Läste en gammal skylt på proppskåpet vid nuvarande rastlokal på Tekniska Högskolan (Stockholms Ö)
"Trafikmästarexpedition"
...blev nyfiken och tänkte; Vilket är det bästa stället för övernördiga bussfrågor??
Vet inte exakt när den lokalen uppfördes, men att döma av arkitekturen (eller bristen därav) så tippar jag 70-tal. Vad användes den till från början och hur har det förändrats över åren. (det sitter ju tillexempel fortfarande en yttre mikrofon på ena väggen)
Är det någon som sitter på en överskådlig lista på hur befattningsstegen såg ut på SL, någon gång INNAN det blev lika jolmigt som det är idag? Säg nån gång 60-tal, innan hippieuppluckringen slagit igenom. :-D
Gärna med benämning, gradbeteckningar/märken, arbetsuppgifter osv...
Tack på förhand (denna tråd är förresten tillåten att sväva ut, det blir roligare så!) och godnatt!
På ajFån
Det jag kan berätta när det gäller rastlokal/T-exp vid TEH är att det finns ett "inchack" i långväggen som vätter mot Valhallavägen.
Ta en titt på byggnaden från det hållet vid tillfälle rekommenderas.
När byggnaden skulle byggas stod ett träd där inchacket nu är. Stockholm stad vägrade att tillåta fällning av trädet, så arkitekten var tvungen rita in chacket som trädbevarande åtgärd. Huset byggdes och det gamla trädet stod kvar en tid (tror det var ett eller högst två år). Sen dog trädet och måste fällas och som sagt: Därför ser lokalen litte udda ut sedd från Valhallavägen körriktning Roslagstull.
Vad jag minns var det inget bråk då, typ vad det blev med "TV-Eken" här för leden.
/Max
Citat från: bjorn_k skrivet 21 maj 2012, 23:26:27 PM
...
Tack på förhand (denna tråd är förresten tillåten att sväva ut, det blir roligare så!) och godnatt!
För att sväva ut så har jag minnen från andra delen av 1990-talet när jag ibland åkte 639-an på fredagar att det då fanns en person (trafikledare/trafikmästare eller vad det kan ha hetat) som gick omkring vid bussplan vid Tekniska och dirigerade fram extravagnar. Det var på den tiden när det kunde gå 3 vagnar (med olika destinationer) på 16:30-avgången mot Öregrund en fredag.
Men, han gick alltså omkring och satt normalt inte inne i det grå huset.
Sen minns jag att jag läste en artikel om denne man (jag tror det var i Norrtelje tidning) och som jag minns det arbetade han i Norrtälje men han åkte ned till Stockholm varje fredag eftermiddag (och motsvarande) för att leda det hela.
"Tm Tekniska" var anropet...
Expeditionen var normalt bemannad dagtid med fast Trafikmästare.
Om jag minns rätt byggdes väl terminalen i Danderyd med Tm expedition också.
Bra så! Men vad användes mikrofonen till?
Och hur går det med befattningsstegen? :)
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:02:48 PM
Bra så! Men vad användes mikrofonen till?
Och hur går det med befattningsstegen? :)
På ajFån
Till utrop.
Befattningsstegen drog jag i en annan SL tråd för någon månad sedan.
Trafikbiträde (mössbas)
Trafikmästare
F Trafikmästare
Öv Trafikmästare
De två senare hade oftast inre tjänst och förekom ytterst sparsamt på ytterdistrikten.
På utbildningssidan motsvarades de av Instruktionsmästare, Förste Im och Öv Im, de två senare fanns väl i princip bara inom Stockholmsdirektet och "Tunneln" Sign AGR får rätta vid behov :-)'
Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc
Utrop fast den sitter på utsidan? :)
Tack för det andra. Hade också för mig att det fanns nån tråd men måste vara blind eller söka som en amatör...
På ajFån
Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:21:17 PM
Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc
Stins och Txass var väl exempel på befattningar som kunde innehas av en person med en eller annan grad, t ex en Ftm resp en Tm. Enklast är att jämföra med det militära: major och överste är befälsgrader, kompanichef och regementschef är befattningar.
Vagnmästare och andra teknikbefäl är kanske enklast att ta i en separat diskussion; det fanns en särskild rangskala där (med vinklar i stället för streck).
Mikrofonen på utsidan av personalhuset vid Tekniska är till för att allmänheten ska kunna tala med den som sitter innanför luckan och ställa frågor, t ex vilken 635:a ska jag ta för att komma till rätt ö (minnesregel: den som går till Glyxnäs går inte till Yxlan eller om det nu var tvärtom). Det kom väl till pass när lokalen fungerade som SL Center under en tid cirka 1994.
På utsidan :-( läste dåligt.
Stins har jag aldrig varit med om hade någon annan grad underliggande, det var ju oftast en ren adminstrativ tjänst med personalärenden t.ex, Txass var ju ända fram till TL reformen i slutet på -90 talet en separat tjänst, först sedan fick ju dessa samma utbildning som TM och i vissa fall både inre/yttre tjänst och kallades TL Trafikledare, sedan har det givetvis förekommit på en del håll att Trafikmästare sökt Txass tjänster med det var inget krav att man skulle vara TM, det fanns ju både bussförare, tunneltågdito och "Spx:are" som satt Txass
Haha. Yxlan kommer man ju till vare sig man vill eller inte när man ska till Blidö :) så det var nog tvärtom!
Det måste finnas en enkel spaltad redogörelse med grader, beteckningar, uniformer resp befattningar, arbetsuppgifter, märkning osv... Nåt gammalt utbildningsmtrl kanske?
På ajFån
Spx?
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:44:44 PM
Haha. Yxlan kommer man ju till vare sig man vill eller inte när man ska till Blidö :) så det var nog tvärtom!
Det måste finnas en enkel spaltad redogörelse med grader, beteckningar, uniformer resp befattningar, arbetsuppgifter, märkning osv... Nåt gammalt utbildningsmtrl kanske?
På ajFån
Förmodligen, i a f på trafiksidan.
Men dessa är nog riktigt uråldriga, det utbildningsmaterial som jag har kvar där de första är daterade 1974 finns inget sådant alls.
Stins är väl också en gradbeteckning "stationsinspektor" (tre vinklar SJ?)
På ajFån
Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:48:25 PM
Förmodligen, i a f på trafiksidan.
Men dessa är nog riktigt uråldriga, det utbildningsmaterial som jag har kvar där de första är daterade 1974 finns inget sådant alls.
Synd! Men tack för att du kollade :)
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:46:26 PM
Spx?
På ajFån
Spärrexpeditör, Spärrvakt kort o gott.
Fb Bussförare, Ft Tunneltågförare, Spx Spärrexpeditör, Kpö Kopplingsövervakare, Tb Trafikbiträde (Mössbas) etc
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:51:10 PM
Synd! Men tack för att du kollade :)
På ajFån
Det finns andra skribenter som säkerligen har tillgång till ännu äldre alternativt annat material.
Tack igen! Fb används fortfarande av vissa TL i tex felanmälningar, så den hade jag koll på.
Den här tråden börjar f.ö. bli precis så spretig som det var tänkt! :-D
På ajFån
Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:51:21 PM
Spärrexpeditör, Spärrvakt kort o gott.
Fb Bussförare, Ft Tunneltågförare, Spx Spärrexpeditör, Kpö Kopplingsövervakare, Tb Trafikbiträde (Mössbas) etc
På min tid fanns Txass (Trafikexpeditionsassistent) i varje bussgarage. TM (Trafikmästare med en silverran på kavajärmen), FTM (Förste Trafikmästare med 2 silverränder på kavajärmen),ÖTM (Övertrafikmästare med 3 silverränder på kavajärmen. På kontorssidan fanns Kms (Kammarskrivare) på SL HK bl.a.,
Fkms (steget över Kms) var Förste Kammarskrivare. Jag själv började "längst ned" 1964 på Stockholms Spårvägar som KASS (Kontorsassistent).
/Max
Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:21:17 PM
Till utrop.
Befattningsstegen drog jag i en annan SL tråd för någon månad sedan.
Trafikbiträde (mössbas)
Trafikmästare
F Trafikmästare
Öv Trafikmästare
De två senare hade oftast inre tjänst och förekom ytterst sparsamt på ytterdistrikten.
På utbildningssidan motsvarades de av Instruktionsmästare, Förste Im och Öv Im, de två senare fanns väl i princip bara inom Stockholmsdirektet och "Tunneln" Sign AGR får rätta vid behov :-)'
Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc
En del saker om tittlarna: Trafikbiträde var oftast ett sjukjobb för bussförare som inte var fullt arbetsföra. Mössbas var ej unämda befäl inget sträck på uniformen men befälsmärke i mössan ,kunde ev köra buss vid behov, fick sträck på uniformen vid stat som TM. Stins var personalchef för ett tx. Överinstruktionsmästare = 3 sträckare fans 3 st:biljett, buss och tunnel. Instuktionsmästare kom alltid från TM. IM hade en löngrad mer en TM, mellan TM och FTM detta här handlar om Tunnel och Stockholm.
Mvh AGR
En fråga till AGR, kan jag numera titulera mig Instruktionsmästare eller ännu bättre eftersom det bara är jag inom trafikledningen som utbildar nya trafikmästare även vara Förste Instruktionsmästare eller ännu värre en Överinstruktionsmästare? ;D
/Robban
Citat från: Robban skrivet 24 maj 2012, 15:50:14 PM
En fråga till AGR, kan jag numera titulera mig Instruktionsmästare eller ännu bättre eftersom det bara är jag inom trafikledningen som utbildar nya trafikmästare även vara Förste Instruktionsmästare eller ännu värre en Överinstruktionsmästare? ;D
/Robban
Har du en lönegrad högre en FTM, så får det väl bli FIM. ;)
Mvh AGR
Då kanske jag är en Förste Instruktionsmästare ;)
Hej. Jag har ett litet minne från mitten av 70:talet,angående txass. Jag satt på linje 515 och fick ett anrop på komradion "kan du ringa till texas när du kommer till sumpan". Genast hördes det en del viskningar i bussen. Allt från att jag kaske hade släcktingar i Texas till att SL kanske skulle köpa bussar från USA. Två tanter satt ock pratade om hur dyrt det skulle vara att ringa ända till Amerika. Då jag skulle ropa ut nästa hållplats så lade jag till "observera att texas är en förkortning av trafikexpeditionsassistent och samtalet inte går längre än från Sundbyberg till Råstagaraget". Genast hördes det både skratt och en och annan applåd,och det blev plötsligt en gladare stämning i bussen. Nisse.
Mera nördigheter kommer här :)
Trafikmästarexpedition fanns på Tekniska högskolan fram till 1991 och det var tvåskiftsbemanning det handlade om mån - söndag. Denna låg under Norra Trafikdistriktet i Täby.
I samband med organisationsförändringen "SL-90" som verkställdes sommaren 1991, så försvann trafikdistrikten genom bildandet av driftbolagetet "SL-Buss" som i sin tur inrättade trafikområden på de större depåerna. Det var i samband med detta som Trafikmästarexpeditionen på Tekniska högskolan försvann och enbart bemanandes på fredag eftermiddag samt lördag förmiddag och då av Norrtälje trafikområde. Det var trafikledare som skötte den verksamheten, men med medhavd buss för att kunna köra "sista" förstärkningen för dagen upp mot Roslagen.
Tillbaka till SL:s 80-talsorganisation igen och Norra Trafikdistriktet. På 80-talet så var Norrtälje underordnat Täby och Norra Trafikdistriktet. All trafikledning sköttes från Täby, precis som personalkommendering också gjordes. Det som fanns på Norrtälje var så kallade Txass (trafikexpeditionsassistenter) som skötte de dagliga personalavvikelserna och vagnutsättning. Bemannningen har jag för mig att det var tvåskift mån- fredag och förmiddagsskift lör- och söndag, i övrigt sköttes rubbet från Täby.
I slutet av 80-talet så inrättades på prov inom SL ett första eget trafikområde, nämligen Norrtälje. Då fick man från Täby ta över arbetsuppgifterna för personalkommendering och även radiotrafikledning, men det var fortfarande begränsat öppethållande under trafikdygnet och Täby stog för trafikledning kvällstid och även rusningarna till och från Roslagen på fredagseftermiddagar, lördagsförmiddagar och söndagseftermiddagar. I dessa "rusningar" så var det de förste trafikmästarna i Täby som fick vara i sitt esse och leda de enorma mängderna förstärkningsvagnar som var ute och rullade på linjenätet i Roslagen. Att sitta brevid och lyssna på den oerhört intensiva radiotrafiken i Täby på den tiden på en söndagseftermiddag var en tämligen grym upplevelse vill jag lova!
Precis som någon nämnde tidigare i tråden, så fanns det även en trafikmästarexpedition på teminalen vid Danderyds sjukhus. Den bemannades mån- fredag i rusningarna, i många år av en Trafikmästare vid namn Småros. Hans tjänsterum var "glaskuben" mot uppställningsrampen, som idag ingår i de "allmäna" personallokalerna vid terminalen.
Sådärja! Nu börjar det hända grejer i tråden :-) bra redogörelse!! TO Norrtälje har ju som ett av få områden fortfarande kvar Tx-bemanning mellan 04-20 på vardagar och 09-16 på helgerna. Annars är väl Nobinas områden i Sthlm centraliserade till Armegatan vad gäller trafikledning, vagnutsättning osv...
Jag hoppas verkligen att vi får behålla dessa så länge som det bara är möjligt. Gjorde inte Busslink också ett försök att ta bort bemanningen men fick återgå då det visade sig att RTL inte kunde lösa uppgiften på tillfredsställande sätt?
Edit: Det är nu 06-13 som gäller lör-sön för Drift/Tx i Norrtälje