Var i Kristianstad idag för att ha en första körlektion för C körkort och under väntan på bussen för att ta sig hem så skådades dessa vagnar + många fler
(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/2007-10-16/BK_Buss_7102_Kristianstad_Resecentrum_071016.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/2007-10-16/Thygessons_Bussar_14_Kristianstad_Resecentrum_071016.jpg)
Snyggt jag tycker den gammla Setran ser snyggare ut än den nya Setran :)
Citat från: Möller. skrivet 16 oktober 2007, 15:09:44 PM
Snyggt jag tycker den gammla Setran ser snyggare ut än den nya Setran :)
Jag tycker faktiskt att båda generationerna av Setra ser lika fina ut. Tycker att Setra har lyckats bra när de gjorde sin senaste facelift :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2007, 15:41:04 PM
Jag tycker faktiskt att båda generationerna av Setra ser lika fina ut. Tycker att Setra har lyckats bra när de gjorde sin senaste facelift :)
Håller definitivt med
Facelift är väl i underkant, den övre är ju en helt ny modell. Själv tycker jag den övre Setran är klart snyggast, har lite svårt för Setror med linjefronten.
Citat från: Johan B skrivet 16 oktober 2007, 17:49:10 PM
Facelift är väl i underkant, den övre är ju en helt ny modell. Själv tycker jag den övre Setran är klart snyggast, har lite svårt för Setror med linjefronten.
Föredras denna front då?
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_38_Kristianstad_Sodra_Kaserngatan_070522.jpg)
Nu blev det genast mycket läckrare. Detta är en av Lejas Orange-expresser va?
Citat från: Johan B skrivet 16 oktober 2007, 18:01:04 PM
Nu blev det genast mycket läckrare. Detta är en av Lejas Orange-expresser va?
Jovisst är det så. Det är till och med en av de båda KE's Bussar i Fjärås körde innan de lämnade Buss i Väst. Bussen var på KE's och Lejas tid orange och gick på Orange Express.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 18:06:05 PM
Jovisst är det så. Det är till och med en av de båda KE's Bussar i Fjärås körde innan de lämnade Buss i Väst. Bussen var på KE's och Lejas tid orange och gick på Orange Express.
Så alla oranga Setror (förutom den man köpte själv -03) kom från KE's och Lejas "egna" Orange var Neoplanen 21?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 oktober 2007, 14:56:43 PM
Var i Kristianstad idag för att ha en första körlektion för C körkort
(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/2007-10-16/BK_Buss_7102_Kristianstad_Resecentrum_071016.jpg)
Trevligt med fler C-kortare! Har du jobb klart sen eller?
Helt klart en fin vagn, bort med turistkapslarna bara.
/K
Citat från: Johan B skrivet 16 oktober 2007, 20:38:34 PM
Så alla oranga Setror (förutom den man köpte själv -03) kom från KE's och Lejas "egna" Orange var Neoplanen 21?
Leja hade två Setror för Orange Express förutom de båda de tog över från KE's. Lejas Neoplaner var väl avsedda för trafiken till Strömstad.
Så här fritt ur minnet fanns följande bussar från början för Orange Express:
Claesons Turisttrafik 2 st Mercedes-Benz Helmark
KE's Bussar 2 st Setra S319
Landvetter buss 1 st Volvo B10M Carrus
Larssons Busstrafik 2 st Scania L94 Carrus Fifty
Leja Touring 2 st Setra S319UL
Olofssons Busstrafik 1 st Neoplan Transliner
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 21:29:31 PM
Leja hade två Setror för Orange Express förutom de båda de tog över från KE's. Lejas Neoplaner var väl avsedda för trafiken till Strömstad.
Så här fritt ur minnet fanns följande bussar från början för Orange Express:
Claesons Turisttrafik 2 st Mercedes-Benz Helmark
KE's Bussar 2 st Setra S319
Landvetter buss 1 st Volvo B10M Carrus
Larssons Busstrafik 2 st Scania L94 Carrus Fifty
Leja Touring 2 st Setra S319UL
Olofssons Busstrafik 1 st Neoplan Transliner
Jag vill minnas att Leja hade tre Setror från 1998, två skulle då komma från KE's och en bör man ha köpt själva. Sedan köpte man en orange Setra S319UL till 2003, TEG190 nr 23. Från början hade man även tre Neoplaner, två för Bohusexpressen som båda brann upp och en tredje (BWC221 nr 21) med GL-inredning som var orange, senare omlackad till Bohusexpress som ersättning för en av systrarna.
Citat från: Johan B skrivet 16 oktober 2007, 22:17:18 PM
Jag vill minnas att Leja hade tre Setror från 1998, två skulle då komma från KE's och en bör man ha köpt själva. Sedan köpte man en orange Setra S319UL till 2003, TEG190 nr 23. Från början hade man även tre Neoplaner, två för Bohusexpressen som båda brann upp och en tredje (BWC221 nr 21) med GL-inredning som var orange, senare omlackad till Bohusexpress som ersättning för en av systrarna.
Svensk Busshistoria har följande Setra hos Leja Touring. Detta stämmer också med mina noteringar:
19 HYA 860 och 22 HYA 990. Nr 19 körde in i ett brofundament vid Olskroken i april 2003 och ersattes av 23 TEG 190 (numera Thygessons 41). Sedan kommer också HYB 620 och HYB 760 från KE's Bussar. Dessa blev respektive Leja 20 > Thygessons 37 och Leja 24 > Thygessons 24.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 22:37:50 PM
Svensk Busshistoria har följande Setra hos Leja Touring. Detta stämmer också med mina noteringar:
19 HYA 860 och 22 HYA 990. Nr 19 körde in i ett brofundament vid Olskroken i april 2003 och ersattes av 23 TEG 190 (numera Thygessons 41). Sedan kommer också HYB 620 och HYB 760 från KE's Bussar. Dessa blev respektive Leja 20 > Thygessons 37 och Leja 24 > Thygessons 24.
Här måste jag rätta dig Staffan. HYB760 = numera Thygessons Bussar 38
Thygessons 24 = Volvo Säffle
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 oktober 2007, 22:40:46 PM
Här måste jag rätta dig Staffan. HYB760 = numera Thygessons Bussar 38
Thygessons 24 = Volvo Säffle
Tack! Rent lapsusfel från min sida.
Mycke snygga bilder Björn...
Buss i väst... i syd? ;)
Är inte "Buss i väst" ett samverkansbolag i Västa Götaland?
Och finns det inte något samverkansbolag i Skåne redan?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 22:37:50 PM
Svensk Busshistoria har följande Setra hos Leja Touring. Detta stämmer också med mina noteringar:
19 HYA 860 och 22 HYA 990. Nr 19 körde in i ett brofundament vid Olskroken i april 2003 och ersattes av 23 TEG 190 (numera Thygessons 41). Sedan kommer också HYB 620 och HYB 760 från KE's Bussar. Dessa blev respektive Leja 20 > Thygessons 37 och Leja 24 > Thygessons 24.
Ah, det var 19 jag glömde räkna. Sedan tillkom ytterliggare förvirring av att 23 fick ett Neoplannummer och inte nummret från sin företrädare. Tack så mkt.
Citat från: Verspieder skrivet 17 oktober 2007, 13:02:55 PM
Buss i väst... i syd? ;)
Är inte "Buss i väst" ett samverkansbolag i Västa Götaland?
Och finns det inte något samverkansbolag i Skåne redan?
Buss i Väst har avtal med Skånetrafiken också på linjer i Skåne. De körs av delägaren Lysekils Busstrafik samt av BK Buss, som har någon annan form av avtal med Buss i Väst. Bussen på bilden tillhör BK Buss.
Förutom i Västra Götalands län kör Buss i Väst också en hel del i Örebro län. De har förut också kört i Hallands län.
Något samverkansbolag i Skåne finns inte. Det gjordes dock ett försök till ett sådant på beställningssidan, men det blev aldrig något sådant organiserat. Skånska bussbolag brukar dock samarbeta väl.
Citat från: Johan B skrivet 17 oktober 2007, 15:02:50 PM
Ah, det var 19 jag glömde räkna. Sedan tillkom ytterliggare förvirring av att 23 fick ett Neoplannummer och inte nummret från sin företrädare. Tack så mkt.
Här finns också en gravad hund. HYA 860 har jag från början som Leja 20. Sedan blev den Landvetter buss 31 och gick sedan via Larssons i Främmestad tillbaka till Leja där den fick nummer 19. I dag är den Thygesson 36. SBH har denna buss som ursprungliga Leja (14)22.
Om Lars Borgemo läser detta: som synes behövs lite hjälp för att reda ut alla dessa turer. Eller kanske Ingemar på Söne Buss vet något? Eller någon annan?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 15:10:55 PM
Här finns också en gravad hund. HYA 860 har jag från början som Leja 20. Sedan blev den Landvetter buss 31 och gick sedan via Larssons i Främmestad tillbaka till Leja där den fick nummer 19. I dag är den Thygesson 36. SBH har denna buss som ursprungliga Leja (14)22.
Om Lars Borgemo läser detta: som synes behövs lite hjälp för att reda ut alla dessa turer. Eller kanske Ingemar på Söne Buss vet något? Eller någon annan?
Så här såg bussen ut i sin grå lack, bilden bör vara tagen strax efter att Larssons tog över hela depån i Sjövik.
(http://goto.glocalnet.net/magneskold/P3270011.JPG)
Är lite osäker på turerna runt Lejas Setror och Neoplaber, men har för mig att det var så här: Leja hade 1 orange Setra (nr 19), en grå Setra (HYA860, nr 20) för linje 520, en orange Transliner (nr 21) och två transliners till Lysekilsexpressen (nr 22-23).
När KE's blev uteslutna ur Buss i Väst, gick HYA860 till Landvetter Björröd som då fick ta över hela linje 520. Bussen fick nummer 31. Leja tog över KE's bussar som sattes in på lediga platser i nummerserien, 20 och 24. Sen brann Lysekilsbussen 23 upp, 21an lackades om, och en ny orange setra köptes och blev ny nummer 23. Senare krockade buss 19 med ett brofundament, vilket sammanföll med att Larssons ville bli av med HYA860, som då gick tillbaka till Leja och lackades om till Orange. Jag vill minnas att 21an också brann upp, men det är jag osäker på...
Lämnar över bollen för korrektioner till Lars Borgemo ;)
Om vi återgår till HYA860 så överfördes den från Björröd till Sjövik, minns inte när... Säldes vid Landvetters konkurs över till Larssons Busstrafik, men han bara gå i trafik någon dag innan växellådan pajade, den hamnade på verkstad och såldes sedan till Leja enlig ovan... Nämnas kan väl att den inte varit så vidare väl under sin tid på Landvetter, och var väl inte det bästa exemplaret som setra byggt... Många elektronikfel och konstigheter.
Om den inte gått sönder hos Larssons hade den fått nummer 50, men det hann aldrig genomföras. Det numret användes istället till två andra bussar under de två år som Larssons hade hela Sjöviksdepån.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 21:29:31 PM
Leja hade två Setror för Orange Express förutom de båda de tog över från KE's. Lejas Neoplaner var väl avsedda för trafiken till Strömstad.
Så här fritt ur minnet fanns följande bussar från början för Orange Express:
Claesons Turisttrafik 2 st Mercedes-Benz Helmark
KE's Bussar 2 st Setra S319
Landvetter buss 1 st Volvo B10M Carrus
Larssons Busstrafik 2 st Scania L94 Carrus Fifty
Leja Touring 2 st Setra S319UL
Olofssons Busstrafik 1 st Neoplan Transliner
Dessutom tillkom en reserv/extrabuss från Olofsson som också blev Orangelackad (buss 25). Minns inte vad det var för någon modell, men den var nog lite äldre än 98orna.
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 17 oktober 2007, 21:20:41 PM
Så här såg bussen ut i sin grå lack, bilden bör vara tagen strax efter att Larssons tog över hela depån i Sjövik.
(http://goto.glocalnet.net/magneskold/P3270011.JPG)
Är lite osäker på turerna runt Lejas Setror och Neoplaber, men har för mig att det var så här: Leja hade 1 orange Setra (nr 19), en grå Setra (HYA860, nr 20) för linje 520, en orange Transliner (nr 21) och två transliners till Lysekilsexpressen (nr 22-23).
Tack Ingemar, du har varit mycket hjälpsam som kommissarie Columbo brukar uttrycka det. Jag letade lite i mina fotoalbum och den som söker finner heter det. Jag fanns en nästan helt ny Leja Touring nr 20. Och visst, den var målad i GL:s grå färg med fjärilar och den gick på linje 520. Bilden blev inte speciellt bra, men här är den i alla fall:
(http://www.savenfjord.nu/leja_20.JPG)
Citat från: Ingemar skrivet 17 oktober 2007, 21:20:41 PM
Dessutom tillkom en reserv/extrabuss från Olofsson som också blev Orangelackad (buss 25). Minns inte vad det var för någon modell, men den var nog lite äldre än 98orna.
MVH Ingemar
Det var PSL 535 Volvo B10M Carrus Vector från 1992. Det skulle då varit 1999 eftersom det var då KE's Bussar lämnade Buss i Väst. Om de blev uteslutna eller inte kan diskuteras. Enligt bröderna Elofsson själva var de fullt medvetna om att de måste lämna Buss i Väst när de lade bud på trafiken i Kungsbacka i egen regi. Man kanske kan uttrycka det som att de straffade ut sig.
Från början höll Leja Touring reserv för Orange Express men det verkar som om det uppdraget övergick på Olofssons när de fick de båda omloppen från KE's.
Nästa såpopera i TV kanske skall heta "Den orange expressen".
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 22:52:23 PM
Nästa såpopera i TV kanske skall heta "Den orange expressen".
Det finns annars en bok som enligt författaren skulle ha hetat "Mordet på Orange Express", men istället fick namnet "Kvinna med kalla fötter" :) (Karin Stridh, utgiven 2003)
Kan väl tillägga till Ingemar att Lejas Neoplaner var Strömstadsexpresser. Du blandar kanske ihop dem med Marstrand Hermansby Buss (senare Strömstad Tanum Buss) två av samma modell som var Lysekilsexpresser? Den buss som överlevde var 21:an, båda Strömstadsexpresserna brann. 21:an lackades om och slutade sina dagar hos Leja som Strömstadsexpress. Tack för den tydliga utredningen i övrigt. Visste inte att Leja hade kört 520 annat än enstaka turer. Har ibland sett deras bussar på 520 som ankommer Gbg vid 07.15 på vardagar, ibland Sönes bussar. Varför har Leja kört? Har det varit något schema eller bara ersättningstrafik?
Citat från: Johan B skrivet 18 oktober 2007, 22:31:29 PM
Visste inte att Leja hade kört 520 annat än enstaka turer. Har ibland sett deras bussar på 520 som ankommer Gbg vid 07.15 på vardagar, ibland Sönes bussar. Varför har Leja kört? Har det varit något schema eller bara ersättningstrafik?
Från början var Leja ett av de Buss i Väst-företagen som körde ordinarie på linje 520. Förmodligen tappade de detta (till Landvetter buss?) när de fick överta KE's körningar på Orange Express. Det var ju ganska viktigt att den av Buss i Väst vunna trafiken delades upp på delägarna så att de fick ungefär lika mycket - så långt det nu var möjligt.
Marstrand-Hermansby överlät sin linjetrafik på Strömstad-Tanums Buss därför att de annars inte kunnat sälja verksamheten till Interbus. Om det funnits linjetrafik med hade det funnits hembudsrätt, det vill säga att övriga Buss i Väst-företag skulle ha första tjing på att köpa.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2007, 22:45:49 PM
Från början var Leja ett av de Buss i Väst-företagen som körde ordinarie på linje 520. Förmodligen tappade de detta (till Landvetter buss?) när de fick överta KE's körningar på Orange Express. Det var ju ganska viktigt att den av Buss i Väst vunna trafiken delades upp på delägarna så att de fick ungefär lika mycket - så långt det nu var möjligt.
Marstrand-Hermansby överlät sin linjetrafik på Strömstad-Tanums Buss därför att de annars inte kunnat sälja verksamheten till Interbus. Om det funnits linjetrafik med hade det funnits hembudsrätt, det vill säga att övriga Buss i Väst-företag skulle ha första tjing på att köpa.
Kan ju förtydliga att det jag menade var att Leja kört nämnda tur på 520 efter det att Söne tog över så man har gästspelat även efter "omstruktureringen". "Varför?" kvarstår :).
Citat från: Johan B skrivet 18 oktober 2007, 22:54:19 PM
Kan ju förtydliga att det jag menade var att Leja kört nämnda tur på 520 efter det att Söne tog över så man har gästspelat även efter "omstruktureringen". "Varför?" kvarstår :).
Åtminstone tidigare har det varit så att Leja har stått för reservfordon för Buss i Västs körningar runt Göteborg. Så där kanske vi har svaret. Ingemar får väl fylla i...
Nej, vi på Landvetter/Larssons/Söne har stått/står för våra egna reservfordon, även om det var ont om dem på Landvetter tiden... ;)
Den turen som som Johan B syftar är turen 06.30 från Gråbo på linje 520, som trafikeras av Söne alla skoldagar. Skolfria dagar körs den av Leja touring. Anledningen till detta är att lösa omloppen, skoldagar har vi förstärkningar att fortsätta körningen på, skolfria dagar skulle det bara ha blivit den körningen, och tom hem...
Vilken röra för den som inte är insatt i företagen. Inte lätt att hänga med! ???
Citat från: Walter skrivet 19 oktober 2007, 10:11:14 AM
Vilken röra för den som inte är insatt i företagen. Inte lätt att hänga med! ???
"Kaos i Väst" ;D? Tilläggas ska väl att trots alla uppdelningar som kan verka aningen röriga så klarar Buss i Väst sina uppdrag betydligt bättre än många större och "mer" strukturerade bolag.
Citat från: Johan B skrivet 19 oktober 2007, 16:49:12 PM
"Kaos i Väst" ;D? Tilläggas ska väl att trots alla uppdelningar som kan verka aningen röriga så klarar Buss i Väst sina uppdrag betydligt bättre än många större och "mer" strukturerade bolag.
Det som brukar bli lite rörigt är när vunnen trafik skall fördelas mellan delägarbolagen. När det väl är gjort brukar det flyta väldigt bra! Mycket på grund av vi är små bolag, som brukar fungera lite bättre än de stora bjässarna? Ofta nära kontakt mellan förare och ägare osv...
Citat från: Ingemar skrivet 20 oktober 2007, 14:45:05 PM
Det som brukar bli lite rörigt är när vunnen trafik skall fördelas mellan delägarbolagen. När det väl är gjort brukar det flyta väldigt bra! Mycket på grund av vi är små bolag, som brukar fungera lite bättre än de stora bjässarna? Ofta nära kontakt mellan förare och ägare osv...
Det fungerar vad jag förstått mycket bra och det är naturligtvis lättare när man skall planera sådant här att få ordning och reda än vad det är när man med hjälp av observationer skall försöka reda ut hur det skall se ut. För resenärerna har det ju knappast någon betydelse vilket delägarebolag som kör just den turen.