Sågs under eftermiddagen.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/IMG_03272.jpg)
Tänker man försöka slå sig in på den amerikanska marknaden? ;D
Tror inte det, ingen delad ruta :>
Citat från: Cyklisten skrivet 06 juli 2012, 22:39:34 PM
Tror inte det, ingen delad ruta :>
Inget för Sverige då heller? ;)
Jag tänker mest på hur Volvo Säffle nyligen lite motvilligt införde delad vindruta och konventionell inåtgående framdörr på 8500 efter starka önskemål från de största bussbolagen i Sverige. Önskemålet är rätt förståeligt med tanke på hur många hela vindrutor som spricker varje år enbart pga spänningar i rangliga stadsbusskarosser på ojämna landsbygdsvägar.
Arriva hade ju till och med gjort om rutan till delad på sina Säffle 500 i Malmö, med någon slags silikonfog i mitten.
För tillverkaren betyder designen en hel del. Däremot struntar vindruteekonomiansvarige däremot en hel del i designen när denne ser de röda siffrorna. Då beställs nog snabbt dubbla rutor, samt ett rör silikon till handsprutan. 8)
Otroligt ful buss
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2012, 09:38:51 AM
Otroligt ful buss
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Lite samma problem som jag ser med 8900, att man envisas att ha nån sorts 'svart mustasch' som hänger ned på fronten,
vore i mitt tycke betydligt snyggare om man kunde hålal sig till en färg, svart är inte alltid så j***a kul...
Kofångaren var ju obefintlig, och med stora plastbitar i hörnen, det är ju hörnen som brukar ta stryk.
Sjukt snygg i mitt tycke. Ska denna modell ut på svenska vägar?
Tänk CityWide som gasdriven ledbuss, det vore mumma:D:D
Ful eller snygg är ganska irrelevant. Men design har den helt klart. Jag undrar om den är tillräckligt praktiskt konstruerad att man kan enkelt och snabbt byta glödlampor framtill helt utan verktyg. Samt om man kan kontrollera kylvätskans nivå samt fylla på mer vätska utan att öppna motorluckan. Allt jag nämnt hör till "en äkta Scania" för mig. Dessvärre brukar dock sådana praktiska funktioner försvinna när en massa design blandas in.
Sen är detta heller ingen ny konstruktion, utan bara en vanlig OmniCity/Link med en ny front. Precis som att Volvo 9700 i grund och botten är en Star från Oy DeltaPlan Ab i Lieto.
Bussen är inte så ful men lacken gör ju att den ser ful ut
Hade man bara behållit grillen svart hade den sett mycket bättre ut, se mitt mycket snabba kladdande några minuter i Paint. OBS! Inget höjdarjobb, men ger en bild av vilken skillnad det blir med endast grillen svart. Om det inte är ok Andreas91 att jag kladdade på bilden, säg till.
(http://dl.dropbox.com/u/13096898/IMG_03272.jpg)
Blev bättre med mindre svart .
Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2012, 00:42:06 AM
Sen är detta heller ingen ny konstruktion, utan bara en vanlig OmniCity/Link med en ny front. Precis som att Volvo 9700 i grund och botten är en Star från Oy DeltaPlan Ab i Lieto.
Heter inte karosstypen för 9700 något med Star dessutom? 9700 är väl Volvos modellbeteckning, men jag tycker mig ha sett tidiga 9700:or med typbeteckningen Volvo B12M/Carrus Star och så ett nummer. Hette dessutom inte 8700 Carrus Vega II från början?
Citat från: Svemicke skrivet 18 juli 2012, 03:32:38 AM
Heter inte karosstypen för 9700 något med Star dessutom? 9700 är väl Volvos modellbeteckning, men jag tycker mig ha sett tidiga 9700:or med typbeteckningen Volvo B12M/Carrus Star och så ett nummer. Hette dessutom inte 8700 Carrus Vega II från början?
Karosskonstruktionen till 9700 har tillverkats sedan 1983 och har fått ett antal facelifts genom åren. Den mellanhöga modellen.
Star 50 > Star 501 > Star 502 > Star 503/9700H > 9700H NL.
Ja, Star 503. Har nämligen för mig att jag sett en 9700 trots att det inte var det. Alltså karossen på ett Scania-chassi.
Du menar något i stil med denna?
(http://www.home.no/trollfjord/QValdres70%20Oslo%20S%202004-11-22.jpg)
eller
(http://www.home.no/trollfjord/QNordfjord%202004-12-30.jpg)
Något i stil med den första, ja. :)