Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 17 maj 2012, 22:56:41 PM

Titel: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 maj 2012, 22:56:41 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Tusses_Buss_HWK371_Lindholmen_940505.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Tusses_Buss_HPX298_Vallentuna_940812.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Tusses_Buss_HPX298_Vallentuna_940812b.jpg)
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2012, 00:09:42 AM
Här ser vi en viktig del den regionala busshistorien. Tusse var en välkänd profil i Roslagen på smååkarnas tid, och körde väl de flesta små lokala skollinjerna runtom Vallentuna, både före och efter att de fått linjenumren i SL:s 66x-serie. Tusse gick dessvärre bort för några år sedan, men flera av dagens resenärer talar gott om honom än idag.
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 18 maj 2012, 00:22:28 AM
Tusses Buss HWK 371 är fd. SL H1 5064.
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2012, 00:25:26 AM
Össeby Trafik, Vallentuna Buss (Linjebuss), Tusses Buss och Kårsta Buss o Taxi var väl de åkare som funnits i Vallentunatrakten fram till mitten av -90 talet, samtliga startade i princip helt eller delvis med beg bussar från SL o SJ.
När bilderna togs delades väl lokallinjerna mellan Linjebuss, Tusses och Swebus (Wasatrafik), en kort tid senare var det bara Swebus och Kårsta Buss o Taxi (som väl körde på underentreprenad) kvar.
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: John skrivet 18 maj 2012, 01:07:26 AM
5064 första serien av H1 med ZF tvåstegs & med elektrisk högväxel = tvåväxlad bakaxel inte helt lätt att manövrera utan ljudligt skorrrr  :-\ en av dom hadde väl Allison den sista har jag för mig 5065?? Sen byggdes väl fler av dom om???

John.
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2012, 01:15:44 AM
Citat från: John skrivet 18 maj 2012, 01:07:26 AM
5064 första serien av H1 med ZF tvåstegs & med elektrisk högväxel = tvåväxlad bakaxel inte helt lätt att manövrera utan ljudligt skorrrr  :-\ en av dom hadde väl Allison den sista har jag för mig 5065?? Sen byggdes väl fler av dom om???

John.

Samtliga fick väl Allisonlåda.

Uppväxling var ju inget problem, nedväxling krävde liknande känsla som med de bussar som hade Wilsonlåda o Norrlandsväxel.
Hastighetsanpassning och fullgas, snabbt uppsläpp och sedan plattan i mattan.

Hade man fel utgångsfart eller missade man att gasa fullt så fick man problem.

Uppväxling var ju bara att lätta lite så smög högen i fint o mjukt, men allt trubbel och underhållskostnader p.ga stor personalomsättning och problem att lära in hur man hanterade växlingen ledde till att allt fler bussar fick bakaxeln utbytt mot enkelväxel eller helt enkelt låst i lågläget, i o m att H1 :orna flyttades från Hornsberg blev ju den 2 stegade lådan ointressant och fick ge plats för samma MT 644 som efterföljaren hade fått.
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: bobo l skrivet 18 oktober 2012, 19:49:58 PM

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Tusses_Buss_HPX298_Vallentuna_940812.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Tusses_Buss_HPX298_Vallentuna_940812b.jpg)
[/quote]

Jomenvisst är det farbror Ture som syns på dessa bilder? Jag tycker jag känner igen rattfattningen!   :-)
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: groenis skrivet 19 oktober 2012, 11:16:31 AM
En H1:a gick som provvagn på Råsta den fick snabbt smeknamnet "spisknapp" dessutom mycket dumt placerad i nederkant på
instrumentbrädan framför knät troligen en ombyggd vagn med enkelväxel på bakaxeln och en topphastighet på 70.

/Lennart
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 oktober 2012, 23:46:58 PM
Vilken H1:a var det?
Titel: SV: Tusses Buss på SL [661]
Skrivet av: groenis skrivet 03 november 2012, 13:40:52 PM
Ska se om jag hittar almanackan lovar inget just nu,annars kommer det som PM.

/Lennart