Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 11 juni 2012, 22:28:20 PM

Titel: Trappstegsbussar
Skrivet av: Fredde skrivet 11 juni 2012, 22:28:20 PM
Dåtid, när man fick kliva några steg upp på ordinarie avgångar ;)

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Swe1817.jpg)
Swebus 1817 vid Björkviks brygga 2008-05-12.

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Swe1829.jpg)
Swebus 1829 vid Sollenkroka brygga 2008-05-16.

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Swe4570.jpg)
Swebus 4570 vid Orminge C 2008-06-20.
Titel: SV: Trappstegsbussar
Skrivet av: homer skrivet 11 juni 2012, 22:46:10 PM
just de där 3 var väl bland dem sämsta, men de var ändå fina tider :)
Titel: SV: Trappstegsbussar
Skrivet av: Karsten skrivet 12 juni 2012, 06:53:54 AM
Citat från: homer skrivet 11 juni 2012, 22:46:10 PM
just de där 3 var väl bland dem sämsta, men de var ändå fina tider :)

Jag var precis på väg att skriva det motsatta. 1817 var jag aldrig riktigt kompis med, men 1829 och 4570 var i mina ögon fantastiskt bra att köra.
Titel: SV: Trappstegsbussar
Skrivet av: Nobenk skrivet 14 juni 2012, 11:37:11 AM
Strålkastarna på 1829 och 1817 gav ett helljus värt namnet. Bästa ljus som jag upplever det.
Titel: SV: Trappstegsbussar
Skrivet av: P.Ek skrivet 14 juni 2012, 13:53:38 PM
Vad jag minns så var alla tre underbara vagnar! Fast en gång åkte jag 4570 på linje 438 från Slussen till Boda, den körde extremt långsamt hela vägen så den kom fram till Boda 15 min sent...
Titel: SV: Trappstegsbussar
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 14 juni 2012, 16:17:17 PM
Några av dessa fasansfulla bussar hamnade i Botkyrka i samband med trafikstarten och blev källa till mycken frustration på verkstaden.
Bussmodellen i sig är det ju inget fel på, men när 1864-65, 1867 och 4567-71 kom till oss i Eriksberg var de så slitna att de var trafikfarliga.
Om jag minns rätt hade två eller tre av bussarna så slitna bromsbelägg att de rullade in i varandra i Tumba trots att förarna dragit i handbromsen...
Bussarna blev inte så långvariga i Eriksberg (den sista gick till Säffle i Oktober någon gång har jag för mig), men hann ändå kosta åtskilliga tusenlappar innan de försvann.
//Fredrik