Av Grimbos platsskyltar kan man utläsa att 581-583, 592, 600-613, 631-651, 654 bor där.
På Kruthusgatan tror jag mig veta att 41-50, 248-250, 261-269, 300-324, 800-826 bor.
Någon som vet mer exakt vad som finns på Kruthus och Kville?
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 juni 2012, 00:28:19 AM
Av Grimbos platsskyltar kan man utläsa att 581-583, 592, 600-613, 631-651, 654 bor där.
På Kruthusgatan tror jag mig veta att 41-50, 248-250, 261-269, 300-324, 800-826 bor.
Någon som vet mer exakt vad som finns på Kruthus och Kville?
//Jonas G
169,247,657-659,977,978 har du missat på kruthus kan kopplettera när jag e tillbaka på jobbet haft minisemester över midsommar
Var finns 294-296?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 juni 2012, 01:12:52 AM
Var finns 294-296?
återlämnade till volvo ....dom hyrdes ju bara
Grimbo
581-583,592,600-613,631-651,654
Kville
101-108,110,119,120,126,129,135-139,280-293,297-299,544-550,579,580,584-599,652,653,655,656,952-976,979,980
973 och 973, vilka linjer hittas de på?
Citat från: Bussmicke skrivet 27 juni 2012, 10:39:04 AM
973 och 973, vilka linjer hittas de på?
18.19 troligaste men ibland andra
Citat från: Erling.L skrivet 27 juni 2012, 07:38:38 AM
återlämnade till volvo ....dom hyrdes ju bara
Hoppas att dom hyrs tillbaka igen när vintertidtabellen börjar gälla.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 28 juni 2012, 01:37:26 AM
Hoppas att dom hyrs tillbaka igen när vintertidtabellen börjar gälla.
Knappast troligt när GS har övertaliga bussar.
GS borde sälja både 169:an och 247:an eftersom dessa inte har rätt dörrarrangemang och dessutom skulle komma till sin fulla rätt i landsortstrafiken. Istället skulle man köpa loss 294-296 som både är nyare och som också har klimatanläggning. Då skulle heller ingen dispens från VT behövas eftersom dörrarrangemanget är det rätta, bussarna skulle dessutom kunna rulla på vilken GS-linje som helst och inte bara på 148:n.
Vad gäller dom överflödiga MAN-ledbussarna i 500-serien så finns det bara en vettig sak att göra och det är att sälja dessa vedervärdiga åbäken. Enbart Volvo-bussarna 660-664 bör sparas då dessa är mindre sönderrostade och har riktig värme på vintern.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 juni 2012, 01:26:24 AM
GS borde sälja både 169:an och 247:an eftersom dessa inte har rätt dörrarrangemang och dessutom skulle komma till sin fulla rätt i landsortstrafiken. Istället skulle man köpa loss 294-296 som både är nyare och som också har klimatanläggning. Då skulle heller ingen dispens från VT behövas eftersom dörrarrangemanget är det rätta, bussarna skulle dessutom kunna rulla på vilken GS-linje som helst och inte bara på 148:n.
Vad gäller dom överflödiga MAN-ledbussarna i 500-serien så finns det bara en vettig sak att göra och det är att sälja dessa vedervärdiga åbäken. Enbart Volvo-bussarna 660-664 bör sparas då dessa är mindre sönderrostade och har riktig värme på vintern.
Så här blir det när ekonomer styr o inte folk som kan trafik
Det börjar bli intressant. Tyvärr har jag glömt hur serierna på bussarna såg ut.
Vad är 169 och 247 för bussar. Dessa kom väl till Mölndal när de var nya.
294-296 är troligen bussar med någon form av prov av komponenter.
När nu GSAB tappar trafik på Hisingen så kan ju undras vad som kommer att behållas där. Men detta kanske är en fråga som är för tidigt väckt.
Är det så rent allmänt att MAN bussar är av sämre skick.
Går hela serien Volvo-Carrus kvar ?
Sedan skulle jag nog vilja påstå att det finns personer som både är ekonomer och ingenjörer. Vad är det som Erling är missnöjd med. Något speciellt?
Jag kan väl tala om för Erling att det var några personer som frågade ett antal regionspolitiker om vilka bussar och tillverkning som bussarna i Ulm och Stuttgart hade. Och jämfört med Göteborg. Dvs andemeningen att det inte skall vara samma busstillverkares bussar i Göteborg och Ulm. SSn
nu tror jag svenson fick saker o ting om bakfoten
det jag inte gillar e att personer som inte kan buss trafik utan sitter med siffror bestämmer till viss del vilka bussar som skall vara kvar. det e inte politiker utan folk som sköter ekonomi. om det sen e på GS eller kommunens leasing bolag vet jag ej men över folk som kan trafikens huvud e det.
169 köptes väl in från Volvo arendal vill ja minnas
247 levererades till Blå X i serien 245-247 samt 248-250
Det var en del olika frågor här men jag ska försöka att svara på dom så gott jag kan i tur och ordning.
1. 169 samt 247 är landsortsbussar, 169:an kom tillsammans med sykonet 170 till Kungsbacka som nya medan 247:an samt syskonen 246 och 245 hamnade i Göteborg för trafik på Blå Express. När sedan GS förlorade Kungsbackatrafiken så sattes även 169 och 170 in på den linjen. Idag finns bara 169:an och 247:an kvar hos GS sedan man förlorat både Blå Express och Mölndalstrafiken. 170 såldes till Carlsteins och återfinns numera i Jönköpings Län, 245:an och 246:an såldes till nuvarande Nettbuss där dom fick nummer 70418 samt 70075. Av dessa två så är det bara 70418 som finns kvar i VT-land, den rullar idag på Orange Express. 70075 rullade under ett år på Grön Express men flyttades sedan till Jönköpings Län eftersom Nettbuss förlorade trafiken på den linjen.
2. 294-296 ingick i en serie på totalt 30 bussar, med nummer 270-299, som GS leasade från Volvo för trafiken i Göteborg och Mölndal. När GS sedan förlorade trafiken i både Frölunda och Mölndal så blev 13 stycken överflödiga och återlämnades till Volvo medan övriga 17 köptes loss. 10 av dessa, 270-279, köptes av Veolia Transport för trafik i Frölunda och fick nummer 3778-3787 medan resterande tre, 294-296, blev kvar hos Volvo. Dessa kan hyras ut till alla entreprenörer som kör i VT-land vid behov.
3. Vilka bussar som blir kvar när GS tappar Hisingstrafiken får vi nog återkomma till lite senare eftersom detta ännu inte är klart.
4. Vad jag har förstått av många förare här på snacket så har MAN-bussarna i regel sämre kvalitet än exempelvis Volvo och Scania men sedan beror det ju också på underhållet och hur långt dom har gått.
5. Samtliga 34 Volvo 8700 Carrus i serien 631-664 finns kvar men fem av dessa, 660-664, står avställda för tillfället. Dom kan dock komma tillbaka i trafiken senare eftersom flera bussar behövs när vintertidtabellen börjar gälla igen.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 juni 2012, 00:41:05 AM
Det var en del olika frågor här men jag ska försöka att svara på dom så gott jag kan i tur och ordning.
3. Vilka bussar som blir kvar när GS tappar Hisingstrafiken får vi nog återkomma till lite senare eftersom detta ännu inte är klart.
ganska enkelt då det bara e det nya centrum avtalet kvar blir det dom bussar som köptes in för avtalet 300,800
Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 juni 2012, 00:41:05 AM
1. 169 samt 247 är landsortsbussar, 169:an kom tillsammans med sykonet 170 till Kungsbacka som nya medan 247:an samt syskonen 246 och 245 hamnade i Mölndal för trafik på Blå Express.
245-247 har aldrig varit stationerade i Mölndal. De levererades tillsammans med 248-250 till GS Region på Kruthusgatan för trafik på Blå X samt 80, (de tre senare tätortsutförande)...
Jag har ändrat det nu.