Nu har Veolias VD Tomas Wallin avgått, förtroendet hos dom franska ägarna på förlustaffären i Sverige
har nog tagit slut.
Nu får han väl även ställa sin plats till förfogande som ordförande inom Bussbranchen.
Citat från: Buss16 skrivet 01 juni 2012, 23:31:42 PM
Nu har Veolias VD Tomas Wallin avgått, förtroendet hos dom franska ägarna på förlustaffären i Sverige
har nog tagit slut.
Nu får han väl även ställa sin plats till förfogande som ordförande inom Bussbranchen.
Ja, det var de franska ägarna som bad honom att sluta. Det innebär inte automatiskt att han behöver sluta som ordförande i BR, eftersom det är ett personligt uppdrag. Det beror väl på vad han får för nytt jobb om han väljer att sitta kvar. Vad jag förstår kan han inte sparkas från det uppdraget med mindre än att han direkt missköter sig.
Tomas Wallin kommer att ersättas av förre SL-chefen Gunnar Schön. Jag kom av någon anledning att tänka på talesättet "ur askan i elden". Ulo Maasing tycks tänka på samma sätt som jag:
http://www.busstidningen.se/2012/06/01/tidigare-sl-chef-blir-vd-for-veolia/
Var inte hela bussverksamheten till salu i vintras ? Hur har det gått med det ? ???
Buss och tågdivisonen är till salu .. men om nån vill köpa är en annan femma ..
Citat från: yngrot skrivet 04 juni 2012, 11:21:25 AM
Buss och tågdivisonen är till salu .. men om nån vill köpa är en annan femma ..
Hela Veolia Transport är till salu. Det är dock inte på grund av dålig lönsamhet utan tvärtom för att det går bra (utanför Skandinavien alltså) och Veolia-koncernen behöver få in pengar för att kunna koncentrera sig på sin miljöverksamhet. Man tycker helt enkelt att det är lämpligt att sälja nu när Veolia Transport går bra.
Då undrar man ju rent spontant om People Travel Group kan tänkas säljas separat.
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2012, 11:49:53 AM
Då undrar man ju rent spontant om People Travel Group kan tänkas säljas separat.
Inte i första läget då det rör sig om försäljning av hela Veolia Transport med allt vad de äger. Däremot kan naturligtvis en eventuellt ny ägare komma att sälja delar av det som ingår i Veolia Transport. Då kan det bli så att People Travel Group säljs.
En nyfiken fråga: Är det vanligt att man kan få sparken från ett jobb och sedan (via diverse omvägar) hamna på en liknande roll igen? Det är ju inte helt ovanligt inom t.ex fotboll där en tränare får foten och sedan snabbt blir tränare för en ny klubb...? Nu kan det ju finnas 1001 orsaker till att man får gå från jobbet utan att man för den skull inte har rätt kompetens, men ändå...? Antingen duger man till jobbet eller så duger man inte.
(ingen kritik mot personerna i fråga - vet ingenting om dem, undrar bara generellt)
Citat från: Peter L skrivet 04 juni 2012, 13:52:40 PM
En nyfiken fråga: Är det vanligt att man kan få sparken från ett jobb och sedan (via diverse omvägar) hamna på en liknande roll igen? Det är ju inte helt ovanligt inom t.ex fotboll där en tränare får foten och sedan snabbt blir tränare för en ny klubb...? Nu kan det ju finnas 1001 orsaker till att man får gå från jobbet utan att man för den skull inte har rätt kompetens, men ändå...? Antingen duger man till jobbet eller så duger man inte.
Jo, det är ganska vanligt. Nu är det ju också så att det som ledde till att Gunnar Schön fick lämna SL var ju sådant som man knappast höjt på ögonbrynen åt om det varit i ett privatägt företag. Det blir alltid känsligare när skattepengar är inblandade.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2012, 11:38:47 AM
Hela Veolia Transport är till salu. Det är dock inte på grund av dålig lönsamhet utan tvärtom för att det går bra (utanför Skandinavien alltså) och Veolia-koncernen behöver få in pengar för att kunna koncentrera sig på sin miljöverksamhet. Man tycker helt enkelt att det är lämpligt att sälja nu när Veolia Transport går bra.
Kanske Linjebuss skulle hala upp lädret då.... ;D
Citat från: Cero skrivet 04 juni 2012, 17:41:51 PM
Kanske Linjebuss skulle hala upp lädret då.... ;D
Linjebuss är i dag en bifirma till Veolia Transport Sverige AB. Man kan ju knappast köpa sig själv.
Skall man ha en ledare för busstrafik och eventuellt också tågtrafik så ställde i varje fall tidigare länsstyrelserna krav om att det skulle finnas kunskap och erfarenhet. Alltså ekonomisk utbildning i företagsekonomi (gäller civek) eller industriell ekonomi (gäller civ ing).
Den som ville ha egen buss skulle gå starta nytt kurs i elementär ekonomi. Det är alltså bra att få en ledare som känner till ämnet. Det finns en så kallad "skola" som säger att en ledare kan leda vad som helst utan att kunna något. Sedan vet jag inte vad det är Veolia skall göra. Köra buss och tåg kanske. Men det verkar ju som om tågtrafik är på upphällning.
För ganske många år så skrev jag någonstans att den som ville få in pengar inte skall satsa på busstrafik och tågtrafik. Det hela är,som någon skrev,vanebildande.
På Borås Lasarett så har Veolia underhållet. Veolia är stor på underhåll.
Huvudsakligen att Veolia får en ledare som redan har pension och som kan avveckla buss-och tågtrafik. Uppenbart är att nästa alla stora företag har det som brukar kallas dålig ekonomi. Men vilken avkastning vill bussföretagen ha ( resultat före finansiell netto/ Eget kapital+Skulder) ?Men avveckla då. I teorin tals om "economic man" som alltid vill det bästa och gör allt för att tjäna någon extra procent. Han kanske lever fortfarande.
Det skall finnas en trafikansvarig i alla bussbolag och som skall uppfylla myndigheternas krav men det behöver nödvändigtvis inte vara vd:n som är det.
För övrigt är "avveckla" ett olämpligt ord att använda när man pratar om kollektivtrafik eftersom det har två diametralt motsatta betydelser:
1. Utföra trafiken.
2. Lägga ned trafiken (successivt).
Jag blir inte klok på vilken betydelse föregående skribenten använder ordet i sitt inlägg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2012, 17:53:57 PM
Linjebuss är i dag en bifirma till Veolia Transport Sverige AB. Man kan ju knappast köpa sig själv.
Nu var ju denna kommentar mest tänkt som en liten knorr, även om det kanske inte framgick, men är det så att Linjebuss fortfarande finns kvar som bolag går det ju alldeles utmärkt att återskapa det forna bussåkeriet om man vill. Ett dotterbolag eller en bifirma kan köpa verksamhet från annat bolag i koncernen (även från ägaren) men för att företaget ska bli fristående krävs naturligtvis att det därefter säljs externt. Annars är det ju fortfarande en del av koncernen.
Visst vore det kul om varumärket Linjebuss inkl logga och blåvita design kunde återuppväckas med nya ägare. :)
Jag har alltid tyckt att Linjebuss hade passat bra för linje- och beställningstrafik i Veolias egen regi. Ungefär i den rollen som Swebus Express och Interbus var för dåvarande Swebus AB.
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2012, 22:18:54 PM
Visst vore det kul om varumärket Linjebuss inkl logga och blåvita design kunde återuppväckas med nya ägare. :)
Jag har alltid tyckt att Linjebuss hade passat bra för linje- och beställningstrafik i Veolias egen regi. Ungefär i den rollen som Swebus Express och Interbus var för dåvarande Swebus AB.
Jo, drömma kan man ju och det är ju möjligt att ett företag köper Veolia Transport Sverige AB och återupplivar namnet Linjebuss. Det är dock inte detsamma som att Linjebuss köper Veolia Transport Sverige AB och om det var tänkt som en liten knorr så saknade den all förankring i verkligheten. Men det kanske bara var Ceros avsikt att göra sig lustig över det jag skrev?
Så värst många bussar i egen design lär det ju knappast bli. De allra flesta kommer även fortsättningsvis att vara länslackade.
Det jag tänkte på ang ett "nytt" Linjebuss var mera bussar som idag körs i expressbusstrafik. T.ex f.d Ramkvillabuss och People Travel Group / FAC Charter. Vilken bussmodell som skulle passa bäst i en blåvitt lack? Nya VanHool TX såklart! 8)