...trodde jag inte att man skulle få se(igen),men den 28 maj 13.40 avgick 5649 med dest Stavsnäs./Ulf
Har tidigare åkt 13.48 med 434an till Sollenkroka och då har den aldrig varit förstärkt,men det
kan bero på skolbarnen som stiger på vid Nacka trafikplats ty nu var det endast 3 st som gick på där i min buss.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/DSCN0686.jpg)
Tack för vinken :)
Den stod sedan ute vid Stavsnäs Vinterhamn och lastade folk till 14.28 avgången mot stan och ses här genom
bakrutan på 5569 vid förarbytet vid Djuröbron/Ramsmora
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/DSCN0688.jpg)
Kul att se dom på andra linjer än 471 och 474 :D
Mycket trevligt att se! :D Dock är det hemskt odiggabelt med Extrabuss-skyltarna... Ska nog ordna en tur till N/V med huvudsakligt syfte att fota 56xx-vagnarna.
Men passa på, rykten säger att de försvinner från området när sommartidtabellen drar igång.
De slutar mycket riktigt att trafikera Nacka-Värmdö från sommartabellen.
Varför skyltarna? Finns det fler 433: or? Annars skylta extrabuss på PC?
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 16:38:50 PM
Varför skyltarna? Finns det fler 433: or? Annars skylta extrabuss på PC?
På ajFån
Då linjen kan gå både till Stavsnäs och Djurö är det att föredra att skylta destinationen Stavsnäs med skyltarna i vindrutan som komplement.
Citat från: Fredde_J skrivet 30 maj 2012, 16:44:58 PM
Då linjen kan gå både till Stavsnäs och Djurö är det att föredra att skylta destinationen Stavsnäs med skyltarna i vindrutan som komplement.
...samt att t ex denna avgång gick flera minuter före den ord 434-avgången/bussen samt att ingen 433 avgår vid denna tidpunkt,
så det är väl bra info till res med en tydlig skylt i framrutan./Ulf
(Finns det verkligen pappskyltar med Stavsnäs/Djurö?)
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 16:38:50 PM
Varför skyltarna? Finns det fler 433: or? Annars skylta extrabuss på PC?
Citat från: Fredde_J skrivet 30 maj 2012, 16:44:58 PM
Då linjen kan gå både till Stavsnäs och Djurö är det att föredra att skylta destinationen Stavsnäs med skyltarna i vindrutan som komplement.
- För att folk inte ska tro att de blivit "snuvade" på en lågentréavgång bör dessa vara skyltade "Extrabuss".
- Bussarna går ofta kortturer på vissa linjer, varför det är bra att visa i skyltskåpet att vagnen inte går hela vägen.
- Dessutom skulle det bli ett evigt knappande på PC:n för att byta till Extrabuss-skyltningen varje tur, eftersom de enbart får gå som just extrabussar.
Citat från: Fredde_J skrivet 30 maj 2012, 16:44:58 PM
Då linjen kan gå både till Stavsnäs och Djurö är det att föredra att skylta destinationen Stavsnäs med skyltarna i vindrutan som komplement.
Som jag misstänkte! Tack för klart och tydligt svar.
På ajFån
Citat från: Andy skrivet 30 maj 2012, 17:15:54 PM
- För att folk inte ska tro att de blivit "snuvade" på en lågentréavgång bör dessa vara skyltade "Extrabuss".
- Bussarna går ofta kortturer på vissa linjer, varför det är bra att visa i skyltskåpet att vagnen inte går hela vägen.
- Dessutom skulle det bli ett evigt knappande på PC:n för att byta till Extrabuss-skyltningen varje tur, eftersom de enbart får gå som just extrabussar.
Evigt knappande? I 15sek då ungefär ;)
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 19:27:22 PM
Evigt knappande? I 15sek då ungefär ;)
Texten "Extrabuss" som man vill ha fram snabbt ligger ju nästan längst ner i listan över specialdestinationer... knappast smidigt. Den listan skulle behöva en rejäl sortering, med de mest praktiska texterna överst. De allra minst använda som "Kyrkbuss" och "Badbuss" kan istället vara längst ner.
I övrigt lyfter jag på hatten för tillståndet att förstärka med normalgolvare på extraturer mellan de tidtabellslagda avgångarna. Mycket bra! :)
Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2012, 19:47:55 PM
I övrigt lyfter jag på hatten för tillståndet att förstärka med normalgolvare på extraturer mellan de tidtabellslagda avgångarna. Mycket bra! :)
Detta är ju precis som de extrainsatta 748:orna enbart betingat av kostnadsskäl, hade SL krävt LågE eller LågG bussar hade priset för dessa två väldigt tillfälliga insatser blivit extremt dyra.
Citat från: Håkan_E skrivet 30 maj 2012, 19:57:29 PM
Detta är ju precis som de extrainsatta 748:orna enbart betingat av kostnadsskäl, hade SL krävt LågE eller LågG bussar hade priset för dessa två väldigt tillfälliga insatser blivit extremt dyra.
Så det blir inte bara billigare, utan man får även med sig över 70 sittande istället för kring 50 per extrabuss.
Dubbelt plus!
Samt att en text som t.ex:
"Alla tidtabellslagda avgångar körs med handikappanpassade fordon" fortfarande är korrekt.
Men hur ska man lösa sittplatsproblemet i höst då? Keolis får väl inte loss några fler ledvagnar till hösttidtabellen, och enda skälet till att dessa normalgolvare kom från första början var ju kapacitetsbrist. Och resandet lär ju knappast minska..
Citat från: DEB skrivet 30 maj 2012, 20:22:03 PM
Men hur ska man lösa sittplatsproblemet i höst då? Keolis får väl inte loss några fler ledvagnar till hösttidtabellen, och enda skälet till att dessa normalgolvare kom från första början var ju kapacitetsbrist. Och resandet lär ju knappast minska..
Man kanske får loss lite vagnar från Råsta när Arriva tar över?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2012, 20:25:14 PM
Man kanske får loss lite vagnar från Råsta när Arriva tar över?
Tyckte mig ha läst i en tråd att Arriva skulle ta över alla ledvagnar från området, förutom omnicity-lederna. Men om det inte blir så kan det förstås flytta vagnar därifrån.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2012, 20:25:14 PM
Man kanske får loss lite vagnar från Råsta när Arriva tar över?
Eller ännu senare: Täby? Där har man väl ett antal rätt nya B12MA (av 2002 års modell eller senare), som med stor fördel sattes in på Åkersbergalinjerna efter incidenten med lastbilen på järnvägen. Detta för att avlasta tågersättningslinje 28.
Hellre att bussarna får förstärka hårt belastade 400-linjer tills de kommer upp i 15-årsålden, än att skrotas ut på Hölö i förtid. Anser jag iaf.
Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2012, 20:31:10 PM
Eller ännu senare: Täby? Där har man väl ett antal rätt nya B12MA (av 2002 års modell eller senare), som med stor fördel sattes in på Åkersbergalinjerna efter incidenten med lastbilen på järnvägen. Detta för att avlasta tågersättningslinje 28.
Hellre att bussarna får förstärka hårt belastade 400-linjer tills de kommer upp i 15-årsålden, än att skrotas ut på Hölö i förtid. Anser jag iaf.
Säkerligen kommer det ständigt behövas förstärkningar i området. Hör ju till ett av trafikområdena som växer mest. Nu är det ju dock på nåder ens att Norrort får ha kvar sina till januari 2013 - så det är nog ingen idé att hoppas.
Sedan torde nog Keolis plan vara att försöka få in det ökade behovet i ordinarie turlista. Det brukar både SL och operatören önska. Förstärkning blir ju i regel rätt dyrt - då man ju i ofta fördubblar sittplatsutbudet, när behövet snarare är något högre turtäthet. Tyvärr finns det ju rätt mycket behov i trafikområdet - bara från 2009-2010 året ökade man ju med 6 000 resenärer per vardag (om än det var en ovanligt stor ökning)...
Däremot finns det ju en hel del potential att effektivisera trafiken i högtrafik - om man tar bort (eller reducerar) en del av den parallellgående trafiken. Men det lär man väl inte hinna få ordning på till hösten - och inte ens till i december, om någonsin (SL måste ju gå med på det - det där med blålinjer är ju känsligt bl.a.). Men i grunden är ju 471 en rätt misslyckad linje och 474 behöver inte ha så mycket trafik hela vägen till/från Hemmsta i rusningstrafik - som några exempel.
Gör man inte reduceringar av det slag som nämns ovan, så lär man väl dock behöva rätt många nya bussar årligen - om utvecklingen fortsätter i samma takt som idag.
Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2012, 19:47:55 PM
Texten "Extrabuss" som man vill ha fram snabbt ligger ju nästan längst ner i listan över specialdestinationer... knappast smidigt. Den listan skulle behöva en rejäl sortering, med de mest praktiska texterna överst. De allra minst använda som "Kyrkbuss" och "Badbuss" kan istället vara längst ner.
I övrigt lyfter jag på hatten för tillståndet att förstärka med normalgolvare på extraturer mellan de tidtabellslagda avgångarna. Mycket bra! :)
Fast om man är kvar i samma omlopp och väljer spec.dest igen så står markören kvar på senast använda... Firmanamnet är också onödigt långt ner, men som sagt, gång två så står redan markören där...
På ajFån