Skräckfärden ledde till kraftiga åtgärder
Passagerarna skrek. De trodde att bussen hade fått punktering. Smällen följdes av en kraftig vobbling, som "kändes som en sladd på en gammal Volvo 740".
Vobblingen var så kraftig att bussen drevs över på motsatt körbana och efteråt syntes 126 meter långa svarta spår i asfalten.
http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=7638463
30 bussar som körs i linjetrafik i Norrköping har fått bakaxeln låst. Detta sedan en av bussarna inte gått att styra och börjat "vobbla" över till motsatt körbana.
Tillverkare är tyska MAN vars återförsäljare Svenska Neoplan låtit undersöka bussen men inte funnit några brister i fabrikationen. Bussarna är från 2006. Totalt rullar 76 bussar av samma modell i landet.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7667260
Vobblande bussar medför skyddsstopp
Sedan Nobina Sverige förra sommaren tog över yttertrafiken runt Norrköping har företaget haft problem med bussarna från MAN. Vid ett tiotal incidenter har bussarna börjat vobbla, vilket gör dem ostyrbara.
- Kommunal och Nobina ser mycket allvarligt på det här. Om man kör i 60-80 kilometer i timmen och bussen börjar vobbla blir den ostyrbar och kan gå över i fel vägbana, säger Christoffer Johansson, huvudskyddsombud för Kommunal Östergötland.
http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=7633165
http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=7641889
Problemet med vobblande bussar är utbrett
Problemen med vobblande bussar är inte begränsat till Nobina Sveriges 30 bussar i Norrköping. Incidenter med den aktuella MAN-bussmodellen har inträffat bland Veolias bussar i Östergötland och på andra ställen i landet.
http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=7635259
Påminner inte detta om de problem Busslink hade med sina Neoplan i Jönköping för många år sedan? Dvs de ledvagnar som senare hamnade i Nyboda (Söderort).
Detta är ju beganade bussar som tidigare varit i trafik i Skåne och där detta inte hänt, inte heller på syskonen som finns kvar i Skåne. A26 är ju en modell som finns i många exemplar i Sverige.
Gissar på ett hydraul fel både boggie bussarna vi har med styrande hjälpaxel o ledvagnarna beter sig om hydrauliken strular.
Skriv gärna en sammanfattning av artiklarna, man kan t ex surfa via mobilen etc och då är det skönt att inte behöva klicka på sjuttioelva länkar. Det är god netiquett :)
Citat från: lil-sis skrivet 13 maj 2012, 11:09:40 AM
Skriv gärna en sammanfattning av artiklarna, man kan t ex surfa via mobilen etc och då är det skönt att inte behöva klicka på sjuttioelva länkar. Det är god netiquett :)
Mer om ursäkt om jag förargat någon/några läsare av forumet.
Tyvärr så postade jag inlägget ifråga just via mobilen och det lyckades inte att kopiera in ytterligare textmassor, detta är sedan dess åtgärdat inkl ytterligare en länk i ärendet.
Det finns väl avsevärt fler än 76 stycken A26 i Sverige?
Citat från: Walter skrivet 13 maj 2012, 13:38:12 PM
Det finns väl avsevärt fler än 76 stycken A26 i Sverige?
Antar att man menar av denna årsmodell?
Citat från: Erling.L skrivet 12 maj 2012, 17:21:44 PM
Gissar på ett hydraul fel både boggie bussarna vi har med styrande hjälpaxel o ledvagnarna beter sig om hydrauliken strular.
Det är nog snarare ett elektriskt fel än ett hydrauliskt, dvs att felet finns hos styrningen av hydrauliken.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 maj 2012, 07:02:08 AM
Det är nog snarare ett elektriskt fel än ett hydrauliskt, dvs att felet finns hos styrningen av hydrauliken.
Håller med! Jag jobbar också med kombinationen elektronik/hydraulik. Troligen är det någon ventil som inte styrs pga glappkontakt eller programfel någonstans i systemet som säkert styrs via en datornod.