Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ankan skrivet 09 juni 2012, 23:32:35 PM

Titel: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Ankan skrivet 09 juni 2012, 23:32:35 PM
Såg en tråd med en massa bilder på bussar bl.a. från Nederländerna. En av bilderna visar en 4-axlad buss och min följdfråga blir således, vad är fördelarna med en sådan buss. ? Får lasta mer antar jag men den verkar inte vara mycket än 15 m lång och inte ha nån styra de bakaxel.
Titel: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: bjorn_k skrivet 09 juni 2012, 23:53:09 PM
Axeltrycket minskar ju. N-värdet lär förändras. Totalviktsfördelningen kanske blir gynnsammare...
Titel: SV: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: KG skrivet 10 juni 2012, 00:03:32 AM
Måste ju vara den ultimata spritköparbussen?  ;D
Titel: SV: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Christer K skrivet 10 juni 2012, 12:27:23 PM
Citat från: KG skrivet 10 juni 2012, 00:03:32 AM
Måste ju vara den ultimata spritköparbussen?  ;D
Kollade vad en tre axlad Neoplan N116/3 den får lasta 5410 kg bussen är DUO 552 bussen är 12 meter och en fyaxlad Neoplan N 128/4 längd 15 meter får lasta 6940 kg bussen är RJD 430.

De nya Uppsala bussarna som ska gå i UL Trafiken SCANIA/VAN HOOL K400EBTD Bussen är XZR343 får lasta 7030 kg och ta in 85 passagerare vilket gör att de max får väga 82 kg styck annars så blir det överlass.

Så med släp efter som lastar 4 ton så kan det vara den ultimata spritköparebussen.

// Christer K
Titel: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Ankan skrivet 10 juni 2012, 17:02:26 PM
Dom 4-axlade verkar ju inte vara direkt vanliga i Svea Rike.
Men vad jag mer funderade på var att om den 4-axlade bussen inte har styrning på bakersta axeln, har man verkligen nån nytta av en sådan buss ?

Den bilden jag såg på en 4-axlad buss verkade inte ha nån styrning där bak men ibland e man ju blind 😏
Titel: SV: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 10 juni 2012, 17:56:56 PM
Citat från: Ankan skrivet 10 juni 2012, 17:02:26 PM
Dom 4-axlade verkar ju inte vara direkt vanliga i Svea Rike.
Men vad jag mer funderade på var att om den 4-axlade bussen inte har styrning på bakersta axeln, har man verkligen nån nytta av en sådan buss ?

Den bilden jag såg på en 4-axlad buss verkade inte ha nån styrning där bak men ibland e man ju blind 😏

   Om du menar denna bild: (https://lh6.googleusercontent.com/-dg3as51kz_8/T9N33QoN9bI/AAAAAAACbUE/1v9rVR89XZU/s720/DSCN0467.jpg)

   Den är byggd i Brasilen och att den är 4-xlig är mycket för axeltrycket på dom lite sämre vägarna dom har där nere.

  Sedan skulle jag tro att den 4-de axeln är styrbar men den går oftas att låsa . Även låses den automatiskt över en viss hastighet.

  När man utvecklade Neoplan N128/4 Megaliner så hade man inte nåt supersingel däck utvecklad hos nån däcktillverkare som klarade av vikten på framaxeln.

   //Niclas

Titel: SV: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 juni 2012, 19:47:43 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 juni 2012, 17:56:56 PM
   Om du menar denna bild: (https://lh6.googleusercontent.com/-dg3as51kz_8/T9N33QoN9bI/AAAAAAACbUE/1v9rVR89XZU/s720/DSCN0467.jpg)

   Den är byggd i Brasilen och att den är 4-xlig är mycket för axeltrycket på dom lite sämre vägarna dom har där nere.

  Sedan skulle jag tro att den 4-de axeln är styrbar men den går oftas att låsa . Även låses den automatiskt över en viss hastighet.

  När man utvecklade Neoplan N128/4 Megaliner så hade man inte nåt supersingel däck utvecklad hos nån däcktillverkare som klarade av vikten på framaxeln.

   //Niclas


En sån buss skulle jag vilja se i Sverige:D
Titel: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 21:12:28 PM
Ser ut som båda bussarna har lufttrycksjustering också... Mkt bra för seriös terrängkörning... :-)
Titel: SV: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Blue skrivet 10 juni 2012, 21:32:16 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 21:12:28 PM
Ser ut som båda bussarna har lufttrycksjustering också... Mkt bra för seriös terrängkörning... :-)

Jag tror det är lagkrav i flera sydamerikanska länder.



Rent teoretiskt så kan man ha 32tons totalvikt på fyra axlar medan tre axlar bara får ha  26 tons totalvikt.
Megalinern som det pratades om tidigare hade garanterade axelbelastningar på 13000kg + 18000kg (31000)men hade fått totalvikten sänkt till ca 28ton.
Det beror ofta på att det inte finns tillräckligt med bagageyta då den beräknas till en viss vikt per m2.
Titel: 4-axlad buss, varför ?
Skrivet av: Ankan skrivet 10 juni 2012, 22:52:40 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 juni 2012, 17:56:56 PM
   Om du menar denna bild: (https://lh6.googleusercontent.com/-dg3as51kz_8/T9N33QoN9bI/AAAAAAACbUE/1v9rVR89XZU/s720/DSCN0467.jpg)

   Den är byggd i Brasilen och att den är 4-xlig är mycket för axeltrycket på dom lite sämre vägarna dom har där nere.

  Sedan skulle jag tro att den 4-de axeln är styrbar men den går oftas att låsa . Även låses den automatiskt över en viss hastighet.

  När man utvecklade Neoplan N128/4 Megaliner så hade man inte nåt supersingel däck utvecklad hos nån däcktillverkare som klarade av vikten på framaxeln.

   //Niclas

Aha där ser man 😃
Alltid lär man sig nåt nytt. Hur som helst så instämmer jag med Martin. Hade varit coolt om man fick se en sån i Sverige...eller ännu bättre provköra.