(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/7050432Dida-M.jpg?t=1340257622)
Efter en första tur till Stavsnäs med mestadels färskt bröd fvb till sandhamnsbåten (vill jag minnas), inväntas en 433 eller 434 vid Didriksdal för att ta emot resande mot Malma Kvarn.
Ojojoj!
Tack för den! Nu går det inte att jobba idag! ;D ;D ;D
Vilken miljö också med telefonkiosken!
Ur filmen där Stig Helmer ser tillbaka (där ett 01-ånglok från Märklin har huvudrollen!)
"Pappa vad är en telefonkiosk för något"?
Glad midsommar själv!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 21 juni 2012, 08:27:36 AM
Ojojoj!
Tack för den! Nu går det inte att jobba idag! ;D ;D ;D
Vilken miljö också med telefonkiosken!
Ur filmen där Stig Helmer ser tillbaka (där ett 01-ånglok från Märklin har huvudrollen!)
"Pappa vad är en telefonkiosk för något"?
Glad midsommar själv!
Mr H
****
Bara att hålla med. Bilden är jättehäftig. Både CF med släp, och telefonkiosk.
Vad en telefonkiosk är, ved de flesta av oss, men när började man måla dem orange? Tidigare var de gröna.
HJP
Charmigt!
Glad midsommar!
Mvh Gunnar
Alltid trevligt att blå påmind om en tid då det var normalt även för bussförare här nere i Stockholms län att köra gods i släp, samt annat som t.ex tömma brevlådor. :)
Det saknar man lite i "miljövänliga tider" idag, när bussföraren, brödleverantören, brevbäraren från Posten, brevbäraren från Bring samt tidningsleverantören numera har varsitt fordon.
Så fint! Det fanns alltså både vändslinga och telefonkiosk i Didriksdal på den tiden! Om man skulle göra ett sådant omlopp idag skulle man få tomköra två mil fram och tillbaka till Ålstäket. :)
Citat från: Börje skrivet 21 juni 2012, 09:48:18 AM
Så fint! Det fanns alltså både vändslinga och telefonkiosk i Didriksdal på den tiden! Om man skulle göra ett sådant omlopp idag skulle man få tomköra två mil fram och tillbaka till Ålstäket. :)
Om man anser att bussen är "behörig trafik" så går det bra att vända på samma plats idag: Länk till Googles gatuvy (https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.28269,18.60804&spn=0.002047,0.004399&sll=59.282674,18.60812&sspn=0.002058,0.004399&oq=didrik&t=h&z=18&layer=c&cbll=59.282675,18.608121&panoid=qKOs1_MRaK6lmi6S9sqBmA&cbp=12,95.63,,0,-1.98).
Vilken underbar bild, nu kryper barndomens minnen fram :-)
Trevlig midsommar på dig också.
// Niclas
Härligt! Det enda man kan klaga på är att någon snott Scania-Vabis emblemet i grillen :-(
Vet någon hur många släp av Hägglunds sentida tillverkning som fanns på Björknäs? De var väl inköpta beggade från SJ?
Toppenbild! Knivskarp i konturerna,och inte bara fokuserad på bussen utan även på naturen runt omkring.
Man riktigt känner sommarvärmen på "landet". Synd bara att bussen ser lite "tandlös" ut ( om uttrycket tillåts ) med avsaknaden av Scania-Vabis emblemet.
Med önskan om en sköön och trevlig midsommar. Nisse
Gladmidsommar på er alla och tack för en super fin bild!! Har en sådan kiosk bredvid garaget önskar jag hade en CF också. Mvh Lars
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juni 2012, 11:49:44 AM
Härligt! Det enda man kan klaga på är att någon snott Scania-Vabis emblemet i grillen :-(
Vet någon hur många släp av Hägglunds sentida tillverkning som fanns på Björknäs? De var väl inköpta beggade från SJ?
Cykelstället? Demonterades de mot slutet? Det minns jag inte.
Mr H
Härlig bild :)
Glad midsommar
Trevligt! Glad midsommar!
/Peter
Hej !
Vilken härlig nostalgibild, toppenbild.
God fortsättning på midsommarhelgen.
Mvh Peter Ö
Kanonbild :) Förövrigt så var det bara 7050 & 4559 som hadde krok och koppling för luftbroms på slutet som dessa släp krävde sen vill jag minnas att det dök upp en SJ CF 4119 tror jag att att det var som även den hadde luftkoppling. Jag vill minnas att Björknäs hadde 2 egna släp av denna typen nr: 1 & 2 en blev väl 8912 och finns kvar än idag ute i RAGA. släp 1 står på spårvägsmuseiet. Sen när det kom Volvo bussar med krok har jag för mig att det köptes in åtminstånde 1 beggat släp från SJ kan ha varit något till minnet svicktar där.
MVH John.
Citat från: HJP skrivet 21 juni 2012, 08:35:27 AM
****
Bara att hålla med. Bilden är jättehäftig. Både CF med släp, och telefonkiosk.
Vad en telefonkiosk är, ved de flesta av oss, men när började man måla dem orange? Tidigare var de gröna.
HJP
Gröna? Det har jag faktiskt inget minne av. Var det på 50-talet? När jag var ung kom de oranga kioskerna. Hur de äldre såg ut kommer jag inte ihåg. De oranga fanns väl hela 60-talet och 70-talet och kanske en bit in på 80-talet. Fanns det inte blåa kiosker också ett tag?
Citat från: John skrivet 23 juni 2012, 23:53:29 PM
Kanonbild :) Förövrigt så var det bara 7050 & 4559 som hadde krok och koppling för luftbroms på slutet som dessa släp krävde sen vill jag minnas att det dök upp en SJ CF 4119 tror jag att att det var som även den hadde luftkoppling. Jag vill minnas att Björknäs hadde 2 egna släp av denna typen nr: 1 & 2 en blev väl 8912 och finns kvar än idag ute i RAGA. släp 1 står på spårvägsmuseiet. Sen när det kom Volvo bussar med krok har jag för mig att det köptes in åtminstånde 1 beggat släp från SJ kan ha varit något till minnet svicktar där.
MVH John.
4558 har krok o luftkoppling även den.
Jo fast jag kan inte påminna mig att 4558 han gå med släp den korta tiden den var i Björknäs? Skrev även fel på nummret på CFaren det var inte 4119 utan förstås 6119 :)
John.
Citat från: John skrivet 25 juni 2012, 12:09:02 PM
Jo fast jag kan inte påminna mig att 4558 han gå med släp den korta tiden den var i Björknäs? Skrev även fel på nummret på CFaren det var inte 4119 utan förstås 6119 :)
John.
Kanske matchade inte släpen Lidingöfärgerna så bra? Men de där 60-tals Hägglundssläpen, kom de inte från SJ allihopa?
Finns det någon som har koll på BSBV:s släp? SvOf har ju nummer 19, men det är från 1940, ursprungligen gengassläp som fick ny påbyggnad efter kriget.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juni 2012, 12:15:24 PM
Kanske matchade inte släpen Lidingöfärgerna så bra? Men de där 60-tals Hägglundssläpen, kom de inte från SJ allihopa?
Finns det någon som har koll på BSBV:s släp? SvOf har ju nummer 19, men det är från 1940, ursprungligen gengassläp som fick ny påbyggnad efter kriget.
SJ sålde nog inga Hägglundskärror till BSBV/SL
Citat från: Håkan_E skrivet 25 juni 2012, 12:19:08 PM
SJ sålde nog inga Hägglundskärror till BSBV/SL
Alltså nyinköpta från H & S? Användes dessa parallellt med de gamla släpen? Dessa verkar ha funnits kvar i trafik in på 70-talet iaf.
Jag har bestämt för mig att det kom ett SJ släp till Björknäs på slutet när man drog dom med Volvo bussarna och ett av dom gula stod i ett hörn där man tog reservdelar och det är det som står på museiet man kan se att det inte är helt komplett. Ingen som kan konfirmera att detta är rätt för det är ju inte så himmla länge sedan man slutade med släp... gjorde man inte in på 90 talet eller har tiden sprungit ifrån en???
John.
Citat från: John skrivet 27 juni 2012, 00:35:55 AM
Jag har bestämt för mig att det kom ett SJ släp till Björknäs på slutet när man drog dom med Volvo bussarna och ett av dom gula stod i ett hörn där man tog reservdelar och det är det som står på museiet man kan se att det inte är helt komplett. Ingen som kan konfirmera att detta är rätt för det är ju inte så himmla länge sedan man slutade med släp... gjorde man inte in på 90 talet eller har tiden sprungit ifrån en???
John.
Släpet på museet saknar bl a baklyktorna, men det är visst någon som snott dem där.
Hur många Hägglunds släp av 60-talsmodell fanns det? Två finns kvar, en finns hos personalföreningen på Björknäs, förutom den på museet.
Godssläpet på bilden hade inventarienummer 2.
/H.
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juni 2012, 08:33:43 AM
Släpet på museet saknar bl a baklyktorna, men det är visst någon som snott dem där.
Hur många Hägglunds släp av 60-talsmodell fanns det? Två finns kvar, en finns hos personalföreningen på Björknäs, förutom den på museet.
Vad har släpet på museet för inv.nummer/regnummer (så att man kan kolla årsmodell ex.vis!)
Mr H