Några bussbilder från Stockholm igen. Det är inte så många den här gången men det kommer massor om någon vecka.
MAC527. Inte visste jag att Linjebuss kört Y-bussen.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812629%29.jpg)
KPS336.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812630%29.jpg)
ADD073. Turistbussar med Ikarus-kaross var populära hos värmländska bussbolag. Den här bussen var med bland dem som blev förstörda när Kristinehamns Charterbuss garage drabbades av en brand i juli 2000. Jag var själv i Värmland den dagen men på betryggande avstånd från Lusasken, närmare bestämt i Stöllet.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812631%29.jpg)
OJN443. Bildtexten är lite obsolet. Vid den här tiden var detta Swebus 0968.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812632%29.jpg)
MMA935
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812633%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2012, 21:16:10 PM
Några bussbilder från Stockholm igen. Det är inte så många den här gången men det kommer massor om någon vecka.
MAC527. Inte visste jag att Linjebuss kört Y-bussen.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812629%29.jpg)
Jodå, Linjebuss var t o m en av de ursprungliga delägarföretagen i Y-Buss. Våren 1999 överlät man sina andelar till Byberg&Nordin resp Svensson-Bussar.
891, blev inte det linjenumret till Östersund sedermera?
Någon som har en fullständig förteckning över dåvarande Ybuss-linjenummer?
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 22:42:30 PM
891, blev inte det linjenumret till Östersund sedermera?
Någon som har en fullständig förteckning över dåvarande Ybuss-linjenummer?
874 var linjenumret Stockholm-Sundsvall-Östersund-Åre från det ursprungliga samarbetet mellan SJ och Jämtlands Trafik och ända fram till linjen upphörde som "egen" linje
De linjer som Linjebuss var inblandade i hade numren:
457 Sthlm-Umeå
467 Sthlm-Luleå
491 Sthlm-Sollefteå/Ö-vik(dvs Y-Bussen)
Numren ändrades sedan till 800-serien, osäker dock om 457 fanns kvar när den ändringen skedde.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2012, 21:16:10 PM
ADD073. Turistbussar med Ikarus-kaross var populära hos värmländska bussbolag.
Lekkert! :D Dette er snyggaste karosseriet Ikarus har bygd noen gang!!! :D
OJN443. Bildtexten är lite obsolet. Vid den här tiden var detta Swebus 0968.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812632%29.jpg)
Kul att se 2946 i Wasa lack. :) Visst har denna trafikerat birka också ? ???
Snygga bilder!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2012, 21:16:10 PM
MAC527. Inte visste jag att Linjebuss kört Y-bussen.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812629%29.jpg)
Den här var snygg!
Bilderna Uppskattas speciellt Y-bussen
Det var väl så att staten tvingade Norrbuss bolagen att ta med SJ-busstrafik/Swebuss samt Linjebussoch därför bildades Y-buss
På tidtabellerna stod det för Ybussen Linjebuss Norrbuss SJ-Busstrafik och sedan Swebuss
Det stod kvar 1995 iallafall
/Kalle
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 26 maj 2012, 17:31:40 PM
Bilderna Uppskattas speciellt Y-bussen
Det var väl så att staten tvingade Norrbuss bolagen att ta med SJ-busstrafik/Swebuss samt Linjebussoch därför bildades Y-buss
På tidtabellerna stod det för Ybussen Linjebuss Norrbuss SJ-Busstrafik och sedan Swebuss
Det stod kvar 1995 iallafall
/Kalle
Tack Kalle! Där svarade du på en fråga redan innan jag ställt den.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53479.0
Kolla in bild nummer 5.
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 26 maj 2012, 17:31:40 PM
Bilderna Uppskattas speciellt Y-bussen
Det var väl så att staten tvingade Norrbuss bolagen att ta med SJ-busstrafik/Swebuss samt Linjebussoch därför bildades Y-buss
På tidtabellerna stod det för Ybussen Linjebuss Norrbuss SJ-Busstrafik och sedan Swebuss
Det stod kvar 1995 iallafall
/Kalle
Nja, riktigt så var det nog inte. I synnerhet fanns inget "tvång" för Linjebuss del.
Saken var väl den att för att få tillstånd för veckoslutstrafik(innan denna avreglerades) så skulle ansökan göras till berörda länsstyrelser och därefter gå genom vissa remissinstanser där SJ var en sådan. Följaktligen ledde detta till att om man tog med SJ Buss som delaktig i trafiken så förenklades proceduren med tillståndserhållandet.
Veckoslutslinjerna Stockholm-Umeå bedrevs som samarbete mellan Linjebuss och SJ, Stockholm-Luleå i samarbete mellan Norrlandskustens Trafikförening och SJ medan Y-busstrafiken bedrevs genom Samtrafik AB Norrbuss som var ett samarbete mellan SJ, Linjebuss och ett antal mindre trafikföretag.
Staffan: Där ser man ibland fungerar allt
Greger: Du har säkert rätt men jag vet att alla inte var nöjda med att SJ Buss kom in i den trafiken
Och någon (minns inte längre vem) berättade att det var när Norrbuss-bolagen (Svensson, Westin, Byberg & Nordin m.fl.)
inledde ett samarbete med SJ Buss som man bildade Ybuss
Så att Norrbuss bolagen ägde en del och SJ Buss en del osv men att SJ Buss inte var delägare i Samtrafikaktiebolaget Norrbuss.
Samtrafikaktiebolaget Norrbuss (som idag finns kvar men är vilande) är ett bolag
och Y-buss Aktiebolag ett annat
/Kalle
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 26 maj 2012, 23:19:25 PM
---
Och någon (minns inte längre vem) berättade att det var när Norrbuss-bolagen (Svensson, Westin, Byberg & Nordin m.fl.)
inledde ett samarbete med SJ Buss som man bildade Ybuss
Så att Norrbuss bolagen ägde en del och SJ Buss en del osv men att SJ Buss inte var delägare i Samtrafikaktiebolaget Norrbuss.
---
/Kalle
Jag kollade lite i gamla "kommunickor" och före 1976 så bedrev SJ/Linjebuss samarbete Sollefteå-S-vall-Sthlm(kuriosa: linjen annonserades som
791, troligen i analogi med SJ:s expresslinje 701 Sthlm-Kramfors) och efter 1976 bedrevs trafiken i samarbete med Norrbuss(då fanns även trafik till Ö-vik och linjenumret 491 användes). Vill minnas att namnet Y-Buss kom av dels, som sagt Y-län, men dels också att linjekartan såg ut som ett Y(vilket stämmer efter 1976).
Huruvida Linjebuss var delägare i Norrbuss har jag inte hittat något om, men jag undrar om man inte övertog Ansgar Sjöströms andel? Åtminstone övertogs en buss av Sjöström 1976.
Linjebuss hade väl efter en tid tre andelar, Sjöströms ena och så Timråbussarnas bägge (Skön Timrå Omnibusar reså Söråkers Trafik)