Vad passar inte bättre en måndagseftermiddag än en liten cykeltur? :)
Idag fick det bli några bilder runt Knivstatrakten.
Först KR trafik 226 någonstans utanför orten
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30016-PS.jpg)
Nobina 5047 kom från Arlanda, här syns den vid AR-terminalen. (Saluhallen tyckte jag det stod på nån skylt...?)
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30005-PS.jpg)
Gamling på 677. Nobina 2200.
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30012-PS.jpg)
KR172 kom också dit.
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30001-PS.jpg)
Nobina 7399, även den på 677.
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30013-PS.jpg)
Och så en riktigt vacker buss! Kristian Larsson 70. Setror kan man aldrig få för mycket av. Till och med de med låggolv går mjukt och skrammelfritt.
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30021-PS.jpg)
Sista bussen jag väntade på kom aldrig, så ni får hålla ut med en bild jag tog medan jag väntade. (Hoppas ni kan förlåta mig för att det inte är en bussbild!)
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30027-PS.jpg)
Trevligt! Hade jag tagit bussen från Norrtälje hem 30 min tidigare hade jag suttit i 2200 :)
Notis: KR 172 ska det vara!
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 21 maj 2012, 19:06:38 PM
Trevligt! Hade jag tagit bussen från Norrtälje hem 30 min tidigare hade jag suttit i 2200 :)
Notis: KR 172 ska det vara!
//Jacob
Tack. Fixat nu! :)
Trevligt! Skolorna har varit lediga idag, därav ingen trafik på exempelvis linje 184. Som jag antar var det du väntade på när sista bilden togs. :)
Citat från: Muk skrivet 21 maj 2012, 19:25:23 PM
Trevligt! Skolorna har varit lediga idag, därav ingen trafik på exempelvis linje 184. Som jag antar var det du väntade på när sista bilden togs. :)
Tack, det var 184an jag väntade på. Då vet jag varför den inte kom :P
Citat från: Mikey skrivet 21 maj 2012, 19:03:37 PM
Setror kan man aldrig få för mycket av. Till och med de med låggolv går mjukt och skrammelfritt.
Visst är det så. Att bussföretagen fortsätter köpa MAN, Säffle och Omni är rätt märkligt då det ju finns ett märke som faktiskt fungerar. ;)
Men av ren nyfikenhet: Vart nånstans har du åkt Setra NF?
Kan inte vara i Uppsala län, eller?
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2012, 21:15:15 PM
Visst är det så. Att bussföretagen fortsätter köpa MAN, Säffle och Omni är rätt märkligt då det ju finns ett märke som faktiskt fungerar. ;)
Men av ren nyfikenhet: Vart nånstans har du åkt Setra NF?
Kan inte vara i Uppsala län, eller?
Men jag undrar hur det kommer sig, ligger Setra lite högre i inköpspris än andra bussar och därför inte är så populära i Sverige som MAN och Mercedes?
Setra NF har jag åkt i Tyskland. Autokraft i Kiel har ett gäng, främst S315, men även några nyare. För att vara låggolv tycker jag de är riktigt sköna.
Även Thygesson har en låggolv (lågentré?) i skåne! HPK 056, inv.nr 56.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 21 maj 2012, 21:49:12 PM
Även Thygesson har en låggolv (lågentré?) i skåne! HPK 056, inv.nr 56.
//Jacob
Låggolv ombyggd till lågentré
Citat från: Mikey skrivet 21 maj 2012, 21:27:12 PM
Men jag undrar hur det kommer sig, ligger Setra lite högre i inköpspris än andra bussar och därför inte är så populära i Sverige som MAN och Mercedes?
Våra svenska huvudmän är extremt inställda på att kräva just lågentré med visst antal sittplatser på landsbygden, vilket gör att låggolv ej är ett alternativ. Och lågentré (med normalgolv baktill) är ju ett nästan okänt begrepp utanför Norden, i övriga EU. Förutom Scania och Volvo är det väl nästan bara Solaris som tillverkar lågentrébussar för landsbygdstrafik? Daimler (Mercedes & Setra) gör det i varje fall inte.
(http://bussbjornen.se/Bussbilder/Sverige/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/Thygessons_Bussar_56_HPK056_Hassleholm_Centralen_070110.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2012, 22:09:15 PM
Våra svenska huvudmän är extremt inställda på att kräva just lågentré med visst antal sittplatser på landsbygden, vilket gör att låggolv ej är ett alternativ. Och lågentré (med normalgolv baktill) är ju ett nästan okänt begrepp utanför Norden, i övriga EU. Förutom Scania och Volvo är det väl nästan bara Solaris som tillverkar lågentrébussar för landsbygdstrafik? Daimler (Mercedes & Setra) gör det i varje fall inte.
Någon får väl säga till Setra att börja bygga LE-bussar då! Mercedes har ju sin Citaro LE som det verkar gå rätt bra för :)
Här i Sverige har väl Blekingetrafiken Citaro LE i landsbygdsutrustning?
Citat från: Mikey skrivet 21 maj 2012, 22:21:03 PM
Någon får väl säga till Setra att börja bygga LE-bussar då! Mercedes har ju sin Citaro LE som det verkar gå rätt bra för :)
Här i Sverige har väl Blekingetrafiken Citaro LE i landsbygdsutrustning?
Jag håller med i sak. Men om man vänder på det hela, ser det annorlunda ut:
Varför skulle tyskarna spendera dyra pengar på att anpassa sin busstillverkning efter den lilla nordliga udda marknaden med en massa egna märkliga idéer? Hade lågentréfordon sålt som smör i övriga EU hade det varit en helt annan sak. Men nu är det så att man i övriga EU inte så ofta kräver stadsbussar med lågt insteg på sina 10-14 mil långa landsbygdslinjer, som vi gör.
Citat från: Mikey skrivet 21 maj 2012, 19:03:37 PM
Först KR trafik 226 någonstans utanför orten
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_30016-PS.jpg)
Citat
Lite OT, men jag ser en tendens till avsaknad av extraljus på ett antal KR-bussar. förutom denna saknar 156 båda sina, och 189 saknar ena paret.
Vad kan detta bero på? svårt att tro att de bara ramlat av..
//Jacob
Extraljusens fästen och bakstycken sitter ju kvar på 226. Däremot har reflektorerna försvunnit. Om dessa bussar inte blir kvar i länet till hösten kanske företaget inte vill lägga ner pengar på att komplettera dem. Sådant brukar få bli en fråga för det ställe där bussarna hamnar efteråt. Om bussarna visar sig bli kvar lär man ordna detta till hösten vid mörkrets intåg.
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2012, 00:07:53 AM
Extraljusens fästen och bakstycken sitter ju kvar på 226. Däremot har reflektorerna försvunnit.
Sen är just dom där extra ljusen extremt dåliga på att hålla kvar reflektorn i hållaren. Man trycker in reflektorn i hållaren utan nått som direkt håller fast utan bara snäpper. Dessa kan dessutom monteras bort med handen och utan verktyg. Har haft sådana på min bil. Dom hoppar hela tider ut till och med på min gamla Volvo 244 från 1988 med orginal stötdämpare och fjädring(alltså ej modifierad och ej sänkt men givetvis bytta sedan den va ny). Jag kan tänka att det skumpar och vibrerar en del där dom sitter på denna buss med tanke på våra Svenska vägars kodition med pott hål och brunns lock som antingen står upp eller sjunkit nedåt.