Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Micke A skrivet 29 juni 2012, 10:28:35 AM

Titel: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Micke A skrivet 29 juni 2012, 10:28:35 AM
(http://www.l8s.se/buss.jpg)
Dessa bussar kör ju mest tomma.
Har spanat in dom i några dagar och kanske sett en eller två personer som mest ombord, annars är det folktomt på dom.
Är det inte lite "skjuta sig själv i foten" syndrom över denna linje?
Dyr och taskiga tider, då turisttrafiken inte riktigt kommit igång vid 9 tiden på morgonen, samt sluta vid 15, då många är kvar fram mot 16 till 17 för då inta middag.
Samt här kan ju alla som gnäller på SL, säga, varför uppfinner Nobina hjulet igen eftersom man har ju testat liknade koncept tidigare och det gick inte
Micke
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2012, 12:26:57 PM
Detta är ju värt ett försök. Går det plus minus noll är det ju på exakt samma nivå som tidigare: Dvs när de lät en massa bussar stå stilla parkerade i allén vid Tekniska högskolan i flera timmar mitt på dagen. Samt låta en massa förare ha delade pass. Det är väl bra att man åtminstone försöker använda tillgängliga bussar och förare till något?
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 12:56:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 12:26:57 PM
Detta är ju värt ett försök. Går det plus minus noll är det ju på exakt samma nivå som tidigare: Dvs när de lät en massa bussar stå stilla parkerade i allén vid Tekniska högskolan i flera timmar mitt på dagen. Samt låta en massa förare ha delade pass. Det är väl bra att man åtminstone försöker använda tillgängliga bussar och förare till något?

Skrev det förut, och kan skriva det igen: detta kommer aldrig fungera! Man kan inte erbjuda något mervärde till turisterna, och därför finns ingen anledning att åka med dem. Konkurrensen är knivhård och det är både för dyrt och långsamt för att ge någon annan en match. Men bra att man vill merutnyttja bussarna, men det finns det säkert bättre sätt att göra det på
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 12:58:44 PM
Jo - och som det varit sagt tidigare så är det väl ingen som direkt trodde på att detta skulle bli någon stor succé  (även om turistsäsongen inte riktigt kommit igång på allvar än). Men mer än 5-10 personer per tur under juli-augusti vore nog sensation!

Men det är ju sagt som ett försök och det är ju så man utformat det - annars hade man ju valt andra trafikeringstider och kanske annan busstyp. Istället för att att som sagt ha förare med delade pass - och som man till viss del ändå får betala för när de sitter med delade pass - är det ju värt ett försök. Själva extrakostnaden för driften blir ju marginell (om man ser på antalet mil per dag och buss)

Tror också att 20-minuter är lite för lång väntetid i innerstadstrafik. Men att köra dubbelt så ofta hade väl gett ungefär samma resultat - men större risk.

Men en orsak till att det inte kommer gå är ju också att konkurrenterna på turistmarknaden numera har bussar som går från färjeterminalerna till Djurgården. Och eftersom man får hoppa av och på dem så mycket man vill under dagen - så är ju de också en realtivt svårt konkurrent. Dessutom vill ju turister ofta se en del av staden - att passera Sergels torg är ju nästan en turistattraktion i sig! Till detta kommer att folk gillar att åka spårvagn eller båt.

Men Nobina får iaf på ett billigt sätt lite erfarenhet kring och vad som krävs för att bedriva kommersiell trafik. Nog så viktig lärdom. Detta kommer väl också visa att det är svårt att bedriva linjer till en del köpcentrum i "köpladeområdena" som varit aktuellt - de som åker buss har ju sällan så mycket pengar - alla andra tar ju bilen, förutom en och annan miljöentusiast.

Är det något som fungerar med kommersiella linjer på lokal basis - så är det nog till arbetsplatsområden eller in till stan där SL inte vill bedriva trafik, men där det ändå kan finnas ett underlag. Finns dock inte så många sådana platser då ju SL sedan trängselförsöket redan har rätt många sådana linjer. Det krävs nästan att det finns bra bussfiler men är platser där bilarna fastnar i köer. Möjligen då också som med Nacka-Kista exemplet - en linje som innebär färre byten. Kan man gå från tre byten till ett, så kan det bli konkurrenskraftigt (ifall målgruppen är rätt)

Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 29 juni 2012, 13:01:15 PM
Precis som Virtual1 så tror jag att det finns bättre sätt att utnyttja bussarna. Detta känns mest korkat. Man kan exempelvis ha en direktlinje ut till Vaxholm dit många utländska turister inte hittar. Detta är perfekta bussar för det ändamålet och då hinner resenärerna dessutom använda sig utav wifi:en!  :)
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2012, 13:17:10 PM
Jag förstår inte alls hur någon kan bli upprörd över att Nobina prövar sig fram såhär i början, och detta till en minimal kostnad. Norrtäljekontraktet är nytt, dubbeldäckarna är nya, och hela kollektivtrafiklagen är ny. Försöken till merutnyttjning mitt på dagarna måste inte bli 100% perfekta från allra första stund. Nobina har ju många år kvar på Norrtäljekontraktet att hitta andra tänkbara alternativ till merutnyttjning framtida somrar.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 13:23:49 PM
Kan f.ö. ge Nobina två gratis förslag om hur de kan merutnyttja bussarna troligtvis bättre -

* Swebus har inte haft jättetur med en linje Sthlm - Uppsala, men om man erbjuder dubbeldäckare med WIFI som Nobina nu har kan det nog vara trevligare/mer attraktivt att åka med än i en vanlig turistbuss, f.ö. kan man ju också konkurrera med ett bra biljettpris då bussarna IAF står stilla annars.
* Stockholm har massor med utflykts/turistmål som inte de 'vanliga' open-topbussarna går till - det finns så många fler turister än de som kommer med kryssningsbåtarna så om man vill köra lite 'utanför' city så kan det nog ge tillräckligt med folk ändå!

- Globen/Skyview
- Några badsjöar runt Stockholm alt. Tantostranden vid Hornstull
- Rosendahls trädgårdar
- Drottningholm
- Hagaparken
- Millesgården/Lidingö

bl.a.

Tar man sig än längre söderut:
- Tom Tits i Södertälje
- Antroposofernas i Järna
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 13:30:31 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 29 juni 2012, 13:01:15 PM
Man kan exempelvis ha en direktlinje ut till Vaxholm dit många utländska turister inte hittar. Detta är perfekta bussar för det ändamålet och då hinner resenärerna dessutom använda sig utav wifi:en!  :)

Jag tror nog inte heller det skulle vara någon succé. Det är rätt många mil ut dit och då krävs det ju en annan prisbild för att det skall vara lönsamt. Samtidigt skall man då konkurrera med båttrafiken (som ändå är rätt bra på att informera om sin existens och som - forumet må ursäkta - är 5 gånger mer charmigt än att åka buss (må vara i dubbelutförande).

Säkerligen skulle man kunna ha en sådan tur som just gick som en dagsutflykt dit - men nä, mer än så skulle säkert inte lyckas. Och då talar vi ju egentligen snarare om en ren turistprodukt av ett slag som ju inte Nobina riktigt ägnar sig åt.

Den gruppen turister som vill utforska staden eller länet brukar också vara rätt bra på att hitta till den vanliga kollektivtrafiken. Och skall man åka sådana resor blir ju priset där rätt bra. Att Nobina kan iaf prismässigt konkurrera med SL till Djurgården är ju för att det är rätt dyrt i Stockholm att åka i en zon (egentligen ingen subvention alls på de resorna när man betalar kontant). Men när man åker till flera zoner, så blir ju SL-priset betydligt lägre. Och de flesta som vill åka ut och åka kollektivt köper ju dygnskortet. Det gör man ju själv när man är i andra storstäder och inte verkar det vara något större problem för resande att hitta med den vanliga kollektivtrafiken.

Nä, det är nog helt enkelt så att det inte finns så mycket utrymme för kommersiella linjer så länge man har en trafikhuvudman som har trafik på sträckningarna. Det är ju få länder som faktiskt har haft ett formellt förbud mot att starta egna kommersiella busslinjer. Ändå finns det försvinnande få runt om i världen. Brukar vara till och från flygplatser på sin höjd. Och det finns ju förstås en orsak till att det ser ut på det sättet.

 
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 13:45:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 13:17:10 PM
Jag förstår inte alls hur någon kan bli upprörd över att Nobina prövar sig fram såhär i början, och detta till en minimal kostnad. Norrtäljekontraktet är nytt, dubbeldäckarna är nya, och hela kollektivtrafiklagen är ny. Försöken till merutnyttjning mitt på dagarna måste inte bli 100% perfekta från allra första stund. Nobina har ju många år kvar på Norrtäljekontraktet att hitta andra tänkbara alternativ till merutnyttjning framtida somrar.

Tror inte nån av oss är upprörda, mer att man tycker synd om Nobina som väljer att skjuta sig i foten så uppenbart! Att testa ett merutnyttjande på en marknad som redan är mättad kan nog vem som helst räkna ut att det inte bär någon frukt. Sen tror jag nog att de flesta av oss tycker att det är kul att Nobina vill testa nåt nytt, men att det är mindre kul att man vill testa nåt dödfött!
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 29 juni 2012, 15:38:17 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 12:58:44 PM
Detta kommer väl också visa att det är svårt att bedriva linjer till en del köpcentrum i "köpladeområdena" som varit aktuellt - de som åker buss har ju sällan så mycket pengar - alla andra tar ju bilen, förutom en och annan miljöentusiast.

Mja, det är inte speciellt vanligt att folk som bor i stan har bil. Bland villafolket i förorten ja, men annars är det mest opraktiskt med egen bil.

I min bekantskapskrets är det bara två jag kommer på som har bil. Båda bor i förorten och har udda arbetstider (en är bussförare). Alla andra åker kommunalt eller cyklar. Och många har inget körkort.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2012, 16:09:50 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 13:30:31 PM

Nä, det är nog helt enkelt så att det inte finns så mycket utrymme för kommersiella linjer så länge man har en trafikhuvudman som har trafik på sträckningarna. Det är ju få länder som faktiskt har haft ett formellt förbud mot att starta egna kommersiella busslinjer. Ändå finns det försvinnande få runt om i världen. Brukar vara till och från flygplatser på sin höjd. Och det finns ju förstås en orsak till att det ser ut på det sättet.


Det finns ju ytterligare några sträckningar som det tittas på, kanske inte från Nobinas håll men från andra aktörer, problemet är att trafiken där blir väldigt rusningstidsinriktad och man får fordon och personal som ska vara sysslolösa på mellantiden.

Hittade man en vettig sysselsättning för 4 bussar o förare mellan 9 på förmiddan och 14 på eftermiddan kan man starta en intressant och behövd trafik, tyvärr blir det inget bra utan sysselsättning under mellantiden.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 18:44:57 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 29 juni 2012, 15:38:17 PM
Mja, det är inte speciellt vanligt att folk som bor i stan har bil. Bland villafolket i förorten ja, men annars är det mest opraktiskt med egen bil.

I min bekantskapskrets är det bara två jag kommer på som har bil. Båda bor i förorten och har udda arbetstider (en är bussförare). Alla andra åker kommunalt eller cyklar. Och många har inget körkort.

Du har förstås delvis rätt. Men för dem med månadskort blir extrakostnaden ändå relativt stor att åka med en kommersiell aktör. På något sätt är det så att om man valt att inte ha bil så är man van med att åka kollektivt och inte så beväm av sig (kanske viss fördom där). Det gör att den extravinst man skulle göra genom någon särskild buss som gick i mellantrafiktiden och gav lite extra service är ganska ointressant för denna grupp. Särskilt som man ju sällan har så bråttom när man åker på fritiden. Det ska till att man åstadkommer en rätt bra service för att det skall vara värt den extra kostnaden när man åker "gratis" med SL. Dock är det ju en annan sak om någon kommersiell aktör gör en överenskommelse med bussbolaget och lejonparten av linjen finansieras av exempelvis ett köpcentrum.

Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Andreas91 skrivet 29 juni 2012, 18:56:34 PM
Jag finner inga större fel på linjen, förutom den lite tighta tidtabellen och ev. även biljettpriset. Nu har jag rest med linjen ett par gånger och av vad jag har sett, så är det inte riktigt så illa som 1-2 pers, men generellt tomt, utan jag har upplevt det lite som att det har jobbat upp sig en aning den senaste tiden. Inga fulla bussar kanske, men uppemot ca 10 passagerare på vissa turer. Priset på 50 kr lockar kanske inte på typ sträckan nybroplan-skansen, men väljer jag mellan djurgårdsbussen och Stockholm red buses, så är det inget att diskutera i ex. komfortfrågan (enligt mig iaf).

Skall vi komma in och prata om innerstadsbo + bil eller inte, så beror det ju helt på vad du har för behov. Min familj har bil pga att vi kan behöva storhandla mat, åka till IKEA, åka till stugan i Roslagen med en massa packning osv. Har verkligen ingen lust att exempelvis
stå med bokhyllor eller andra grejer på någon SL-buss till Skärholmen och sedan t-banan hem med alla de grejerna. Nej tack! Såvida det inte finns något alternativ, typ att stora parkeringsgarage byggs vid tullarna med inte alltför dyra parkeringsavgifter, så lär nog många innerstadsbor med bil ha kvar sina bilar i innerstan.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: sa0azs skrivet 29 juni 2012, 19:50:46 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 29 juni 2012, 18:56:34 PM
Skall vi komma in och prata om innerstadsbo + bil eller inte, så beror det ju helt på vad du har för behov. Min familj har bil pga att vi kan behöva storhandla mat, åka till IKEA, åka till stugan i Roslagen med en massa packning osv. Har verkligen ingen lust att exempelvis
stå med bokhyllor eller andra grejer på någon SL-buss till Skärholmen och sedan t-banan hem med alla de grejerna. Nej tack! Såvida det inte finns något alternativ, typ att stora parkeringsgarage byggs vid tullarna med inte alltför dyra parkeringsavgifter, så lär nog många innerstadsbor med bil ha kvar sina bilar i innerstan.
Mängden bilar och svårigheten att hitta en p-plats på gatan i innerstaden kvällar och nätter tyder på att även innerstadsbor till stor del har håller sig med bil. Kanske är det något mindre vanligt per capita än utanför tullarna, men att säga att det inte är speciellt vanligt är nog att ta i.
Av de jag känner i som bor i innerstaden har en majoritet bil.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 29 juni 2012, 21:22:42 PM
Citat från: sa0azs skrivet 29 juni 2012, 19:50:46 PM
Av de jag känner i som bor i innerstaden har en majoritet bil.

Vi känner uppenbarligen olika. Jag hade bil när jag hamnade på Östermalm men konstaterade snabbt att betala 2500 kr/mån för parkering, plus datumparkering (=flytta den varje dag) inte var nån höjdare. Javisst finns det bilar men det blir trots allt rätt många personer per bil ändå.

Men det finns säkert utrymme för snabbtransport ut till köpområdena a la Ikeabussen från Gallerian, men knappast enbart vardagar 9-14. Mat i innerstan är dyrt.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:21:02 PM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 13:45:26 PM
Tror inte nån av oss är upprörda, mer att man tycker synd om Nobina som väljer att skjuta sig i foten så uppenbart!

Då var det jag som tolkade ditt inlägg fel. Du skrev nämligen "detta kommer aldrig fungera!" med ett utropstecken, vilket jag tolkade som just ett känslomässigt utrop.

Vad gäller att skjuta sig i foten, anser jag att det är lika mycket att skjuta sig i (den andra) foten att ha bussarna stillastående på TEH samt betala 75% lön till förare som inte kör. Eller betala flera timmars 100-procentig lön för förare som åker personalbuss hem till NOGA , samt därefter ner igen till TEH några timmar senare.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 23:27:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:21:02 PM
Då var det jag som tolkade ditt inlägg fel. Du skrev nämligen "detta kommer aldrig fungera!" med ett utropstecken, vilket jag tolkade som just ett känslomässigt utrop.

Vad gäller att skjuta sig i foten, anser jag att det är lika mycket att skjuta sig i (den andra) foten att ha bussarna stillastående på TEH samt betala 75% lön till förare som inte kör. Eller betala flera timmars 100-procentig lön för förare som åker personalbuss hem till NOGA , samt därefter ner igen till TEH några timmar senare.

Det håller jag med om, så jag hoppas ju att de kan komma på nån bättre idé än den här för att kunna merutnyttja bussarna!
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:32:39 PM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 23:27:26 PM
Det håller jag med om, så jag hoppas ju att de kan komma på nån bättre idé än den här för att kunna merutnyttja bussarna!

"Bättre" som enbart i "bättre kapitalvinst", eller bättre på vilket sätt?
Som flera har skrivit redan så anser nog Nobina att den rena vinsten inte är så viktig i detta fall. Det viktigaste är att öva sig in i det nya avreglerade systemet, öva sig i att bygga upp en ny serviceinriktad verksamhet, samt att få en hel del uppmärksamhet genom att synas.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: the0fiskis skrivet 30 juni 2012, 02:37:46 AM
sen finns det dom som vår familj som hyr bil om man behöver den exempel resa till sälen eller någon annan stans där det inte går åka smidigt med tåg/buss/flyg.

;)
men det känns som tråden har spårat ur lite...

jag tycker linjen är en dålig satsing men den som inte testar får inte heller veta nått  ::)
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 juni 2012, 07:48:09 AM
Och min poäng med att diskutera bilar och köpcentrum var nog främst att jag tror det är svårt att hitta lönsamma linjer för att använda bussarna under mellantrafiktid (alltså mellan högtrafiktopparna). Då får man nog gå till abonnemangs- elller mer paketerade resor i sådana fall.

Oftast (tveksamt med just Norrtälje eftersom det är så lång restid och spontanresandet därmed är lågt) är nog det mest lönsamma (om man får betalt per passagerare) annars att höja turtätheten dagtid på existerande utbud - Då man ju därmed får betalt också för subventionen av trafikhuvudmannen kan det väl kanske gå på plus till och med - om resandet ökar tillräckligt mycket.

Men som vi varit inne på skall ju kommersiella linjer ge ett mervärde - och det svåra är ju att hitta något som ger tillräckligt stort mervärde för den extrakostnad som resenären får. Några få sådana lösningar går väl att hitta - men främst för högtrafiklinjer - och då är det ju helt andra kostnader med att bedriva trafiken (eftersom man måste köpa in bussar etc).

Från några av de mer välbärgade stockholmsförorterna skulle det väl kanske gå - och där man kan spara in många byten. Men att det är svårt ändå visade ju redan den svarta limousinen som SL körde från Dalarö för länge sedan..

En möjlighet (om man nu skall titta utanför högtrafiktopparna) - som väl ligger på gränsen till abonnemangskörning - är förstås att ha linjer som går vid vissa tillfällen. På många ställen i landet har man ju exempelvis bussar som går till och från olika idrottsarenor vid matcher. Det skulle väl möjligen kunna vara ett segment att slå sig in på även i Stockholm - men då som kommersiella linjer. Kan ge stor tidsbesparing (särskilt när nya Friends arena invigs med sämre kollektivtrafikläge) och är ändå en "sällanresa" som gör att resenärerna nog kan tycka att det är värt extra kostnaderna vid dessa tillfällen (särskilt att komma från arenan efter matchen).

Sedan är det nog också så att det tar rätt lång tid att köra in en linje - särskilt i ett storstadsområde (där det är mycket svårare att nå fram. På en liten ort blir det ju en "snackis" ganska omgående). Att man skall upptäcka att linjen finns tar sin tid. Och att ändra beteende ännu längre...

Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Micke A skrivet 30 juni 2012, 09:34:59 AM
Och mitt inlägg handla mer om att Nobina gör en SL, eftersom SL alltid är dåliga och dumma (efter 7 januari bryr jag mig inte så mycket, då står det annat på min rygg).
Det fungerade inte då Djugårdslinjen kördes för många år sedan, med två bussar som fick reklam för Åhlens respektive Apotekarnas.
Chaffisen satt med typ headset och pratade om olika saker man passerade, samt det var annan taxa.
Här ska man först upp med reklam på Engelska på sidorna, samt täcka för SL märkningen, sitter gärna lite snett det hela har jag också sett.
Så ska man köra runt med bussen ihop med en medhjälpare tom mellan Cityterminalen - Djurgården, stanna till vid en hållplats, personer vill gärna kliva ombord, men tvärnitar då dom hör priset, samt då att inte SL biljett gäller, men bussen är ju målad som en SL buss hör man frågan, och tjejen förklarar snällt att det är en special linje med speciell taxa.
Tack och adjö.
Samt det är ju bara transporten ut, finns ju inget extra med att åka Nobina ut till Djurgården typ rabatt på någon entré eller liknade och jag har svårt att förstå argumentet "bussarna står ju annars still, samt det där med lön.
Eller handlar om att vi inte får kritisera Nobina att uppfinna hjulet igen?

Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 juni 2012, 10:07:12 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:32:39 PM
"Bättre" som enbart i "bättre kapitalvinst", eller bättre på vilket sätt?
Som flera har skrivit redan så anser nog Nobina att den rena vinsten inte är så viktig i detta fall. Det viktigaste är att öva sig in i det nya avreglerade systemet, öva sig i att bygga upp en ny serviceinriktad verksamhet, samt att få en hel del uppmärksamhet genom att synas.

Bättre för de som ska åka med bussarna, dvs. passagerarna - att de faktiskt får en linje som går att åka med nånstans dit ingen annan kör dem eller att de får åka nånstans där andra kör dem, men till ett billigare pris eller till högre komfort. Sen självklart också med en högre kapitalvinst för Nobina!
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:26:35 AM
Ska man nyttja bussar och förare under mellantiden M-F får ju inte linjerna dra iväg för långt från "Östra", dessutom är upplägget med dubbelbemanning inte heller optimalt, det man vinner på att merutnyttja en ledig förare förlorar man i personalkostnader för "Bussvärd/värdinnan", om man nu inte varit förutseende att nyttja skolungdom eller Fas 3 jobbare med bidrag.

Att starta kommersiell trafik i Sthlms området är riskfyllt, att starta kommersiell trafik med + resultat bara under dagtid är i princip omöjligt.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2012, 10:27:52 AM
Citat från: Micke A skrivet 30 juni 2012, 09:34:59 AM
och jag har svårt att förstå argumentet "bussarna står ju annars still, samt det där med lön.

Citat från: virtual1 skrivet 30 juni 2012, 10:07:12 AM
Bättre för de som ska åka med bussarna, dvs. passagerarna - att de faktiskt får en linje som går att åka med nånstans dit ingen annan kör dem eller att de får åka nånstans där andra kör dem, men till ett billigare pris eller till högre komfort. Sen självklart också med en högre kapitalvinst för Nobina!

Eftersom Djurgårdstrafiken knappt kostar Nobina något i utgifter pga meranvändningen av annars stillastående bussar och förare som annars har lön trots att de inte arbetar - så är vinstintresset sekundärt. Det här med att bussarna på 676 och 639 faktiskt kostar stora entreprenören summor medan de står stilla i Stockholm under mellantiden verkar vara väldigt svårt att ta in för många. Inte bara på detta forum, utan även andra. Hade alla bussarna rullat hela dagen som på 677, eller haft uppehållet på hemorten, så hade läget varit helt annorlunda.

Jag tolkar det nästan som att det finns en upprördhet över att SL får konkurrens. Något man inte är van vid inom Stockholms län. Varför annars ha åsikter över vad Nobina gör med sina egna pengar? Pengar som inte skattebetalarna står för om försöket skulle gå med några få kronor i minus. Att lacka vissa bussar i blått samt kräva 100% lågentré på landsbygdens grusvägar kostar skattebetalarna mycket mer pengar, men sådana utgifter är det inga som irriteras över här. I de fallen är det helt okej att kasta pengar i sjön.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2012, 10:36:06 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:26:35 AM
Ska man nyttja bussar och förare under mellantiden M-F får ju inte linjerna dra iväg för långt från "Östra", dessutom är upplägget med dubbelbemanning inte heller optimalt, det man vinner på att merutnyttja en ledig förare förlorar man i personalkostnader för "Bussvärd/värdinnan", om man nu inte varit förutseende att nyttja skolungdom eller Fas 3 jobbare med bidrag.

I det fallet får kan man ju iofs använda sig av två st heltidsanställda ordinarie förare som annars hade suttit i en rastlokal med c:a 75% lön. En som kör och en som är värd/värdinna.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:39:00 AM
Bussarna i sig kostar ju inte mer för att de står stilla, däremot drar de inte in några pengar då, om bussarna rullar utöver avtalet med SL så belastas inte detta med kapitalkostnaden, den tar man ju redan ut av SL, det som kostar är rörliga kostnader, främst bränsle.

Förarna däremot kostar en del oavsett om de nöter byxbaken i fikarummet på Östra eller bakom bussratten, till en viss nivå, på sommaren är det väl färre rusningsturer och därmed färre sittande förare, och på helgerna knappast några alls.

Dessutom antar jag att kostnaden för dubbelbemanning tar ut "vinsten" med att förarna nöter byxbakarna på annan plats än i fikarummet.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2012, 10:49:17 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:39:00 AM
Bussarna i sig kostar ju inte mer för att de står stilla, däremot drar de inte in några pengar då, om bussarna rullar utöver avtalet med SL så belastas inte detta med kapitalkostnaden, den tar man ju redan ut av SL, det som kostar är rörliga kostnader, främst bränsle.

Här tänkte jag till stor del på servicen. Det är billigare och enklare att serva en buss regelbundet under mellantiden, än mitt i natten. Inte bara lägre lön för reparatörerna, utan även enklare att få utbildade duktiga reparatörer att arbeta dagtid. Att då ha bussarna i en allé i Stockholm mitt på dagen istället för vid depån innebär en viss förlust i effektivitet. Oavsett ålder är Norrtäljebussarna ju långmilare och mår bara bra av att tittas till även dagtid. Inte bara av städ- och tankpersonalen på kvällen.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 11:07:03 AM
Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2012, 10:36:06 AM
I det fallet får kan man ju iofs använda sig av två st heltidsanställda ordinarie förare som annars hade suttit i en rastlokal med c:a 75% lön. En som kör och en som är värd/värdinna.

Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Om förarna istället sysselsätts i arbete 2 ½ timme av dessa 5  timmar så blir det med avdrag för 90 min rast bara 45 min att betala för uppehållstiden utan dagrum, totalt 165 min betald tid.

På lördag o söndag ska man dock betänka att OB tillägg utgår endast för verklig arbetad tid, inte för tillgodoräknad uppehållstid vilket innebär att kalkylen försämras avsevärt under helger
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2012, 11:13:03 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 11:07:03 AM
Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Nu när du säger det så... Jo, det är nog mycket väl så att det finns tillgång till dagrum i närheten av Östra station.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 30 juni 2012, 17:03:55 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 11:07:03 AM
Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Om förarna istället sysselsätts i arbete 2 ½ timme av dessa 5  timmar så blir det med avdrag för 90 min rast bara 45 min att betala för uppehållstiden utan dagrum, totalt 165 min betald tid.

På lördag o söndag ska man dock betänka att OB tillägg utgår endast för verklig arbetad tid, inte för tillgodoräknad uppehållstid vilket innebär att kalkylen försämras avsevärt under helger

Kvartstid har man mig veterligen inte i Stockholm. Det är istället 17% av den delade rasten som är betald, detta från att rasten börjar till att den slutar. Alltså utan något avdrag på 90 min.
Titel: SV: Djurgårdsbussen
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 30 juni 2012, 19:11:42 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 30 juni 2012, 17:03:55 PM
Kvartstid har man mig veterligen inte i Stockholm. Det är istället 17% av den delade rasten som är betald, detta från att rasten börjar till att den slutar. Alltså utan något avdrag på 90 min.

Det gäller om uppehållet är på stationeringsorten. Om nu Norrtäljebaserade förare har uppehåll på Östra Stn så är det alltså på bortaort och då utgår betalning för 25% av uppehållstiden. Och som uppehållstid räknas tid utöver 90 min. Så om uppehållstiden ex vis är 5 tim 30 min så får dom betalt för 25% av 4 timmar(=1 tim betald av uppehållets 5 tim 30 min).