Vet inte om alla finns eller ej, men gör man den klassiska habrovinken att ändra webadressen till http://sl.se/ficktid/sommar/sXXX.pdf från http://sl.se/ficktid/vinter/vXXX.pdf där XXX står för linjenumret så får man upp de flesta iaf =)
Ändringar som jag har noterat:
Linje 113 förlängs till Solna centrum igen och 123 läggs ner
Linje 753 förlängs vissa turer från Fornhöjden norra till Glasberga (Carin Bååts gata)
Linje 538, varannan tur går hela vägen och varannan går endast Rotebro - Rosersberg och omvänt
Och som tidigare har skrivits på forumet om Mälaröarna:
Linje 315 förlängs till Hilleshög - Färentuna - Kungsberga - Jäsängen
Linje 316 återuppstår dock endast sträckan Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö, vid Svanhagen byter den nummer till 313 och går till Eriksberg och tillbaka och sen 316 igen.
Linje 317 går inte via Kungsberga, bytesmöjlighet finns vid Färentuna kyrka till linje 315
Linje 318 läggs ner
Linje 338 går alla dagar dock endast sträckan Svanhagen - Björkvik i lågtrafik
//P.Ek :)
538 har också omlagd körväg. Den kör nu på stora Måbyleden via Broby och Måby och de mindre hållplatserna Brobyvägen, Måby och Märstagaraget längs med Brobyvägen läggs ner.
Verkar som tidtabellerna för innerstan, 400-linjerna, Norrortslinjerna och Tyresölinjerna inte finns ute än.
Citat från: P.Ek skrivet 01 juni 2012, 19:28:25 PM
Verkar som tidtabellerna för innerstan, 400-linjerna, Norrortslinjerna och Tyresölinjerna inte finns ute än.
Äsch, de är ju de mest spännande! ;)
Om man är jättenyfiken, så kan man redan nu gå in på SL:s reseplanerare och skapa sig en personlig tidtabell (även för norrort) för somartidsperioden. Vet dock inte om det är årets eller förra årets tabell man får.
Nu finns alla tidtabeller ute :)
Jag hittar bara en nyhet, att linje 437, 438 och 439 åter har en gemensam tidtabell (nu hela sträckorna Slussen-Boda/Lillsved/Stenslätten) vilket betyder att de separata tidtabellerna för 438 och 439 utgår.
Direktturerna på söndagseftermiddagar från Yxlan, Blidö och Rådmansö till Stockholm har kortats av till Norrtälje. Det är nog rätt tänkt av ekonomerna eftersom det är VBP-ersättning på 676 men inte på "smålinjerna". Frågan är vad resenärerna tycker? Å andra sidan har trafiken på Yxlan och Blidö utökats till timmestrafik på söndagseftermiddagarna, så det kanske väger upp.
I Nacka har trafiken längs Värmdövägen lagts om mellan linjerna 409,410,414 och 422. Dock har inte de turer på 413 som utgår från Slussen justerats, vilket innebär 15-minutershopp i 7½-minterstrafiken på några ställen. Åt andra hållet är det 409 som inte verkar ha anpassats efter de övriga linjerna vilket skapar 10-minutersluckor i morgonrusningen. Samma fenomen uppstår i trafiken från Brunn mot Slussen i morgonrusningen, bussarna klumpar ihop sig (avgår Brunn 07:40, 08:00, 08:06 och 08:12). Däremot har tidtabellerna förfinats grafiskt i N/V, framförallt samlingstabellerna är lättare att läsa.
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 15:01:54 PM
Direktturerna på söndagseftermiddagar från Yxlan, Blidö och Rådmansö till Stockholm har kortats av till Norrtälje. Det är nog rätt tänkt av ekonomerna eftersom det är VBP-ersättning på 676 men inte på "smålinjerna". Frågan är vad resenärerna tycker? Å andra sidan har trafiken på Yxlan och Blidö utökats till timmestrafik på söndagseftermiddagarna, så det kanske väger upp.
Står det en tom 676 vid Casmpus Roslagen så är det väl OK, annars blir det väl ståplats till stan :'(
Citat från: Olle skrivet 06 juni 2012, 15:40:06 PM
Står det en tom 676 vid Casmpus Roslagen så är det väl OK, annars blir det väl ståplats till stan :'(
Har man inte använt ordet "sittplatsgaranti" om både 676 och 639?
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2012, 15:42:51 PM
Har man inte använt ordet "sittplatsgaranti" om både 676 och 639?
Jo, för visso, men gäller inte den bara från ändhållplatserna ?
Så här uttrycks det
Sittplatsgaranti
Satsningen inleddes hösten 2008 för att minska antalet stående resenärer på
bussar som trafikerar vägsträckor med en tillåten hastighet 80 km/h eller högre.
Under december 2009 infördes en sittplatsgaranti som innebär att alla resenärer på
bussar som trafikerar vägar 80 km/h eller högre ska ha sittplats. Om SL inte kan
tillmötesgå detta så har resenären rätt att, enligt samma regler för dagens resegaranti,
ta taxi eller egen bil och få ersättning från SL för detta.
Nytt på Ingarö verkar vara att det går turer på 428 och 430 som endast går Eknäs/Björkvik-Brunn utan anslutning mot Stockholm.
Förbättringar: 648:ans avgångar och ankomster vid Rimbo station verkar från och med sommaren inte vara helt och hållet styrda till 639 mot Stockholm, så därför slipper passagerarna sitta och vänta 15-20 minuter i en avstängd buss längs vägen mitt i Ubbyslingan. Bra att det uppmärksammas att det finns fler linjer från Rimbo station än enbart 639 till Stockholm som 648:ans resenärer vill byta till. T.ex 647/677 mot Norrtälje och 677 mot Uppsala.
Sena avgången på 646 har fått sina hålltider något korrigerade. Bra t.ex för att bussen då slipper vara 10-15 minuter försenad vid Gottröra kyrka, men 1-5 minuter för tidig vid Rimbo station varenda dag.
Jag ser fram mot ännu fler förbättringar till hösten. :)
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 16:36:01 PM
Nytt på Ingarö verkar vara att det går turer på 428 och 430 som endast går Eknäs/Björkvik-Brunn utan anslutning mot Stockholm.
Varför kallar man dessa turer för X? Och borde man inte kunnat kört dem till Gustavsberg? Men SL kanske kräver att alla turer på 428-430 mellan vissa klockslag måste heta X och får därför inte gå utanför X-linjens sträckning?
Hej!
SL:s tänk:
Linje 428 - 430: Ingarö - Farsta slott - Gustavsbergs C med ansl. till 474 mot Slussen.
Turer Ingarö - Brunn kallas för X eftersom det är byte där till en X linje mot Slussen.
Själv tycker jag att turerna som enbart går till Brunn kan slopa X:et alt. som du själv skriver fortsätta till Gustavsbergs C.
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 16:36:01 PM
Nytt på Ingarö verkar vara att det går turer på 428 och 430 som endast går Eknäs/Björkvik-Brunn utan anslutning mot Stockholm.
finns sådana turer nu också, åtminstånde från förarhåll då anslutningar inte finns med på pappren, dock brukar de finnas en annan X linje som går samtidigt mot Slussen, men ibland missar man....
Jo, men det är ju en miss i utskriften av körspecen. i de här fallen går det inget mot Stockholm på 30 minuter.
En dålig förbindelse finns mån-fredag under sommaren från Björkvik med linje 428 kl 19:32 till Brunn 19:58, där byte till 430 till Gustavsberg 20:14 och där byte till 474 till Slussen 20:43.
Två byten för att resa från Björkvik till Slussen... >:(
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 15:01:54 PM
I Nacka har trafiken längs Värmdövägen lagts om mellan linjerna 409,410,414 och 422. Dock har inte de turer på 413 som utgår från Slussen justerats, vilket innebär 15-minutershopp i 7½-minterstrafiken på några ställen. Åt andra hållet är det 409 som inte verkar ha anpassats efter de övriga linjerna vilket skapar 10-minutersluckor i morgonrusningen. Samma fenomen uppstår i trafiken från Brunn mot Slussen i morgonrusningen, bussarna klumpar ihop sig (avgår Brunn 07:40, 08:00, 08:06 och 08:12). Däremot har tidtabellerna förfinats grafiskt i N/V, framförallt samlingstabellerna är lättare att läsa.
Hur var det Keolis uttryckte det...........................
............... "Lokalt anpassad kollektivtrafik"........................
"Keolis Sverige erbjuder den kollektivtrafik som är bäst för våra resenärer"
"Keolis Sverige är marknadens första specialist......"
Specialist på urusel trafikplanering kanske? :)
Så hårt skulle jag inte vilja dra det. Utan att peka ut någon (jag vet faktiskt inte vem som planerar utbudet i N/V) så visar missar likt denna att det är brist på kunniga planerare med trafikbakgrund. Det behöver absolut inte betyda att den som planerar N/V inte är fullt kapabel för detta, men om bristen innebär att de bäst lämpade blir överbelastade blir resultatet lätt så här. Problemet är inte enbart Keolisrelaterat, hela kollektivtrafikbranchen lider av det här.
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 21:37:12 PM
Så hårt skulle jag inte vilja dra det. Utan att peka ut någon (jag vet faktiskt inte vem som planerar utbudet i N/V) så visar missar likt denna att det är brist på kunniga planerare med trafikbakgrund. Det behöver absolut inte betyda att den som planerar N/V inte är fullt kapabel för detta, men om bristen innebär att de bäst lämpade blir överbelastade blir resultatet lätt så här. Problemet är inte enbart Keolisrelaterat, hela kollektivtrafikbranchen lider av det här.
så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"
Citat från: homer skrivet 06 juni 2012, 21:41:39 PM
så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"
Man behöver nog kunskap från båda håll. En bussförare å ena sidan som jobbar sig uppåt saknar ofta perspektiv på forskning inom området och på teorin bakom planeringen. Något som behövs för att kunna utveckla verksamheten framåt. En akademiker från högskolan saknar å andra sidan ofta viktig känsla för det arbete som man sitter och planerar. Ofta besitter man inte heller någon vidare lokalkännedom. Om man dessutom gömmer sig på huvudkontoret för att skydda sig från kritik från förarna, tappar man ännu mer av kontakten med de som kommer använda ens produkt.
Jag kanske skrev lite i taskigaste laget ovan om Keolis, det var inte illa menat.
Karsten, jag förstår vad du menar. Men jag kan inte hålla med om att planerare ska komma undan med "att jag är överbelastad" och därmed så skulle det vara helt okej att röja runt i ett fungerande tidtabellsupplägg och skapa pannkaka och oreda därför att man inte orkar hela vägen fram. Om en planerare är överbelastad, så är det rekomendabelt att avstå från förändringar i tidtabellerna mer än det absolut nödvändigaste och vänta till nästa år med "de stora tagen".
Det som presterats på Ingarö för i sommar är fullständigt oacceptabelt! Vem tusan är intresserad av att få åka en linjes delsträcka, ex Eknäs - Brunn, och sen stå där som ett fån utan anslutning vidare mot Gustavsberg - Stockholm? Jag ger mig f-n på att turen som saknar anslutning och släpper av sina passagerare i Brunn sen kommer att tomköra in till Slussen, det vore pricken över i. Och vad kommer den "överbelastade" planeraren att skylla på då om inte "att det är Hastus som har räknat fram de effektivaste omloppen".
Jag kan dock hålla med dig om att det numera rent allmänt verkar vara väldigt svårt att rekrytera goda trafikplanerare, något som alla bussbolag lider av. Många riktigt duktiga planerare har försvunnit bort från branschen de senaste åren och återväxten har, tyvärr får man väl säga, inte varit särskilt god. Det är väldigt olyckligt i en framtidsbransch som man ändå får räkna bussbraschen till.
Citat från: CR skrivet 07 juni 2012, 00:30:11 AM
Karsten, jag förstår vad du menar. Men jag kan inte hålla med om att planerare ska komma undan med "att jag är överbelastad" och därmed så skulle det vara helt okej att röja runt i ett fungerande tidtabellsupplägg och skapa pannkaka och oreda därför att man inte orkar hela vägen fram. Om en planerare är överbelastad, så är det rekomendabelt att avstå från förändringar i tidtabellerna mer än det absolut nödvändigaste och vänta till nästa år med "de stora tagen".
Det är väl just när man försöker att "bara göra det nödvändigaste" som det kan bli ganska konstigt. Ändrar du på en enda avgång i rusningen så kan det ju spräcka hela upplägget och så får du börja om från början. Jag jobbar inte med planering men jag törs nog ändå påstå att det inte direkt finns någon medelväg här, annat än i tursamma fall.
Ingarö verkar vara ett hett ämne...
En buss som slutar sin tjänst ute vid Brunn tomkör med stor sannolikhet bort från ön mot något av depåerna.
Ett förslag som jag har lagt fram några gånger är att nyttja hållplatsen Värmdö Marknad lite bättre. Denna ligger direkt vid motorvägen och är omringad av fina rondeller, där bussarna lätt kan göra en rundpall. 428-430X borde kunna angöra denna hpl. innan de ger sig av på motorvägen, omvägen blir 250m och man får en smidig anslutningshållplats för resande mot Värmdös kommuncentrum Gustavsberg med linje 474. Likaså borde en tur som slutar i Brunn kunna förlängas dit för anslutning mot Värmdö och Strockholm.
Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 15:01:54 PM
I Nacka har trafiken längs Värmdövägen lagts om mellan linjerna 409,410,414 och 422. Dock har inte de turer på 413 som utgår från Slussen justerats, vilket innebär 15-minutershopp i 7½-minterstrafiken på några ställen. Åt andra hållet är det 409 som inte verkar ha anpassats efter de övriga linjerna vilket skapar 10-minutersluckor i morgonrusningen.
När jag söker på sl:s reseplanerare så är intervallet minst var 5:e minut till/från Slussen i morgonrusningen på Värmövägen. Under förmiddagen är det 7-8 min-intervall (inräknat linje 420)
Tyvärr stämmer dock aldrig samlingstabellerna med den "riktiga" tabellen. Har en tendens att falla bort en del avgångar och linjer har jag observerat.
Citat från: Marcus Li skrivet 07 juni 2012, 08:14:40 AM
När jag söker på sl:s reseplanerare så är intervallet minst var 5:e minut till/från Slussen i morgonrusningen på Värmövägen. Under förmiddagen är det 7-8 min-intervall (inräknat linje 420)
Tyvärr stämmer dock aldrig samlingstabellerna med den "riktiga" tabellen. Har en tendens att falla bort en del avgångar och linjer har jag observerat.
Nej du, här stämmer tidtabellerna och reseplaneraren. Lucka i morgonrusningen (från Lillängen mot Slussen) 07:45-07:55 och 08:10-08:20, de två 409:orna från Ektorp 07:53 och 08:18 borde gå åtta minuter tidigare så skulle femminuterstrafik uppnås.
Samma sak med de tre 413 från Slussen 9:27,11:27 och 19:30. Dessa borde gå 7 minuter senare för att uppnå den jämna trafiken som är nödvändig på denna sträcka.
Citat från: Marc skrivet 07 juni 2012, 06:32:32 AM
Ett förslag som jag har lagt fram några gånger är att nyttja hållplatsen Värmdö Marknad lite bättre. Denna ligger direkt vid motorvägen och är omringad av fina rondeller, där bussarna lätt kan göra en rundpall. 428-430X borde kunna angöra denna hpl. innan de ger sig av på motorvägen, omvägen blir 250m och man får en smidig anslutningshållplats för resande mot Värmdös kommuncentrum Gustavsberg med linje 474. Likaså borde en tur som slutar i Brunn kunna förlängas dit för anslutning mot Värmdö och Strockholm.
Jo, det vore det absolut bästa. Detta skulle också kunna annonseras bättre i tidtabellerna så att snabbare resor uppenbarar sig även för dem som bara tittar i tidtabellen men aldrig åker (eftersom det tar sån tid att åka via Gustavsberg?). Jag tror det är viktigt att marknadsföra dessa resemöjligheter om man vill öka kollektivtrafikandelen.
I rättvisans namn ska vi väl låta 432-440 svänga upp till Värmdö marknad också va? ;)
Citat från: homer skrivet 06 juni 2012, 21:41:39 PM
så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"
Sedan många år är det sällan en merit med gedigen trafikbakgrund, avancerade högskolestudier är däremot meriterande.
Frågan är vad som är bäst.
Men nu är det ju också beroende på vad det står i avtalet. Det är ju ingen välgörenhet att bedriva kollektivtrafik. Turen på 428X, och 430X som inte har anslutning mot Stockholm i Brunn - får väl ses som istället för tomkörningar. Hade man istället just haft dem som tomkörningar hade ju folk klagat på att de inte gick till Brunn, när de ändå går tomma på sträckan dit...Nu kommer man ju ändå till Stockholm genom att byta från 467 till 474 till Slussen med ca 10-minuters fördröjning - vilket ju ändå är snabbare än om bussen gått via Gustavsberg. Säkerligen skulle inte tiden räcka till för att ha turen i trafik till Slussen med dimensionerat antal fordon (förare).
Håller dock med om att Ingaröbussarna - iaf utanför högtrafik - borde ha anslutning till 474 till/från Gustavsberg vid Värmdö Marknad. Låt 425X (trots det relativt lilla underlaget) gå även dagtid, förkorta då 422 till Gustavsbergs centrum (till Lugnet går ju redan 425 dagtid) och ta därmed bort 467 - förutom till Hästhagen på vardagar.
Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2012, 08:26:53 AM
Nej du, här stämmer tidtabellerna och reseplaneraren. Lucka i morgonrusningen (från Lillängen mot Slussen) 07:45-07:55 och 08:10-08:20, de två 409:orna från Ektorp 07:53 och 08:18 borde gå åtta minuter tidigare så skulle femminuterstrafik uppnås.
Samma sak med de tre 413 från Slussen 9:27,11:27 och 19:30. Dessa borde gå 7 minuter senare för att uppnå den jämna trafiken som är nödvändig på denna sträcka.
Ah, där ser man. Då ställer jag mig också i klagokören. Ingen höjdarplanering... Ser dessutom att den oregelbundna trafiken på söndagkvällar är kvar (från Slussen)
Citat från: Omnilasse skrivet 07 juni 2012, 08:42:28 AM
Håller dock med om att Ingaröbussarna - iaf utanför högtrafik - borde ha anslutning till 474 till/från Gustavsberg vid Värmdö Marknad. Låt 425X (trots det relativt lilla underlaget) gå även dagtid, förkorta då 422 till Gustavsbergs centrum (till Lugnet går ju redan 425 dagtid) och ta därmed bort 467 - förutom till Hästhagen på vardagar.
Precis så! Och så bör man välja om man ska köra 445 eller 422 Orminge-Gustavsberg, dagens (gårdagens egentligen) lösning är nog dyrare än vad den ger för nytta. En ytterligare följd av dagens variant är att 444 och 445 blir svåra att få till bra spridning på eftersom de har helt olika turtäthet och beläggning.
Citat från: Håkan_E skrivet 07 juni 2012, 08:36:23 AM
Sedan många år är det sällan en merit med gedigen trafikbakgrund, avancerade högskolestudier är däremot meriterande.
Frågan är vad som är bäst.
Nåvål en god akademiker skall förstås också vara ute i verkligheten. Det är nog en förutsättning för att göra ett bra arbete och självklart i de flesta branscher. Många företag (i andra branscher iaf) har ju en tanke om att man skall vara ute på golvet och "praktisera" i bolaget, innan man kan ta ett högre jobb. Har man rätt inställning tror jag inte det är en nödvändighet att inte ha arbetat som bussförare. Är dock inte säker på att alla som kommer den akademiska vägen har det intresset riktigt, utan egentligen är mer intresserad av samhällsplanering utifrån ett bredare perspektiv.
Däremot är det väl så att det även för en trafikplanerare är roligare att vara på seminarier och fundera på ett hållbart transportsystem än att stå vid Slussen mellan 17.00-18.00 en vardagskväll och se hur trafiken fungerar (OBS tycker att trafiken dock fungerar bra där under förutsättningarna).
Att planera för ett trafikområde utan att vara på plats, eller bara genom att läsa kundsynpunkter och förseningsstatistik går förstås, men resultatet brukar inte bli så bra.