I lördags natt följde jag med hr Maltkvist på ett pass på Täbygaraget.
Passets första avgång blev denna från Danderyds sjukhus
(http://bussbjornen.se/Bussbilder/Uppdaterat/2012-06-05/Keolis_6310_Danderyds_sjukhus_120602.jpg)
Och framkosten på passets sista linjekörning
(http://bussbjornen.se/Bussbilder/Uppdaterat/2012-06-05/Keolis_6310_Lindholmens_station_120603.jpg)
Då måste ni ha passerat typ 50m från mitt hus på vägen till Lindholmen.
Lite tråkigt att man har lagt in 690:an på lågentréomlopp, det är roligare att köra B12:a till Lindholmen, men de låter iofs mer när de passerar mig, så jag skall kanske vara glad att det blev en B9:a... ;D
När jag satte ut bussar försökte jag åtminstone få ut en B9:a med höga ryggar för de stackars resenärernas skull som får sitta och plågas i drygt en timme för att komma från Danderyd upp till Lindholmen.
//Fredrik
När slutar L27 gå på kvällarna? Eller är det ett annat Lindholmen?
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 09 juni 2012, 20:19:46 PM
När slutar L27 gå på kvällarna? Eller är det ett annat Lindholmen?
På ajFån
Det är "samma" Lindholmen och sista Roslagsbanan på lördagskvällar avgår 24:50 från Öst! :)
Citat från: Carl Eric skrivet 09 juni 2012, 20:30:45 PM
Det är "samma" Lindholmen och sista Roslagsbanan på lördagskvällar avgår 24:50 från Öst! :)
Danke!
F.ö. undrar jag hur en B9S kan vara MINDRE högljudd än en annan buss (av valfritt märke, vilketsomhelst, årsmodell efter 1980) :-D
Citat från: bjorn_k skrivet 09 juni 2012, 20:43:42 PM
F.ö. undrar jag hur en B9S kan vara MINDRE högljudd än en annan buss (av valfritt märke, vilketsomhelst) :-D
B9:orna har väl bekvämast passagerarstolar av Täbys bussar, även om de låter högt invändigt. Senast jag körde Lindholmsbor från Vallentuna pga ett strömavbrott på banan fick jag många komplimanger över att resan gick så mjukt. Då jag själv inte alls var nöjd med varken buss (sliten koppling, defekt retarder mm) eller vägarnas skick kunde jag inte förstå hur de tyckte att det varit bekvämt. Jag bestämde mig för att jag inte ville veta vad de åker i för bussar i vanliga fall.
Dock måste jag rätta dig. Jag har kört hela två bussar som låter högre invändigt en en B9S. De är SvOF:s Björknäsvagn samt Spårvägssällskapets Diligens-skvader! ;)
Vissa exemplar är också synnerligen högljudda "utanpå". Du väcker hela Norrtälje på första/sista stadsbussturerna när dessa går med ut/ingående ledvagnar :-O
Folk HAR klagat via SL...
På ajFån
Heja B9S(^_^)
Inte ofta som jag har samma buss hela tjänsten och tack Björn o andra för sällskapet:)
Jo, det var (är?) en hel del bråk om B9S-ljud från boende i Umeå också. Mycket av detta skrevs det om här i forumet förr.
Jo. Det är ingen ide att klaga här ändå. Det finns ju andra kanaler. Sen om det lönar sig är en annan fråga...
På ajFån
Jodå, det lönar sig absolut att klaga.
Här i Stockholm har klagomålen från boende lett till att Keolis har gjort något slags inofficiell/tyst överenskommelse med SL om att inte tursätta B9:or i Årsta...
Eftersom Nyboda har typ 50-60% B9:or i sin ledbussflotta blir det nog inte helt enkelt att efterleva, men jag utgår från att de som tursätter gör det bästa de kan av situationen.
I Täbys fall låter B12:orna ungefär lika mycket som B9:orna, skillnaden är dock det härliga (men nattetid inte så önskvärda) mullret från motorbromsande B12:or när de passerar fartguppet på Ekebyvägen nedanför mitt hus...
En någorlunda efterhållen B9:a vrålar inte heller till närmelsevis lika mycket från kylfläkten som en B10:a eller B12:a kan det kanske också tilläggas.
//Fredrik