna tur? Det är väl 5000 kr/avgång i vite för normalgolv på 676?
Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2012, 15:58:19 PM
Låggolv? Nej. lågentré.
Och hur dyr blev denna tur? Det är väl 5000 kr/avgång i vite för normalgolv på 676?
Lönar det sig att köra över huvudtaget? Är det överdrivet mycket dyrare att ställa in en avgång helt?
Låter ju inte klokt om det är 5000 i böter för att köra med riktig buss... då kan man lika väl strunta i att köra .. med sånt bötesbelopp uppmuntra man väl knappt till att köra alls . Det viktigaste är väl ändå att turen körs överhuvudtaget..
Citat från: yngrot skrivet 20 juli 2012, 14:27:44 PM
Låter ju inte klokt om det är 5000 i böter för att köra med riktig buss... då kan man lika väl strunta i att köra .. med sånt bötesbelopp uppmuntra man väl knappt till att köra alls . Det viktigaste är väl ändå att turen körs överhuvudtaget..
Det är säkert ett ännu högre bötesbelopp att ställa in turen.
Nu har jag inte uppgifterna framme, men redan i n/v-upphandlingen hade man ju frångått punktviten för sådant. Och skälet är förstås att även SL tycker det är bättre att turen går än att man av sådana skäl ställer in. Vid ett enstaka tillfälle lär det alltså inte bli några konsekvenser alls. Däremot får man inte enligt avtalet köra 676/677 med annat än blåa låggolvsbussar/lågentrébussar. Skulle man missbruka reglerna kring detta skulle alltså SL kräva en åtgärdsplan med höga viten om det inte åtgärdas. Och då handlar det snarare om miljonbelopp än 5000 kronor.
Vad SL är intresserade av är ju att man normalt har tillräckligt stor teknisk reserv och som uppfyller ovanstående krav (iaf lågentré och SL färg). Men inte ens SL kräver ju att man skall ha en förfogandevagn stående i Uppsala, så jag är övertygad om att inte SL har några invändningar mot denna mycket goda lösning från Nobinas sida, på en oplanerad situation.