Hejsan allihopa :)
Nu när man har haft lite tid har man kunnat ta kameran och jaga lite Linkisar.
Här kommer bilderna på 7473 :) Bonusbild på en annan trevlig vagn (ingen Scania eller Nobina) kommer om bilderna uppskattas!
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/525051_3625916205414_1199291982_32790006_50866721_n.jpg)
Nobina 7473 står och glänser på Hyllie Station
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/603129_3625918645475_990694728_n.jpg)
Vänster fram
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/523607_3625919485496_2056866192_n.jpg)
Fronten
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/536141_3625920325517_699660584_n.jpg)
Mera framvagn
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/168830_3625920725527_2018232649_n.jpg)
Från sidan. Beklagar tiltningen. Bärsen gick åt efter allt studentfirande ;)
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/547622_3625921405544_236283524_n.jpg)
Vänster bak
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/167463_3625921965558_319478006_n.jpg)
Rumpan
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/292120_3625922365568_1706277702_n.jpg)
Höger bak
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/533279_3625927285691_1541664527_n.jpg)
Förarplats
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/283777_3625928205714_735283534_n.jpg)
Närmare förarplats
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/229807_3625929445745_317072745_n.jpg)
Främre delen (höger)
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/556463_3625929085736_825758227_n.jpg)
Främre delen (Vänster)
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/389695_3625930485771_1199291982_32790038_1651969519_n.jpg)
Översikt
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535693_3625929965758_1199291982_32790037_828340707_n.jpg)
Mittendelen
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/318073_3625925365643_804213965_n.jpg)
Bakre delen
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/181107_3625924085611_1895993424_n.jpg)
Bak
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179632_3625931325792_1928502310_n.jpg)
Sen var det dax för avgång som linje 170 Lund IDEON via LTH
Bonusbilden kommer senare.
Tackar för mig!!!
MVH Tonnie Schouten
Snygg buss men denna gräsliga färg på stolarna och takmattan drar ner helhetsintrycket...
C90 känns riktigt retro 8)
Ja j***ar... C90 av den mod (=urgammal) kändes lite malplacé... Jag tyckte textilen var i snygg kulör :)
På ajFån
Kul att det ni kallar C90 retro, då vet man verkligen att man inte kör omkring i state of the art.
Ser att ni inte fått mindre bekvämare stolar än vi i Uppland får, vi får också fällbara ;) :D
//Jacob
Citat från: Kimsan skrivet 08 juni 2012, 07:26:55 AM
Kul att det ni kallar C90 retro, då vet man verkligen att man inte kör omkring i state of the art.
Buss PC:n ersatte C90:n som skyltningsmakapär för ett antal år sedan här i Stockholm.
Dock kan jag ibland sakna C90:s variation av skyltningskoder...
//Fredrik
Bara stolklädseln gör att bussen ser 10 år gammal ut.
Citat från: Fredde_J skrivet 07 juni 2012, 21:22:02 PM
Snygg buss men denna gräsliga färg på stolarna och takmattan drar ner helhetsintrycket...
Instämmer helt undrar varför de envisas med denna fula klädsel som dessutom rätt fort brukar se för jä###g ut
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 juni 2012, 08:13:47 AM
Buss PC:n ersatte C90:n som skyltningsmakapär för ett antal år sedan här i Stockholm.
//Fredrik
Samma sak här i Göteborg också.
bilderna e enligt mej dj...ligt fina och de gillas
Men den C90 som ersattes här i SL-land (av en Init kallad Buss-PC) var (oftast) av lite nyare modell med färgbildskärm av lite större typ. Denna skärm innehåller ibland tidintervallstyrning på torkare (varför finns inte den funktionen på alla bussar??) skärmen är också bra att ha om det är strul med dörrautomatik. Man ser ofta snabbt om det är klämlist eller fotocell som är påverkad...
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 09 juni 2012, 20:07:24 PM
Men den C90 som ersattes här i SL-land (av en Init kallad Buss-PC) var (oftast) av lite nyare modell med färgbildskärm av lite större typ. Denna skärm innehåller ibland tidintervallstyrning på torkare (varför finns inte den funktionen på alla bussar??) skärmen är också bra att ha om det är strul med dörrautomatik. Man ser ofta snabbt om det är klämlist eller fotocell som är påverkad...
Bra i teorin, och när de var nya var de nog i teknikens framkant.
Men på de bussar som fyller 10 år i år fungerar de däremot sämre. Enligt displayen är folk konstant klämda i dörrarna och knapparna på knappsatsen fungerar knappt. Man trycker och trycker men inget händer. Lätt till den lika urgamla "Vipern" till klimatstyrningen (den som VDL-bussarna i Norrtälje har) och man får den roliga funktionen att bussen alltid har 85-100% effekt på defrostern samtidigt som alla alarm piper och skriker varje gång man slår på huvudströmmen. Perfekt att ha allt detta i en Säfflekaross med usla framdörrar som aldrig låser. Och så en 1960-tals förarstol till det... och en SL-logga i fronten! ;)
Gamla lilla C90:n är för mig något som är jämngammal med den stora gamla gröna burken till magnetkortläsare. Nostalgi modell 1992. Men gamla C90:n klarar än idag av att styra trafikljusprioritering i Umeå, även om man i flera år planerat en ersättare även där. :)
Fast det är inte displayens fel att folk är "klämda" :) Däremot icke väderskyddade, slitna lister, klämda kablar, nerkörda bussar... Osvosv... Fotocellerna är ofta smutsiga, ganska ofta tack vare karossens fantastiska kvalitet i skarvar och dörrlister :-P
På ajFån