Kanske har varit uppe förr, men i så fall kommer det igen då jag inte kan hitta det:
Polackerna har infon,
Arriva 7588 (http://phototrans.eu/14,552108,0,Scania_CK280UB_6x2_LB_7588.html), enligt bildinfo
Arriva 7572 (http://phototrans.eu/14,551013,0,Scania_CK280UB_6x2_LB_7572.html) och syskon.
Och så en rejäl fordonslista (http://phototrans.eu/2415,8029,1695,0,f.html). Förhoppningsvis är den korrekt, för hemsidan hade för det mesta rätt när de lade ut inventarienummer och registreringsnummer för de nya Märstavagnarna i höstas. Min polska är inte heller så bra, men det står nånting om att det skall komma 90st nya Linkar. Stämmer det?
Det jag vill säga om detta är för grovt för att skriva på forumet så jag nöjer mig med dessa: :o >:( :-X
Varför ska man alltid få fler vagnar man inte gillar?
Min dators översättningsprogram säger att det är: Drygt 90 stycken 13,7 - meters Scanior som Arriva beställt. Det står även något om att den fjärde veckan i april avgick ett antal korta Scanior för "Nobiny" - vet inte om det är Nobina som avses, lite svårt att tyda korrekt.
/Peter
Låter trevligt med OmniLink!
Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2012, 11:10:37 AM
Eller väldigt ospännande...
Jag tänker på livscykelkostnad, grundkvalitet och trygghet för vårt land och inte subjektivt!
Citat från: Peter Rost skrivet 20 maj 2012, 05:36:08 AM
Min dators översättningsprogram säger att det är: Drygt 90 stycken 13,7 - meters Scanior som Arriva beställt. Det står även något om att den fjärde veckan i april avgick ett antal korta Scanior för "Nobiny" - vet inte om det är Nobina som avses, lite svårt att tyda korrekt.
/Peter
Det är Nobina som avses.
Varför skyltar 7588 linje 2 Abrahamsby?
Citat från: tågluffaren skrivet 20 maj 2012, 15:47:14 PM
Varför skyltar 7588 linje 2 Abrahamsby?
Jag mötte i måndags eftermiddag tre stycken glänsande (nya?) OmniLink i SL-rött körandes i rad på E4 strax söder om Märsta, dessa färdades norrut och hade också såndär lustig skyltning. 2 Abrahamsby var det på två tror jag, samt någon annan destination och linje på den sista, lika lustig den.
Citat från: tågluffaren skrivet 20 maj 2012, 15:47:14 PM
Varför skyltar 7588 linje 2 Abrahamsby?
Testskyltning. Har sett många vagnar med den skyltningen. När det är matriser så står det ofta "Industribuss" eller "Mjörn" innan leverans.
Citat från: tågluffaren skrivet 20 maj 2012, 15:47:14 PM
Varför skyltar 7588 linje 2 Abrahamsby?
Ja, den borde skyltat 646 Abrahamsby istället ;-)
Citat från: Mikey skrivet 19 maj 2012, 23:12:13 PM
Min polska är inte heller så bra, men det står nånting om att det skall komma 90st nya Linkar. Stämmer det?
94st enligt pressmeddelande från Scania, enligt uppgift på den polska sidan är 60st 13,7 meter boggi.
Vidare skall man ha 77st VDL (21st 13,7 meter och 56st 14,5 meter).
Kvar blir då 52st okända vagnar då Arriva sagt att det skall bli 223 nya vagnar.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 maj 2012, 17:23:39 PM
94st enligt pressmeddelande från Scania, enligt uppgift på den polska sidan är 60st 13,7 meter boggi.
Vidare skall man ha 77st VDL (21st 13,7 meter och 56st 14,5 meter).
Kvar blir då 52st okända vagnar då Arriva sagt att det skall bli 223 nya vagnar.
/Måns
Tack! Är det inte 52st begagnade Citaro/OmniLink man skulle hämta i Holland, eller avser dessa 223 vagnar endast fabriksnya byggen?
Men gud vad trevligt med mer Omnilink till Arriva, eller hur Mikey? ;)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 20 maj 2012, 17:32:33 PM
Men gud vad trevligt med mer Omnilink till Arriva, eller hur Mikey? ;)
//Jacob
Jag försöker hålla mig positiv inför att det är nya OmniLink, och inte gamla vagnar av 1a generation ;)
Citat från: Mikey skrivet 20 maj 2012, 17:30:07 PM
Tack! Är det inte 52st begagnade Citaro/OmniLink man skulle hämta i Holland, eller avser dessa 223 vagnar endast fabriksnya byggen?
223 nya bussar samt 85 begagnade Citaro/OmniLink från Holland. Allt enligt Arriva Update i januari http://www.e-pages.dk/arriva/86/ (http://www.e-pages.dk/arriva/86/)
Kan tillägga att enligt aprilnumret är dessa 52 vagnar Volvo. Med andra ord blir det 94 Scania, 77 VDL och 52 Volvo.
/Måns
Tack! Hoppas på 8900!
Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 maj 2012, 19:37:44 PM
223 nya bussar samt 85 begagnade Citaro/OmniLink från Holland. Allt enligt Arriva Update i januari http://www.e-pages.dk/arriva/86/ (http://www.e-pages.dk/arriva/86/)
Kan tillägga att enligt aprilnumret är dessa 52 vagnar Volvo. Med andra ord blir det 94 Scania, 77 VDL och 52 Volvo.
/Måns
Vilka typer av volvo är det? Nån som vet? Inte gått att utläsa någonstans
Förhoppningsvis B10. ;D
Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 maj 2012, 17:23:39 PM
94st enligt pressmeddelande från Scania, enligt uppgift på den polska sidan är 60st 13,7 meter boggi.
Vidare skall man ha 77st VDL (21st 13,7 meter och 56st 14,5 meter).
Kvar blir då 52st okända vagnar då Arriva sagt att det skall bli 223 nya vagnar.
/Måns
Vilken modell på VDL? Bild?
Inga MAN-bussar... UNDERBART! ;D
Citat från: tågluffaren skrivet 20 maj 2012, 21:11:27 PM
Vilken modell på VDL? Bild?
http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/ (http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/)
http://www.stadtbus2.de/magazin/iaa2010/vdl-citeaxle.htm (http://www.stadtbus2.de/magazin/iaa2010/vdl-citeaxle.htm)
Citat från: Fredde_J skrivet 20 maj 2012, 21:53:50 PM
http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/ (http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/)
http://www.stadtbus2.de/magazin/iaa2010/vdl-citeaxle.htm (http://www.stadtbus2.de/magazin/iaa2010/vdl-citeaxle.htm)
De ser ju helt ok ut. Bara de inte blir lika obekväma som OmniLink och OmniCity vagnarna.
Citat från: P.Ek skrivet 20 maj 2012, 21:34:12 PM
Inga MAN-bussar... UNDERBART! ;D
Nej men tyvärr importerar man beg. Citaro istället..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Mikey skrivet 20 maj 2012, 17:30:07 PM
Tack! Är det inte 52st begagnade Citaro/OmniLink man skulle hämta i Holland, eller avser dessa 223 vagnar endast fabriksnya byggen?
Citarona kan man låta stå kvar där nere..
Citat från: P.Ek skrivet 20 maj 2012, 21:34:12 PM
Inga MAN-bussar... UNDERBART! ;D
Ja Tack och lov för det.
Såg 7603 på Nynäsvägen idag, OmniLink boggie...
Den som har vägarna förbi Arlanda flygplats kan få se de nya bussarna som ska till E20 kontraktet.
Bussarna står på alfa-parkeringen.
Drygt 40-talet OmniLink-boggi står där som i tidigare inlägg.
Till skillnad mot tidigare Arrivabussar är alla utrustade med Noco City-stolar (http://www.nocostolar.se/node/64) och extraljus. Ingen AC eller annat lull-lull finns. Dock har de bagagehylla av något slag bakom förarplatsen istället för stolar!
Citat från: tågluffaren skrivet 20 maj 2012, 15:47:14 PM
Varför skyltar 7588 linje 2 Abrahamsby?
"Abby" ligger förmodligen på plats nr 2 i listan, med t.ex Abrahamsberg som enda föregående destination. Antagligen har dessa vagnar vanliga mobitecdosor med alla SL-destinationer inprogrammerade.
Först efter leverans monteras PC.
Ingen AC? Det är ju ändå ingen ren stadstrafik vi pratar om.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 maj 2012, 16:50:38 PM
Ingen AC? Det är ju ändå ingen ren stadstrafik vi pratar om.
Finns säkert en förarklima, men inget mer. Blir olidligt varmt i en Scania Omnilink utan luftdysor, inget som fläktar mot ansiktet. Visserligen öppningsbara fönster, men luftdysor behövs.
Att inte huvudmannen ställer fler krav på komforten för passagerarna än lågentré, bälten och säten?
Citat från: Rojje skrivet 26 maj 2012, 19:19:02 PM
Finns säkert en förarklima, men inget mer. Blir olidligt varmt i en Scania Omnilink utan luftdysor, inget som fläktar mot ansiktet. Visserligen öppningsbara fönster, men luftdysor behövs.
Att inte huvudmannen ställer fler krav på komforten för passagerarna än lågentré, bälten och säten?
Förar-AC finns ja. Krav på bälten finns väl inte, för det har inga stadsbussar, vilket i princip alla SL-vagnar är inredda som.
Citat från: Mikey skrivet 26 maj 2012, 14:44:03 PM
Till skillnad mot tidigare Arrivabussar är alla utrustade med Noco City-stolar (http://www.nocostolar.se/node/64) och extraljus. Ingen AC eller annat lull-lull finns. Dock har de bagagehylla av något slag bakom förarplatsen istället för stolar!
Sorgliga stolar, betydligt sämre än de vogelstolar som Keolis valde till sydväst. Utan AC är ju tyvärr så gott som standard i Stockholm.
Enligt Arriva Update skall vagnarna ha den rymligare förarplatsen som vi annars i Stockholm bara sett på ledvagnar och då finns det ingen plats för stolar mellan förarplatsen och framhjulet.
/Måns
Man får vad man betalar för. Så enkelt är det bara. :)
En eller två splitter nya OmniLink boggi nu på Märstadepån...