Som kan få ny/nya ägare inom kort:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5107243
/Peter
Framtiden för bussarna tycks fortfarande vara oviss. :P
Det senaste jag läst är att man har beslutat att veteranbussarna
ska säljas enligt en notis i en lokaltidning, så då är det väl
inget att säga som att det skulle vara ovisst om deras framtid
Usch! Det låter inge bra då det beryktas att det ska finnas köpstarka intressenter från USA på Brockwayen.
Man kan ju hoppas på att dom låter karossen finnas kvar i Sverige vid ett eventuellt köp :P
Blir väl säkert att dom vill sätta på en inhemsk kaross när den väl är i USA.
/Fan på väggen
Brockwaybussen lär försvinna snabbast av alla bussar. Det finns många krafter som i decennier velat ta "hem" den till USA.
Men jag hoppas att det hela går att lösa, så alla får stanna i det svenska föreningslivet.
Det finns ju flera intressenter i länet på flera av bussarna, intressenter som är väldigt seriösa, det lär bara vara enstaka bussar som lär bli svårare att bli av med inom länet, Västmanlandsbussen och CR 111:an.
Kunde inte de där seriösa intressena gå samman i en förening och ta över rubbet? Eller är det för mycket pengar i enstaka fordon? Något kunde ju kanske säljas vidare som inte från början funnits i Jämtland.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 02 juni 2012, 08:48:29 AM
Kunde inte de där seriösa intressena gå samman i en förening och ta över rubbet? Eller är det för mycket pengar i enstaka fordon? Något kunde ju kanske säljas vidare som inte från början funnits i Jämtland.
Mvh Jan G
Ja och nej.
Möjligheten fanns ju för befintlig förening att få bussarna till skänks men det sumpade man genom att driva kravet på årliga bidrag, något som ingen annan bussförening har.
I Veteranbilklubben finns det ett ytterst marginellt antal bussintresserade vilket givetvis har påverkat inställningen till bussarna, det är nog en tidsfråga innan klubben kommer att vilja bli av med "Postbussamlingen" också som även den kostar stora pengar i garagering, här äger man dock bussarna.
Västmanlandsbussen (som härstammar från samma bussåkare som SVOF:s skakfyra) har ju inget värde i Jämtland däremot säkert på annat håll och CR 111:an är det ju bara skrotvärdet på.
Sannolikt kommer flertalet av bussarna med Jämtländskt förflutet att hamna hos avläggare till ursprungliga ägare och det är en bättre lösning än föreningsmodellen, här ligger ju Sverige årtionden efter Norge o Finland till stor del beroende på att det inte finns någon rikstäckande förening med ett övergripande intresse/ansvar.
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 10:01:12 AMhär ligger ju Sverige årtionden efter Norge o Finland till stor del beroende på att det inte finns någon rikstäckande förening med ett övergripande intresse/ansvar.
Vad kan det bero på?
Kan det bero på svenskars ovilja att sammarbeta?
Jag har varit med i många föreningar och det är ständigt samma sak, bråk, ryktesspridning och mobbing.
Citat från: KG skrivet 02 juni 2012, 12:54:26 PM
Vad kan det bero på?
Kan det bero på svenskars ovilja att sammarbeta?
Jag har varit med i många föreningar och det är ständigt samma sak, bråk, ryktesspridning och mobbing.
Jag kan bara påpeka att SvOf varit i kontakt med Östersunds Kommuns kanslichef Johan Palm och vi har erbjudit oss att ta emot bussarna utan kostnader för kommunen. Vi har även kontakter som kan härbärgera de finaste bussarna inomhus, dock ej i Jämtland.
Kommunen har dock meddelat att man inte avser att skänka bort bussarna.
Vi har gjort vad vi kan i frågan.
Avsaknaden av rikstäckande förening med pondus beror på flera orsaker. Tyvärr är många bussintresserade bara intresserade av det som finns vid "hemknutarna" och helt ointresserade av annat. detta har lett till att det finns en massa lokala föreningar runt om i landet utan kontakt med varandra.
Problemet för SVOF:s del är att tåget s a s redan hade gått och beslutet redan tagits.
I april fanns det fortfarande en möjlighet att få ta över fordonen på samma villkor som för JVBK, dvs fritt avhämtat Östersund men då fanns det ingen förening som ville ta på sig detta ansvar och typ fördela fordonen mellan sig, utan då gällde det enbart den ståndpunkten att bussarna skulle vara kvar i kommunal ägo alternativt på annat sätt i orubbat bo i Jämtland.
Nu tror jag att resultatet förmodligen blir bättre med enskilda företagare med olika anknytningar till de bussar som härstammar från länet tar över, den ekonomiska belastningen blir mindre och chansen att bussarna bibehålls i skick blir större än om hela samlingen hamnat hos JVBK, SVOF eller SSS.
De bussar som det inte finns något större lokalt intresse för är nog Västmanlandsbussen (som är fejkad jämtlänning) och CR 111:an
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 14:44:50 PM
Problemet för SVOF:s del är att tåget s a s redan hade gått och beslutet redan tagits.
I april fanns det fortfarande en möjlighet att få ta över fordonen på samma villkor som för JVBK, dvs fritt avhämtat Östersund men då fanns det ingen förening som ville ta på sig detta ansvar och typ fördela fordonen mellan sig, utan då gällde det enbart den ståndpunkten att bussarna skulle vara kvar i kommunal ägo alternativt på annat sätt i orubbat bo i Jämtland.
Nu tror jag att resultatet förmodligen blir bättre med enskilda företagare med olika anknytningar till de bussar som härstammar från länet tar över, den ekonomiska belastningen blir mindre och chansen att bussarna bibehålls i skick blir större än om hela samlingen hamnat hos JVBK, SVOF eller SSS.
De bussar som det inte finns något större lokalt intresse för är nog Västmanlandsbussen (som är fejkad jämtlänning) och CR 111:an
SvOf och MHRF har diskuterat detta sedan länge. Men så länge det fanns en chans att JVBK och kommunen kunde komma överens ville vi givetvis inte lägga oss i förhandlingarna. Via en medlem i Jämtland har vi fått information fortlöpande.
I april var det redan klart att det inte skulle bli någon överenskommelse med JVBK, då lämnade man ett rådrum för någon annan sammanslutning att ta över bussarna på samma villkor men ingen visade intresse för detta utan man upprepade bara att JVBK (som inte ville ha bussarna då) skulle ha dem, så även MHRF som du nämner.
Jag snackade själv med ansvariga handläggare i den vevan.
Det här är ju tyvärr ytterligare en händelse som visar skillnaden mellan veteranbusshobbyn i Sverige kontra Norge och Finland.
SVOF borde vara den här paraplyorganisationen som Sverige saknar men det är man inte idag då det mesta är koncentrerat till Stockholm, detsamma gäller SSS som väl egentligen inte har någon koppling till bussar egentligen, sedan finns det ett otal små lokala föreningar + alla privata samlare.
Men går det att dra igång en rejäl paraplyorganisation nu under 2010-talet, eller är Sverige alltför centraliserat till Stockholm för att det skulle fungera med samma metoder som man redan arbetar med i Norge och Finland?
Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2012, 20:17:39 PM
Men går det att dra igång en rejäl paraplyorganisation nu under 2010-talet, eller är Sverige alltför centraliserat till Stockholm för att det skulle fungera med samma metoder som man redan arbetar med i Norge och Finland?
Det är både 08 problematiken och misstroendet mellan föreningarna och mellan föreningar och privata bussintresserade.
Både SVOF o SSS är ju starkt 08-fierade, i den förra föreningen är ju alla ordinarie i styrelsen från 08 området och SSS ligger ju inte långt efter.
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 21:10:59 PM
Det är både 08 problematiken och misstroendet mellan föreningarna och mellan föreningar och privata bussintresserade.
Både SVOF o SSS är ju starkt 08-fierade, i den förra föreningen är ju alla ordinarie i styrelsen från 08 området och SSS ligger ju inte långt efter.
SSS bussdivision i Stockholmsområdet har visserligen sitt "trafikområde" utsträckt till både Uppsala och Malmköping, men jag förstår hur du menar.
Jag skulle i varje fall välkomna en paraplyförening för alla veteranbussföreningar och privata veteranbussägare. Något som "Husbussens vänner", fast för trafikfordon.
Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 21:10:59 PM
Det är både 08 problematiken och misstroendet mellan föreningarna och mellan föreningar och privata bussintresserade.
Både SVOF o SSS är ju starkt 08-fierade, i den förra föreningen är ju alla ordinarie i styrelsen från 08 området och SSS ligger ju inte långt efter.
Jag kan ju faktiskt hålla med om Stockholmsfieringen.
Jag var som SvOF:s representant med vid det Nordiska Samarbetsmötet i Oslo i februari 2012 mellan
föreningarna i Norge, Sverige, Finland och Danmark och som tidigare nämnts, så är vi i Sverige långt efter våra nordiska vänner i framförallt Norge och Finland.
Vid den norska veteranbussträffen i Röros i samband med RHF:s landsmöte, så deltog ett 70-tal bussar, varav 4 var från Sverige (2 st fr Jämtland, 1 st fr Ångermanland och 1 st fr Norrbotten).
Den norska deltagare som hade åkt längst hade 105 mil enkel resa från Harstad.
Någon sådan träff av den storleken hade knappast kunnat ordnas i Sverige.
Mvh
Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 03 juni 2012, 01:44:47 AM
Jag kan ju faktiskt hålla med om Stockholmsfieringen.
Jag var som SvOF:s representant med vid det Nordiska Samarbetsmötet i Oslo i februari 2012 mellan
föreningarna i Norge, Sverige, Finland och Danmark och som tidigare nämnts, så är vi i Sverige långt efter våra nordiska vänner i framförallt Norge och Finland.
Vid den norska veteranbussträffen i Röros i samband med RHF:s landsmöte, så deltog ett 70-tal bussar, varav 4 var från Sverige (2 st fr Jämtland, 1 st fr Ångermanland och 1 st fr Norrbotten).
Den norska deltagare som hade åkt längst hade 105 mil enkel resa från Harstad.
Någon sådan träff av den storleken hade knappast kunnat ordnas i Sverige.
Mvh
Christian
Vi har faktiskt ett gott samarbete med gänget i Torpa, och flera bussar placerade i Småland.. Senast deltog vi med AEC-bussen i rallyt.
Om vi ska snacka 08-fixering så är det tyvärr bara att konstatera att det är minst lika illa i övriga landet, det är bara "hemknutarna" som gäller oavsett riktnummer.
SvOf har iaf gjort ett försök tillsammans med MHRF för att försöka lösa frågan med veteranbussarna i Östersund. Tyvärr kan vi inte slanta upp med de 400 tkr som samlingen är värderad till.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juni 2012, 04:11:55 AM
Vi har faktiskt ett gott samarbete med gänget i Torpa, och flera bussar placerade i Småland.. Senast deltog vi med AEC-bussen i rallyt.
Om vi ska snacka 08-fixering så är det tyvärr bara att konstatera att det är minst lika illa i övriga landet, det är bara "hemknutarna" som gäller oavsett riktnummer.
SvOf har iaf gjort ett försök tillsammans med MHRF för att försöka lösa frågan med veteranbussarna i Östersund. Tyvärr kan vi inte slanta upp med de 400 tkr som samlingen är värderad till.
Problemet eller "felet" var att MHRF etc enbart utgick från att stödja JVBK i deras strävan att få bidrag, jag har ju tagit del av både skrivelsen och kommunens svar och det tråkiga är att när man gav ett rådrum på ett par dagar upp till en vecka i april för någon annan förening att ta hand om bussarna på samma villkor som JVBK var erbjudna då fanns det ingen som var intresserad, det är ju självklart att 400 tkr är väldigt mkt pengar men då var det 0 kr fritt hämtat Östersund.
Sedan är det ju så att bussarna säkert får det bättre i händerna på olika avläggare till ursprungsägarna än hos både SSS och SVOF som ju ändå har högst begränsade resurser och en stor mängd andra bussar att se till.
Vad gäller fixeringen till det lokala så är det ju som jag skrev tidigare avsaknaden av en övergripande riksförening som är ett problem, en förening som alla veteranbussintresserade privatpersoner, företag o föreningar kunde samlas under och som kunde organisera träffar på liknande sätt som i Norge o Finland.
En sån här intressant diskusion var det längesedan vi hade!
Jag tycker dethär med lokalavdelnigar inom SVOF skulle vara det allra bästa. Uppdelat i län.
Tex som spårvägssällskapet som någon nämnde. Eller uppdelat i 3. södra mellersta & norra.
iochmed detta skulle man kanske kunna locka till sig fler medlemmar vilket också kanske medför att vi får fler personer som kanske kan ta hand om bussarna som finns (eller borde finnas) i länen.
Känns inte ok som nu att man blandr in bussar i spårvägen. Bussar tror jag kan locka ännu flera dessutom. (beror lite på vart man bor dessutom)
Hur gör man då för att dra igång en sånhär lokalavdelning? Kanske man kunde ordna med något slags jippo & ställa ut en gammal buss på stan där man bor. kanske en inlånad renoverad buss & ett renoveringsobj med lokal anknytning. Hur många skulle bli lockade den vägen tro?
Jag skulle tro att ett bidragande problem är att man inte vill engagera sig i en förening och inte få någonting tillbaka. Jag menar t.ex. om man renoverar en av föreningens bussar, så får man ju inget tillbaka. Man har gett bort hur mycket tid som helst till en förening, när man i stället hade kunnat köpa bussen själv och arbetat åt sig själv. Säljer man sedan bussen får man tillbaka lite av arbetstiden man lagt ner.
I Norge och Finland är det väl ändå mycket företag som renoverat sina gamla bussar?
Citat från: KG skrivet 03 juni 2012, 09:48:29 AM
Jag skulle tro att ett bidragande problem är att man inte vill engagera sig i en förening och inte få någonting tillbaka. Jag menar t.ex. om man renoverar en av föreningens bussar, så får man ju inget tillbaka. Man har gett bort hur mycket tid som helst till en förening, när man i stället hade kunnat köpa bussen själv och arbetat åt sig själv. Säljer man sedan bussen får man tillbaka lite av arbetstiden man lagt ner.
Felet är alltså att man i dag är så himla närig att man inte kan tänka sig att lägga ned lite obetald tid tillsammans med goda kamrater för att göra en insats för kulturen genom att hjälpa till att rädda en gammal buss. Man får mycket tillbaka om man hjälper en förening med att renovera en buss om man har andra värden i livet än pengar.
Jag blir mörkrädd. Är det verkligen så illa att allt ideellt föreningsarbete är ute i dag?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2012, 10:21:14 AM
Felet är alltså att man i dag är så himla närig att man inte kan tänka sig att lägga ned lite obetald tid tillsammans med goda kamrater för att göra en insats för kulturen genom att hjälpa till att rädda en gammal buss. Man får mycket tillbaka om man hjälper en förening med att renovera en buss om man har andra värden i livet än pengar.
Jag blir mörkrädd. Är det verkligen så illa att allt ideellt föreningsarbete är ute i dag?
Tyvärr är det nog så. De som har kapacitet o kunskap skaffar sig egna bussar att pyssla med. Jag tror detta är mycket vanligare i Sverige än i de övriga nordiska länderna. Iofs hindrar det ju inte att många bussägare ändå är med i SvOf.
Sedan finns det andra faktorer som olika kommuners inställning. i Helsingborg stöder kommunen HTMF och inser värdet av veteranbussarna, vilket gett en stark förening med resurser. På andra ställen är det tvärtom.
SvOf har länge velat sprida ut bussarna i landet och försökt få grupper av intresserade att ta hand om någon buss lokalt. Men detta har inte fungerat utom i Torpa där det redan fanns ett etablerat gäng med stort intresse. På andra platser har man bildat egna föreningar runt lokala bussar, som t ex i Värmland och Borås. De sköter sig själva och medlemmarna är knappast är intresserade av/ eller har behov av en paraplyförening med medlemsavgifter.
Citat från: KG skrivet 03 juni 2012, 09:48:29 AM
Jag skulle tro att ett bidragande problem är att man inte vill engagera sig i en förening och inte få någonting tillbaka. Jag menar t.ex. om man renoverar en av föreningens bussar, så får man ju inget tillbaka. Man har gett bort hur mycket tid som helst till en förening, när man i stället hade kunnat köpa bussen själv och arbetat åt sig själv. Säljer man sedan bussen får man tillbaka lite av arbetstiden man lagt ner.
Vad får man tillbaka för liknande monetära värden om man är engagerad i socknens hembygdsförening eller bygdegårdsförening med byns egen biograf? Jo, gemenskapen och förmånen att föreningen rullar på och kan ha evenemang för allmänheten. Några rena pengar får medlemmarna ju inte tillbaka av att hjälpa till att måla om bygdegården, och föreningen själv går knappast med några storvinster.
Man kan nog jobba ideellt även nuförtiden, men man kan ha flera intressen och det kan synas väl dyrt att åka bil till Stockholm för att delta i aktiviteterna där. Sedan måste jag säga att förklenande uttalanden från en enstaka veteranbussägare om veteranbussföreningarna och deras medlemmar nog inte för den gemensamma verksamheten framåt.
Mvh Jan G
Finns inget behov av en paraplyförening
Det är kanske just en sådan organisation som behövs
Då menar jag inte att man ska sprida runt Svof´s fordon, vem vill meka med en Waxholmsbuss i Örebro
Vi måste hitta en form att organisera ,veteranbilsklubbar och bussägare för att föra Hobbyn och kultur historien framåt,någon utförsäljning av fordon i ren spekulation ,som är på gång i Östersund vill vi inte se mera
nästa aspekt är föryngringen i leden ,finns det någon eftertanke på vad som händer när någon faller ifrån och fordonet eller fordonen faller i händerna på ointresserade släktingar eller som i Östersundsfallet ointresserade byråkrater
Finns det behov av lokalavdelningar eller räcker det med de befintliga föreningarna får en samarbetsorganisation
En annan sak är vad ska vi göra med bussarna
Köra dem i beställningstrafik som Svof försöker göra ,jo det är väl bra att få lite pengar,men man måste nog tänka på att det är inte är nya grejor man har,och inte har fartresurser för dagens tempo
Stå på Museum ,det är väl bra men de måste få röra på sig lite ochså
Det bästa är väl lite medlemsutflykter ,lite tråkigt att man inte lyckades uppbringa folk från Svof och åka till Röros
som man gjorde till Gävle i höstas,där man hade tre bussar,man kanske har kunnat sätta dessa personer i en buss och åkt till Röros
Titta på Rhf tröndelag som lastade en buss i Trondheimstrakten och åkte till Södertälje
Och finnarna som är tvungna att betala färjebiljett ,som dyker upp i Sverige
Jag tror det finns mycket som måste utvecklas ,inom veteranbussvärlden i Sverige
om vi ska kunna behålla vår kulturhistoria
Ingen har sagt något om att meka med en Vaxholmsbuss i Örebro. Vi har bussar från från stora delar av landet, inte bara bara Stockholm. Titta in på vår hemsida där bussarna finns listade innan felaktigheter sprids.
Att vi inte deltog i Röros beror på att vi aktiva har fullt upp just nu med att förbereda vagnparken för sommarens trafik. Det flyttas bussar till verkstad och det ska besiktigas bussar. Trafiken är redan igång sedan en månad. Om någon tycker att vi bara ska köra medlemsutfärder ett par gånger om året får denne också förklara hur vi ska finansiera vår verksamhet. Vi får nämligen inte en spänn från något håll, utom medlemsavgifterna. Vi kör med bussar från 60-70-talet, men till längre turer har vi betydligt nyare bussar som utan vidare klarar lagstadgad hastighet.
Om någon ville åka till Röros så hade det bara varit för denne att ta ett tag och organisera en resa dit. Kolla upp och serva en buss, fixa fram förare, samt ordna hotell och annat nödvändigt, få ihop tillräckligt många intresserade för att det ska går runt utan att det blir för dyrt. Det är lätt att stå vid sidan om och tycka vad andra ska göra, men vi som är aktiva har fullt upp och tyvärr inte tid att göra mer än vi redan gör, särskilt inte på våren.
Så iställlet för att snacka och tycka en massa, gör något istället. det finns tillräckligt med folk på läktaren redan nu.
Det är ju just sådant här som knappast för verksamheten framåt och som gör att intresset avtar.
En resa från Sthlm till Röros skulle kräva ganska många deltagare för att inte priset skulle vara för högt, det är i alla fall ca 65 mil enkel resa.
Tyvärr är det min egen erfarenhet att många är väldigt priskänsliga och eftersom det nu inte finns någon rikstäckande organisation är det väldigt svårt att göra reklam för ett sådant arrangemang, jag antar att det knappast fanns tillräckligt intresse enbart inom SVOF:s led i Sthlm.
Citat från: Håkan_E skrivet 04 juni 2012, 23:08:10 PM
Det är ju just sådant här som knappast för verksamheten framåt och som gör att intresset avtar.
En resa från Sthlm till Röros skulle kräva ganska många deltagare för att inte priset skulle vara för högt, det är i alla fall ca 65 mil enkel resa.
Tyvärr är det min egen erfarenhet att många är väldigt priskänsliga och eftersom det nu inte finns någon rikstäckande organisation är det väldigt svårt att göra reklam för ett sådant arrangemang, jag antar att det knappast fanns tillräckligt intresse enbart inom SVOF:s led i Sthlm.
Nej tyvärr är det så att vi bara kan få ihop tillräckligt med folk för EN längre heldags höstutfärd varje år. Och då i samarbete med en annan klubb som sysslar med båtar. Vi har försökt med längre vårutfärder, men det går knappast runt. Med dagens soppapriser blir det ett dyrt nöje att åka till Röros med kanske max 10 pers ombord.
Att sedan någon sedan tror att vi ska kunna finansiera bussar, underhåll, uppställning m m enbart med medlemsutfärder, det låter ju som ett skämt.
Vi har deltagit i Smålandsrundan med AEC-bussen. Vi deltog i Gärdesloppet i Stockholm nu i helgen med SJ 2828. Inget av detta genererade några intäkter. Det vi lever på är abonnemangskörningarna och övriga uppdrag som filminspelningar och liknande. Utan dessa pengar går det inte att bevara några bussar utom i rent privat regi.
Citat från: KG skrivet 03 juni 2012, 09:48:29 AM
Jag skulle tro att ett bidragande problem är att man inte vill engagera sig i en förening och inte få någonting tillbaka. Jag menar t.ex. om man renoverar en av föreningens bussar, så får man ju inget tillbaka. Man har gett bort hur mycket tid som helst till en förening, när man i stället hade kunnat köpa bussen själv och arbetat åt sig själv. Säljer man sedan bussen får man tillbaka lite av arbetstiden man lagt ner.
I Norge och Finland är det väl ändå mycket företag som renoverat sina gamla bussar?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2012, 10:21:14 AM
Felet är alltså att man i dag är så himla närig att man inte kan tänka sig att lägga ned lite obetald tid tillsammans med goda kamrater för att göra en insats för kulturen genom att hjälpa till att rädda en gammal buss. Man får mycket tillbaka om man hjälper en förening med att renovera en buss om man har andra värden i livet än pengar.
Jag blir mörkrädd. Är det verkligen så illa att allt ideellt föreningsarbete är ute i dag?
Nåja, allt är ju inte svart eller vitt. De finns ju de facto ett antal föreningar som har pågående bussrenoveringar; Vännäs, Ö-vik, Timrå, Revsund m fl, dock får man räkna med att såna här projekt tar sin tid och att slutresultatet ibland kan dröja. Otålighet är en dygd, eller hur det nu var. Nu är ju det här exemplen från norra Sverige men det finns säkert det som pågår även söderut. Tidaholmsrenoveringarna är väl ett exempel och Chevan på Gotland ett annat. I slutänden är nog inte skillnaden så stor mellan de nordiska länderna, en del projekt sker genom privata initiativ, en del genom företag och annat genom föreningar och andra grupperingar.
Skillnaden är att på vissa håll får man kraftigt stöd från kommun och stora EU-pengar. Främst då i gles- och avfolkningsbygder. Då går det givetvis lite lättare. Det är också lättare att få till billiga lokaler, billig uppställning och de som träffas är bekanta som kan utöva social samvaro utöver mekandet.
Fast man måste nog snacka en massa först för att verka fram något bra
Vi var fyra svenska fordon i Röros ,det måste väl anses som något rekord
och Brattbytorpet var där med en Skvader med Brunflo kaross ,väldigt speciell.de var fyra personer med ca40 mils resväg enkel väg ,det är berömvärt för en idell förening ,så visst går det att åka en bit ,som förening ochså
Det jag menar är att Svof nu som vill vara en nationell bussförening borde kunnat åka på en sådan tillställning och visa upp sig och knyta kontakter,och vad är det som säger att passagerarna måste kliva på i stockholmstrakten ,det skulle vara bra för det Nordiska samarbetet
Nästa år arrangerar RHF treff i Laerdal i lite spektakulär natur ,det är trevligt att uppleva Norge i gammalbussar
Men Norge är Norge så uppehället kostar tyvärr ,men man får valuta för pengarna vad det gäller bussintresset
I Röros pratade man om en nordisk träff i mitten av Sverige ,skulle vi kunna anordna en sådan
Jag tror att det måste finnas en lokal eller personlig förankring i fordonen om man ska engagera sig i en renovering ,det vad det jag menade med en Waxholmsbuss i Örebro ,förvisso har GDG klubben i Mora trakten en icke lokalt förankrad buss,de äger en Hägglundare från Ö-vik, så visst går det
Men över till kärnfrågan,vi borde bilda någon form av riksorganisation ,Kanske vi kan kalla den Sveriges veteranbussförbund,för det är ju som någon skrev att det behövs någon som tar tag i olika arrangemang och kanske kontakt med mydigheter osv
Ska vi omorganisera Svof till ett sådant eller ska den bara bli en medlem i en sådan organisation
ska en sådan organisation äga några fordon eller bara vara administrativ
Det är som Greger skriver ,att det finns väl fungerande föreningar ute i landet som kanske inte intresserad av en lokalavdelning av Svof ,men kanske en samarbetsorganisation
och kanske på vissa ställen det finns behov av någon form av lokalavdelning vad vet jag
Det vi kanske skulle börja med är att lista upp alla aktiva veteranbussar i Sverige
Kanske det är något för får vän Herr Rådeström med sin eminenta databas
Jag har skrivit detta förut men bör påpekas igen. Det måste tillskapas arkivplats för folks privat ihopsamlade busshistoriska material. Då kan vi skapa en kunskaps- och bildbank av största värde och betydelse. Har tidigare tagit upp detta med Nordiska Muséet som dock bara har begränsade resurser. Det finns ju lokala arkiv runt om i landet men någonstans borde det samordnas så att helheten består.
Mvh Jan G
Jag har skrivit det förr:
Vill några medlemmar arrangera en resa till t ex Röros med någon av föreningens bussar så är det bara att ta tag i det själva. Det går inte att sitta på läktaren och tycka vad andra ska göra eller inte göra. Vi har som jag skrev fullt upp på våren med förberedelserna för vår trafik, jag t ex ägnade ca 20 timmar åt att fixa och besiktiga en av våra bussar häromdagarna. Vi driver faktiskt ideellt ett bussbolag med flera vagnar i yrkesmässig trafik, och det tar sin tid, samtidigt som vi har heltidsjobb. Ingen av oss har tid att utöver detta driva en resebyrå och försöka få ihop resenärer till en flerdagarstripp. Vi har haft info om Röros i våra utskick, men INGEN har åtagit sig att arrangera någon SvOf-tur dit.
I en ideell förening är var och en sin egen bartender, det finns inte "andra" som fixar allt.
Jag vet att flera SvOf-medlemmar var i Röros, och även SvOf styrelsemedlem Ljunggren, så nog var SvOf representerade på plats ändå.
Mindre snack och mera verkstad, tack!