(http://www5.picturepush.com/photo/a/8568833/img/8568833.jpg) (http://picturepush.com/public/8568833)
(http://www2.picturepush.com/photo/a/8568835/img/8568835.jpg) (http://picturepush.com/public/8568835)
Nja.. "raggarbilar" är väl ändå lite nedlåtande att kalla välbevarade och/eller topprenoverade fordon?
****
Snygga bilar båda två.
Ford Edseln har en märklig lackering. En sådan har jag aldrig sett. Kanske är den inte färdigrenoverad?
Edseln blev väl ingen succé när den kom. Vill minnas att man liknade kylaren vid en "onämnbar" ;) kroppsedel hos kvinnan. För mig obegripigt. Jag tycker modellen är lyckad, för sin tid.
HJP
Citat från: HJP skrivet 25 juni 2012, 04:24:59 AM
****
Snygga bilar båda två.
Ford Edseln har en märklig lackering. En sådan har jag aldrig sett. Kanske är den inte färdigrenoverad?
Edseln blev väl ingen succé när den kom. Vill minnas att man liknade kylaren vid en "onämnbar" ;) kroppsedel hos kvinnan. För mig obegripigt. Jag tycker modellen är lyckad, för sin tid.
HJP
Men är väll rätt uppenbart vad edsel har haft i huvudet när han rita fronten, grillen och dom är ju rätt koservativa over ther så kan väll bidragit till den dåliga försäljningen
Citat från: Fikman skrivet 25 juni 2012, 07:24:10 AM
Men är väll rätt uppenbart vad edsel har haft i huvudet när han rita fronten, grillen och dom är ju rätt koservativa over ther så kan väll bidragit till den dåliga försäljningen
****
Nja, det låter inte troligt i mina öron. Jag tycker bilen är snygg, och associerade aldrig på samma sätt som andra har gjort.
HJP
Citat från: Fikman skrivet 25 juni 2012, 07:24:10 AM
Men är väll rätt uppenbart vad edsel har haft i huvudet när han rita fronten, grillen och dom är ju rätt koservativa over ther så kan väll bidragit till den dåliga försäljningen
Det var inte utseendet på bilen som skrämde bort köparna utan först och främst en misslyckad marknadsföring som skruvat upp förväntningarna alltför högt. Lägger man därtill att bilarna hade dålig kvalitet där det ofta hände att viktiga delar glömts bort vid monteringen eller att karossen hade dålig passform kanske man förstår varför det blev ett fiasko.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juni 2012, 14:21:29 PM
Det var inte utseendet på bilen som skrämde bort köparna utan först och främst en misslyckad marknadsföring som skruvat upp förväntningarna alltför högt. Lägger man därtill att bilarna hade dålig kvalitet där det ofta hände att viktiga delar glömts bort vid monteringen eller att karossen hade dålig passform kanske man förstår varför det blev ett fiasko.
****
Det där låter inte förtroendeingivande för en bilmodell. Men gällde inte det många andra bilar också, som ändå sålde bra?
HJP
Citat från: HJP skrivet 25 juni 2012, 16:48:44 PM
****
Det där låter inte förtroendeingivande för en bilmodell. Men gällde inte det många andra bilar också, som ändå sålde bra?
HJP
Förvisso var amerikanska bilar på 1950-talet ofta dåligt monterade, i synnerhet i sitt hemland, men Ford Edsel skall ha varit i särklass.
Citat från: Fikman skrivet 25 juni 2012, 07:24:10 AM
Men är väll rätt uppenbart vad edsel har haft i huvudet när han rita fronten, grillen och dom är ju rätt koservativa over ther så kan väll bidragit till den dåliga försäljningen
Dessutom var Henry Ford's son Edsel Ford aldrig inblandad i att designa denna modellen eftersom han dog redan 1943
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juni 2012, 17:13:14 PM
Förvisso var amerikanska bilar på 1950-talet ofta dåligt monterade, i synnerhet i sitt hemland, men Ford Edsel skall ha varit i särklass.
Från språkpolisen: Det heter väl bara "Edsel" då det var en division/bilmärke inom Ford Motor Company i likhet med "Mercury" och "Lincoln". Man brukar väl inte säga "General Motors Cadillac" i vardagligt tal.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 juli 2012, 09:56:03 AM
Från språkpolisen: Det heter väl bara "Edsel" då det var en division/bilmärke inom Ford Motor Company i likhet med "Mercury" och "Lincoln". Man brukar väl inte säga "General Motors Cadillac" i vardagligt tal.
Mvh Gunnar
Jo, det är ett riktigt påpekande. Men hör dock ofta det felaktiga Ford Edsel och jag var heller inte först i den här tråden med att skriva så.
Citat från: Gunnar D skrivet 01 juli 2012, 09:56:03 AM
Från språkpolisen: Det heter väl bara "Edsel" då det var en division/bilmärke inom Ford Motor Company i likhet med "Mercury" och "Lincoln". Man brukar väl inte säga "General Motors Cadillac" i vardagligt tal.
Mvh Gunnar
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2012, 10:46:38 AM
Jo, det är ett riktigt påpekande. Men hör dock ofta det felaktiga Ford Edsel och jag var heller inte först i den här tråden med att skriva så.
****
Ooops! Där gav ni mig något att tänka på.
Man säger ju ofta Volkswagen Golf, Opel Rekord, Volvo Amazon/Duett, Saab Sonett. Bara för att nämna några. Är det också fel, eller vad är annars skillnaden ???
HJP som skrev Ford Edsel i inlägget ovan :-[
Citat från: HJP skrivet 01 juli 2012, 10:59:50 AM
****
Ooops! Där gav ni mig något att tänka på.
Man säger ju ofta Volkswagen Golf, Opel Rekord, Volvo Amazon/Duett, Saab Sonett. Bara för att nämna några. Är det också fel, eller vad är annars skillnaden ???
HJP som skrev Ford Edsel i inlägget ovan :-[
Jamen, GM Opel Rekord eller Ford Volvo säger du väl knappast. ;)
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 juli 2012, 11:21:11 AM
Jamen, GM Opel Rekord eller Ford Volvo säger du väl knappast. ;)
/Gunnar
Skillnaden är alltså att Edsel var ett eget bilmärke (om än ägt av Ford) medan Rekord, Amazon etc är modeller av ett bilmärke. Man kan jämföra med Lexus, som är ett eget märke inom Toyota-koncernen. Man hör ibland Toyota Lexus men det är fel.
F.ö. verkar den andra bilden här visa en Edsel Corsair 2d HT 1958.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 juli 2012, 11:21:11 AM
Jamen, GM Opel Rekord eller Ford Volvo säger du väl knappast. ;)
/Gunnar
****
Nej det gör jag föralldel inte. Framförallt inte Ford Volvo. Men det var inte svar på min fråga. Staffan har svarat.
Ford Volvo är dock ett bra exempel. Det kan tyckas självklart, men om man sedan barnsben sagt fel, så är det lätt att inte se felet. Det förutsätter också kunskapen att t.ex. Edsel är ett eget bilmärke. Hoppas att du inte säger teknologi, när du menar teknik, eller målsättning, när du menar mål ;) ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2012, 11:25:31 AM
Skillnaden är alltså att Edsel var ett eget bilmärke (om än ägt av Ford) medan Rekord, Amazon etc är modeller av ett bilmärke. Man kan jämföra med Lexus, som är ett eget märke inom Toyota-koncernen. Man hör ibland Toyota Lexus men det är fel.
****
Tack för det svaret, Staffan. Klart som korvspad.