En artiken om en ny bok som kommit ut med det som hände under 60-70 talets stockholm vad gällde Dubbeldäckarna..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=703633 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=703633)
//Fredde
Åhh, Måste ha..
Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2007, 01:30:37 AM
Åhh, Måste ha..
Ja, boken kan verkligen rekommenderas. Jag har mest bläddrat i min och dreglat över alla fina bilderna. Men även läst en del av Leif Stolts synnerligen trevliga texter.
Den finns att få här http://www.tnf.se/ (http://www.tnf.se/) för 220 kronor eller klubbpris 190 kronor. Klubbpriset får man om man blir medlem för 100 kronor om året. Köper man ett par böcker om året från TNF har man alltså tjänat in det beloppet. Köper man för sammanlagt mer än 500 kronor för man dessutom alltsammans portofritt.
Instämmer i Staffans lovord. En verkligt trevlig bok med fina bilder.
Det är bara en sak jag undrar över, vilken H28 (Büssing dubbeldäckare av den fösta modellen i Stockholm) var det som var inblandad i dödsolyckan vid Essingeledens bygge? På den i boken återgivna tidningsbilden är regskylten skymd. Efter att ha läst hela boke hittade jag ändå ingen uppgift om detta.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 oktober 2007, 11:17:55 AM
Instämmer i Staffans lovord. En verkligt trevlig bok med fina bilder.
Det är bara en sak jag undrar över, vilken H28 (Büssing dubbeldäckare av den fösta modellen i Stockholm) var det som var inblandad i dödsolyckan vid Essingeledens bygge? På den i boken återgivna tidningsbilden är regskylten skymd. Efter att ha läst hela boke hittade jag ändå ingen uppgift om detta.
Den frågan har varit upp i Bussnack förut och vi hade den uppe i SvOf på 1980-talet, eventuellt även i SVOF-Bladet/Färdskrivaren. Men jag kan inte minnas att vi fick något entydigt svar.
Instämmer alltså i Björns fråga. Det måste väl finnas någon som vet?
Hej
Leif Stolt mailade mig och meddelade att den olycksdrabbade H28:an var A75579. Bussen reparerades och kom åter i trafik 66-05-02. Tyvärr, berättar Leif, har mycket arkivmaterial försvunnit, så det har inte gått att utröna hur skuldfrågan avgjordes. Bussen rände in i en väldigt kraftig "varningsbalk" som iofs var skyltad, men satt lågt.
Hej !
I boken står att alla H31:or slopades 1975-76, men är det någon som vet om H33:orna rullade i linjetrafik perioden januari-mars 1976?
/Peter
Jag tror att det endast var ett mindre antal H35:or som rullade sista halvåret det pågick dubbeldäckartrafik. Av någon anledning slopades samtliga Büssing innan Leylandvagnarna, trots att de enligt Stolts bok ansågs vara bättre och tillförlitligare.