(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Keolis3680_H34E5336_TekniskaHogskolan_120621.jpg)
Mitt vrålåk till vänster! Tur att det inte var så långt pass i denna "raket"...
Alldeles galet vad trötta de där bussarna är med sina små motorer :(
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 juni 2012, 22:12:13 PM
Alldeles galet vad trötta de där bussarna är med sina små motorer :(
/J
Inte är de väl tröttare än dito med RME-motorn, som växlar upp vid 1100-1200 varv?
Jag vet inte om det kan bli mycket slöare än de här? 270hk-motorn är det i alla fall och de växlar oxå upp väldigt tidigt.
Ett annat problem med dem är att det först inte händer någonting när man trampar på gasen, utan det tar en liten stund innan det börjar röra på sig. Och då rör det sig väääldigt långsamt.
Lätt att hamna i tokiga trafiksituationer i rondeller och korsningar om man inte tänker sig för.
/J
Påminner om de två allra första OmniCity-ledvagnarna som kom till Umeå. De hade de allra första etanolmotorerna, anpassade för 12-meters kortvagnar. Ett sående skämt var att om 46:an eller 47:an spann lite, så att TC-lampan blinkade till... då var det oerhört halt ute! 8)
Men brukar inte bränsleförbrukningen bli väldigt hög i genomsnitt, för bussar med underdimensionerade motorer? Speciellt när det är RME eller etanol i farten.
Nebbe är ute o kör 4an ser ja :)
Åter till ämnet så tycker ja dom är rätt bekväma att köra visst de tar tid att komma iväg men det är inte på tal om slö om ni jämför med liket 5336 man har tur om man kommer upp i 30 på Västerbron..
Ingen som har provat Arrivas kärror som drivs på diesel är dom lika slöa tro?
Scania till Vaxholm. :D Det kan inte ha inträffat alltför ofta sedan Vaxholmstrafiken köptes upp av SL. Beige-gul sådan med ljusrött tak kanske?
Citat från: Cero skrivet 21 juni 2012, 23:36:59 PM
Scania till Vaxholm. :D Det kan inte ha inträffat alltför ofta sedan Vaxholmstrafiken köptes upp av SL. Beige-gul sådan med ljusrött tak kanske?
Det finns väl någon (1?) Scania som rullar där dagligen om ja inte har sett fel?
Citat från: Johan Ek skrivet 21 juni 2012, 23:21:42 PM
Ingen som har provat Arrivas kärror som drivs på diesel är dom lika slöa tro?
Kan bara uttala mig om skillnaden på våra MAN gas resp dieselled. Där vinner en diesel med hästlängder. Mycket har med hur mycket turbotryck man får upp på motorn. Sedan har en dieselmotor bättre vridmoment än gas resp etanol-motor.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 juni 2012, 00:03:39 AM
Kan bara uttala mig om skillnaden på våra MAN gas resp dieselled. Där vinner en diesel med hästlängder. Mycket har med hur mycket turbotryck man får upp på motorn. Sedan har en dieselmotor bättre vridmoment än gas resp etanol-motor.
//Niclas
Enligt Scania har deras Dieselmotor 1060 och deras Etanol 1050 i vrid. Gäller förvisso Omnicityn på bilden.
Citat från: Fredde_J skrivet 21 juni 2012, 22:18:17 PM
Inte är de väl tröttare än dito med RME-motorn, som växlar upp vid 1100-1200 varv?
Då kör du Kick-down så växlar den vid 1600, eller så pumpar du lite med foten så kan du få den att växla vid 2000 och så blir det ett helt annat drag :P
Citat från: Jim skrivet 22 juni 2012, 03:38:01 AM
Då kör du Kick-down så växlar den vid 1600, eller så pumpar du lite med foten så kan du få den att växla vid 2000 och så blir det ett helt annat drag :P
Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?
Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2012, 11:01:52 AM
Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?
Ja, men om det inte är din egen motor (din buss) så spelar det väl ingen roll om du misshandlar den lite. Vill man kan man ju oxå toucha en å annan betongsugga på vägen... eller har jag fel nu?! :-\ :o
Citat från: Nico skrivet 22 juni 2012, 17:51:12 PM
Vill man kan man ju oxå toucha en å annan betongsugga på vägen... eller har jag fel nu?! :-\ :o
Aha, ja det är tydligen jättepoppis i runt Täby C nu, ger en personlig touch på bussen dessa suggor! :-\
Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2012, 11:01:52 AM
Ja, för det är ju jättebra att varva en dieselmotor på det viset?
Jag sa att man kan göra så. Inte att man ska. Finns mycket man kan göra men som man inte ska. Ex så varvar Etanolscaniorna i City 2000 varv vid fullgas och dom har hållt ca 70.000 mil utan motorbyte och rullar på än. Så det kan ju inte vara skadligt. Rött börjar vid 2500. Anledningen till att den växlar så pass tidigt är att den ska vara bränsle snål.
Citat från: Jim skrivet 24 juni 2012, 01:57:40 AM
Jag sa att man kan göra så. Inte att man ska. Finns mycket man kan göra men som man inte ska. Ex så varvar Etanolscaniorna i City 2000 varv vid fullgas och dom har hållt ca 70.000 mil utan motorbyte och rullar på än. Så det kan ju inte vara skadligt. Rött börjar vid 2500. Anledningen till att den växlar så pass tidigt är att den ska vara bränsle snål.
Om man inte ska varva dem på det viset, så finns det väl ingen anledning att skriva att man kan?
Om den är programmerad att vara bränslesnål - bör man inte försöka köra bränslesnålt då?
Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2012, 05:50:43 AM
Om man inte ska varva dem på det viset, så finns det väl ingen anledning att skriva att man kan?
Om den är programmerad att vara bränslesnål - bör man inte försöka köra bränslesnålt då?
Inte i innerstan i alla fall, man ska ju komma fram nån gång också. Det är väl lätt att det blir ungefär som med lightcigarretter...
Problemet är att bränslebesparing och körbarhet sällan kombineras i extrema eco inställningar, i slutänden kan det tyvärr visa sig att bränslebesparingen blir minimal genom att motorn inte får jobba optimalt.
ZF Ecomat program för HP500 och HP600 i färskt minne :(
Extrem segdragning är inte nyttigt men det framkallar eco programmen gärna och sedan när lådan måste plocka ner både 1 o 2 steg bränner man ännu mer soppa än om växlarna och varvet anpassats koninuerligt.
En erfaren förare försöker då att komma runt denna dumhet för att få en bättre körbarhet som tillkom för att kompensera bristen på kunnande hos förarna.
Dessa Omnilink-led ställer till bekymmer även i andra områden runt Stockholm. En linje som ligger mig varmt om hjärtat är 433/34. P.g.a den låga motorstyrkan så krävs där extra körtider, samt att man oundvikligen ligger med foten i "kick-down-läge" för att ens komma loss från hållplatserna med en buss som är lastad. Förbrukning...ja tyvärr runt 7 l RME/mil!
Instämmer med Marc här. Det som beskrivs ovan är tyvärr en nackdel med alla motorsvaga fordon. Någon tror kanske att man kan spara bränsle på mindre spisar, men allt som oftast är dessa förhållanden något som mer eller mindre är uträknat i en optimerad miljö (läs laboratorium) och har lite att göra med verkligheten. För att få samma effekt (och således klara t.ex. körtider) och tempo i konkret trafik så blir det tyvärr ofta istället så att man får en bränsleförbrukning som blir högre än den man kanske skulle erhållit i ett fordon med mer motorstyrka.
Citat från: Nico skrivet 24 juni 2012, 11:03:54 AM
Instämmer med Marc här. Det som beskrivs ovan är tyvärr en nackdel med alla motorsvaga fordon. Någon tror kanske att man kan spara bränsle på mindre spisar, men allt som oftast är dessa förhållanden något som mer eller mindre är uträknat i en optimerad miljö (läs laboratorium) och har lite att göra med verkligheten. För att få samma effekt (och således klara t.ex. körtider) och tempo i konkret trafik så blir det tyvärr ofta istället så att man får en bränsleförbrukning som blir högre än den man kanske skulle erhållit i ett fordon med mer motorstyrka.
Det är därför vi har den stora spisen i våra 10,5 o 12 meters MAN på GUB samtidigt som man slipper ha flera olika motorutförande att hålla reda på när det gäller reservdelar. Plus att en större och starkare motor inte slits lika mycket när den inte behöver arbeta så hårt.
//Niclas
Citat från: Nico skrivet 24 juni 2012, 11:03:54 AM
Instämmer med Marc här. Det som beskrivs ovan är tyvärr en nackdel med alla motorsvaga fordon. Någon tror kanske att man kan spara bränsle på mindre spisar, men allt som oftast är dessa förhållanden något som mer eller mindre är uträknat i en optimerad miljö (läs laboratorium) och har lite att göra med verkligheten. För att få samma effekt (och således klara t.ex. körtider) och tempo i konkret trafik så blir det tyvärr ofta istället så att man får en bränsleförbrukning som blir högre än den man kanske skulle erhållit i ett fordon med mer motorstyrka.
Jag kan förstå att de personer som för första gången startar upp sitt åkeri går på den minan eller att privatpersonen som inte köpt en ny bil på många år och vill hålla i slantarna gör ett sådant misstag, men hur kan väletablerade (buss)åkerier med miljontals kilometer innanför bältet tänka så fel? Åkte själv 434 hela vägen ut förra sommaren och den var så seg och blev så försenad att man var tvungen att beställa taxibåt för att lösa den brutna förbindelsen mellan SL-buss och Vaxholmsbåt. Visserligen hamnar den räkningen inte på Keolis eller SL utan på Vaxholmsbolaget, men i slutänden är det ändå Landstinget som står för fiolerna. Ekonomisk effektivitet och helhetssyn, någon? Miljövänligt? Tror inte det.
Ett krux, rent generellt, är sannolikt att många av de som pysslar med själva fordonen vad gäller inköp etc. sällan eller aldrig är ute och kollar hur det fungerar rent praktiskt... eller att de inte ens har den kunskapen. Då blir det tyvärr ganska lätt att man stirrar sig blind på siffrorna och glömmer resten.
Att ni klagar på 270-hästarsmotorn, jag blir jätteglad de få gånger en sådan kommer på "min" linje. Då vet jag att bussen oftast orkar hänga med tidtabellen någorlunda så man hinner med pendeltåget. Annat går att säga om de gamla etanol-ledvagnarna med 220-hästarsmotorn som vanligtvis går här. Trots att tidtabellen utökats från 12 minuter till 15 minuters restid på samma sträcka sedan de kom orkar de lik förbaskat sällan med den... ;D
Hur är det med dom stora operatörerna och inköpen med undermotoriserade motorer? Vet att Keolis (SL-Buss/BussLink) i Stockholms län gärna köpte (köper?) undermotoriserade bussar medan Swebus köpte med starkare motorer. Hur är det för Arriva, Nobina m.fl?