Införskaffade en ny bil igår. 
Blev en fin resa från Gävle till Skillingaryd i småland för att köpa den. Blev en Fusionblå Saab 9-5 linear 2.3T.
Nu ska de åkas :)
(http://ocker.se/saaben.jpg)
			
			
			
				Ursäkta, men är det en SAAB?? J-vligt snygg sådan isf. Kan inte så mycké om senare tids bilmodeller... ???
			
			
			
				Det är en saab ja  ;D
			
			
			
				Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 30 juni 2012, 18:54:07 PM
Ursäkta, men är det en SAAB??
Numera skrivs Saab inte ut med versaler. Denna förändring skedde 1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget bytte namn till Saab AB. Namnet är visserligen än idag en akronym (initialförkortning), precis som Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Ändå är det än idag väldigt vanligt att man skriver firmanamnet Saab i versaler, medan man inte gör samma sak när man skriver firmanamnet Fiat.
Angående köp av en lagom begagnad Saab så är det en bra affär just nu. Man har alltid fått rejält mycket bil för pengarna när man handlar en begagnad Saab, men idag är andrahandsvärdet löjligt lågt. Själv har jag en 9-3 -99 som förstabil som jag köpte för 7000 kr och därefter lagade upp för c:a 3000 kr. Allt (utom SID-displayen som jag ännu inte hunnit laga för 350 kr) fungerar idag helt perfekt och den krånglar aldrig. Mätaren har nyligen slagit om till 20 000 mil.
Nästa projekt är en blå 9-5 kombi -99 som dock arbetat hårt i många fler mil. Då den kokat en månad efter genomförd godkänd besiktning fick jag den nästan gratis, och nu pågår ett helgarbete att i lugn och ro lyfta av och plana toppen, samt byta en hel hög med packningar samt vattenpumpen. Kostnaderna utöver inköpet har hittills sträckt sig till enbart delarna.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/197661_10150900838521623_697813702_n.jpg)
Plus lite "dekaltrim" som pricken över i:et! 8)
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 02:49:55 AM
Numera skrivs Saab inte ut med versaler. Denna förändring skedde 1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget bytte namn till Saab AB. Namnet är visserligen än idag en akronym (initialförkortning), precis som Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Ändå är det än idag väldigt vanligt att man skriver firmanamnet Saab i versaler, medan man inte gör samma sak när man skriver firmanamnet Fiat.
Överhuvudtaget skall man skilja på hur ett företagsnamn enligt Språkrådets skrivregler skall skrivas i löpande text och hur det skrivs i logotypen och bolagsregistret. I de senare är det fritt fram att använda versaler och gemena godtyckligt. I löpande text rekommenderasl det för ett företagsnamn eller varumärke skrivas med inledande versal och resten gemena om det uttalas som ett ord: Saab, Ica, Ikea... Däremot skall det skrivas med versaler om varje bokstav uttalas var för sig: OK-Q8, MG, SJ... Alldeles oavsett hur Saab skulle skrivit själva skall det alltså skrivas Saab i text. Allt för att underlätta läsningen och kanske också skrivningen. 
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 02:49:55 AM
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/197661_10150900838521623_697813702_n.jpg)
Plus lite "dekaltrim" som pricken över i:et! 8)
****
På vilken modell sitter dessa gamla Saab-märken? "Eget patent" på din 9-5:a?
HJP
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 02:49:55 AM
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/197661_10150900838521623_697813702_n.jpg)
Plus lite "dekaltrim" som pricken över i:et! 8)
Kul med en riktig Saab logga på bilen  8)
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.
			
 
			
			
				Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 10:45:51 AM
Kul med en riktig Saab logga på bilen  8)
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.
****
Håller med dig. Även om gripen är snygg, så är den helt förknippad med Skåne.
HJP
			
 
			
			
				Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 10:45:51 AM
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.
Det är ju ganska uppenbart. Saabs reklamgubbar vill ju att bilen ska vara ett jetplan för vägen och att alla ska se det på samma vis.
Kör själv en saab 9-3 -08 och det är en underbar bil.
Kommer äga min bil tills den inte fungerar längre. :)
			
 
			
			
				Citat från: Björn Ax skrivet 01 juli 2012, 11:29:43 AM
Det är ju ganska uppenbart. Saabs reklamgubbar vill ju att bilen ska vara ett jetplan för vägen och att alla ska se det på samma vis.
Jag tycker inte att lastbils logga har något med jetplan att göra  ;)
Dessutom så hade ju faktiskt gamla loggan ett plan om än inte ett jetplan
			
 
			
			
				Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 11:51:01 AM
Jag tycker inte att lastbils logga har något med jetplan att göra  ;)
Dessutom så hade ju faktiskt gamla loggan ett plan om än inte ett jetplan
Det var jag som läste fel. :)
Men lastbilarna vill väl också vara jetplan. :)
			
 
			
			
				Citat från: Björn Ax skrivet 01 juli 2012, 12:01:46 PM
Det var jag som läste fel. :)
Men lastbilarna vill väl också vara jetplan. :)
Nja, dom vill nog hellre vara stora, starka och lasta mycket.
Scania är förresten min favorit bland lastbilar, trots att jag kör en Volvo FM9  ::)
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 01 juli 2012, 09:35:12 AM
På vilken modell sitter dessa gamla Saab-märken? "Eget patent" på din 9-5:a?
Dessa kan man hitta på bl.a Blocket, Tradera och Ebay i priser som rör sig mellan 59 kr/par till 149 kr/st pga utförande. Sök på särskrivningen "Saab emblem". Detta rör sig om bilägare som själva tagit fram tjocka gedigna plastmärken som klistras ovanpå det befintliga emblemet, sedan det rengjorts med kemisk ren bensin i rumstemperatur. Det befintliga emblemet brukar nämligen ofta tappa färgen efter ett fåtal år. Därav behovet. Det finns även dylika märken att montera över originalemblemet på ratten samt mitt i lättmetallfälgarna.
Till vänster: Saab 9-3 -99. Blått emblem med B18-flygplan och text i silver. 99 kr/st (exkl frakt) via Ebay. Säljaren fanns i Portugal. 63mm bak och 47mm fram.
Till höger: Saab 9-5 -99. Svart emblem med B18-flygplan och text i guld. 59 kr/par  (exkl frakt) via Tradera. Säljaren fanns här i Sverige. 63mm både bak och fram.
Här är några fler (lite dyrare) exempel: http://www.blocket.se/vi/27055129.htm
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 juli 2012, 10:45:51 AM
Kul med en riktig Saab logga på bilen  8)
Jag förstår inte varför dom envisats med att använda Scanias gripen i loggan trots att Scania och Saab gått skilda vägar för över 20 år sedan.
Gripen kommer ju dessutom från Skånes landskapsvapen, Scania är ju Skåne på Latin.
Att använda Skånegripen på en bil från Trollhättan efter företagsdelningen 1990 är även för mig helt obegripligt. Scania AB kunde ha fått behålla denna logga helt själva från och med 1991 års bil- och lastbilsmodeller.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 02:49:55 AM
Numera skrivs Saab inte ut med versaler. Denna förändring skedde 1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget bytte namn till Saab AB. Namnet är visserligen än idag en akronym (initialförkortning), precis som Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Ändå är det än idag väldigt vanligt att man skriver firmanamnet Saab i versaler, medan man inte gör samma sak när man skriver firmanamnet Fiat.
Angående köp av en lagom begagnad Saab så är det en bra affär just nu. Man har alltid fått rejält mycket bil för pengarna när man handlar en begagnad Saab, men idag är andrahandsvärdet löjligt lågt. Själv har jag en 9-3 -99 som förstabil som jag köpte för 7000 kr och därefter lagade upp för c:a 3000 kr. Allt (utom SID-displayen som jag ännu inte hunnit laga för 350 kr) fungerar idag helt perfekt och den krånglar aldrig. Mätaren har nyligen slagit om till 20 000 mil.
Nästa projekt är en blå 9-5 kombi -99 som dock arbetat hårt i många fler mil. Då den kokat en månad efter genomförd godkänd besiktning fick jag den nästan gratis, och nu pågår ett helgarbete att i lugn och ro lyfta av och plana toppen, samt byta en hel hög med packningar samt vattenpumpen. Kostnaderna utöver inköpet har hittills sträckt sig till enbart delarna.
Hej
Mistänker  att du tappat ur motorn för att komma åt allt bättre och är det så så är det väll värt att göra nått åt SAAB svaga punkt nämligen kamkedja, balansaxelkedja, satsen kostar 1900 på saab och inehåller allt inklu en hel del oringar, kan vara värt det om du ändå renoverar topp
			
 
			
			
				Stilig bil du har skaffat, Jocke! :) Tumme upp för den. Kul att även få höra om dina åk, Ersa! ("delägare" i familjens Saab 9-5 '00)
			
			
			
				Citat från: Fikman skrivet 01 juli 2012, 16:33:46 PM
Mistänker  att du tappat ur motorn för att komma åt allt bättre och är det så så är det väll värt att göra nått åt SAAB svaga punkt nämligen kamkedja, balansaxelkedja, satsen kostar 1900 på saab och inehåller allt inklu en hel del oringar, kan vara värt det om du ändå renoverar topp
Jodå, kamkedja samt alla filter och silar för motoroljan är det nog lika bra att ta sig en titt på när man ändå håller på. Den har ju faktiskt passerat 35 000 mil och går verkligen inte att mäta med Jockes rejält mycket finare exemplar i startinlägget. :)
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2012, 19:31:59 PM
Jodå, kamkedja samt alla filter och silar för motoroljan är det nog lika bra att ta sig en titt på när man ändå håller på. Den har ju faktiskt passerat 35 000 mil och går verkligen inte att mäta med Jockes rejält mycket finare exemplar i startinlägget. :)
Men en Saab är ju en Saab, en bil med körglädje till skillnad från många andra där vissa har nästan traktorkänsla.
Som sakt saab har bra kanpanjpris på kedjesatsen.
Håller precis på å stätter ihop en motor där kejan gått själv, sen är de väll så att är ingångspriset rätt kan man ju lägga ner rätt mycket om man ändå ska ha bilen att åka med, jag köpte den för rätt peng med rasad och utriven motor, den ska bli frugans bil. Kan nämna att det för stunden sår 3 9-5 & en 95 på gården
(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33140000-33149999/640x480/33146852.jpg)
			
 
			
			
				Och här står en 12-åring med fullastad vagn till återvinningscentralen från tidigare i år. Den har gått igenom en del under åren (trasig turbo, AC, oljeläckage m.m.) men idag mår den prima!  :) Den går som ett skott. Ursäktar för bildkvaluttan, tog bilden med mobilen:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/sub%20album%201/582602_10150728229152449_1277283120_n.jpg)
			
			
			
				Jag är ingen Saab fantast men kan ändå tycka en bil är snygg,Ska jag skaffa Saab så blir det nog en 900:a med sina stadiga fel som termostat till elfläkten som ledsnar i kökörning eller en fläktkontakt som kortslöts varje gång någon tog ur stöldkasseten till radion.
Med dessa kända fel så fick man jämt frågan om varför man hade en "tia" i jackfickan plus en en bit elkabel.
Lycka till med nya bilen Jocke.
/Lennart
			
			
			
				Ah, Saab... Ledsnade på Saab i min ungdom då min mor envisades med att inneha ständigt krånglande Saabar, min första bil var också en Saab 99 som drog 42 liter på 25 mil.
Idag sitter jag ju självklart bakom ratten i en, just det, Saab. Modellen är 9000 2,0t A50 och har för tillfället ingen synkronisering på 2:ans växel, "burrar" på fyran, kupéfläkten fungerar när den själv har lust och den klassiska 9000-rosten på framskärmarna finns där och självklart älskar jag fanskapet.  ;D
			
			
			
				Citat från: mushkot skrivet 03 juli 2012, 08:11:07 AM
Ah, Saab... Ledsnade på Saab i min ungdom då min mor envisades med att inneha ständigt krånglande Saabar, min första bil var också en Saab 99 som drog 42 liter på 25 mil.
Idag sitter jag ju självklart bakom ratten i en, just det, Saab. Modellen är 9000 2,0t A50 och har för tillfället ingen synkronisering på 2:ans växel, "burrar" på fyran, kupéfläkten fungerar när den själv har lust och den klassiska 9000-rosten på framskärmarna finns där och självklart älskar jag fanskapet.  ;D
Saab är kärlek
den gröna är för den delen till salu
			
 
			
			
				Citat från: mushkot skrivet 03 juli 2012, 08:11:07 AM
Ah, Saab... Ledsnade på Saab i min ungdom då min mor envisades med att inneha ständigt krånglande Saabar, min första bil var också en Saab 99 som drog 42 liter på 25 mil.
Idag sitter jag ju självklart bakom ratten i en, just det, Saab. Modellen är 9000 2,0t A50 och har för tillfället ingen synkronisering på 2:ans växel, "burrar" på fyran, kupéfläkten fungerar när den själv har lust och den klassiska 9000-rosten på framskärmarna finns där och självklart älskar jag fanskapet.  ;D
Jag har en lite annan historia med farföräldrar som ägde ett flertal Saab 93 samt en Saab 96, samt föräldrar som ägt problemfria 99, 900 och 9000 efter varandra. Favoriten kommer nog alltid vara 99:an (inkl 90 och tidiga 900). Pedalerna gör sittställningen sned, och trots få mil på mätaren leder växellådans underdimensionerade synkronisering till att man ofta behöver dubbeltrampa för att hjälpa den både växla upp och ner. Motorhuven sitter bakvänd, men det gör även motorn med remmarna mot torpedväggen. Ventilation existerar knappt sommartid, och den är rejält bullrig när det gäller ljud som överförs underifrån från däcken och vägen. Dörrarnas nederkanter rostar bort, även om bilen bara körs på sommartid.
Kort sagt: En bilmodell full av charm som det är lite svårt att vara utan! ;D