Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ersa skrivet 28 juni 2012, 22:48:37 PM

Titel: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2012, 22:48:37 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_2221_FRGA_120625.jpg)
Ibland blir man positivt överraskad. Som t.ex när man ramlar över en Volvo B9S som nån har specat maximalt. När man på Connex skulle beställa 3832 m.fl till Östergötland blev det hela seriöst gjort.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_2221_FRGA_120625b.jpg)
Startnyckel såklart. Inga knappar.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_2221_FRGA_120625c.jpg)
Spak för olika lägen på retardern. Något som borde vara standardutrustning på alla B9S. I denna behövde man inte ens röra vid bromspedalen annat än vid vissa enstaka tillfällen som rödljus. Snacka om att kunna köra mjukt och spara på bromskontot. En I-shiftspak med knapp för manuell växling vore pricken över i:et.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_2221_FRGA_120625d.jpg)
59 st sittande i bekväma stolar är förvisso inte lika bra som 73 (i en B10MA). Men helt klart en förbättring jämfört med 55 st (SL specad-B9S).

Dessutom hördes inte det vanliga skramlet från framvagnen eller den överdrivna ljudnivån från motorn. Tänk hur bra det kan bli, om man bara "tänker utanför SL-boxen".
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: sajola skrivet 28 juni 2012, 23:14:34 PM
Kan bara hålla med... riktigt trevliga de som är därnereifrån!! Vart går dessa till vardags? Borde ju gå på någon av de längre linjerna i kommunen?
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: homer skrivet 29 juni 2012, 20:44:46 PM
nyckel vid ratten ger jag inte mycket för, och klarar mig utmärkt utan däremot ställbar retarder håller jag med dig om att det är riktigt trevligt att ha och gör körningen roligare och komfortablare, dessutom har åtminstånde de connex specade b9s jag kört haft elmanövrerad bakre taklucka något som varken Nobina eller Keolis verkar veta att de finns som tillval
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: at1981 skrivet 30 juni 2012, 10:51:16 AM
Hej!


Vore mycket intressant att se en bild på insidan av denna vagn :).
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: ResVille skrivet 30 juni 2012, 12:56:02 PM
Ser att Veolia Transport Sverige AB står som Leasinggivare och Nobina Sverige AB som brukare i Transportstyrelsens register. Är det en kortare eller längre lösning?
Är det bara fotografen som lekt med skyltverket eller finns det andra förklaringar till texten?

Den varianten av retarder borde vara standard på Volvo bussarna. Men det verkar inte vara många förare som vet hur den fungerar. Endera står retardern i A läge eller i frånkopplat läge när man tar ut en buss.
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: homer skrivet 30 juni 2012, 13:03:25 PM
Citat från: at1981 skrivet 30 juni 2012, 10:51:16 AM
Hej!


Vore mycket intressant att se en bild på insidan av denna vagn :).


59 sittplatser mot trängselvagnarna som du vet hur dem ser ut och har 55 betyder troligen att det är en extra rad framför barnvagnsplatsen och att bakre barnvagnsplatsen har försvunnit, dvs endast plats för 1 enda barnvagn, dvs ingen lyckad buss(om nu b9s någonsin kan klassas som lyckad) för de flesta SL linjer där ledbuss anses behövas
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: yngrot skrivet 30 juni 2012, 15:02:08 PM
[

Den varianten av retarder borde vara standard på Volvo bussarna. Men det verkar inte vara många förare som vet hur den fungerar. Endera står retardern i A läge eller i frånkopplat läge när man tar ut en buss.
[/quote] 


Är väl standard med  denna VEB ??  Men ingen talar om hur den ska användas på våra är den spärrad så det går inte sätta den i läge av
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 02 juli 2012, 22:07:41 PM
Citat från: homer skrivet 30 juni 2012, 13:03:25 PM

59 sittplatser mot trängselvagnarna som du vet hur dem ser ut och har 55 betyder troligen att det är en extra rad framför barnvagnsplatsen och att bakre barnvagnsplatsen har försvunnit, dvs endast plats för 1 enda barnvagn, dvs ingen lyckad buss(om nu b9s någonsin kan klassas som lyckad) för de flesta SL linjer där ledbuss anses behövas

Nej, det torde vara en rätt misslyckad vagn för oss som har med barnvagnar, tom sämre än en vanlig SL B9S. F.ö. får du inte in 73 bekväma sittplatser i en B10MA om du skall ha barnvagnsplats, 66 sittplatser + fällstolar är lite mer normalt.

/Måns
Titel: SV: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: Karsten skrivet 02 juli 2012, 22:27:04 PM
På vilket sätt är separat manövrering av retadern med spak bättre än lösningen i de "vanliga"? Jag hittade i alla fall tre olika styrkor på retardern i bromspedalen, det gick att köra mjukt i de flesta vagnar. Tyvärr verkade väldigt få förare behärska dessa olika lägen på bromspedalen och då blir det bara "retarder till" eller "retarder från".

Jag skulle tycka det bara vore besvärligt att behöva manövrera en spak under varje inbromsning. Eller fungerar den så att man ställer in en styrka på retarden och att den aktiveras först då bromspedalen trycks ned?
Titel: Nobina 2221 - En trevlig B9S!
Skrivet av: bjorn_k skrivet 02 juli 2012, 23:43:45 PM
Den "aktiveras" vid gasuppsläpp... I (A) läget är det retardering medelst bromspedal. Det fiffiga med (A) läget är att man kan ställa in sk. överhastighet vid användande av farthållare (vippknappen på retarderspaken) och denna gör då att farthållaren fungerar även "uppåt" dvs bromsar om vagnen rullar fortare än inställd hastighet.