Några stycken fredagsbilder. Det var inget direkt bra fotoväder med de snabbt ändrande ljusförhållandena.
Veolia 4112 på väg uppför Götaälvsbron
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-1.jpg)
GS 803 på samma ställe
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-2.jpg)
Veolia 4109 har just kört iväg från ändhållplatsen vid Högsbo...
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-3.jpg)
...för att möta systervagnen 4106 en hållplats senare.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-4.jpg)
Åter igen Veolia 4112, här passerar över Högsboleden
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-5.jpg)
GS 809 vid Östra Sjukhuset. Själv tycker jag att de blev ursnygga i denna lack, skulle inte passa bra med stombuslacken på dessa.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-6.jpg)
GS 975 passerar en backe som verkar gömma någon sjukhuskulvert.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-7.jpg)
GS 805 på samma backe
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-8.jpg)
Veolia 4104 ankommer Vasaplatsen
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-9.jpg)
Veolia 4120 även den vid Vasaplatsen
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-10.jpg)
Bonusbild, interiör i 4112 (om jag minns rätt)
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-bonus.jpg)
det är dock fina bilder
Tackar för beröm, jag försökte variera mig avseende platser och vinklar.
Mycket fina bilder!
Det jag inte gillar är dessa Volvo-stolar som även finns i Veolas stadsbussar i Malmö. Många sitter lösa och de är obekväma jämfört med Vogelsitze i Nobians Volvobussar.
/Rickardo
Vitsen med stombuss lacken var väl att de skulle synas tydligare och marknadsföra som snabbare trafik .. än vanliga blå
Citat från: yngrot skrivet 21 maj 2012, 10:22:18 AM
Vitsen med stombuss lacken var väl att de skulle synas tydligare och marknadsföra som snabbare trafik .. än vanliga blå
Det stämmer, yngrot, men det fanns också en annan skillnad. På stombussarna var det ingen biljettvisering hos föraren utan det fungerade som med spårvagnarna med "eget ansvar" och på- och avstigning i alla dörrar. Men numera fungerar det ju så på alla linjer i stadstrafik i Göteborg så det behöver inte markeras på något särskilt sätt att det är just en stombuss.
Citat från: Rickardo skrivet 20 maj 2012, 19:32:32 PM
Mycket fina bilder!
Det jag inte gillar är dessa Volvo-stolar som även finns i Veolas stadsbussar i Malmö. Många sitter lösa och de är obekväma jämfört med Vogelsitze i Nobians Volvobussar.
/Rickardo
Jo, det håller jag med om. Volvos stolar har en tendens till att ofta sitta löst, men för att vara "standardstolar" så är det riktigt bekväma, jämfört med t.ex. Solaris eller Scanias.
Citat från: danneh skrivet 21 maj 2012, 16:22:17 PM
Jo, det håller jag med om. Volvos stolar har en tendens till att ofta sitta löst, men för att vara "standardstolar" så är det riktigt bekväma, jämfört med t.ex. Solaris eller Scanias.
Bekväma? :-X Finns knappast i samma andemening som dessa stolar. Det är dessutom polska Ster (stavning?) som tillverkar såväl Volvostolarna som Solaris- och Scaniastolarna.
Kan bara instämma med alla angående stolar, jag var själv så himla glad när Nobina beställde bussar med Vogel.
Ster 6MV stolar känns inte bra på något sätt, håller man i dem vid inbromsning så känns det som att ryggstödet ska flyga iväg.
Citat från: Johan B skrivet 21 maj 2012, 18:27:25 PM
Bekväma? :-X Finns knappast i samma andemening som dessa stolar. Det är dessutom polska Ster (stavning?) som tillverkar såväl Volvostolarna som Solaris- och Scaniastolarna.
Bara för att det är samma tillverkare innebär ju inte det att det är samma modell? Så det spelar ingen roll om de är samma eller inte. Personligen tycker jag att Volvos standardstolar är ruggigt bekväma, slår nästa Vogelsitze, men bara nästan.
Härligt med alla nya och fina bussar! Nu när sommaren slog till med full kraft var det dock väldigt tråkigt att se näst in till alla köra med öppna fönster. Inte konstigt att AC havererar när man inte ens klarar av att sköta det när allt är nytt och fungerar klanderfritt!
Trodde att ett rutinerat företag som GS ändå skulle kunna hantera sådana enkla saker...
...Det är väl som med allt annat...Varför kör man omkring med full innerbelysning i bussar när solen strålar som allra mest??? DET är tydligen en "epidemi" som har spridit sig, OCH som Jag retar mig på...Naturligt ljus ÄR sundast för själen, betänk detta... ;) 8)
Apropå AC. Det kommer väl aldrig att fungera klanderfritt I STADSTRAFIK med så många dörröppningar och hållplatsstopp. Kan bara reflektera till spårvagnsmodell M32. När AC:n fungerar är det uthärdligt en varm dag (vagnen saknar öppningsbara fönster), när den INTE fungerar är det BASTU, som jag upplevde på ett flertal vagnar förra året. ALLTSÅ öppningsbara fönster MÅSTE finnas i Stadstrafik, anser jag. Att AC:n skulle kollapsa p.g.a. dessa öppna fönster, tja; dålig kvalitet på levererad produkt kke. eller?? Man kan ju inte riktigt jämföra bil, buss & spårvagn typ! Samma sak som detta X2000-tåg som fick stopp mitt på linjen för ett par år se´n utan öppnade dörrar och fönster i 30-graders värme. Det MÅSTE ALLTID finnas alternativ. :-X :-\
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 maj 2012, 21:53:03 PM
Apropå AC. Det kommer väl aldrig att fungera klanderfritt I STADSTRAFIK med så många dörröppningar och hållplatsstopp.
Skicka våra kära upphandlare på studiebesök till Bangkok för att prata med dom som är ansvariga för Skytrain-vagnarna. Det GÅR att få en effektiv AC i stadstrafik :)
Mvh
/Sputnik
Har man både klimatanläggning och öppningsbara fönster så ska dessa vara låsta i normala fall och endast låsas upp om kilmatanläggningen går sönder. Så är det väl på Veolias 4111-4120 och på stomlinjerna 1-4 i Stockholm?
Citat från: CS skrivet 21 maj 2012, 21:28:59 PM
Härligt med alla nya och fina bussar! Nu när sommaren slog till med full kraft var det dock väldigt tråkigt att se näst in till alla köra med öppna fönster. Inte konstigt att AC havererar när man inte ens klarar av att sköta det när allt är nytt och fungerar klanderfritt!
Trodde att ett rutinerat företag som GS ändå skulle kunna hantera sådana enkla saker...
Nu är det ju så att domm bussarna som rullar med öppna fönster troligen har fått fönstren upplåsta för att acn inte fungerat vid leverans
Citat från: Cyklisten skrivet 20 maj 2012, 13:32:33 PM
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/gb18maj-10.jpg)
Man får väl hoppas att föraren av linje 16 inte lyder uppmaningen i destinationsskylten på bussen bakom, för då kan det gå illa. ;D
Mycket bra bilder och härliga vinklar, men denna kunde ju inte undgås en kommentar i stil med ovan. :)