Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PM

Titel: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PM
...är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!

(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0544.jpg)

(Innan någon stör sig på det kan jag tillägga att föraren visste om att bilden togs, samt att bussen stod still.)


MVH Carl Eric
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: MrH skrivet 08 juni 2012, 22:48:26 PM
(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0544.jpg)

Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: homer skrivet 08 juni 2012, 23:06:27 PM
Citat från: MrH skrivet 08 juni 2012, 22:48:26 PM


Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH

genom att trycka in den sparar man statistik för SL's planeringsavdelning att man har stående på bussen, dvs om alla sittplatser än upptagna och fler folk stiger på, knappen fungerar bara på linjer där hastigheten översitiger 70 km/h någon gång och man avaktiverar den när man återigen kan erbjuda alla sittplats
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: bussfan skrivet 09 juni 2012, 09:21:34 AM
fina bilder på buss pcn
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 09 juni 2012, 09:58:43 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PMBussPCn's senaste nyhet... är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!

Idén i sig med att markera bokstaven på angöringshållplatse på terminaler är väl kanske inte fel. Frågan är dock om behovet av denna funktion är så stor? Är man nybörjare eller sällan kör en linje så kan det visserligen vara bra, men då innebär det att man måste sitta och hålla koll på vilken bokstav som står på vilken skylt och kanske istället kör fel bara därför.

Framöver. bl.a. på en del av backningsterminalerna, så kommer man säkert att börja med en mer dynamisk skyltning istället för att hela tiden köra med fasta gater och då är det frågan hur detta kommer att rocka ihop med en fast skyltning i BussPC. Sen vet jag inte om detta visas för trafikanter som vill av, men även för de flesta av dem är nog detta lite överkurs.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: MartinMartin skrivet 09 juni 2012, 11:12:13 AM
Visas inte till resenärerna och heller inte i hpl-listan så vet man inte var man ska stanna så kan man inte planera innan heller
utan det kommer upp först när det "är dags"  ::)
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 09 juni 2012, 12:38:00 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 09 juni 2012, 11:12:13 AM
Visas inte till resenärerna och heller inte i hpl-listan så vet man inte var man ska stanna så kan man inte planera innan heller
utan det kommer upp först när det "är dags"  ::)

Men då så. Då duger den i alla fall till att peka på när man försöker övertyga föraren om att han har stannat vid fel hållplatsläge. Den funktionen skulle jag ha haft nytta av i Kungsängen en tidig morgon 1999 då jag skulle åka med linje 555. Inte nog med att bussen stannade vid fel hållplatsläge, den var också skyltad med fel destination och körde fel i korsningen ute på gärdet så jag hamnade på fel plats   ;)
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juni 2012, 16:15:10 PM
Mycket bra funktion! Detta saknade jag på UL:s gamla Init, speciellt då linjerna kastades omkring mellan olika hållplatser pga ombyggen av Uppsala "resecentrum". Det var ett evigt ringade till UL då det ofta stod gamla inaktuella uppgifter i den tryckta tidtabellen. Att jag då samtidigt hade tre olika arbetsgivare i tre helt olika trafikområden kan ju dessutom ha spelat in på osäkerheten. ::)

Å andra sidan kan man ju enkelt skriva in dylika hållplatslägen på alla specar, och således lösa det enklare.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 09 juni 2012, 16:52:33 PM
Tja, det är ju risk för att funktionen i BussPC:n blir lika stelbent som den tryckta tidtabellen då väl detta med hållplatsläge inte går att ändra i realtid (jämför med vad jag skrev ovan om att det kan nog bli svårt att byta t.ex. gater med kort varsel) utan det måste till en ny nedladdning av information.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 10 juni 2012, 12:53:57 PM
Om man behöver flytta en linje till ett annat hållplatsläge så kan det vara enklare att flytta själva skylten. D v s om linjen normalt går från hållplats B så flyttar man B:et till den hållplats som linjen för tillfället stannar vid. Vid behov kan man sätta upp hänvisningsskyltar i den fysiska miljön. "Hållplats B tillfälligt flyttad 80 m ditåt ->". Sedan står det automatiskt rätt i all information...
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 10 juni 2012, 12:59:04 PM
Visserligen, men ett sådant tillvägagångssätt kräver att man har ett visst antal personer (=kostnader) ute på stan för att genomföra detta. Det är inte heller något som fungerar att göra för tillfälliga ändringar medan det redan görs vid planerade ändringar av mer temporärt slag.

Detta med bokstäver är även främst avsett för terminaler och motsvarande så att man kan ha/ge en viss översikt via terminalkartor osv. så att man vet hur en viss hållplats befinner sig i förhållande till annat. Alltså, det är mera till för att underlätta för ovana trafikanter än för dito förare.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: KG skrivet 10 juni 2012, 13:19:03 PM
Citat från: JDS skrivet 10 juni 2012, 12:53:57 PM
Om man behöver flytta en linje till ett annat hållplatsläge så kan det vara enklare att flytta själva skylten. D v s om linjen normalt går från hållplats B så flyttar man B:et till den hållplats som linjen för tillfället stannar vid. Vid behov kan man sätta upp hänvisningsskyltar i den fysiska miljön. "Hållplats B tillfälligt flyttad 80 m ditåt ->". Sedan står det automatiskt rätt i all information...

Ett exempel på detta är ju ute på Arlanda. Där saknas all form av logik bland ordningen på hållplatserna.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 11 juni 2012, 14:25:30 PM
Citat från: Nico skrivet 10 juni 2012, 12:59:04 PM
Visserligen, men ett sådant tillvägagångssätt kräver att man har ett visst antal personer (=kostnader) ute på stan för att genomföra detta. Det är inte heller något som fungerar att göra för tillfälliga ändringar

Jodå. Har man ingen annan resurs så är det bara att skicka ut trafikledningsbilen med lite silvertejp, buntband och annat smått och gott. Jag har genomfört massor av dylika små uppdrag och tycker att det ofta är enklare än att försöka få ett halvdussin olika IT-personer att ändra i sina system.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 11 juni 2012, 18:39:27 PM
Nja, lite svårt att flytta topptavlor, stolpar mm. med endast de resurserna. Att bara tejpa upp lappar brukar fungera i flera minuter, men sällan längre.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 12 juni 2012, 00:00:52 AM
Citat från: Nico skrivet 11 juni 2012, 18:39:27 PM
Nja, lite svårt att flytta topptavlor, stolpar mm. med endast de resurserna. Att bara tejpa upp lappar brukar fungera i flera minuter, men sällan längre.

13s nyckel vill jag minnas brukar fungera bra till topptavlorna, stege är bra att ha, klisterlappar sitter kvar i flera år om de är ordentligt gjorda  ;D

Mycket av allt sånt här är lätt att göra om bara viljan finns.  :)
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 12 juni 2012, 08:20:19 AM
Nja, du verkar ha svårt att skilja på trafikledningsbilar och hållplatsservice diton. En yttre trafikledare kan snabbt stänga/öppna en hållplats med ganska små medel om behov uppstått, t.ex. vid en brand, polisavstängning etc. som temporärt då kräver mindre omläggning av en linje. Den utrustning du beskriver ska användas får du dock inte direkt med dig i ett vanligt trafikledningsfordon utan där får man nöja sig just med silvertejp, spärrband, buntband, svart täckplast mm. som dock inte uppfattas som så tydligt av trafikanterna och man får inte heller applicera somligt hur som helst. Däremot finns det tyngre och bättre grejer ombord på just hållplatsservicefordonen.

Oavsett om vilja finns så sitter sedan topptavlorna ofta på en ganska bra höjd för att förhindra åverkan vilket gör att det krävs lite extra. Den lilla trappstege som finns i en del trafikledningsbilar räcker inte till utan det behövs en fullstor stege. Den går i sin tur då inte in i en normal kombibil vilket är vad de flesta använder för yttre trafikledning. Sedan ska man helst ha något att sätta fast topptavlan på och det brukar innebära någon form av fot (ofta en mindre betongsugga numera) och de brukar väga en hel del och ta plats varför man inte heller har medel eller plats för... sen ska det till en stolpe. Frågan är sedan även var man ska förvara dessa grejer när de inte används.

Nej, så enkelt som du beskriver att det är går jag nog inte med på och för högst temporära flyttar på en eller ett par timmar så finns det inte så mycket möjligheter. Ofta finns inte heller adekvat tid för en sådan procedur. Metoden används däremot för tillfälliga flyttar som varar en viss tid, från en dag till ett par veckor. Ett problem är dock att det inte heller är bra med något alltför beständigt så att folk, kanske då p.g.a. kvarvarande klisterlappar, ställer sig och väntar vid något som varit ett tidigare tillfälligt hållplatsläge, men som sedan länge flyttats tillbaka.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 12 juni 2012, 10:44:29 AM
Ojoj, stackars alla vad svårt allt är. Stegen ska du naturligtvis lägga ovanpå bilen, inte inuti den! Och så vidare, liksom.

Naturligtvis åker man inte ut och ändrar om en massa om flytten bara gäller ett fåtal avgångar, det är jag helt med på.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 12 juni 2012, 22:52:40 PM
Det handlar inte om att göra det svårt utan om hur det fungerar i praktiken. Har du sedan problem med det så är det upp till dig, men jag tycker din ton är lite trist.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Matte skrivet 13 juni 2012, 10:26:14 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PM
...är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!

(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0544.jpg)

Fast för mig verkar den där grejen vara lite smått onödig. Dom linjer jag kör inloggad på en SL Buss-PC är hållplats läges angivelse infon onödig. För dom gånger den ska synas så är rutan Skylta om för nästa linje ivägen. Jag trycker aldrig OK på den frågan om att Skylta om så det blir Vänta istället. Jag tycker det blir mera problem att skylta nästa linje direkt.
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2012, 15:03:11 PM
Citat från: Nico skrivet 12 juni 2012, 22:52:40 PM
Det handlar inte om att göra det svårt utan om hur det fungerar i praktiken. Har du sedan problem med det så är det upp till dig, men jag tycker din ton är lite trist.

Jag tycker att det är du som har en trist ton. Du ojar dig över svårigheter som var man ska förvara en stege hos ett företag som omsätter hundratals miljoner om året. Arbetsglädjen flödar över, ser jag...  ::)
Titel: SV: BussPCn's senaste nyhet...
Skrivet av: Nico skrivet 13 juni 2012, 15:45:53 PM
Citat från: JDS skrivet 13 juni 2012, 15:03:11 PM
Jag tycker att det är du som har en trist ton. Du ojar dig över svårigheter som var man ska förvara en stege hos ett företag som omsätter hundratals miljoner om året. Arbetsglädjen flödar över, ser jag...  ::)

Tja, vi kan nog vara överens om att vi inte är överens. Nu tycker jag till och med att du, förutom den trista tonen, även tangerat det rent enfaldiga med din sarkasm. Vi som jobbar med denna typ av saker till vardags får anpassa oss efter de premisser som kan medges, inte till vad vi kanske skulle vilja ha eller hur vissa tycker att det borde vara. Det finns vissa faktiska omständigheter som styr de flesta branscher, oavsett vilken omsättning som finns, vilket ger oss de förutsättningar vi har att arbeta efter.

Om du var direkt involverad i denna typ av ärenden och kom med något sakligt i denna diskussion så skulle jag nog ta dig på allvar, men om jag inte missminner mig så har du din primära erfarenhet från T-banans vagnverkstäder. Däremot har du väl aldrig (rätta mig om jag har fel) pysslat med busstrafikledning eller hållplatsfrågor överhuvudtaget och då blir jag som sagt lite frågande över ditt sätt att agera. Du är sedan säkert duktig på ditt eget område varför jag, då jag inte har den kompetensen, aldrig ens skulle komma på tanken att säga emot dig i saker som rör det fältet.

Själv envisas du dock med att hålla på med diverse fånerier och uttalanden kring saker du uppenbarligen inte har någon kunskap om eller insyn i och när argumenten tryter för dig så förfaller du till barnsligheter. Alltså, jag har gett dig adekvata motargument, men uppenbarligen kan du inte bemöta dessa och då är det tråkigt att du inte kan acceptera att du de facto är ute och cyklar. Får mer en känsla av att du är ute efter att provocera snarare än att debattera.