Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 11:00:16 AM

Titel: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 11:00:16 AM
I dag blir det sex bilder på tre servicebussar DAB Silkeborg: PBB191, PBB193 och PBD254.

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812514%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812515%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812517%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812518%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812512%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812513%29.jpg)
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 maj 2012, 12:59:13 PM
Fint staffan  :)
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 15:04:01 PM
Citat från: Mattias Petersson skrivet 11 maj 2012, 12:59:13 PM
Fint staffan  :)

Ja, det är du och jag Mattias som gillar de här bussarna.  ;)
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 maj 2012, 16:09:05 PM
Tror det  :)
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 maj 2012, 17:03:43 PM
Dessa bussar hade hydraulisk drivning. För att överföra kraften från hydraulpumpen till hjulmotorerna åtgick 21 olika hydraulslangar!! Det var 21 slangar som kunde gå sönder och också gjorde det titt som tätt. Då tömdes all hydraulolja ut på vägen och brandkåren fick rycka ut och sanera oljeläckaget! De enda som gillade dessa bussar var ett antal pensionärer som dagligen tog sin rullator, vandrade ut till sin hållplats, rullade in på bussen och sedan åkte ett par timmars sightseeing på stan och träffade likasinnade. Man kan säga att linje 91 "Karlavagnen", som snirklade sig runt alla vårdhem, sjukhus, apotek, äldreboenden m.m., var mer en social inrättning än en busslinje.

Det hände emellanåt att någon av bussarna sattes in på en vanlig tätortslinje, speciellt kvällstid eller på helger.  Då blev bussen oftast full på en gång pga de få sittplatserna. Resten fick stå, vilket inte var omtyckt. Bussarna var också så låga att golvet skrapade i farthindren pga det långa axelavståndet. Jag undrar hur bussarna såg ut efter de fyra år (1992-96) de gick i trafik i Karlskoga, efter att varje dag ha skrapat i ett otal farthinder.

Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 17:11:04 PM
I Borås gick dessa bussar på servicelinjerna under nio år (1995-2004) och det är väl för mycket att säga att de gick problemfritt men de upplevdes i alla fall av de allra flesta som ett stort lyft jämfört med de tidigare Ontario-bussarna för att inte tala om de Neoplan Unibus som användes på dessa linjer från början. I mitt tycke var de också bättre än de Neoplan Centroliner som avlöste dem.

I Ulricehamn gick de mer än 15 år i tätortstrafiken.

Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 18:38:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 17:11:04 PM
I Borås gick dessa bussar på servicelinjerna under nio år (1995-2004) och det är väl för mycket att säga att de gick problemfritt men de upplevdes i alla fall av de allra flesta som ett stort lyft jämfört med de tidigare Ontario-bussarna för att inte tala om de Neoplan Unibus som användes på dessa linjer från början. I mitt tycke var de också bättre än de Neoplan Centroliner som avlöste dem.

I Ulricehamn gick de mer än 15 år i tätortstrafiken.
Bara en liten fråga. Om jag är underrättad rätt så byggdes i varje fall de DAB bussar som Swebus fick om. Med tanke på att dessa bussar verkar ha gått ganska problemfritt på senare år så verkar det varit ombyggnader. Eller lärde Ulricehamnarna byta hydraulslangar.
Det fanns sådana i Trollhättan/Vänersborg också och troligen var det en fd Swebus .
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 18:44:27 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 18:38:26 PM
Bara en liten fråga. Om jag är underrättad rätt så byggdes i varje fall de DAB bussar som Swebus fick om. Med tanke på att dessa bussar verkar ha gått ganska problemfritt på senare år så verkar det varit ombyggnader. Eller lärde Ulricehamnarna byta hydraulslangar.
Det fanns sådana i Trollhättan/Vänersborg också och troligen var det en fd Swebus .

DAB-bussarna i Trollhättan köptes nya av Linjebuss 1995 samtidigt som de köpte till Borås. Bussarna flyttades sedan till Borås när Swebus tog över trafiken i Trollhättan. Men det kan ju ha varit så att Swebus då flyttade några DAB till Trollhättan.
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 maj 2012, 19:49:35 PM
Nyare DAB-bussar fick en riktig bakaxel och automatisk växellåda från ZF vilken drevs med en enda hydraulmotor i stället för tidigare två. Antalet slangar blev då bara sju. Dessa bussar fungerade bättre, men Karlskoga var tidigt ute och fick första generationens bussar.
Titel: Sv: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 maj 2012, 19:57:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 17:11:04 PM
I Borås gick dessa bussar på servicelinjerna under nio år (1995-2004).

I Ulricehamn gick de mer än 15 år i tätortstrafiken.

I Kumla rullar den fortfarande...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 20:49:11 PM
En som gick en längre tid var Swebus 3622 som gick på tätortslinjen i Åmål. Tror den kom dit 1994 och till aug 2004. Därefter gick den på Swebus Express i Göteborg på "linjen" Kruthusgatan-Tuve och ställdes upp som väntsal.

Fråga också till Mats, Blev alla DAB servicebussar ombyggda med normal vxllåda och "vanlig" drift.
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 11 maj 2012, 21:06:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 18:44:27 PM
DAB-bussarna i Trollhättan köptes nya av Linjebuss 1995 samtidigt som de köpte till Borås. Bussarna flyttades sedan till Borås när Swebus tog över trafiken i Trollhättan. Men det kan ju ha varit så att Swebus då flyttade några DAB till Trollhättan.

Visst flyttade Swebus några DAB till Trollhättan. 4089 och 4094 kom dit 2002 när Swebus tog över stadstrafiken där och så småningom, ca 2005, kom även 4091. Samtliga hade väl börjat sin karriär i Skåne.
/ GNl
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 maj 2012, 21:28:02 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 20:49:11 PM
En som gick en längre tid var Swebus 3622 som gick på tätortslinjen i Åmål. Tror den kom dit 1994 och till aug 2004. Därefter gick den på Swebus Express i Göteborg på "linjen" Kruthusgatan-Tuve och ställdes upp som väntsal.

Fråga också till Mats, Blev alla DAB servicebussar ombyggda med normal vxllåda och "vanlig" drift.

T-Buss hade fyra DAB av första generationen, den med 21 hydraulslangar. De användes 1992-96 i Karlskoga.
Swebus som hade trafiken i Karlskoga 1996-2000 köpte i stället fyra beg. DAB från Danmark. De uppgraderades till årsmodell 1996 när det gällde motorn. Jag kommer inte ihåg om det var så att motorerna byttes eller att någon motorjustering gjordes. Det var i alla fall märkligt att kunna höja årsmodellen på detta sätt. På så sätt fick Swebus ned medelåldern på sina begagnade bussar i Karlskoga så att de med ett nödrop skulle klara kontraktstiden fyra år. Två av bussarna var av första generationen och två av andra generationen. De senare fungerade bäst.
Från 2000 tog Buss i Väst över och satte in Scania OmniLink i stället. Dessa hade större kapacitet med sin längd på 12 m jämfört med DAB:ens längd på 8.6 m. Axelavstånden var dock lika, dvs 6 m. Eftersom OmniLink:en hade betydligt bättre hjulutslag än DAB:en blev den smidigare att köra på trånga ställen. Det var ett rejält lyft att få dessa OmniLink som kunde gå på alla linjer, både på de vanliga tätortslinjerna och "Karlavagnslinjen" 91. De var också ett rejält lyft för förarna.
Så här i efterhand kan man fråga sig vad det var för finess att köra med de små DAB:arna. De var ju varken ekonomiska eller kapacitetsstarka.
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: j-a skrivet 11 maj 2012, 22:28:49 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 20:49:11 PM
En som gick en längre tid var Swebus 3622 som gick på tätortslinjen i Åmål. Tror den kom dit 1994 och till aug 2004. Därefter gick den på Swebus Express i Göteborg på "linjen" Kruthusgatan-Tuve och ställdes upp som väntsal.

Fråga också till Mats, Blev alla DAB servicebussar ombyggda med normal vxllåda och "vanlig" drift.
Var det inte 3822 som blev väntsal i Göteborg,den som var mörkblå? ;)
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 22:40:34 PM
Citat från: j-a skrivet 11 maj 2012, 22:28:49 PM
Var det inte 3822 som blev väntsal i Göteborg,den som var mörkblå? ;)

Jomenvisst. Den var Helsingborgs-lackerad.

(http://savenfjord.nu/swebus_3822_a.JPG)

(http://savenfjord.nu/swebus_3822_b.JPG)

3622 var en Volvo B10M Säffle. Om det var 3822 som var i Åmål så måste den hunnit med en sejour i Helsingborg också. Eller i varje fall varit avsedd att göra en sådan.

Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 22:47:28 PM
Citat från: j-a skrivet 11 maj 2012, 22:28:49 PM
Var det inte 3822 som blev väntsal i Göteborg,den som var mörkblå? ;)

Det var bra att j-a är uppmärksam. Det är naturligtvis 3822 PNR192 som var tätortsbuss i Åmål. De var då målad i Älab färgsättning för servicebussar-vit med dekaler.

Mats ställde en filosofisk fråga. Servicebussar ökar tillgängligheten för pensionärer. Det blir lätt för handikappade att åka. Detta är ett argument som även bussfolk ställer till politiker. Sedan kommer fabriksfolk in. Det är svårt att få ekonomi på en liten serie. Så kallat vanligt folk tror ofta att en liten buss eller en liten personbil är billigare att köpa än ett större fordon.I verkligheten är det nog som Mats skriver att en normalbyggd buss oftast är lika bra som en specialbyggd servicebuss. Neoplanerna i Borås och även Mark är ju mera normalbyggda även om de är mindre än stora bussar och likaså var ju bussen SJ 3006 mindre än en stor 13 m, men den var i princip samma konstruktion som stora bussar. Inte specialbyggda dyra och icke hållbara konstruktioner. Vi kan väl tillägga att DAB servicebuss trots allt kom att användas länge så trots allt var plåten så pass bra att den inte rostade och med litet underhåll gick det bra. Men som sagt-skall man köra buss skall man ha en buss. De olika kombinationer av personbilar som får påbyggnader och blir förlängda och ombyggda för dyra pengar ja de får ofta också problem. Motor och växellådor håller inte. Att förlänga en personbil och bygga om den innebär även "tung"-utrustade fjädrar,dämpare,kardaner,axlar och allt annat. Det är nog lika bra med en buss i stället. 
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 maj 2012, 22:54:32 PM
Det var väl aug 2004 som Buss i Väst AB/Vänersborgs Linjetrafik  tog över Åmål tätortstrafik. PNR192 kom till Swebus express cirka 2006,ev något tidigare.
Titel: SV: Bussar i Karlskoga i april 1993, del 3 (av 4)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 maj 2012, 09:31:05 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2012, 22:40:34 PM
(http://savenfjord.nu/swebus_3822_b.JPG)

Denna är andra generationens DAB! Det syns bäst på de små tvillingmonterade bakhjulen!