(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/FAC_OGF081_Essingeleden_Sthlm_2007.JPG)
Och här en nytagen bild på en av FAC:s (Flygbussarna Airport Coaches) släpvagnar. Jag visste inte att FAC även har släpvagnar till sina bussar. Har släpet något inv.nr?
Hej! Lindbergs buss i Örebro har en släpvagn till buss och Sjömans buss också. Detta för att kunna lasta mera gods som paxen har med sig.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 13 oktober 2007, 19:58:24 PM
Hej! Lindbergs buss i Örebro har en släpvagn till buss och Sjömans buss också. Detta för att kunna lasta mera gods som paxen har med sig.
/ Christer K
Aha, det finns alltså en del bussbolag som kör med släp idag. Tack för uppgifterna.
Molkom Buss, de har använt släp när de åker till Spanien med golfare.
Kölabussen kör med släp på tysklandskörningarna och även på resorna till Ullared. Det är för att passagerarna skall kunna handla mera.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/FAC_OGF081_Essingeleden_Sthlm_2007.JPG)
Och här en nytagen bild på en av FAC:s (Flygbussarna Airport Coaches) släpvagnar. Jag visste inte att FAC även har släpvagnar till sina bussar. Har släpet något inv.nr?
Den har inget "officiellt" inv.nr. Den brukar dock kallas för "500" internt så att man har koll på den vid utsättningen.
Interbus lär ha två släp. Molunds Buss i Östersund har jag sett ha ett släp. Även Resemakarn i Vänersborg kör med släp på vissa avgångar, sannolikt tillhör detta släp Strömstad-Tanum Buss. Jag såg i september att Ellénius Buss i Märsta kör med ett mindre släp kopplat till sin Mercedes Sprinter. Froggy Tours på Värmdö har också kört sina Spanien-resor med släp sedan många år tillbaka. Vidare har jag hittat släp registrerade hos Axelssons i Västerås, Holmgrens i Pålsboda och Leja Touring i Mölndal. Svenska Omnibusföreningen har förresten också ett släp.
Med reservation för att något av dessa har avyttrats på senaste tiden. Det finns säkert fler.
(http://hem.bredband.net/esblag/AxelssonsTuristtrafik-KJT445-20070806.jpg)
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller-OWM990-20071003.jpg)
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.
(http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/bjerresprinter.JPG)
;)
//Danne
Jansson buss i Borlänge hade en släpvagn till sin buss, han sålde ? nyligen företaget och fordonen till Far i buss i Falun, så släpvagnen har stått uppställd länge vid deras depå i Hosjö, alltså GDG:s gammla depå, men det var ett tag sedan jag var dit, så jag vet inte om den står kvar.
Citat från: Danne B. skrivet 14 oktober 2007, 12:31:11 PM
(http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/bjerresprinter.JPG)
;)
//Danne
Var i länet är den här bilden tagen?
Tack för alla intressanta uppgifter och trevliga bilder på släpvagnar!
Citat från: Patrik skrivet 14 oktober 2007, 16:36:55 PM
Var i länet är den här bilden tagen?
Märsta!
Ursäkta den usla kvaliten på bilden, men det enda jag hade med mig var mobilkameran och jag hann bara göra ett snabbt stopp i gryningsljuset!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 14 oktober 2007, 18:14:27 PM
Märsta!
Ursäkta den usla kvaliten på bilden, men det enda jag hade med mig var mobilkameran och jag hann bara göra ett snabbt stopp i gryningsljuset!
//Danne
Var i Märsta?
Det såg väldigt mysigt ut där.
Citat från: Patrik skrivet 14 oktober 2007, 18:35:39 PM
Var i Märsta?
Det såg väldigt mysigt ut där.
Om vi säger så här... Hade jag haft ögon i nacken när jag tog bilden så hade dom stirrat nästan rakt in på infarten till Swebus Märsta! ;)
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 14 oktober 2007, 18:52:44 PM
Om vi säger så här... Hade jag haft ögon i nacken när jag tog bilden så hade dom stirrat nästan rakt in på infarten till Swebus Märsta! ;)
//Danne
Aha, då vet jag ;)
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.
Härlig SJ-känsla kring det här släpet! Måste ha varit en fin syn att se detta bakom en långfärdsbuss med Larvikskaross från SJ :D
Märsta är mysigt elle hur.
Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2007, 10:35:58 AM
[
SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.
Fanns det många släp inom SJ-buss?
Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2007, 10:35:58 AM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.
Just denna typ av släpvagn hade man på bussarna i Nacka - Värmdö trafiken framförallt på Stavsnäs körningar.
Citat från: Walter skrivet 15 oktober 2007, 13:40:01 PM
Fanns det många släp inom SJ-buss?
I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?
I Linköping fanns ett släp i slutet av sextitalet som gick till Vadstena med expressgods på förmiddagen och åter på eftermiddagen. I Västerås fanns ett släp på 70-talet men det användes inte regelbundet utan stod i reserv.
Citat från: Axel skrivet 15 oktober 2007, 16:34:03 PM
I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?
Ja, med posten till Valdemarsvik.
I början på 80-talet gick någon sommar släpvagn med ända till Gamleby från
Norrköping på linje 28 med Skogaholmsbröd.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 17 oktober 2007, 00:03:10 AM
Ja, med posten till Valdemarsvik.
/Christian
Fick dom också fisk med sig tillbaka till Norrköping?
ucpa brukar alltid ha släpvagn efter
marks har ett gäng släpvagnar som används flitigt under vintern
Vi har också ett släp, ett reko släp med rockinger koppling vilket inte är speciellt vanligt i Sverige, den ser ut som en miniatyr av ett VBG lastbils drag. Går kanonfint efter bussen du får titta i spegeln för att se att det fortfarande är med, enda problemet är att om man hänger det efter vår 415 så kan man köra ihop hörnet på bussen och hörnet på släpet om man svänger fullt.
Fast det är nog enda gången som bra svängradie är ett problem... :)
Lossning efter en golfresa till Spanien, Falköpings jvst.
(http://www.pbase.com/bjervik/image/90101928.jpg)
Konsertresa med kulturskolan i Halmstad, paus vid Linköpings flygmuseéum.
(http://www.pbase.com/bjervik/image/90101933.jpg)
Tack Staffan S för rättningen, lätt att det blir fel i snöyran!
SJ/Swebus lär ha haft 4 släp inom Göteborgsregionen omkring 1990.
Horredstrafiken AB och Lidbergs Buss AB använde släp i varje fall för några år sedan. Marks Limousine AB kör ibland med släp också.
Jag minns en gång (längesedan,kommer ej ihåg årtal) att det skulle gå ett släp från Göteborg till Skaraborg. Således fick släpet kopplas till en 310 buss (1371) och denna körde till Skene på en fredag. På söndagen stack ekipaget till Borås på söndagkvällen. Därefter lär det kört till Ulricehamn och Falköping.
Det är säkert borta nu.
Citat från: Blue skrivet 09 december 2007, 21:03:14 PM
Vi har också ett släp, ett reko släp med rockinger koppling vilket inte är speciellt vanligt i Sverige, den ser ut som en miniatyr av ett VBG lastbils drag. Går kanonfint efter bussen du får titta i spegeln för att se att det fortfarande är med, enda problemet är att om man hänger det efter vår 415 så kan man köra ihop hörnet på bussen och hörnet på släpet om man svänger fullt.
Fast det är nog enda gången som bra svängradie är ett problem... :)
Lossning efter en golfresa till Spanien, Lidköpings jvst tror jag.
(http://www.pbase.com/bjervik/image/90101928.jpg)
Mycket läcker bild! Men du körde nog lite vilse. För du hamnade i Falköping och inte i Lidköping. Lätt gjort dock att ta fel i snöovädret. ;)
Ett senkommet tack för senast förresten. Fast det var i januari 1998.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 21:50:08 PM
Interbus lär ha två släp. Molunds Buss i Östersund har jag sett ha ett släp. Även Resemakarn i Vänersborg kör med släp på vissa avgångar, sannolikt tillhör detta släp Strömstad-Tanum Buss. Jag såg i september att Ellénius Buss i Märsta kör med ett mindre släp kopplat till sin Mercedes Sprinter. Froggy Tours på Värmdö har också kört sina Spanien-resor med släp sedan många år tillbaka. Vidare har jag hittat släp registrerade hos Axelssons i Västerås, Holmgrens i Pålsboda och Leja Touring i Mölndal. Svenska Omnibusföreningen har förresten också ett släp.
Med reservation för att något av dessa har avyttrats på senaste tiden. Det finns säkert fler.
Veolia har ett också, åtminstone :-) - det är inte så stort dock...
(http://img113.imageshack.us/img113/3120/connex99031qt6.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2007, 22:00:45 PM
Mycket läcker bild! Men du körde nog lite vilse. För du hamnade i Falköping och inte i Lidköping. Lätt gjort dock att ta fel i snöovädret. ;)
Ett senkommet tack för senast förresten. Fast det var i januari 1998.
Falköping stämmer nog bättre, fast jag var i Lidköping samma natt och det var inget vidar väder där heller! :)
Jo det är ett tag sedan, detta är ersättaren till den som du skrev om!
blue stetra 415 är som slaka bananer med gångjärn på mitten nästan lite väl bra svängradie på dom
Citat från: michael k skrivet 11 december 2007, 23:39:31 PM
blue stetra 415 är som slaka bananer med gångjärn på mitten nästan lite väl bra svängradie på dom
Visst är det fint när man kan slå en rundpall varsomhelst utan att tänka efter, nästa vecka sitter man i en s417hdh och håller på att göra bort sig i första korsningen... ;)
Citat från: Blue skrivet 12 december 2007, 00:48:37 AM
Visst är det fint när man kan slå en rundpall varsomhelst utan att tänka efter, nästa vecka sitter man i en s417hdh och håller på att göra bort sig i första korsningen... ;)
Hur förändras antalet platser med olika antal stolsrader i Setrabussarna?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 december 2007, 22:47:20 PM
Hur förändras antalet platser med olika antal stolsrader i Setrabussarna?
Nu får vi kanske en ny tråd men här kommer mitt svar.
415hdh kommer som standard med 49 + 1 vilket är tre stjärnigt, tyskarna kör mest med 46 + 1 vilket torde ge fyra stjärnor.
416hdh säljs nog mest med 50 + 1 fyra stjärnor.
417hdh finns i massor av varianter 54 + 1 eller 56 + 1 som är det Scandorama vill ha och dubbeldäckar konkurrerande 59 + 1.
Tyvärr så är den svenska resebranschen väldigt fixerad vid 50 platsers bussar, även om dom inte nyttjar dom sista 3-4 platserna mer än tre gånger om året.
Det er også flere selskaper i Norge som har slep. Hender at kundene har veldig mye bagasje evt at man ikke vil kjøre med overlast også
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.
****
Tack för den bilden! Mycket trevliga släp, enligt min mening.
Finns det fler liknande bilder, så tittar jag gärna på dem ;) :)
HJP
Släp ja. Vilka var nummerserierna till SJ och var det Kalmar och Örnsköldsvik som tillverkade dom.(eller dem).
Citat från: S Svensson skrivet 13 december 2007, 18:33:31 PM
Släp ja. Vilka var nummerserierna till SJ och var det Kalmar och Örnsköldsvik som tillverkade dom.(eller dem).
KVAB och H&S ja, men även SKV i Katrineholm.
Enstaka andra fabrikat har också förekommit hos SJ i modern tid.
/Christian
Citat från: Ivo skrivet 15 oktober 2007, 16:01:08 PM
Just denna typ av släpvagn hade man på bussarna i Nacka - Värmdö trafiken framförallt på Stavsnäs körningar.
Ett sådant släp finns på en villatomt i Killebäckstorp på Bjärehalvön.
Härjedalingen har haft släp efter sin S431DT några gånger jag sett den nu i vinter.
//Niclas
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_8683_Stockholm.JPG)
Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.
****
(http://stinsen.familjegodis.se/uploads/vxurglej.jpg)
Jag bläddrade bland gamla bilder, och fann en bild på samma typ av släp, men från andra hållet. Nu kan man hyggligt, se alla sidorna av SJ-släpet.
Bilden på SJ 8667 tog jag vid dåvarande SJ-skolan i Mjölby hösten 1980.
HJP
Citat från: HJP skrivet 06 april 2008, 16:33:57 PM
****
(http://stinsen.familjegodis.se/uploads/vxurglej.jpg)
Jag bläddrade bland gamla bilder, och fann en bild på samma typ av släp, men från andra hållet. Nu kan man hyggligt, se alla sidorna av SJ-släpet.
Bilden på SJ 8667 tog jag vid dåvarande SJ-skolan i Mjölby hösten 1980.
HJP
Se där ja 8667.
Det var SJ Norrköpings region sista släp och det fanns kvar för att användas vid tågersättningar Mjölby-Hallsberg för resgodset. SJ 1288 användes som dragare i det längsta, men med ålderns rätt så blev ju även den degraderad och dragkrok eftermonterades på SJ 2336 för detta ändamål. Den modernaste SJ buss som fick dragkrok, om än efter leverans.
Slopad under Swebus tid och såld 93-04-20 till en privatperson i Trönödal.
Mvh
Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 17:16:55 PM
Se där ja 8667.
Det var SJ Norrköpings region sista släp och det fanns kvar för att användas vid tågersättningar Mjölby-Hallsberg för resgodset. SJ 1288 användes som dragare i det längsta, men med ålderns rätt så blev ju även den degraderad och dragkrok eftermonterades på SJ 2336 för detta ändamål. Den modernaste SJ buss som fick dragkrok, om än efter leverans.
Slopad under Swebus tid och såld 93-04-20 till en privatperson i Trönödal.
Mvh
Christian
****
Tack för den upplysningen :)
Vad var SJ 1288, och 2336 för bussar?
Skulle vara intressant om någon lade ut en bild på dessa, eller likadana.
HJP
Citat från: HJP skrivet 06 april 2008, 17:21:23 PM
****
Tack för den upplysningen :)
Vad var SJ 1288, och 2336 för bussar?
Skulle vara intressant om någon lade ut en bild på dessa, eller likadana.
HJP
Bilder kommer.
1288 Volvo B58 60T/Säffle, -71
2336 Volvo B10M 65/Säffle, -84 (omlack från SJ till Ötraf)
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 19:09:43 PM
Bilder kommer.
1288 Volvo B58 60T/Säffle, -71
2336 Volvo B10M 65/Säffle, -84 (omlack från SJ till Ötraf)
/Christian
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/1291.jpg)
SJ 1291 i Norrköping 1985-03-23.
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/2336.jpg)
Swebus 2336 i Norrköping 1999-07-01. Bussen hade då blivit Ötraf-lackad och flyttad från Mjölby till Norrköping.
Släpvagnskörningen var då slut sedan länge.
****
Tackar&Bockar!
Mycket snyggt!
HJP
Det är väl inte 2336 som är på fotot. Inv nr visar ju 2363 som ju är en B10M med Wilsonlåda och som blev lev till Jö. Denna gick ibland till Göteborg. Några undrade då var denna skulle gå. Den var utrustad med skyllt och märkning för Kalmar Län och även Jönköpings län. Svaret var att denna gick som reservvagn på linje 325.
När trafiken i Jö förändrades genom att fd Eksjö busslinjegrupp överläts till andra aktörer så flyttades 2363. Ev kan den en kort tid funnits i Tranås. Därifrån gick bussar åt båda hållen,alltså norrut och mot Jönköping. Nå Christian,vi får säkert se 2336 också. Denna hade väl man vxl S680??.
Ja va f-n, nu tog jag fel bild!
Ja, 2336 hade manuell S6-90/split, liksom sina syskon 2334, 2335 o 2337.
Omlackad i Ötraf blev den i alla fall, liksom 2363.
Utseendemässigt var de i alla fall lika 2363 o 2336.
/Christian
Det gör ingenting. 2363 är alltså den sista bussen i SJ nummerserie som har Wilson. Det var 6 st som fick detta 2358-2363. Också (se tidigare) den sista tvåaxliga buss som hade dubbla strålkastare på var sida.
Var det inte 2363 som hade annorlunda lägen på den 5-växlade Wilson-lådan? Backväxeln låg där femman brukade vara längst upp till höger eller något sådant. Kan förvisso ha varit 2362 istället. 2360 och 2361 var ju stationerade i Jönköping så de hade jag lite mer vana vid. 2361 gick för övrigt på 325:an i mitten av 80-talet innan den ersattes av 2931 och med 2814 som reservvagn. Att 2363 har gått på denna min favoritlinje visste jag inte. Kan ha varit innan eller efter de härliga år då jag var femte dag tillbringade tre och en halv timme i Vk. Med kvartstid givetvis... ;)
Men för att återgå till ämnet så hade SJ Buss Jönköping släpvagn så sent som i början på åttiotalet. Vill minnas att jag höll på att få med mig en sådan i en tur till Gislaved som jag då slapp med en lättnadens suck, vilket jag idag tycker var synd. Hade varit kul med den erfarenheten också.
/Micke
Citat från: Axel skrivet 15 oktober 2007, 16:34:03 PM
I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?
Ett av släpen användes på onsdagseftermiddagar på linjen till Linköping. Anledningen var att det var mycket gods från Tupperware som gick ut på onsdagarna. Jag kommer dock inte ihåg om släpet gick tillbaka följande dag eller ej.
SJ hade också ett släp i Ösmo fram till dess pendeltågstrafiken till Nynäshamn startades.
M v h
Ingwar