Idag var det premiär för SvOfs körningar Stockholm-Mariefred. Jag åkte med till Mariefred och åter och här kommer ett antal bilder från resan.
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/538328_4180279713205_26962973_n.jpg)
Framme vid Grafikens Hus i Mariefred
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/556657_4180280513225_990176670_n.jpg)
Det är 1120 som lackats för att göra lite reklam för jippot
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/269289_4180283953311_1049805196_n.jpg)
Tillbaka på Klarabergsviadukten i Stockholm
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/166070_4180289553451_846041084_n.jpg)
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/527843_4180294513575_1954622557_n.jpg)
Trevliga bilder. Hur många resande var det på premiärturen?
Lite mer om anledningen till dessa körningar här:
http://www.busstidningen.se/2012/06/14/mariefredsmuseum-lockar-med-gratis-bussresor-fran-stockholm/
Dock har redaktören gjort en okunnig slutkommentar. Man borde kunna kräva bättre.
Citat från: HB skrivet 16 juni 2012, 23:38:05 PM
Trevliga bilder. Hur många resande var det på premiärturen?
Så gott som full buss.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2012, 08:40:51 AM
Lite mer om anledningen till dessa körningar här:
http://www.busstidningen.se/2012/06/14/mariefredsmuseum-lockar-med-gratis-bussresor-fran-stockholm/
Dock har redaktören gjort en okunnig slutkommentar. Man borde kunna kräva bättre.
Det är väl så att redaktören känner till lagstiftningen som den är idag, dvs att fordon 30 år och äldre har generell dispens att köra i miljözonerna med ett undantag och det gäller fordon som är "markerade" för yrkesmässig trafik.
I lagstiftarens värld så är det m a o inte tillåtet att använda veteranfordon i yrkesmässig trafik inom miljözonerna, denna skrivning tillkom för att bli av med en del lastbilsåkare som i syfte att kunna pressa priserna använda fordon som var skattebefriade.
Nu finns det dock ännu en möjlighet för resp enskild kommun att utfärda särskilda tillstånd för föreningar (främst) som behöver använda sina klenoder inom zonerna, i Sthlm har såvitt bekant SSS, Spårvägsmuseet och SVOF sådana tillstånd.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2012, 08:40:51 AM
Lite mer om anledningen till dessa körningar här:
http://www.busstidningen.se/2012/06/14/mariefredsmuseum-lockar-med-gratis-bussresor-fran-stockholm/
Dock har redaktören gjort en okunnig slutkommentar. Man borde kunna kräva bättre.
Ja, jag har skrivit en kommentar om att han får redigera inlägget, för vi vill inte bli utpekade som brottslingar felaktigt!
Dock är ju kommentaren till artikeln nu inte korrekt :) Det finns INGET undantag i lagen för veteranbussar eller veteranlastbilar i yrkesmässig trafik oavsett om de är 30 eller 60 år gamla.
Den enskilda kommunen kan dock lämna tillstånd till enskilda fordon vilket sannolikt gäller i detta fall.
På bakstammen under vagnsnummret står det "Hb", vad står det för? Hornsberg?
Citat från: Carl Eric skrivet 17 juni 2012, 13:54:11 PM
På bakstammen under vagnsnummret står det "Hb", vad står det för? Hornsberg?
Bokstäverna är SJ:s (sedermera Banverkets/Trafikverkets) trafikplatssignaturer. Hb är väl Helsingborg, försöker jag erinra mig från minnet.
Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2012, 14:18:20 PM
Bokstäverna är SJ:s (sedermera Banverkets/Trafikverkets) trafikplatssignaturer. Hb är väl Helsingborg, försöker jag erinra mig från minnet.
Att Hb är Helsingborg stämmer mycket bra, att jag inte tänkte så långt! (Skadad Stockholmare... ;))
Citat från: Håkan_E skrivet 17 juni 2012, 11:56:40 AM
Dock är ju kommentaren till artikeln nu inte korrekt :) Det finns INGET undantag i lagen för veteranbussar eller veteranlastbilar i yrkesmässig trafik oavsett om de är 30 eller 60 år gamla.
Den enskilda kommunen kan dock lämna tillstånd till enskilda fordon vilket sannolikt gäller i detta fall.
Vad är det för fel på kommentaren? Läs sidan 13 och 14 i http://foretag.stockholm.se/BizGlobal/Tillst%C3%A5nd%20och%20avgifter/Trafik/Milj%C3%B6zon__Stockholm_rapport.pdf Jag kan inte förstå annat än att det är ett generellt undantag för veteranfordon.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2012, 14:38:36 PM
Vad är det för fel på kommentaren? Läs sidan 13 och 14 i http://foretag.stockholm.se/BizGlobal/Tillst%C3%A5nd%20och%20avgifter/Trafik/Milj%C3%B6zon__Stockholm_rapport.pdf Jag kan inte förstå annat än att det är ett generellt undantag för veteranfordon.
Det framgår av tidigare inlägg att det INTE är så.
Fordon som brukas i yrkesmässig trafik (markerade för Buss/Gods/Uthyrning) i bilregistret är oavsett ålder INTE att anse som veteranfordon, för sådant fordon kan endast särskilt undantag beviljas av resp kommun.
Fordon definierade som veteranfordon enligt Vägtrafikskattelagen (2006:227).
Följande fordon, vars ålder, beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och innevarande kalenderår, är trettio år eller äldre, är inte skattepliktiga (veteranfordon):
1. motorcyklar, och
2. bussar, lastbilar och personbilar som inte används i yrkesmässig trafik som avses i yrkestrafiklagen (1998:490).
Denna fråga har vi haft uppe med Trafikkontoret för flera år sedan, och när det gäller veteranbussar från SSS och SvOf är det inga problem med dispensen. (Spårvägsmuseet har numera slutat köra yrkesmässigt och kan rulla på helt fritt)
Det hela aktualiserades ju i och med att skattefriheten försvann för fordon som rullar yrkesmässigt, oavsett hur gamla de är, men Trafikkontoret var synnerligen förstående och löste detta snabbt på bästa sätt. Man hade nämligen kopplat skattefriheten till begreppet veteranfordon, och missat att det faktiskt fanns veteranfordon som rullar yrkesmässigt.
Citat från: Carl Eric skrivet 17 juni 2012, 14:25:16 PM
Att Hb är Helsingborg stämmer mycket bra, att jag inte tänkte så långt! (Skadad Stockholmare... ;))
SL SL SL... ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 juni 2012, 11:53:33 AM
Ja, jag har skrivit en kommentar om att han får redigera inlägget, för vi vill inte bli utpekade som brottslingar felaktigt!
Det är ändrat i texten på hemsidan nu.
hittade kärran på Sandströms i Lunda igår...
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2012, 09:14:19 AM
hittade kärran på Sandströms i Lunda igår...
Du tog väl inte med den? :o
Inne för lite småfix mellan turerna, tempmätaren funkar ej.
Nä, tyckte det skulle bli för svårt att köra 2 bussar samtidigt i Stockholm city;)
Hur reagerar resenärerna med så mycket fukt i rutorna med försämrad utsikt? Anar att SVOF inte kan ta sådana kostnader men det ser tråkigt ut.
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 20 juni 2012, 11:31:34 AM
Hur reagerar resenärerna med så mycket fukt i rutorna med försämrad utsikt? Anar att SVOF inte kan ta sådana kostnader men det ser tråkigt ut.
Rutrenovering finns inplanerad. Nu har det iofs regnat så mycket att det kvittar om det är lite imma mellan vissa rutor, ingen har klagat iaf, tvärtom. Bussen är mycket populär vid bröllop och liknande.
Men vi har kontakter som ska fixa detta. Alternativet är att ta bort innerrutorna som en del gör, men det är inte heller kul.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2012, 10:25:59 AM
Nä, tyckte det skulle bli för svårt att köra 2 bussar samtidigt i Stockholm city;)
Jag menade att risken fanns att du kunde bytt upp dig för att testa lite Wilsonkörning ::)
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 juni 2012, 12:46:16 PM
Jag menade att risken fanns att du kunde bytt upp dig för att testa lite Wilsonkörning ::)
Man vet ju aldrig;)