Kanske ska vi inte ytterligare belasta metropoltråden med fler uppgifter om capitoler....
En god vän visade sig ha en uppsättning utryckningslistor från januari 1967. Så komplett att följande uppställning bör stämma:
231 - 250 Hy
251 - 275 Na
276 - 304 Hb
305 - 310 Bm
311 - 376 Sö
377 - 401 Hb
402 - 411 Na
/Hasse
Mycket intressant! Sedan gjordes väl några förflyttningar fram till Dagen H men en fullständig kartläggning av dem blir nog svårt.
/Gunnar
Håller med föregående talare. Mycket intressant! Jag blev tvungen att jämföra med en sammanställning från sommaren 1963 som Gunnar tidigare presenterat här.
Jämförelsen gav två nya sammanställningar att beskåda.
Vagn nr Antal 6307 6701 75231-75250 20 Hyh Hyh 75251-75258 8 Bkh Nah 75259-75275 17 Hbh Nah 75276-75299 25 Hbh Hbh 75300-75304 5 Bmh Hbh 75305-75310 6 Bmh Bmh 75311-75360 50 Söh Söh 75361-75376 15 Hbh Söh 75377-75401 25 Hbh Hbh 75402-75411 10 Hbh Nah
|
Hall 6307 6701 Förändring Hbh 92 54 -38 Söh 50 66 +16 Hyh 20 20 0 Bkh/Nah 8 35 +27 Bmh 11 6 -5
|
Blev en hel del att fundera på i regnet ... :D
Citat från: Hobgoblin skrivet 25 juni 2012, 13:43:07 PM
En god vän visade sig ha en uppsättning utryckningslistor från januari 1967. Så komplett att följande uppställning bör stämma:
231 - 250 Hy
251 - 275 Na
276 - 304 Hb
305 - 310 Bm
311 - 376 Sö
377 - 401 Hb
402 - 411 Na
/Hasse
Under 1967 var det Hornsberg som dränerades på vänstervagnar (H23, H25-H27) som skulle högerombyggas. Omflyttning torde därför främst skett
till Hornsberg. Nedan observationer som tyder på avvikande halltillhörighet jfr med tabellen ovan (jan 1967):
Vagn Linje Datum
5242 96 25/8
5261 32 25/8
5272 30 31/8
5375 32 28/7
5405 96 24/8
5408 56 6/8
5408 57 25/8
Därtill kommer Hasses noteringar ang H21 på linje 96 i "Metropoltråden".
Forskningen går förhoppningsvis vidare!
/Gunnar
Kan inte riktigt släppa detta ämne. Jag har läst nånstans att ca 15 st H23 högerombyggdes innan Dagen H. Om alla H25-H27 togs ur trafik innan Dagen H så innebär detta att Hornsberg under 1967 fram till Dagen H förlorade ca 90 st H23, H25-H27. Vi har här tidigare identifierat 17 st H19 och 13 st H21 (om jag räknat rätt) som sågs på Hornsbergslinjer 1967 enär de jan-67 tillhört andra hallar. Säkert fanns det flera än de vi listat här men hur många? Neddragningarna i sommartrafiken samt eventuell stor vagnreserv tidigare påverkar förstås. Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 17:38:24 PM
Kan inte riktigt släppa detta ämne. Jag har läst nånstans att ca 15 st H23 högerombyggdes innan Dagen H. Om alla H25-H27 togs ur trafik innan Dagen H så innebär detta att Hornsberg under 1967 fram till Dagen H förlorade ca 90 st H23, H25-H27. Vi har här tidigare identifierat 17 st H19 och 13 st H21 (om jag räknat rätt) som sågs på Hornsbergslinjer 1967 enär de jan-67 tillhört andra hallar. Säkert fanns det flera än de vi listat här men hur många? Neddragningarna i sommartrafiken samt eventuell stor vagnreserv tidigare påverkar förstås. Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?
/Gunnar
Det stämmer med H23. De ombyggdes januari-oktober 1967 och var väl den enda vagntypen som fanns i både vänster- och högerutförande dagen H. De oombyggda stog uppställda utefter hallen mot Lindhagensgatan efter dagen H. Kanske man ville ha det så här för att det var en specialtyp som man hela tiden ville ha tillgång till?
En annan sak som man kanske ska fundera över är att Brännkyrka/Nyboda när spårvagnarna försvann hade helt plötsligt betydligt större möjligheter att härbärgera bussar. Det var bara en bråkdel av den gamla spårvagnshallen som initialt användes för tunnelbanevagnar. Inte så konstigt att de ökade väldigt på busskontot.
I Hornsberg fanns det nog ett hav av bussar inför dagen H d.v.s massor av högervagnar, bl.a alla H24 och H30 samt kanske hälften då av H23 vilket nog minskade den hallens förmåga att härbergera trafikvagnar. Dessutom högerbüssingar.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 19:33:13 PM
Det stämmer med H23. De ombyggdes januari-oktober 1967 och var väl den enda vagntypen som fanns i både vänster- och högerutförande dagen H. De oombyggda stog uppställda utefter hallen mot Lindhagensgatan efter dagen H. Kanske man ville ha det så här för att det var en specialtyp som man hela tiden ville ha tillgång till?
Ser nu att den sista notering jag har om vänster-H23 i trafik är 19/2-67 men hade förstås ingen särskild koll på dessa. Har förstått att de användes som sist i vänstertrafik på linje 56. Men tycker det ändå är konstigt att inte någon H23 verkar dyka upp i den almanacka Hasse lånat. Eller.....?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 17:38:24 PM
Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?
/Gunnar
Jag har aldrig sett någon bild på H15 i linjetrafik efter den 5 april 1964, så är det någon som har en är den varmt välkommen att förevisas här. Jag har inte heller sett någon på riktigt under den tiden, utan bara via ryktesvägen många år efteråt, ha hört att det ska ha förekommit.
Innan Internet och Bussnack fanns var det endast linje 117 som förekom som hörsägen med H15-trafik 1967. Sant eller inte har jag ingen aning om. Och nu när ämnet kommer upp på bordet kanske någon kan bekräfta var H15 ska ha förekommit den sista sommaren.
Sen vill jag minnas att jag läst i Bussnack att H15 ska ha förekommit det sista året på linjerna 33, 55 och 141.
33:an låter passande, 55:an också rätt ok, 117 kanske det fanns någon speciell anledning till att slänga in H15 på. Men 141 låter smått absurt i mina öron, bara en sån sak som skyltningen, i så fall var det väl pappskyltar runt om som gällde.
Fast eftersom 33:an, eller åtminstone delar av den, tursattes från Nyboda, kanske man lät placera någon H15 där. Det skulle i så fall kunna ge en connection till 141:an. Men visst låter det underligt.
Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 20:21:00 PM
Jag har aldrig sett någon bild på H15 i linjetrafik efter den 5 april 1964, så är det någon som har en är den varmt välkommen att förevisas här. Jag har inte heller sett någon på riktigt under den tiden, utan bara via ryktesvägen många år efteråt, ha hört att det ska ha förekommit.
Innan Internet och Bussnack fanns var det endast linje 117 som förekom som hörsägen med H15-trafik 1967. Sant eller inte har jag ingen aning om. Och nu när ämnet kommer upp på bordet kanske någon kan bekräfta var H15 ska ha förekommit den sista sommaren.
Det var detta jag tänkte på (ur MfSS aug 1967):
(efter pingsten-67) ....H15 fick... göra insatser på linjerna 33E, 52E, 55E, 96E och 111. (ett par tre vagnar i spridda omgångar)
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 20:41:42 PM
Det var detta jag tänkte på (ur MfSS aug 1967):
(efter pingsten-67) ....H15 fick... göra insatser på linjerna 33E, 52E, 55E, 96E och 111. (ett par tre vagnar i spridda omgångar)
/Gunnar
Om du ändå har ordning på dina MfSS från 1967 så kanske du kan kolla nr 1 1967 (omslag Örbyvagn). Jag har för mig att det finns en komplett ombyggnadslista för högertrafik för SS/SL:s bussar i den (eller möjligtvis i någon annan MfSS från 1967).
Det där med H15 på linje 141 ska jag överväga sanningshalten i sedan någon bevisat för mig att jorden är platt! De andra tursättningarna som Gunnar listat har jag hört förr och minns att man pratade om det på SSS möten år 1967. Samtliga de extravagnarna tursattes väl från Hornsberg?
Kanske i vissa fall t.o.m är samma E-vagnar som bytt linje?
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 20:16:56 PM
Ser nu att den sista notering jag har om vänster-H23 i trafik är 19/2-67 men hade förstås ingen särskild koll på dessa. Har förstått att de användes som sist i vänstertrafik på linje 56. Men tycker det ändå är konstigt att inte någon H23 verkar dyka upp i den almanacka Hasse lånat. Eller.....?
/Gunnar
Jag har för mig att det gick en H23 på linje 41 den 2 sept 1967. Hasse kanske bara har listat H19 och H21 eftersom det var de vi pratade om samt Büssingen om han tyckte att den verkade udda.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 20:58:08 PM
Om du ändå har ordning på dina MfSS från 1967 så kanske du kan kolla nr 1 1967 (omslag Örbyvagn). Jag har för mig att det finns en komplett ombyggnadslista för högertrafik för SS/SL:s bussar i den (eller möjligtvis i någon annan MfSS från 1967).
Ur MfSS Feb-67:
SL prel ombyggnadsplan:
H23 Hornsberg jan-aug
H24 Hornsberg samtliga klara
H25, H27 Büssing, Svendborg juni-okt
H26 Hornsberg juni-okt
H29 Tillverkaren sep-okt
H30 Hornsberg samtliga klara
H31 Hornsberg aug-jan
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 20:58:08 PM
Det där med H15 på linje 141 ska jag överväga sanningshalten i sedan någon bevisat för mig att jorden är platt! De andra tursättningarna som Gunnar listat har jag hört förr och minns att man pratade om det på SSS möten år 1967. Samtliga de extravagnarna tursattes väl från Hornsberg?
Kanske i vissa fall t.o.m är samma E-vagnar som bytt linje?
Mr H
I den här tråden är jorden platt! :D
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25304.15 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25304.15)
Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 22:27:55 PM
I den här tråden är jorden platt! :D
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25304.15 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25304.15)
"Jag tror att jag såg någon...."! Jo mors!
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 21:43:19 PM
Ur MfSS Feb-67:
SL prel ombyggnadsplan:
H23 Hornsberg jan-aug
H24 Hornsberg samtliga klara
H25, H27 Büssing, Svendborg juni-okt
H26 Hornsberg juni-okt
H29 Tillverkaren sep-okt
H30 Hornsberg samtliga klara
H31 Hornsberg aug-jan
/Gunnar
Tack det var den jag menade
men det måste ha blivit försljutningar i arbetet bl.a med H23 och kanske även H31!
Kanske någon började tänka till " Men hur i helsike många bussar skall vi ha egentligen?"
:-)
Nu ska vi inte spåra ur Capitoltråden men det slår mig hur få trafikklara dubbeldäckare SL måste ha haft dagen H!
Inga H31, var H33 färdiglevererade verkligen och H 35 roddes över från England som vagnmästaren i Hornsberg uttryckte det! Är det sant förresten att en H35 tursattes av misstag på linje 41 den 3 sept 67?
Mr HÅ
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 20:16:56 PM
Ser nu att den sista notering jag har om vänster-H23 i trafik är 19/2-67 men hade förstås ingen särskild koll på dessa. Har förstått att de användes som sist i vänstertrafik på linje 56. Men tycker det ändå är konstigt att inte någon H23 verkar dyka upp i den almanacka Hasse lånat. Eller.....?
/Gunnar
¨Vår förare¨ var fast placerad på linje 96 och körde inga H23 på denna enligt 1967 års almanacka. Däremot 422 och 441 den 25/1 på linje 56 och 441 igen 19/3 på 104:an
(det var dk på tjänst 9607 söndagar - han fick tj 3001 som började 5.33 med ett par varv på nattlinjen).
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 juni 2012, 16:14:43 PM
¨Vår förare¨ var fast placerad på linje 96 och körde inga H23 på denna enligt 1967 års almanacka. Däremot 422 och 441 den 25/1 på linje 56 och 441 igen 19/3 på 104:an (det var dk på tjänst 9607 söndagar - han fick tj 3001 som började 5.33 med ett par varv på nattlinjen).
/Hasse
Tack för dessa uppgifter! Har några noteringar från linje 56 sommaren-67 men då var det H21.
/Gunnar