Åkte till Scania idag för att se om dubbeldäckarna hade kommit, men icke. Träffade Soe som sa att han också väntade på dubbeldäckarna. Men med två nya OmniLinkar på bild (kommer i annan tråd) gick jag bort mot busshållplatsen. Väl på busshållplatsen vände jag mig om mot nya depån och där - en dubbeldäckare som rullade runt ute på depån! Blev en rejäl språngmarsch och in på receptionen och frågade om tillstånd att gå in. Killen i disken verkade lite virrig och jag beslöt därför att gå in på depån och fråga de som satt i dubbeldäckaren om jag fick fota, blev mycket varmt välkommen ombord och började samtala med de tre trevliga herrarna som satt där i :) en fjärde kom också och anslöt sig. Nå väl, här är de efterlängtade bilderna!
Övervåning
Stolarna är VanHools egna och de är mycket bekväma, med rejäl bakåtlutning, i alla fall längst fram till höger där uppe. Snygga träpaneler på bussens innerväggar och de känns otroligt lyxiga! Norrtäljes VDL Synergy är skräp jämfört med dessa flaggskepp! ;)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0025.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0026.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0027.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0028.jpg)
Nedervåning
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0029.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0030.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0031.jpg)
Förarplats
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0044.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0045.jpg)
Exteriör
Bengt ville ställa sig framför bussen :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0033.jpg)
en vanlig bild
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0034.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0035.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0036.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0037.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0038.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0039.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0040.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0041.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0042.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0043.jpg)
Det var det jag hade att bjuda på!
//Jacob
Härligt! Nu är det bara att vänta på trafikstart så att de blir lovligt byte i trafik. :)
Jaha ja, så UL har skaffat dubbeldäckare. Där ser man. Vart är det tänkt att dessa ska rulla?
Citat från: Bussmupp skrivet 24 maj 2012, 14:43:03 PM
Jaha ja, så UL har skaffat dubbeldäckare. Där ser man. Vart är det tänkt att dessa ska rulla?
Uppsala <-> Västerås
//Jacob
Hmm. Får se om man provar på att åka eller bara fotar dem.
De var allt snygga, men att man inte har kostat på sig toalett är för mig en gåta! ???
Snyggt jobbat Jacob!
Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 14:26:51 PM
Åkte till Scania idag för att se om dubbeldäckarna hade kommit, men icke. Träffade Soe som sa att han också väntade på dubbeldäckarna. Men med två nya OmniLinkar på bild (kommer i annan tråd) gick jag bort mot busshållplatsen. Väl på busshållplatsen vände jag mig om mot nya depån och där - en dubbeldäckare som rullade runt ute på depån! Blev en rejäl språngmarsch och in på receptionen och frågade om tillstånd att gå in. Killen i disken verkade lite virrig och jag beslöt därför att gå in på depån och fråga de som satt i dubbeldäckaren om jag fick fota, blev mycket varmt välkommen ombord och började samtala med de tre trevliga herrarna som satt där i :) en fjärde kom också och anslöt sig. Nå väl, här är de efterlängtade bilderna!
Bengt ville ställa sig framför bussen :)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0033-3.jpg)
//Jacob
Haha. Vicken poser den där Becke 8).
Trevligt, hade nästan tänkt ringa dig och meddela att den fanns där. Mina bilder togs redan 09:15 :P. Men plikten möjliggjorde inte att hinna lägga ut något snabbt. Dessutom fotade jag den redan i början av Maj nere i Belgien.
Citat från: Carl Eric skrivet 24 maj 2012, 15:06:52 PM
De var allt snygga, men att man inte har kostat på sig toalett är för mig en gåta! ???
Svaret är ju att man får det man beställer. UL vill ha 84 sittplatser och ingen toa. Två är dock beställda med toa, för att kunna merutnyttjas utanför UL-trafiken.
Kan dessutom skryta med att ha provkört, det var en lätt klaustrofobisk upplevelse ;D
//Jocke
Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 14:26:51 PM
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0039-2.jpg)
Hmm... Fattas det inte två extraljus där...?
Skulle de vara stulna ? Eller kan någon ha specat annorlunda än vad du skulle ha gjort ;).
//Jocke
Fint!!! Astromega<3
Verkar i huvudsak samma vagnstyp som Nobina kör hos SL till Norrtälje ::)/Ulf
Fina dom var passar bra i gula färgen, visst finns det extra ljus där framme dom som sitter i mitten.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2012, 17:47:47 PM
Verkar i huvudsak samma vagnstyp som Nobina kör hos SL till Norrtälje ::)/Ulf
Nja, inte direkt. VDL med föregångare har väl aldrig direkt legat uppe i samma kvalitetsklass som VanHool?
Citat från: Mattias Petersson skrivet 24 maj 2012, 17:52:49 PM
Fina dom var passar bra i gula färgen, visst finns det extra ljus där framme dom som sitter i mitten.
Lite klent med bara två extraljus. Fyra st hade varit lagom, och sex st optimalt. Men det lär nog vara ett genomtänkt beslut.
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 17:53:58 PM
Lite klent med bara två extraljus. Fyra st hade varit lagom, och sex st optimalt. Men det lär nog vara ett genomtänkt beslut.
Håller med lite där. Hade varit ännu snyggare om man hade blockat bort UL-loggan och hängt ett par strålkastare i en båge ;D
Citat från: Tonnie skrivet 24 maj 2012, 17:59:28 PM
Håller med lite där. Hade varit ännu snyggare om man hade blockat bort UL-loggan och hängt ett par strålkastare i en båge ;D
Den idén kan man verkligen inte protestera mot! :D
Men jag förstår varför man rent långsiktigt hellre vill ha lampor innanför en skyddande glasruta.
Citat från: Jocke Selling skrivet 24 maj 2012, 17:38:50 PM
Skulle de vara stulna ? Eller kan någon ha specat annorlunda än vad du skulle ha gjort ;).
//Jocke
Jag tänkte mest på att det ju är förberett för fyra stycken (hålen är klara) och att det är så som "Norrlandskusten-bussarna" varit smyckade. :)
Se min bild här (från en väldigt regnig dag förra sommaren):
(http://www.lastbilar.dk/foton/12799.jpg)
är de inte 4 extraljus då? två nere och två ovanför rutan?
Snygga bussar, fast jag hade hoppats på nya TXen. Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att trälaminatsidoväggarna a´la Linjebussspec från 90-talet kändes särskillt lyxiga :-X, men lättare att hålla rena än nålfilt är de ju ;).
Läcker .. gör sig bra i gult
Citat från: homer skrivet 24 maj 2012, 20:25:42 PM
är de inte 4 extraljus då? två nere och två ovanför rutan?
Nja, nertill sitter ju bara standardstrålkastarna, eller det ordinarie helljuset om man så vill. Bara för att det finns totalt fyra st fabriksmonterade helljuslampor nertill är inte två av dem automatiskt "extraljus". Speciellt inte de där leksaksreflektorerna. 8) Enligt min personliga mening iaf.
"Min" förra personliga buss, en Carrus Fifty, hade sex st ordinarie helljuslampor nertill, samt två eftermonterade extraljus på taket. Optimalt! :)
Leker med tanken lite, skulle inte nåt i stil med detta vara ganska coolt?
Snabbt gjord i paint...
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-3-1.jpg)
som jämförelse till:
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-3.jpg)
För att utnyttja tomrummet :) men vet inte om det blev så snyggt egentligen, är väldigt stilrent som det är nu.
//Jacob
Trevligt att se, blir till att invänta dom på Centralen ;D
//Niclas
Jacob
Skippa loggan bakom framhjulet och behåll den stora baktill så blir den lite snyggare och stilren
/Lennart
Körde denna buss igår och måste säga att det kändes fint att ratta dubbeldäckare igen.
Lyckades få första bilden på denna buss när den i onsdags morse rullade in på den nya depån i Fyrislund ;)
/Tommy
Nobina 7637 ;)
Trevligt med nya Van Hool i bygden:) Stilrena o snygga bussar! Men hade ju varit lite ballt med Nya Skylinern istället ;D
Citat från: groenis skrivet 25 maj 2012, 03:28:09 AM
Jacob
Skippa loggan bakom framhjulet och behåll den stora baktill så blir den lite snyggare och stilren
/Lennart
Detta kanske skulle kunna vara nåt :)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-63.jpg)
//Jacob
Nej det där sista blev för mycket.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 maj 2012, 17:46:52 PM
Nej det där sista blev för mycket.
Instämmer! Ser alldeles utmärkt ut med "orginal"märkningen
Testade några varianter för att se hur det skulle se ut med nånting på tomrummet där bak, men jag håller med Lövdahl, originalet ser faktiskt riktigt bra ut. Är nog för att man är van vid att dubbeldäckare ar någonting där.
Citat från: Setra Tok skrivet 26 maj 2012, 16:04:42 PM
Trevligt med nya Van Hool i bygden:) Stilrena o snygga bussar! Men hade ju varit lite ballt med Nya Skylinern istället ;D
Inte en S431:a då? ;)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/Kopia2avSJErsttningsbussSetra.jpg)
Men Skyliner hade varit läckrast :)
//Jacob
Skulle va intressant att veta prisskillnaden mellan en Astromega och en 431a
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 maj 2012, 21:01:09 PM
Skulle va intressant att veta prisskillnaden mellan en Astromega och en 431a
Varken Setran eller Skylinern finns i 15 m längd. Skulle man jämföra en 14m van Hool i renodlat turistutförande med 431:an är nog prislappen ganska så lika.
Citat från: Jacob skrivet 26 maj 2012, 17:22:21 PM
Detta kanske skulle kunna vara nåt :)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-63.jpg)
//Jacob
skulle kanske passa med bara ul loggan och texten samarbete med... typ där dem undre fönstern börjar ska försöka fixa en bild :)
edit bild
(https://lh4.googleusercontent.com/-QrcxVD1kHC8/T8FDN6br2DI/AAAAAAAAGtw/h2r7geCF2Is/s720/IMG_0037-3.jpg)
Det saknas inte två extraljus. Det saknas två lååånga kromade starkhorn.
Extraljus saknas det åtta till elva st av...
Citat från: the0fiskis skrivet 26 maj 2012, 22:43:50 PM
skulle kanske passa med bara ul loggan och texten samarbete med... typ där dem undre fönstern börjar ska försöka fixa en bild :)
edit bild
(https://lh4.googleusercontent.com/-QrcxVD1kHC8/T8FDN6br2DI/AAAAAAAAGtw/h2r7geCF2Is/s720/IMG_0037-3.jpg)
Håller fast vid mitt förra uttalande...
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 maj 2012, 22:06:30 PM
Varken Setran eller Skylinern finns i 15 m längd. Skulle man jämföra en 14m van Hool i renodlat turistutförande med 431:an är nog prislappen ganska så lika.
Precis, sedan är det väl bara Beulas Jewel och VDL Synergy som går att få i 15 meters utförande förutom Astromega.
Viseons LLD finns ju bara i 13 o 14 meters utförande men man vet aldrig vad dom kan bygga om man får frågan att bygga tillräckligt med antal fordon för att utveckla en 15 meters version.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 maj 2012, 00:53:58 AM
Precis, sedan är det väl bara Beulas Jewel och VDL Synergy som går att få i 15 meters utförande förutom Astromega.
Viseons LLD finns ju bara i 13 o 14 meters utförande men man vet aldrig vad dom kan bygga om man får frågan att bygga tillräckligt med antal fordon för att utveckla en 15 meters version.
//Niclas
Sen är det väl inte bara längden som är problemet utan takhöjden på varje våning som huvudmännen väl kräver ska vara runt 1,85. Det är betydligt mer än vad de flesta turistversionerna har eftersom totalhöjden då sticker en bra bit över 4m, något som är över max tillåten höjd på många ställen i Europa och därför inte så intressant.
Jag anar att det är lättare för en tillverkare att förlänga en buss en meter än att höja takhöjden. En högre höjd borde väl innebära att man måste göra om en massa tester för överrullning, lutning osv?