Ja, nu går jag i bilbytartankar här, och siktar på att byta någon gång nästa år. Ty trots att jag är nöjd med Saaben och framförallt dess turbomotor är den dyr i lite väl drift när man kör över 2000 mil/år arav många av dessa mil är inom tätorter. Samtidigt är bagagetutrymmet för snålt, trots att det är en halvkombi och vägskatten börjar komma upp i så höga nivåer att skillnaden till dieslarna minskat en del.
Så frågan lyder; vad köpa för bilmodell? Att det blir en mellanklassbil i kombiutförande med dieselmotor är helt klart, men vad ska jag titta på och framför allt: Vad bör jag undvika? Någon sa nej direkt till Saabs dieslar, andra säger att man ska köpa tyskt och undvika franskt.
Vad säger ni?
En bil som jag tycker är intressant och prisvärd är Skoda Roomster, jag kan inte säga varför.
http://www.skoda.se/mediadb/_files/user_skodanew/Roomster_2006_11_27703.pdf
Sen kan det ju vara lite tveksamt med servicen hos VAG, jag har både bra och dåliga erfarenheter, på bägge orterna i närheten.
Jag kan bara tycka att WW Passat är bäst i klassen, kör en import ww sedan 1998 och detta är en tdi 90 hk. Räcker mycket bra går snålt drar cirka 0,46 - 0,56 i blandad körning. Hänger jag på husvagnen efter så vill den ha 0,70 och det är inte heller mycket.
Passaten är en rymlig bil har kört en annan Passat som taxi i 30,000 mil och inte ett fel mer än det vanliga under hållet.
/ Christer K
100 000? Uh! En bit under helst, gärna med några mil på nacken, men kanske inte först och främst en gammal taxi.
Är lite nyfiken på Skoda Oktavia, VW Passat eller en Volvo V70 medan en annan i hushållet propagerar för en Peugeot 307.
Undvika eller föredra automatlåda? Jag tycker att bilarna verkar billigare med automat, men man har ju (gamla) fördomar om att de drar mer bränsle och får för sig att rasa ibland.
Kollat något på exempelvis A6 (avant) C4 (95-97)? Finns ett par dieselversioner av dem som nog skulle kunna passa och som är i rätt prisklass och därunder. 1,9tdi (samma som i passaten) på 90hk, 2,5tdi (115hk) och 2,5tdis (140hk, ska vara mer eller mindre samma som i V70). Stor och rymlig bil med bra komfort är det hursomhelst.
Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 14:28:13 PM
100 000? Uh! En bit under helst, gärna med några mil på nacken, men kanske inte först och främst en gammal taxi.
Är lite nyfiken på Skoda Oktavia, VW Passat eller en Volvo V70 medan en annan i hushållet propagerar för en Peugeot 307.
Oktavian klarar sig bra i beg-tester (oftast bättre än syskonen från VW), däremot kan höjas ett varningens finger för Peugeot 307 som förvisso lär vara en trevlig bil fast med fransk driftsäkerhet vilket är mindre roligt då garantitiden gått ut. Med V70 antar jag att du menar första modellen med tanke på att du vill under 100 000. Som Oskar skriver har vi där en gammal Audispis i dieselalternativet. Har inte hört något ont om den maskinen men det är förstås inte att jämföra med den underbara D5:an fast då pratar vi lite mer pengar ;D. Passat (och för den delen A4, A6 modell C5) från 97-00 är som Lars skriver lite luriga. Problem med knekande framvagnar vilket blir dyrt. Bilarna ska vara garantiåtgärdade men man fick långt ifrån ordning på alla. Vill du ändå köpa en sådann (för det är fina bilar i övrigt, bättre ihopskruvade inredningar än i V70), är ett tips att be någon stå utanför och lyssna vid körning över vägbulor. Dra öronen åt dig om det knirrar. Faceliftade Passater, A4:or och A6:or hade mig veterligen inte det problemet i samma utsträckning. Lite mer pengar men bättre köp. Oskar nämner C4:an som ett alternativ vilket är 100/A6 från 92-97. Bra bilar för bra peng (kör själv en -94:a ;D). Vissa bilar har problem med lacksläpp, jättevarning då det bara blir värre. Bakbromsar är en annan dyrbar akilleshäl på C4:an. Inga problem om man bromsar hårt ibland men gör man inte det rostar det ihop och blir tråkigt. Inte samma framvagnsproblem som på sin efterträdare men fortfarande en tung bil, se upp för slitna länkarmar. De kostar 2000 styck, nog om det... Tja, det är inte lätt att ge råd. Mitt tips är att gå efter skicket i första hand och stirra inte för mycket på årsmodeller (så blir det billigare i längden). Tyskt kan ju kännas lite mer premium men Volvo har trevlig komfort. Lycka till.
Tja jag har efter två veckors nyttjande av en Saab 9-3 med 1,9 TiD (150hk) inga klagomål på den. Har också hört kritiken mot saab när det gäller dieslar men kan inte påstå att det finns någon substans i den.
Men man gillar ju olika.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 13:21:16 PM
Har själv bara kört 120 hk varianten av denna och den "gamla" 2,2 liters Opelmotorn, bägge två känns en aning "antika" i jämförelse med dagens konstruktioner, 150 hk motorn sägs helt klart vara ett fall framåt.
För trådskaparen lär den dock betinga ett pris avsevärt mer än hans budget då den motorn kom först 2004.
//Lars
Det har du helt klart rätt i.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 13:21:16 PM
Har själv bara kört 120 hk varianten av denna och den "gamla" 2,2 liters Opelmotorn, bägge två känns en aning "antika" i jämförelse med dagens konstruktioner, 150 hk motorn sägs helt klart vara ett fall framåt.
För trådskaparen lär den dock betinga ett pris avsevärt mer än hans budget då den motorn kom först 2004.
//Lars
Dessutom var det ju en mellanstor helkombi jag var ute efter. Tyvärr tog det ju sån tid för Saab att komma igång med att lansera bra dieselmotorer, fyrhjulsdrift och en 9-3 kombi, vilket man borde tagit itu med redan vid generationsskiftet i mitten på 90-talet då gamla 900:an försvann efter 1993.
Men det är intressant att läsa att de flesta verkar rekommendera tyskt (och då VW-koncernen) före allt franskt! :)
Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2007, 09:45:17 AM
Dessutom var det ju en mellanstor helkombi jag var ute efter. Tyvärr tog det ju sån tid för Saab att komma igång med att lansera bra dieselmotorer, fyrhjulsdrift och en 9-3 kombi, vilket man borde tagit itu med redan vid generationsskiftet i mitten på 90-talet då gamla 900:an försvann efter 1993.
Men det är intressant att läsa att de flesta verkar rekommendera tyskt (och då VW-koncernen) före allt franskt! :)
"Tyvärr tog det ju sån tid för Saab att komma igång med att lansera bra dieselmotorer, fyrhjulsdrift och en 9-3 kombi". Ska dessa krav uppfyllas minus det där med 9-3 så ser jag att man kan få Audi A4 1.9TDI Quattro -00 (alltså faceliften) för strax under 100 000 på Blocket. De jag hittade har gått under 20 000 mil.
Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 11:36:57 AM
Ja, nu går jag i bilbytartankar här, och siktar på att byta någon gång nästa år. Ty trots att jag är nöjd med Saaben och framförallt dess turbomotor är den dyr i lite väl drift när man kör över 2000 mil/år arav många av dessa mil är inom tätorter. Samtidigt är bagagetutrymmet för snålt, trots att det är en halvkombi och vägskatten börjar komma upp i så höga nivåer att skillnaden till dieslarna minskat en del.
Så frågan lyder; vad köpa för bilmodell? Att det blir en mellanklassbil i kombiutförande med dieselmotor är helt klart, men vad ska jag titta på och framför allt: Vad bör jag undvika? Någon sa nej direkt till Saabs dieslar, andra säger att man ska köpa tyskt och undvika franskt.
Vad säger ni?
Tänk på miljöklassen!
Svensk Milöklass 2005 motsvarar Euro4 och denna ska du minst ha. I Tyskland vimlar det av en massa begagnade och snorbilliga dieslar i Euro3, dvs svensk miljöklass 2000 men dessa skall du inte ens kasta ett getöga till.
Skatten är också mycket viktig att ta med i beräkningen. Ligger fordonet i Euro4/2005 så "kommer du undan" med 15 kr grammet över 120g CO2 / km. Under 120g / km så klassas fordonet som miljöbil
Den nya fordonsskatten trädde i kraft den 1 oktober 2006. Den nya reglerna baseras i stället på bilens utsläpp av växthusgasen koldioxid. Ju mer bränsle bilen drar, desto högre blir utsläppen och
skatterna. Formeln för att beräkna skatten ser ut så här: 15 kronor per gram koldioxid
över 100 gram/km. En Volvo V70 2,5 D med manuell låda släpper ut 174 gram/km.
Det blir 74 x 15 kronor = 1 110 kronor. Till det kommer ett generellt påslag på 360
kronor, totalt 1 470 kronor. Dieslar drabbas dessutom av en omräkningsfaktor på 3,5.
I Volvo-fallet blir skatten totalt 5 145 kronor.
SAAB:s dieslar är ju egentligen OPEL:s...
Du bor ju "uppe" i Umeå så motorvärmare är ett måste men det behövde jag nog inte påpeka ;D ;D
En Skoda Octavia Kombi kanske eller är den för liten?
/Bengt
Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2007, 09:45:17 AM
Dessutom var det ju en mellanstor helkombi jag var ute efter. Tyvärr tog det ju sån tid för Saab att komma igång med att lansera bra dieselmotorer, fyrhjulsdrift och en 9-3 kombi, vilket man borde tagit itu med redan vid generationsskiftet i mitten på 90-talet då gamla 900:an försvann efter 1993.
Men det är intressant att läsa att de flesta verkar rekommendera tyskt (och då VW-koncernen) före allt franskt! :)
Jo, efter att under några år ha åkt runt i en Golf Mk1 Diesel som trots mer än 30k mil på mätaren gick som en klocka i ur och skur i upp till 8 timmar non-stop och bara ville ha ca 0,45l/milen så är förtroende för VAG:s dieselkunskaper grundmurat. Visserligen en gammal sugdiesel men ändå en revolution jämfört med MB:s traktormotorer med "saltkar".
Startade utan knot även i -20 grader utan motorvärmare!
Denna 1,6 l diesel är ju "urfadern" till alla andra senare VAG-dieslar
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 oktober 2007, 20:13:26 PM
En Skoda Octavia Kombi kanske eller är den för liten?
Octavian är precis lagom i storlek. C:a 5700 kr i årsskatt är det för en begagnad sådan.
Miljöklassen är inget jag tänkt överdrivet mycket på. Visst är det trevligt med partikelfilter och lägre skatt, men äts inte det upp av räntan då bilen måste vara såpass ny? Några trängelskatter man kan undvika med en miljöbil var ju inte aktuella för mig ens när jag bodde i Roslagen.
Citat från: Verspieder skrivet 21 oktober 2007, 20:31:35 PM
Octavian är precis lagom i storlek. C:a 5700 kr i årsskatt är det för en begagnad sådan.
Miljöklassen är inget jag tänkt överdrivet mycket på. Visst är det trevligt med partikelfilter och lägre skatt, men äts inte det upp av räntan då bilen måste vara såpass ny? Några trängelskatter man kan undvika med en miljöbil var ju inte aktuella för mig ens när jag bodde i Roslagen.
Kolla in: http://www.mobile.de men VARNING !!
Du kan bli sittande för länge .. ;D
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 oktober 2007, 20:38:09 PM
Kolla in: http://www.mobile.de men VARNING !!
Du kan bli sittande för länge .. ;D
Tja, man skulle ju inte smälta in i mängden bland alla silverfärgade bilar iaf! :D Gammal polizei kanske?
http://www.mobile.de/SID1ruYmSC2i15f2Ty2TjG-RQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1192996124A1Iindex_cgiD1100CCarZ-t-vctpLtt~BmPA1A1B20D5251%81%5D-t-vMiMkPRQuSeUnVb_X_Y_x_yetrd~BSRA6B10E22900I600000000BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0FDieselD2000/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=4&id=11111111282868996&
"Das Fahrzeug ist mit Folie beklebt . Die Farbe ist weiß."
Citat från: Verspieder skrivet 21 oktober 2007, 20:53:35 PM
Tja, man skulle ju inte smälta in i mängden bland alla silverfärgade bilar iaf! :D Gammal polizei kanske?
http://www.mobile.de/SID1ruYmSC2i15f2Ty2TjG-RQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1192996124A1Iindex_cgiD1100CCarZ-t-vctpLtt~BmPA1A1B20D5251%81%5D-t-vMiMkPRQuSeUnVb_X_Y_x_yetrd~BSRA6B10E22900I600000000BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0FDieselD2000/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=4&id=11111111282868996&
"Das Fahrzeug ist mit Folie beklebt . Die Farbe ist weiß."
Säkert!
Tyska polisen har ju nu gått över från Grön-vita bilar till Blå-silver färgade.
I Tyskland anses just silvermetallic vara en "sportig" färg. Detta kan bero på de "Silverpilar" som racerbilarna från Auto-Union (Audi - Horch - DKW - Wanderer) kallades på 30-talet och som var tillverkade i handknackad aluminium.. -> "Silver metallic" 8)
"Silverpilarna" gjordes i några olika modeller och kunde köras i över 400 km/h. Tyvärr hade inte utvecklingen av väghållning och bromsar hängt med lika snabbt...
En sådan "silverpil" - dock inte körbar - finns på bilmuseet i Riga! ;D
/B
Du har inte funderat på Peugeot 406 HDI Kombi? Har precis införskaffat en sådan själv...förträfflig vagn med 110 trivsamma under huven!