(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B39Kvilleca1974Web.jpg)
GS B39 199, den sista i serien, har här linjenummerrullar med ett typsnitt mer som efterföljaren B42. Levererades den så eller har rullarna kommit till senare?
En donerad bild från Kvilledepån ca 1974.
Mvh Gunnar
Säkert installerats efter leverans. Men vad härligt att få beskåda en Göteborgsbuss när en Göteborgsbuss VAR en sådan!! Numera är det ju en salig blandning av allt...Men, vad skilde egentligen B39 från B42??? Jag tycker dom var ganska lika förutom inventarienumren då och årsmodell?? ??? 8)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 11 juni 2012, 18:46:07 PM
Säkert installerats efter leverans. Men vad härligt att få beskåda en Göteborgsbuss när en Göteborgsbuss VAR en sådan!! Numera är det ju en salig blandning av allt...Men, vad skilde egentligen B39 från B42??? Jag tycker dom var ganska lika förutom inventarienumren då och årsmodell?? ??? 8)
B39 (och B35) var väl byggda på Volvo B655-chassit medan B42 var Volvo B755. Karossmässogt är det väl mest detaljer som skiljer B39 och de B42 som Hägglunds karosserade (det fanns ju också en mindre serie B42:or som hade VBK-kaross).
//Jonas G
Efter att ha sett en artikel i Ringlinien så kan det konstateras att typsnittet på B39 199 ovan tycks vara original. De övriga B39 fick linjenummerrullarna utbytta till en modell med mindre siffror förmodligen när snabbuss-/industribusslinjer på 100-talet infördes.
För yttre skillnad mellan B39 och B42 finns här en fin miljöbild av Mr G på en B42 med VBK-kaross: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53700.0
/Gunnar