Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 20:43:50 PM

Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 20:43:50 PM
Idag såg jag och flera andra en UL buss köra från hållplatsen vid centralstationen med bakdörren öppen(bild kommer snart). Jag trodde att detta var omöjligt p.g.a. en spärr någonstans i systemet. Har jag trott fel eller är det vissa bolag som inte har det?
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 21:15:46 PM
Här kommer den utlovade bilden:
(http://img33.imageshack.us/img33/6083/1001805zp.jpg)

Han körde visserligen inte särskilt långt, men att han överhuvudtaget lyckades köra med dörren öppen gjorde mig ganska förvånad.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 21:23:00 PM
Finns det någon som litar på modern elektronik och datorer? ::)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 21:27:22 PM
Jaha... Ännu mera moralpanik över att dörrbroms saknas. Ibland blir man så trött.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 juni 2012, 21:28:55 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 20:43:50 PM
Idag såg jag och flera andra en UL buss köra från hållplatsen vid centralstationen med bakdörren öppen(bild kommer snart). Jag trodde att detta var omöjligt p.g.a. en spärr någonstans i systemet. Har jag trott fel eller är det vissa bolag som inte har det?

Dörrbromsar är tillval och beror helt på hur företaget har specat beställningen.

Dessa äldre bussar har jag för mig inte har dörrbromsar. Men jag kan minnas fel.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 21:42:58 PM
Det där är alltså en buss som inte har dörrbroms? T o m vår Capitol från -56 har denna facilitet....
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 21:45:02 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 21:23:00 PM
Finns det någon som litar på modern elektronik och datorer? ::)

Sant.

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 21:27:22 PM
Jaha... Ännu mera moralpanik över att dörrbroms saknas. Ibland blir man så trött.

Moralpanik? Näe, men förvånad blev jag. Men jag hörde och såg några i bussen som satt och roppade på föraren.

Citat från: Björn Ax skrivet 10 juni 2012, 21:28:55 PM
Dörrbromsar är tillval och beror helt på hur företaget har specat beställningen.

Dessa äldre bussar har jag för mig inte har dörrbromsar. Men jag kan minnas fel.

Huh. Jag trodde detta ingick i alla beställningar.
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 21:50:47 PM
Vi har inte dörrbroms på 4298, det gör att eleverna lär sig "reflexmässigt" att ilägga park.broms vid stopp.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:10:04 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 21:45:02 PM
Moralpanik? Näe, men förvånad blev jag. Men jag hörde och såg några i bussen som satt och roppade på föraren.

Huh. Jag trodde detta ingick i alla beställningar.

Jag blir förvånad varje gång jag märker att folk blir förvånade över detta!
Jag blir förvånad över att folk tror att dörrbroms är standardutrustning på landsbygdsbussar!

Och detta hör enligt mig ihop med den övriga "trygghetsnarkomain" vi har i Sverige. Samma trygghetspanik som gör att förskolor numera tvingar alla barn som leker utomhus att alltid ha på sig hjälm och reflexväst. När de leker på den inhägnade bakgården alltså. Sommartid.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 22:40:23 PM
Ja herregud vilken panik! j***a dörrbromsar som enbart kommit till för att vissa förare inte kan hantera sitt yrke! Skulle aldrig ta på folk utan att ha foten på bromspedlen! Alternativt om det är ett längre stopp med många påstigande typ DAS/Roslagsnäsby då åker växeln ur o parkeringsbromsen i!!!! Borde ingå i körutbildningen!

Förstå så rart det va förut när man fick köra normalgolvs buss med manuell växellåda, ingen dörrbroms, ingen förargrind, inga automatiska skitdörrar med fotoceller o annat skit!!! Riktiga röda bussar med vit rand på sidan!

Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 22:48:00 PM
Växel ur och park.broms i ingår i själva verket... Bara det att utbildar man med bussar som har grindsummer, dörrbroms, råstabroms osv osv... Då blir förarna lata och bekväma.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 22:52:47 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 22:40:23 PM
Ja herregud vilken panik! j***a dörrbromsar som enbart kommit till för att vissa förare inte kan hantera sitt yrke! Skulle aldrig ta på folk utan att ha foten på bromspedlen! Alternativt om det är ett längre stopp med många påstigande typ DAS/Roslagsnäsby då åker växeln ur o parkeringsbromsen i!!!! Borde ingå i körutbildningen!

Förstå så rart det va förut när man fick köra normalgolvs buss med manuell växellåda, ingen dörrbroms, ingen förargrind, inga automatiska skitdörrar med fotoceller o annat skit!!! Riktiga röda bussar med vit rand på sidan!

Röda bussar med vit rand på sidan?Inte SL väl? Alla i SL-trafik har haft dörrbroms sedan länge, utom möjligen någon enstaka entreprenör.
  Nä, gula eller beige med svart eller grön rand ska det vara. Långt före dörrbromsens tid.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:55:58 PM
Ta bort automatvillkoret för D-behörigheten, och inför krav på att alla uppkörningar skall ske med en buss som har en riktig manuell låda med koppling och lång spak, samt saknar dörrbroms. Därefter skall uppkörningen ske både i tätort samt på smala grusvägar i skogen.
Undantag från den manuella lådan skulle man kunna få om man har läkarintyg. Men dörrbroms bör alltid vara förbjudet vid övningskörning och uppkörning.

Men då går väl hela branschen omkull i storstadsregionerna.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:56:31 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 22:52:47 PM
Röda bussar med vit rand på sidan?Inte SL väl? Alla i SL-trafik har haft dörrbroms sedan länge, utom möjligen någon enstaka entreprenör.

Ja, förfallet började tidigt... :(
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 22:58:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:10:04 PM
Jag blir förvånad varje gång jag märker att folk blir förvånade över detta!
Jag blir förvånad över att folk tror att dörrbroms är standardutrustning på landsbygdsbussar!

Varför då? Alla kanske inte vet om detta.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: HB skrivet 10 juni 2012, 23:00:02 PM
Har det någonsin köpts in någon serie bussar till SL-trafiken efter högertrafikomläggningen utan dörrbroms, om man undantar en och annan specialbuss? HUr var det med Ikarus-bussarna i Roslagen, hade dom dörrbroms? /Henrik/
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 juni 2012, 23:02:57 PM
H45:orna? det är väl tveksamt, dessa hade ju ingen dörrautomatik, detsamma gälde ju H47 orna (Säffle)

De senare ikarusbussarna hade det ju däremot
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 23:03:11 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 22:58:19 PM
Varför då? Alla kanske inte vet om detta.

Vad gäller passagerare som är ointresserade av bussar så kan jag ha viss förståelse för vissa Stockholmare som levt helt isolerat inne i sin innerstadsbubbla och aldrig åkt buss på landsbygden. Som t.ex aldrig sett en buss utan förargrind. Men alla som jobbat/jobbar i branschen eller är intresserade av branschen borde väl ändå känna till vissa grundläggande kunskaper.
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:03:49 PM
Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 juni 2012, 23:06:37 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:03:49 PM
Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...

Dessa har väl inte dörrautomatik? däremot antar jag att de nyare av dem faktiskt har valbar dörrbromsfunktion.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 23:08:40 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:03:49 PM
Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...

Nej, inga gamla Gotlänningar från Swebus/Nobina hade väl fotoceller eller dörrbromsar vad jag vet. Ändå gick de att köra i linjetrafik... ::)
Men vad gäller UL (som bilden i startinlägget är från) kom dörrbromsar betydligt senare än till SL-trafiken. Både vad gäller SJ/Swebus, men även den stora andelen smååkare som väl får obligatoriska dörrbromsar i sina nya bussar först nu imorgon den 11 juni 2012.
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:18:38 PM
Nix, ingen dörrbroms så långt ögat kan nå

3387, 3441, 4298, samt en från Södertälje som jag inte vet numret på *slarv*

Däremot en dymotejp med texten "Glöm inte bakdörren" samt kännande kant (för annars är det inte tillåtet att köra upp med bussen, måste finnas fungerande kännande kant att säkerhetskontrollera)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 23:32:27 PM
CitatSkrivet av: Ersa
« skrivet: Idag kl. 22:55:58 »
Ta bort automatvillkoret för D-behörigheten, och inför krav på att alla uppkörningar skall ske med en buss som har en riktig manuell låda med koppling och lång spak, samt saknar dörrbroms. Därefter skall uppkörningen ske både i tätort samt på smala grusvägar i skogen.
Undantag från den manuella lådan skulle man kunna få om man har läkarintyg. Men dörrbroms bör alltid vara förbjudet vid övningskörning och uppkörning.

Men då går väl hela branschen omkull i storstadsregionerna


Ja detta vore utmärkt! Kanske skulle göra att yrkesstoltheten skulle öka! Men det skulle bli akut förarbrist! Undrar hur många som skulle klara av det? O dessutom testa kunskaperna på hur en buss fungerar! Med tanke på hur många chaufförer (läs ratthållare) som jag träffat som inte ens vet/förstår att man behöver luft i bussen för att park bromsen ska släppa o för att dörrarna ska funka!
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 juni 2012, 23:37:57 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:56:31 PM
Ja, förfallet började tidigt... :(

Började det inte med Metropolerna hos Spårvägen 1953, om det nu var ett förfall...?
Hur var det med de andra storstädernas stadstrafik?
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2012, 23:47:29 PM
Citat från: Ted S skrivet 10 juni 2012, 23:37:57 PM
Började det inte med Metropolerna hos Spårvägen 1953, om det nu var ett förfall...?
Hur var det med de andra storstädernas stadstrafik?

I ren stadstrafik har jag inget emot dörrbromsar. Men att tvinga till sig dörrbromsar långt nere mot Nynäshamn samt i all UL-trafik i hela Uppsala län... då börjar man ju bli orolig för att "latheten" ska sprida sig rejält med åren. Och de tillbud som sker med den. Och det var just latheten jag menade med "förfallet".
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: danneh skrivet 10 juni 2012, 23:49:58 PM
Enligt en chaufför på Veolia (körde förut för GS) så kunde man stänga av dörrbromsen på en del av GS bussar.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Camilla skrivet 10 juni 2012, 23:50:45 PM
Swebus 4300-4303 i Nacka Värmdö saknade väl också dörrbroms under sin korta karriär i sl trafiken
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: HB skrivet 10 juni 2012, 23:51:41 PM
Nej grabbar, nu får ni hejda er. Snart ska det väl inte ens finnas servo och växellådan ska dubbeltrampas och ha raka drev, för man ska få köra upp? /Henrik/
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:55:06 PM
Nja, raka drev är dumt... Redan Citroën på sin tid hade ju fattat det. Däremot håller jag med om att det borde vara manuell låda på övnings/uppkörningsbussar...
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:55:54 PM
Ratthållare är steget strax under rattvridare...
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2012, 00:11:32 AM
Citat från: HB skrivet 10 juni 2012, 23:51:41 PM
Nej grabbar, nu får ni hejda er. Snart ska det väl inte ens finnas servo och växellådan ska dubbeltrampas och ha raka drev, för man ska få köra upp? /Henrik/

Nja, nog kan mitt förslag vara en gnutta över gränsen. Och själv är jag oerhört nöjd när jag får slippa köra med split+range i en lastbil (trots att jag kört upp med sådan växellåda både för C och CE). Då är I-shift eller motsvarande helt klart att föredra. Men det jag menade med mitt inlägg är att man på något vis måste få förarkåren att bli lite mer engagerad samt klara av att köra utan att vara helt beroende av tekniska lösningar redan från första övningskörningsdagen. När hjälpmedlen då faller bort står ju föraren då där helt handfallen.

Å andra sidan skulle nog många äldre fordons (både privatbilars och manuella bussars) växellådor kunna må rätt bra om förarna i alla fall kände till principerna för dubbeltrampning, (hur dreven uppför sig) för att då kunna peta i växlarna enklare. Speciellt om lådan börjar bli lite sliten på äldre dagar. Lite dubbeltramp underlättar faktiskt oerhört mycket när man ska växla i en äldre Saab 99/900 med dess underdimensionerade halvdåliga växellåda. ;)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2012, 12:09:10 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(

Jag tänker inte utge mig för att vara perfekt. Just detta har hänt mig någon gång tidigt i karriären just pga ovana... eller snarare denna tråkiga inövade vanan med dörrbroms. Dock utan något tillbud. Men nog blir man rädd.

Men gällande trådens startinlägg är det bussar som rullar iväg med en öppen bakdörr som "vanligt folk" får mest panik över. Jämför andra debatter där mikrofon jämförts med mobiltelefon.
- Föraren pratar i bussens eller komradions sladdförsedda mikrofon: Ingen reagerar.
- Föraren svarar i en vanlig lös mobiltelefon: Folk blir rädda och upplever osäkerhet.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 12:28:10 PM
Det har hänt mig när dörrbromsen falerat.... inte kul.

Sladdförsedda mic:ar kan vara väldigt trafikfarliga, har själv hamnat i diket efter Bromsskärsvägen under ett samtal med Tx Norrtälje.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: yngrot skrivet 12 juni 2012, 06:40:25 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(


Precis detta har väl mångaav oss varit med om inte alls trevligt  .. Därför är det ju väldigt dumt att ha några bussar utan dörrbroms . Personligen tycker jag dörrbroms är en väldigty bra sak som underlättar för oss som kör . Ska man köra utan dörrbroms och lasta folk med foten på bromspedal är dte lätt hänt att man slinter av . inte många som drar p-broms vid hpl  tro mig jag vet .. därför är dörrbroms att föredra .. sen självklart ska man kunna hantera bussen den dagen dörrbromsen inte fungerara  men detta händer väldigt sällan
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Andy skrivet 12 juni 2012, 10:45:46 AM
Citat från: yngrot skrivet 12 juni 2012, 06:40:25 AM
Precis detta har väl mångaav oss varit med om inte alls trevligt  .. Därför är det ju väldigt dumt att ha några bussar utan dörrbroms . Personligen tycker jag dörrbroms är en väldigty bra sak som underlättar för oss som kör . Ska man köra utan dörrbroms och lasta folk med foten på bromspedal är dte lätt hänt att man slinter av . inte många som drar p-broms vid hpl  tro mig jag vet .. därför är dörrbroms att föredra .. sen självklart ska man kunna hantera bussen den dagen dörrbromsen inte fungerara  men detta händer väldigt sällan
Instämmer! Dörrbromsen är väldigt smidig och har sparat många liv genom åren. Det som är störst risk annars är att man glömt att stänga bakdörren. Dörrbromsen hindrar att man åker iväg i tron att man stängt den.  Självklart är det viktigt att se till att den inte går sönder och nästan ännu viktigare att kunna hantera en buss som inte har en fungerande dörrbroms. Det är också viktigt att man tillfälligt kan koppla ur dörrbromsen för att hantera dörrfel, så länge man är fullt medveten om vad som händer med bussen och att man har rutiner för att kunna köra med den urkopplad.

Problemet med många förare, kanske särskilt i Stockholm, är att det är få som har kompetens att utföra saker som faller utanför den normala dagsrutinen. Kanske i linje med företagens policies att inte låta vanliga förare utföra något annat än de absolut normala rutinerna.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Patrik skrivet 12 juni 2012, 11:18:27 AM
Vi har inte dörrbroms på någon av våra bussar, inte ens stadsbussarna.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 juni 2012, 15:16:37 PM
Repriserar en anekdot, senast från ett inlägg här på Bussnack 2008:

Jag har varit med om några incidenter i ämnet.

Den mest överraskande för mig inträffade när jag var relativt färsk förare på linje 50 i Stockholm. Det är tidigt 70-tal och bussen var en H23, Scania Capitol av den smala sorten. Tomgången kunde vara litet hur som helst på dessa bussar, oftast något hög och pulserande.

Hursomhelst stod jag vid hållplats Runebergsplan på Karlavägen och hade bara avstigande. Jag frigjorde bakdörrarna och vred stolen för att flytta enkronor från myntväxlaren till väskan.

När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.

Bakdörrarna hade trampkontakter på Capitolerna, det var ett härligt klapper när det var många avstigande, ett ljud man skulle haft inspelat.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 12 juni 2012, 16:34:16 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 23:32:27 PM

Ja detta vore utmärkt! Kanske skulle göra att yrkesstoltheten skulle öka! Men det skulle bli akut förarbrist! Undrar hur många som skulle klara av det? O dessutom testa kunskaperna på hur en buss fungerar! Med tanke på hur många chaufförer (läs ratthållare) som jag träffat som inte ens vet/förstår att man behöver luft i bussen för att park bromsen ska släppa o för att dörrarna ska funka!

Det är ju väldigt intressant att ett företag som kör SL-trafik har den inställningen om förare som kör SL-trafik. Kallar ni era egna förare så också?
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Andy skrivet 12 juni 2012, 16:51:27 PM
Citat från: Ted S skrivet 12 juni 2012, 15:16:37 PM
När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.
Min teori att det var något liknande som hände i Slussen i fjol. Fast inte med tomgång utan med smått defekt elgas, och med manuell stängning av framdörr.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2012, 16:54:58 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 12 juni 2012, 16:34:16 PM
Det är ju väldigt intressant att ett företag som kör SL-trafik har den inställningen om förare som kör SL-trafik. Kallar ni era egna förare så också?

Nu tolkar du ändå lite väl fritt. Var står "SL-trafik" ordagrant nämnt? Ingenstans var jag kan se.
Personligen har jag en stark tro på mänskligheten i stort, men då och då möter man ju folk som man undrar hur de egentligen klarade inträdesproven till sina respektive arbeten som de idag arbetar med på heltid. Vissa finns inom bussbranschen, men många andra finns även inom andra branscher.
Titel: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 12 juni 2012, 18:07:56 PM
För att löst citera:

Folk är idioter
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 18:28:13 PM
Citat från: Andy skrivet 12 juni 2012, 10:45:46 AM
Problemet med många förare, kanske särskilt i Stockholm, är att det är få som har kompetens att utföra saker som faller utanför den normala dagsrutinen. Kanske i linje med företagens policies att inte låta vanliga förare utföra något annat än de absolut normala rutinerna.

Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Kör man på nåt smågarage med 2-3 modeller och lite folk så hinner man få mer koll. Här ändrar sig allt hela tiden.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Setra Tok skrivet 12 juni 2012, 18:36:29 PM
Ja du Carl-Eric du får ursäkta om jag föga bryr mig om en 17 årings åsikt som inte ens har körkort för bil än midre för buss i just denna fråga. Kom tillbaka när du har körkort för buss och är kunnig inom branschen så kan vi diskutera.

Det jag med bestämdhet vet och skrev om har jag sett och upplevt med egna ögon ute på fältet. Gäller inte bara SL trafiken utan busstrafik över lag. Finns många duktiga kunniga förare i detta land men tyvärr lika många dåliga som inte har några kunskaper om sitt fordon dom framför. Har man körkort för buss ska man f¤n kunna sin sak.

Jag tycker hela branschen ska jobba för att höja statusen på yrket. O då kan man inte stoppa okunskapen under mattan hela tiden. Försök jobba bort den med utbildning o verkligen fånga upp dom som är intresserade.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Andy skrivet 12 juni 2012, 18:58:09 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 18:28:13 PM
Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Kör man på nåt smågarage med 2-3 modeller och lite folk så hinner man få mer koll. Här ändrar sig allt hela tiden.
Vet inte riktigt vad du vill säga, men mångas verkliga dagliga rutiner innefattar varken särskilda dörrbroms-, klämskydds- eller däckprov. Sen behöver man visserligen en viss inkörningsperiod på nya vagntyper, men det bör i alla fall finnas en ambition att lära sig mer om bussen än det man måste kunna för att klara en vanlig arbetsdag.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 19:52:22 PM
Citat från: Andy skrivet 12 juni 2012, 18:58:09 PM
Vet inte riktigt vad du vill säga

Det är att situationen man behöver kunna behärska ser olika ut på olika platser. Vissa tycker att alla som inte klarar att lägga på snökedjor är käringar t.ex. Själv blev jag omdragen på insidan av en rondell häromveckan av två dubbeldäckare som det stod Vilhelmina Taxi och Norbergs Buss på och de var inga kompetenta stadsförare direkt. Jag fick se till att de inte körde på mig.

Citat
men det bör i alla fall finnas en ambition att lära sig mer om bussen än det man måste kunna för att klara en vanlig arbetsdag.

Jobbet innebär mer än bara fordonet, men ja - att kunna hantera så många situationer som möjligt är ungefär hur jag definerar kompetens. Men folk har olika ambition; en del vill få sin lön och gå hem medan andra vill kunna klara allt perfekt.

Och i stora bolag, som det mest är i Sthlm, finns det oftast fler specialister som tar hand om sin del av trafiken (mekar, planerare, tvätt) än i små, så vi som vrider på ratten ;) slipper engagera oss i så mycket annat.

Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juni 2012, 16:25:23 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 18:28:13 PM
Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Jag ser det inte som brist på kompetens, utan mera att det i många år brustit i kommunikation och/eller utbildning. I övriga Sverige samt hela övriga EU har det ju länge varit standard med t.ex dörrknappar på höger sida samt knappen för signalhornet på blinkersspakens gavel. Men här i Sverige har vi ju bevarat vår gamla norm för hur en buss "ska" se ut, och då blir det ju en kulturkrock när det tas in bussar från omvärlden.
Jämför Solarisbussarna som det i Stockholms innerstad inte gick att köra med vanliga hängande pedaler, utan där var man tvungna att montera nån "antik" stående bromspedal modell Scania CN113. Men bara man gick till Söderortsdepåerna i samma stad kunde man där utan bekymmer köra Scania OmniLink II och Mercedes Citaro med hängande pedaler utan problem. Länge var det ju helt otänkbart att en SL-buss kunde ha något annat reglage till framdörren än ett vred på vänster sida, men idag fungerar det med knappar på höger sida panelen utan att det utlyses ett skyddsstopp.

I Västerbottens län samt Umeå tätort har man inte hört talas om rampkoppling där glykol pumpas in. Man har pluggat in en luftslang i stadsbussarna som mest. Även de gula bussarna på UL:s ytterdepåer klarar sig utan rampkopplingar, och har bara grön kabel till batteriladdaren. Bussarna är ju isolerade och har webasto som förarna har fått utbildning i. (Se bild)
Men om man kör SL-trafik förväntas alla små ytterdepåer ha en dyr ineffektiv lösning med en ramp där glykol ska pumpas runt i bussarna. Märkligt med alla dessa stora kulturskillnader som trafikhuvudmännen tvingat in sina olika län i.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/UL/Kby.jpg)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 13 juni 2012, 21:30:06 PM
Dörrbroms ja...Började på Göteborgs Spårvägar trafikområde Väst (Garaget Majorna) 1986, numera övertaget av Veolia Transport. Då var samtliga bussar utrustade med dörrbroms. Göteborgs Spårvägar var då det enda bussbolaget i regionen som hade dörrbroms på sina bussar, med några få undantag typ SJ:s ledbussar VanHool B 58:or, tror jag. Efter några år ville jag vidga mina vyer och började på GDG i Kungälv (Garaget Ängegärde). Där var det ALPUS-vagnar utan dörrbroms och med manuella växellådor i stads- och landsbygdstrafik som gällde och backvändning mitt ute i skogen vid ett flertal platser i mörker. Det där har gett mig den erfarenhet jag har idag. Förare på GDG Biltrafik AB på den tiden, DET var förare det...Då var man ju tvungen att ställa in bl.a. dörrspegeln ovan bakdörr. Numera står dem ju mest åt andra hållet så att passagerarna kan spegla sig... ;D ;D ::)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: lil-sis skrivet 21 juni 2012, 17:53:54 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(

Släpper man fotbromsen så lägger man i handbromsen. Så slipper man att bussen oplanerat rullar iväg.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Camilla skrivet 21 juni 2012, 22:42:54 PM
Jag kom och tänka på en sak.
Jag var ute och åkte med en B9S för några år sen och då var det en grabb som var rätt så full på bussen och han fick för sig att gå av bussen i farten så han vred på nödöppnaren och ramlade ut är bussen och bussen åker ju vidare med bakdörren öppen
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 22 juni 2012, 12:34:21 PM
När du vrider på nödöppningsvredet vid dörren så kopplar du bort tryckluften som håller dörren stängd. Det är bara att vrida tillbaka det så stängs dörren igen (med en smäll). Att hoppa av i farten kan ha sina sidor: jag har träffat en som gjorde det men missade att det kom en buss från andra hållet...

Det är maffigt att köra med alla dörrar öppna. Det är ett vanligt sätt att snabbkyla en buss som stått i solen och blivit bastuhet på sommaren, att tomköra så en bit vill säga.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Krille skrivet 22 juni 2012, 20:17:17 PM
Dörrbroms är ju framförallt oerhört praktiskt, att bara öppna dörren och kunna ta emot kunderna.
Men många som är van att köra utan tycks klaga över att man tappar sekunder när man måste sitta och vänta på att dörren ska gå igen helt :P

/K
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Camilla skrivet 23 juni 2012, 01:43:30 AM
Citat från: Dörrbroms skrivet 22 juni 2012, 12:34:21 PM
När du vrider på nödöppningsvredet vid dörren så kopplar du bort tryckluften som håller dörren stängd. Det är bara att vrida tillbaka det så stängs dörren igen (med en smäll). Att hoppa av i farten kan ha sina sidor: jag har träffat en som gjorde det men missade att det kom en buss från andra hållet...

Det är maffigt att köra med alla dörrar öppna. Det är ett vanligt sätt att snabbkyla en buss som stått i solen och blivit bastuhet på sommaren, att tomköra så en bit vill säga.

Tack för svaret.
Det gick bra för killen för han hoppade av i ganska låg fart
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Mr H skrivet 23 juni 2012, 11:28:15 AM
Kommer ihåg ett tillfälle för en del år sedan på SL linje 704. Åkte en normalbuss med dörrställningen 1-1-1. På den här tiden så lämnade underhållet en del att önska. Den bakersta dörren var öppen till ungefär halvvägs när föraren körde, visserligen så hängde många bussdörrar på både ena och andra sättet i läge stängt vid den här tiden, men det här var extremt.

Jag gick fram till föraren och påpekade detta som svarade att han hade (givetvis) sett detta och sa att han hade begärt vagnbyte men det fanns inget att byta med. Verkstaden i Eriksberg visste om felet men väntade på reservdelar för att fixa det! Då frågade jag honom hur det gick att köra med tanke på dörrbromsen. Han svarade: "Den kopplade verkstaden ur på den dörren när de konstaterade det andra felet så att bussen kan gå i trafik!"

Mr H
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 juni 2012, 12:05:45 PM
Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2012, 11:28:15 AM
Kommer ihåg ett tillfälle för en del år sedan på SL linje 704. Åkte en normalbuss med dörrställningen 1-1-1. På den här tiden så lämnade underhållet en del att önska. Den bakersta dörren var öppen till ungefär halvvägs när föraren körde, visserligen så hängde många bussdörrar på både ena och andra sättet i läge stängt vid den här tiden, men det här var extremt.

Jag gick fram till föraren och påpekade detta som svarade att han hade (givetvis) sett detta och sa att han hade begärt vagnbyte men det fanns inget att byta med. Verkstaden i Eriksberg visste om felet men väntade på reservdelar för att fixa det! Då frågade jag honom hur det gick att köra med tanke på dörrbromsen. Han svarade: "Den kopplade verkstaden ur på den dörren när de konstaterade det andra felet så att bussen kan gå i trafik!"

Mr H

Det var bättre förr! ;)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2012, 20:57:07 PM
Citat från: Krille skrivet 22 juni 2012, 20:17:17 PM
Dörrbroms är ju framförallt oerhört praktiskt, att bara öppna dörren och kunna ta emot kunderna.
Men många som är van att köra utan tycks klaga över att man tappar sekunder när man måste sitta och vänta på att dörren ska gå igen helt :P

Det är ju även så att nya bussar med dörrbroms är ohyggligt mer långsamma på att "släppa taget" än gamla bussar med dörrbroms. På äldre bussar släppte bromsen när dörren nästan gått igen helt, med bara nån cm kvar. På nya bussar går dörren ioen saaakta, för att sedan låsa... och 2-3 sek därefter får man röra gaspedalen. Gasar man för tidigt får man släppa gasen, vänta och börja om igen.

Påminner om vissa tvättmaskiner som i extremfall har luckan låst i uppåt 2-3 minuter efter att trumman slutat snurra.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 23 juni 2012, 23:31:22 PM
För att inte tala om de som larmar högt och ljudligt om man trycker på gasen för tidigt, eller - favoriten! - de som stänger framdörren lååångsamt för att, precis innan den nått fram, plötsligt studsa upp och bli stående i öppet läge.

Ja Volvo, jag tittar på dig!

(gissa var idén till det här nicket kom från!?)
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2012, 05:42:08 AM
Volvo 8500 - Made in Säffle.
Det var för väl att Volvo Säffle äntligen återgick till inåtgående framdörr för några år sedan.
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 11 juli 2012, 12:38:25 PM


Dörrbröms är ju inte påhittat bara för sin höga nöjesskull.
Självklart vill jag ha dörrbroms när jag kör linjetrafik eller rättade sagt speciellt just då.

Jag blev vid ett tillfälle hotad av en passagerare som måttade ett slag mot mig.
Nu träffade han inte för jag duckade bakåt och  i nästa sekund reste  jag mig upp.
Passageraren i fråga tränade boxning och vi " träffades " i rätten ett år senare.

Det hade ju inte blivit ett dugg bättre om jag hade suttit med foten på bromsen och förlorat kontrollen över bussen.
Nu kommer väl inlägget att man kan bli angripen under färd med och det är helt riktigt.

Dörrbroms är bra!

Mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Buss kör med bakdörr öppen
Skrivet av: KG skrivet 11 juli 2012, 18:49:06 PM
Citat från: Buss-Anders skrivet 11 juli 2012, 12:38:25 PM

Det hade ju inte blivit ett dugg bättre om jag hade suttit med foten på bromsen och förlorat kontrollen över bussen.
Nu kommer väl inlägget att man kan bli angripen under färd med och det är helt riktigt.

Dörrbroms är bra!

Mvh
Buss-Anders


Fördelen med att vara under färd är att man kan tvärnita och på så sätt få förövaren ur spel en stund. Tyvärr på bekostnad av de andra passagerarna.