Vet någon varför man inte tar bort hållplatsutropen i bussarna för det hållplatser som är indragna. Senast i går på linje 43 kommer det ur högtalarna "Hamngatan" när man precis meddelat att Hamngatan och Jakobsgatan är indragna.
Likadant är det för linje 2, hållplats Vanadisvägen. Senast i går hade Riddarhustorget "kommit tillbaka", på linje 3, fast den hållplatsen är fortfarande indragen. Det visar bara att det kan fungera om man vill. Det finns säkert fler hållplatser som detta gäller för.
Arbetena på dessa hållplatser är inga små arbeten. I det flesta fall håller de på till slutet av augusti, dvs. nästan 3 månader.
Det borde ligga i någons intresse att ge våra kunder korrekt information och service.
Varför är det så här? Tacksam för svar.
Vid tillfälliga omläggningar verkar det som att huvudmannen inte orkar ändra om i filerna och skicka ut uppdateringar till bussarnas PC. Det är väl för mycket jobb för ett fåtal dagars omläggning antar jag. Men när det gäller uppåt 2-3 månader borde man ju kunna uppdatera systemet, tycker jag.
Men å andra sidan finns det ju även gott om exempel på mindre linjer där felaktigheter likt dessa funnits i flera år i systemet utan att åtgärdas trots att felen påpekas via det rätta kanalerna några gånger per år, rätt regelbundet. Kanske stannar informationen någonstans vid någon av alla mellanhänder?
...för att inte tala om alla uttals- och betoningsfelaktigheter som iaf. här i Göteborg är påfallande och MYCKET tröttsamt att behöva lyssna på. I Göteborg finns det bl.a. en hållplats som heter ALMEDAL och uttalas med betoning på 2:a stavelsen men i utropen betonas det på 1:a stavelsen. Jag kontaktade Västtrafik för längesedan och talade då om att med den betoningen så hamnar vi ju på Gotland/Visby. DÄR betonas första stavelsen i ALMEDALEN!!! Likadant är det med S:t Sigfrids Plan där betoningen är på Plan men i utropen betonas Sigfrids ist. Varthän har det svenska språket och uttalen i olika dialekter i vårt land tagit vägen? Blir såå trött ibland och att INGEN kollar upp sådant INNAN!!!! >:( :(
I Skåne kan det skilja en del mellan dialekterna i de större städerna.
För några år sedan åkte jag buss i Helsingborg och Malmö med några timmars mellanrum, och slogs av att utropen skedde på rätt dialekt i resp. stad.
Så ska det låta, jag hoppas det var/är ett genomtänkt beslut, och inte en slump.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 28 juni 2012, 14:07:23 PM
Varthän har det svenska språket och uttalen i olika dialekter i vårt land tagit vägen? Blir såå trött ibland och att INGEN kollar upp sådant INNAN!!!! >:( :(
Sverige är ju dessvärre ett väldigt centraliserat land, där allt som avviker från "rikssvenskan" och huvudstaden är just avvikande och anses vara på gränsen till felaktigt. Många missar ju att dessa "avvikande" dialekter oftast är mer språkligt korrekt äkta svenska än dagens nykonstruerade moderna rikssvenska. Diftongerna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Diftong) på Gotland och i Jämtland (samt hela England, Tyskland, Norge, på Färöarna och Island) fanns ju förr i hela Norden, men numera är de "fel" i Sverige.
Vad gäller utrop är det ju bara att huvudmannen är vaken och tar emot förslag på ändringar från lokalbefolkningen med öppna armar. Men sitter man i regionstaden mitt i länet och anser att undersåtarna på landsbygden ska hålla tyst eller tala precis på samma vis som man gör i regionstaden... då blir det lätt reaktioner som ovan.
Själv stör jag mig på att Knivsta uttalas med stumt "V" på Upptåget. "Knista" låter verkligen helt befängt.
Vad gäller uttal så handlar det väl i första hand att försöka att få till något som är så begripligt för en så stor andel människor som möjligt. Därav en dragning mot riksvenska, felaktiga betoningar etc. som visserligen kan irritera puristerna, men som då alltså ändå förstås av det stora flertalet.
Vad gäller att dra in hållplatsutrop så måste som sagt programfilerna läsas in igen och då kanske för ett stort antl linjer/tjänster. Man får därför väga fördelar mot nackdelar. Är det ett kortare stopp och/eller en tillfällig omläggning så blir det ofta så att det får bero. Föraren kan ju ofta korrigera det hela genom att ropa själv och det ingår faktiskt även i arbetsuppgifterna. Är det däremot ett längre stopp så försöker man ändra, men tyvärr faller somligt ibland mellan stolarna. Är det då ingen som påpekar att det missats, ja då kvarstår missen okorrigerad.
Citat från: Nico skrivet 28 juni 2012, 20:22:39 PM
Vad gäller uttal så handlar det väl i första hand att försöka att få till något som är så begripligt för en så stor andel människor som möjligt. Därav en dragning mot riksvenska, felaktiga betoningar etc. som visserligen kan irritera puristerna, men som då alltså ändå förstås av det stora flertalet.
Vad gäller att dra in hållplatsutrop så måste som sagt programfilerna läsas in igen och då kanske för ett stort antl linjer/tjänster. Man får därför väga fördelar mot nackdelar. Är det ett kortare stopp och/eller en tillfällig omläggning så blir det ofta så att det får bero. Föraren kan ju ofta korrigera det hela genom att ropa själv och det ingår faktiskt även i arbetsuppgifterna. Är det däremot ett längre stopp så försöker man ändra, men tyvärr faller somligt ibland mellan stolarna. Är det då ingen som påpekar att det missats, ja då kvarstår missen okorrigerad.
Och det verkar kvitta hur ofta vi förare påpekar det. Ta Teheluddsvägen på 73:an mot Ropsten t.ex. Dom har ändrat från Norrtull och mot KS, men att Tegeluddsvägen är borta har visst glömts bort.
Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2012, 21:09:21 PM
Och det verkar kvitta hur ofta vi förare påpekar det. Ta Teheluddsvägen på 73:an mot Ropsten t.ex. Dom har ändrat från Norrtull och mot KS, men att Tegeluddsvägen är borta har visst glömts bort.
Ja stannade vid hållplats Tegeluddsvägen för några veckor sen, den är väl bara flyttad? Tydligen är det inte dig som chaufför dom lyssnar på när det är något konstigt, utan när det kommer klagomål om saken/utrop från en resenär som saken/utrop förändras..
Frågan är väl i så fall var detta påpekas/rapporteras in? Det är i de flesta fall trafikplaneringen som sköter om dylikt, men om de glömt bort saken så måste de bli påminda om det. Att som förare ta det via t.ex. RTL direkt är ju inte det smidigaste då den kanalen mest är till för att sköta det som händer i realtid och detta är normalt sett inget som trafikledarna har tid med. Det bästa torde istället vara att som förare ta detta med sin driftledning, KKA eller motsvarande för vidare handläggning och kontakt med den som är ansvarig på trafikteknik.