(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_1231_AKST_20120628.jpg)
Här kommer ett kort bildsvep från Åkersberga stn. Först Täbyvagn 1231, som precis lämnar Åkersberga stn på sin färd på linje 626 från Danderyds sjukhus till Ljusterö.
Notera att skyltningen fr o m sommartabellen verkar vara "Linanäs" och inte längre "Ljusterö". Tidigare skyltades "Ljusterö" fram till Östanå och därefter växlade man om till slutdestinationerna på Ljusterö, t ex Linanäs, Lagnö by etc.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5614_AKST_20120628.jpg)
Gamla Keolis 5614 passerade Åkersberga i motsatt riktning på linje 626.
5614 flyttades till Täby från Norrtälje förra sommaren.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0069_AKST_20120628.jpg)
En av Nobina Norrtäljes 00xx-vagnar ankom Åkersberga som linje 620 och gick sedan tillbaka till Norrtälje som linje 621 via Vettershaga.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_2204_AKST_20120628.jpg)
Även f.d. Connexvagn, numera Keolis 2204, växlade linje från 620 till 621 vid Åkersberga stn.
Trevliga bilder, utbytet Keolis - Nobina fortsätter till januari 2013 (viss småändringar kan påräknas), då linje 620/620X förs över till Nobina Norrtälje. Och resten av Norrort till Arriva.
Du missade litet i texten ang. 2204 men bildtexten är ju rätt!
Citat från: Ted S skrivet 28 juni 2012, 20:04:54 PM
Trevliga bilder, utbytet Keolis - Nobina fortsätter till januari 2013 (viss småändringar kan påräknas), då linje 620/620X förs över till Nobina Norrtälje. Och resten av Norrort till Arriva.
Du missade litet i texten ang. 2204 men bildtexten är ju rätt!
Roligt att du uppskattade bilderna och tack för uppgifterna!
Ja, det ska ju vara Nobina och inte Keolis 2204. :)
Citat från: Ted S skrivet 28 juni 2012, 20:04:54 PM
Trevliga bilder, utbytet Keolis - Nobina fortsätter till januari 2013 (viss småändringar kan påräknas), då linje 620/620X förs över till Nobina Norrtälje. Och resten av Norrort till Arriva.
Därefter återstår det väl att se om Arriva Åkersberga/Vallentuna tycker att utbyte av trafik är en god idé även i framtiden.
Keolis 1231 är saknad på linje 639... den åkte man fint i.....
Citat från: Johan L skrivet 28 juni 2012, 23:16:39 PM
Keolis 1231 är saknad på linje 639... den åkte man fint i.....
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_1234_Valhallavagen_20110607.jpg)
Ja, man åker verkligen ståndsmässigt i dessa 8700-vagnar. Jag åkte själv med 1231 från Danderyd till Åkersberga och måste säga att det är en av Täbys bekvämaste bussar att åka i.
Jag bifogar en bild på en av syskonvagnarna under Norrtäljetiden, verkligen modern nostalgi.
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2012, 20:55:58 PM
Därefter återstår det väl att se om Arriva Åkersberga/Vallentuna tycker att utbyte av trafik är en god idé även i framtiden.
Är det bestämt vilken indelning det blir för trafikområden när Arriva blilr ny entreprenör i Norrort efter Keolis?
Kommer t ex Vallentuna att slås samman med "Norrort" (och lämnar Märsta) eller kommer Norrort att delas in i fler områden, t ex Åkersberga + Vallentuna samt Täby + Vaxholm?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 juni 2012, 07:31:29 AM
Är det bestämt vilken indelning det blir för trafikområden när Arriva blilr ny entreprenör i Norrort efter Keolis?
Kommer t ex Vallentuna att slås samman med "Norrort" (och lämnar Märsta) eller kommer Norrort att delas in i fler områden, t ex Åkersberga + Vallentuna samt Täby + Vaxholm?
Sådant är helt och hållet upp till trafikutövaren att samordna hur de själva vill, och inget som SL lägger sig i. Bara trafikutövaren betalar hyra för fastställda depåer, att linjerna körs och bussarna uppfyller kraven. T.ex måste de Åkersbergabussar som idag kör på t.ex 620, 621, 625, 644 och andra Norrtäljelinjer ha alkolås, vilket de inte behöver på sina egna linjer ännu. Men från och med det nya kontraktet i Norrort lär det nog bli samma slags fordonskrav, vilket lär underlätta utbyten.
Gissningsvis kommer Arriva välja att slå ihop de bägge Vallentunadepåerna till en, och blanda tjänsterna. Det torde innebära att det blir lite billigare för trafikutövaren, samt att man kan införa mer varierande tjänster för förarna. Det blir även enklare att låna ut förare sinsemellan depåerna med samma trafikutövare.
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 12:22:02 PM
Sådant är helt och hållet upp till trafikutövaren att samordna hur de själva vill, och inget som SL lägger sig i. Bara trafikutövaren betalar hyra för fastställda depåer, att linjerna körs och bussarna uppfyller kraven. T.ex måste de Åkersbergabussar som idag kör på t.ex 620, 621, 625, 644 och andra Norrtäljelinjer ha alkolås, vilket de inte behöver på sina egna linjer ännu. Men från och med det nya kontraktet i Norrort lär det nog bli samma slags fordonskrav, vilket lär underlätta utbyten.
Gissningsvis kommer Arriva välja att slå ihop de bägge Vallentunadepåerna till en, och blanda tjänsterna. Det torde innebära att det blir lite billigare för trafikutövaren, samt att man kan införa mer varierande tjänster för förarna. Det blir även enklare att låna ut förare sinsemellan depåerna med samma trafikutövare.
Tack för info. Det ska bli spännande att se hur Arriva organiserar det hela. Jag tror också att Arriva slår samman de två Vallentunagaragen till ett.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 juni 2012, 22:17:21 PM
Tack för info. Det ska bli spännande att se hur Arriva organiserar det hela. Jag tror också att Arriva slår samman de två Vallentunagaragen till ett.
Knappast "info", utan mer bara en repris av egna teorier. Samma debatt har ju redan diskuterats här förr. :)
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:12:18 PM
Knappast "info", utan mer bara en repris av egna teorier. Samma debatt har ju redan diskuterats här förr. :)
Jag tänkte på infon om att det är upp till trafikutövarna att dela in depåer i områden och att SL inte behöver påverka detta. :)
Jo, detta har diskuterats tidigare. :)