Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 02 juli 2012, 21:28:24 PM

Titel: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Fredde skrivet 02 juli 2012, 21:28:24 PM
De nya dubbeldäckarbussarna är för höga för hållplatstaken vid resecentrum i Uppsala och riskerar därför att slå i när de åker förbi. Det är något som upptäckts först efter att bussarna tagits i drift. Men att bygga om hållplatserna är inte aktuellt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5175380 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5175380)
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 21:41:14 PM
Man få väl bygga ut plattformskanten med några rader kantsten till så slipper man problemet, annars kommer även den mest erfarna föraren nån gång att vrida ut tvärt och riva sönder bakpartiet
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: KG skrivet 02 juli 2012, 22:18:16 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 21:41:14 PM
Man få väl bygga ut plattformskanten med några rader kantsten till så slipper man problemet, annars kommer även den mest erfarna föraren nån gång att vrida ut tvärt och riva sönder bakpartiet

Finns ej plats i gaturummet för det.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Nico skrivet 02 juli 2012, 22:54:42 PM
Nya resecentrum i Uppsala är väl lite av en flopp i sig... i alla fall ur busstrafikhänseende. Däremot är det en eminent cykelparkering och cyklarna verkar ha varit prio ett.  :-X   :o
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:10:22 PM
Citat från: KG skrivet 02 juli 2012, 22:18:16 PM
Finns ej plats i gaturummet för det.

Bara att smalna av gatorna då, hellre det än att skattebetalarna ska betala kostsamma reparationer av bussarna p.ga byggfel
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:15:17 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:10:22 PM
Bara att smalna av gatorna då, hellre det än att skattebetalarna ska betala kostsamma reparationer av bussarna p.ga byggfel

Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:24:33 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:15:17 PM
Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.

Så smalt kan man väl ändå inte ha byggt? det är ju inte meningen att man ska smalna av metervis.
Ytan måste väl vara minst 7-7,5 meter idag.
Titel: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: bjorn_k skrivet 02 juli 2012, 23:37:29 PM
Exakt samma sak hände i Danderyd... Inte sjutton bygger dom om terminalen för det inte... Däremot var man ju tvungen att göra mittåt i Jakobsberg med pelarna som stod ivägen...
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:43:51 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 23:24:33 PM
Så smalt kan man väl ändå inte ha byggt? det är ju inte meningen att man ska smalna av metervis.
Ytan måste väl vara minst 7-7,5 meter idag.

Det är väldigt smalt. Vet inte hur mycket man måste smalna av för att det inte ska skrapas i.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: JB skrivet 03 juli 2012, 00:18:20 AM
Citat från: Nico skrivet 02 juli 2012, 22:54:42 PM
Nya resecentrum i Uppsala är väl lite av en flopp i sig... i alla fall ur busstrafikhänseende. Däremot är det en eminent cykelparkering och cyklarna verkar ha varit prio ett.  :-X   :o

Nja, vill hävda att cykelparkeringen har stora brister den med. Men det är i alla fall bättre än det var tidigare!
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Nico skrivet 03 juli 2012, 00:24:33 AM
Ska väl inte raljera för mycket, men jag tycker personligen att man låtit cyklarna bre ut sig på bussarnas bekostnad. Visst är cykeln ett bra och populärt sätt att transportera sig i Uppsala, men den lösning som man nu valde vid resecentrumet är knappast optimal och det ställer till det en hel del för de som är beroende av att det fungerar för bussarna. I grund och botten handlar det nog mest om att man bland ansvariga politiker m.fl. inte verkar veta ha vetat vad man skulle prioritera och så blev det som det blev.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 juli 2012, 07:48:04 AM
Citat från: Nico skrivet 03 juli 2012, 00:24:33 AM
Ska väl inte raljera för mycket, men jag tycker personligen att man låtit cyklarna bre ut sig på bussarnas bekostnad. Visst är cykeln ett bra och populärt sätt att transportera sig i Uppsala, men den lösning som man nu valde vid resecentrumet är knappast optimal och det ställer till det en hel del för de som är beroende av att det fungerar för bussarna. I grund och botten handlar det nog mest om att man bland ansvariga politiker m.fl. inte verkar veta ha vetat vad man skulle prioritera och så blev det som det blev.
Nä politikerna är ju knappast några trafikerxperter. Däremot är ju frågan hur bra UL var på att trycka på inför ombyggnaden? Känns väl också lite som att den lokala stadsbusstrafiken fått rätt bra förutsättningar, medan situationen för regionaltrafiken har blivit relativt dålig. Kan ju vara så att planerarna från kommunen (vet inte hur mycket Trafikverket varit inne på den delen i projektet) inte riktigt tyckt att regionaltrafiken varit stadens ansvar? Men i en sådan här process är det naturligtvis oerhört viktigt att UL är med och tycker på. Men kanske har man inte heller varit beredda att avsätta några pengar?

För det är ju också beroende för om man skall bygga om eller inte. Eftersom det är UL som valt att man skall ha dubbeldäckare, så får givetvis UL i sådana fall stå för ombyggnadskostnaderna.

Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: AO skrivet 03 juli 2012, 17:03:12 PM
Att påstå att det är politikernas "fel" blir ju väldigt märkligt. Att tro att politikerna sitter och detaljstyr sådant är fel. Sånt utarbetas på tjänstemannanivå. Politikerna tar fram en detaljplan, höjd på hållplatser m.m. ska ju ligga på "expertnivå", dvs tjänstemannanivå, och har troligen även gjort så i detta fall.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Nico skrivet 03 juli 2012, 20:44:33 PM
Citat från: AO skrivet 03 juli 2012, 17:03:12 PM
Att påstå att det är politikernas "fel" blir ju väldigt märkligt. Att tro att politikerna sitter och detaljstyr sådant är fel. Sånt utarbetas på tjänstemannanivå. Politikerna tar fram en detaljplan, höjd på hållplatser m.m. ska ju ligga på "expertnivå", dvs tjänstemannanivå, och har troligen även gjort så i detta fall.

Vari tycker du att det märkliga består att säga att politikerna styr över det hela?!

Givetvis detaljstyr de inte, men det har jag inte heller påstått. Däremot hävdar jag att politikerna är de som anger vad de vill ha, dvs. t.ex. prio på cykel före buss osv. Sedan är det givetvis upp till tjänstemännen att detaljplanera det hela, men tjänstemännen kan ju då knappast gå emot de politiska intentionerna vilket i sin tur påverkar slutresultatet.

Att UL sedan verkar vara en väldigt svag aktör och har svårt att hävda sig gentemot Uppsala kommun m.fl. påverkar nog det också.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juli 2012, 21:40:23 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2012, 23:15:17 PM
Går inte. Smalnar man av så kommer inte bussarna komma förbi bussar som står vid hållplatserna.

Det är nästan för smalt för detta redan idag. Kungsgatan har verkligen blivit lite väl smal sedan "resecentrum" blev klart. För nu handlar det ju om själva Kungsgatan, och inte lokalgatorna Stadshusgatan eller Fjalars gränd. Överlag är Uppsala C trångt och bökigt att trafikera med bussar längre än 12 meter, och jag är övertygad om att inga praktiska provkörningar har utförts. Dvs attt designerna, arkitekterna, tjänstemännen och politikerna har haft helt fria händer utan att de känt behovet av att blanda in ett enda bussföretag eller en enda fysisk buss att mäta med.

Och vi har ju redan sett bevis på att bussresenärerna direkt blir irriterade enbart på bussförarna om förarna inte kan angöra sina hållplatser pga snöhögar eller felparkerade bilar...
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: preacher skrivet 03 juli 2012, 22:00:08 PM
Är nog inte den sista gången detta händer. Miljöplanerare har helt missat hur bussar ser ut o fungerar idag. I Karlskrona bygger man hållplatserna så höga att man inte kan svepa med främre överhänget utan att slå i kantstenen. Tidigare svepte en Boggie buss ner ett väderskydd med baken. Först då kom dom o mätte svepytan. Dom gör säkert så gott dom kan men borde nog uppdatera sej efterhand det kommer nya bussar. Det är ju lätt att komma att o mäta bussarna.
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Nico skrivet 03 juli 2012, 22:14:58 PM
SL har ju sina s.k. riktlinjer för buss (senaste utgåvan är från 2008) där sådant som vägbredd, trottoarkantshöjd o.dyl. specas. Dessa riktlinjer är inte tvingande i sig, men de flesta kommuner m.fl. brukar iaktta dem. Sedan finns det även liknande från olika entreprenörer mm. Frågan är dock hur bra man är på att ta till sig sådant här på annat håll i landet?
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Fikman skrivet 03 juli 2012, 23:01:20 PM

Det är ju tyvärr valigt att vägingengörena sitter vid sitt fina skrivbord å ritar utifrån sina data modeller utan ens veta att stava till verklighet, vet en rondel dom fick bygga om 3 gånger.

Sen är det trafikbesällare som promt kräver "svensak" dubbeldäckare, borde väll vara totalekonomisk fördelaktigt att köpa en standard 4 meters
Titel: SV: Inga planer på ombygge - trots för höga dubbeldäckare
Skrivet av: Omnilasse skrivet 04 juli 2012, 08:33:34 AM
Men här måste ju trafikhuvudmännen vara tydliga mot kommunerna som planerar - SL har ju varit rätt föredömliga med att ge ut riktlinjer här - men även andra trafikhuvudmän brukar ha en del sådana saker specificerade.

Men här skulle man i övrigt när det gäller terminalen helt enkelt sagt ifrån att med den lösning som man valt kan vi inte trafikera centralen (dubbeldäckare kanske man själva inte hade i tanken är planerna togs fram) . Samtidigt är frågan hur involverade man har varit? Men en tanke var väl också att man mest skulle ha genomgående linjer (hur nu det skall fungera med regionalbussar), och då kan man förstås dra ner på antalet hållplatser...Har väl alltså en känsla av att man var aktiv från Uppsala Buss som är van att ha en tät kontakt med kommunen, medan UL inte riktigt var med i planeringen. Fast detta är förstås spekulationer - men UL borde helt enkelt inte accepterat en så dålig lösning som det blivit där för regionalbussarna.