Lite OT: hur vanligt är det att styrningen till leden fallerar på pusher-bussar? Botkyrka hade väl problem med det på sina Merca-bussar när dom kom? Såg en Scania-led förra veckan som vinglade som en skadskjuten kråka på E4:an, såg inte roligt ut att ratta den bussen. Det "lustiga" var att föraren sänkte inte tempot... ???
Citat från: Rojje skrivet 12 maj 2012, 16:03:40 PM
Lite OT: hur vanligt är det att styrningen till leden fallerar på pusher-bussar? Botkyrka hade väl problem med det på sina Merca-bussar när dom kom? Såg en Scania-led förra veckan som vinglade som en skadskjuten kråka på E4:an, såg inte roligt ut att ratta den bussen. Det "lustiga" var att föraren sänkte inte tempot... ???
Det här gäller ju boggibussar med motstyrande 3 axel, en helt väsenskild konstruktion gentemot en ledbuss.
Om en bakmotorledbuss inte går rakt vid körning rakt fram så beror det inte på ledkontrollsystemet utan på ett helt annat fall.
Ledkontrollen fungerade helt annorlunda på en Scania av hederlig modell jmf med MB eller MAN så där blev det en kulturkrock när MB bussarna kom.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 maj 2012, 16:26:33 PM
Det här gäller ju boggibussar med motstyrande 3 axel, en helt väsenskild konstruktion gentemot en ledbuss.
Därav OT-markeringen. :)
Citat från: Håkan_E skrivet 12 maj 2012, 16:26:33 PMOm en bakmotorledbuss inte går rakt vid körning rakt fram så beror det inte på ledkontrollsystemet utan på ett helt annat fall.
Ledkontrollen fungerade helt annorlunda på en Scania av hederlig modell jmf med MB eller MAN så där blev det en kulturkrock när MB bussarna kom.
Så om en ny Scania-led vobblar på motorvägen beror det inte på leden? Vad mer kan göra detta tydliga vobblande?
Citat från: Rojje skrivet 12 maj 2012, 16:52:18 PM
Så om en ny Scania-led vobblar på motorvägen beror det inte på leden? Vad mer kan göra detta tydliga vobblande?
Att bussen inte går rakt alltså, är det det du menar?
Felaktig däcksutrustning och hjulinställning, mekaniskt fel på vändskivan.
Det hörde inte till ovanligheterna att mittmotorledbussar gick som stövare efter att dom varit ute för olyckor med stort våld.
Fanns en H 25:a i Råsta, 6144 om jag minns rätt som aldrig spårade rätt efter en dikeskörning, slet däck något kopiöst.
Liknande problem uppstår även på en bakmotorbuss.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 maj 2012, 17:04:30 PM
Att bussen inte går rakt alltså, är det det du menar?
Nej, vobblade. Bussen slängde från en ände till en annan, en sidoförflyttning på flera meter. Färden var som en sinuskurva. Sedan slutade det en liten bit för att sedan börja igen. Jag trodde att det var diket nästa vid ett antal tillfällen.
Denna tråd har delats ut från tråden om boggibussar:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53168.0
Det jag vet kan gå sönder på ledstyrningen är i första hand ventiler, sedan ledningar. Men jag fick även hjälpa till att byta en kolv/cylinder som helt enkelt vek sig i nästan 90 grader. Men detta borde väl inte göra att bussen vobblar, utan snarare att den inte vill gå riktigt rakt.
Dåligt tryck i hydralkolvarna i leden.