Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Peppen skrivet 10 maj 2012, 22:00:02 PM

Titel: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Peppen skrivet 10 maj 2012, 22:00:02 PM
En före detta norrbottning i form av EKL871, en Volvo Carrus från 1997.
Började sin karriär 1997-06-05 hos Pitebuss och har sedan tillhört Linjebuss, Nordlunds och Näslunds innan Wist i Östersund sålde den vidare till en privatperson.
Stod i Lambohov i Linköping ikväll fullpackade med kartonger i alla utrymmen, såg ut som någon form av hjälpsändning av kläder med mera.

(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/Diverse%20svenska%20bussar/%C3%96vriga%20bussar/slides/EKL871_Linkoping_120510a.JPG)

(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/Diverse%20svenska%20bussar/%C3%96vriga%20bussar/slides/EKL871_Linkoping_120510b.JPG)
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: chanel skrivet 11 maj 2012, 05:50:17 AM
Och registrerad som lastbil har den blivit också med eu reflexer.
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Svempa skrivet 11 maj 2012, 06:17:51 AM
Är det ok att inte ta bort eller täcka över länstrafikens logga då fordonet inte längre används för dom ? ( i kommersiell drift museifordon är en annan sak)
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Muk skrivet 11 maj 2012, 10:09:48 AM
Citat från: Svempa skrivet 11 maj 2012, 06:17:51 AM
Är det ok att inte ta bort eller täcka över länstrafikens logga då fordonet inte längre används för dom ? ( i kommersiell drift museifordon är en annan sak)

Det är alltid upp till säljaren att ta bort märkning. Om man vill ta bort märkningen. Köparen har ingen skyldighet att ta bort någonting eller att täcka över. Det märks på alla ryska bussar med svensk dekor.
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2012, 10:46:50 AM
Visst är det enbart säljarens ansvar att ta bort dekaler, men här har ju säljaren i alla fall tagit bort firmanamnet. Vems ansvar det egentligen är att ta bort trafikhuvudmannadekaler kan man ju fråga sig. I detta fall borde Wist i Östersund som mellanhand och seriös säljare av nya och begagnade bussar ha kunnat ägna nån timme åt att avlägsna trafikhuvudmannadekalerna.
Men inte heller SL-operatörerna har ju varit noga att plocka bort alla SL-loggor på de bussar de avyttrat genom åren. Enligt "regelboken" ska väl egentligen inte en enda SL-buss ha kvar SL-logga framtill eller på sidan då den skickas till Hölö eller Busmarket?

Angående bussen hade väl kanske en godsbuss varit smidigare att inköpa? Går ju snabbare att lasta i och ur via bakgavellyft på bakstammen, än genom en liten mittdörr.
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Peppen skrivet 11 maj 2012, 17:04:31 PM
Citat från: Svempa skrivet 11 maj 2012, 06:17:51 AM
Är det ok att inte ta bort eller täcka över länstrafikens logga då fordonet inte längre används för dom ?

Nu säger nog inte Länstrafiken Norrbotten så mycket här nere i Östergötland. Misstänker dock att Östgötatrafiken blivit nerringda av olika personer om det varit en gammal ÖTraf-buss istället, med tanke på hur den framfördes. Åkte bara efter den några kilometer genom Mjärdevi/Lambohov men chauffören lyckades ändå på den korta vägen gena över två refuger och studsa mot tre trottoarkanter...  ;)
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 maj 2012, 17:08:47 PM
Tyder bara på en ytterst begränsad vana vid 3 axlig buss med 7,3 m hjulbas, något som man alltför ofta även kan ske med bussar i reguljär trafik.

Vad gäller logga o lack så är det ju resp bussåkares ansvar att avlägsna sådan innan bussen vidare säljs, det brukar finnas noga angivet i trafikavtalet vad som gäller i detta fall och just Norrbotten har jag bestämt för mig har en sådan skrivning vad gäller loggor
Titel: SV: Fd Norrbottning i Linköping
Skrivet av: Lasse i Bdn skrivet 12 maj 2012, 13:24:51 PM
Veolia 3709 finns nu i Boden helt avstrippad(vit) ingen  Östgötalogga.