Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 10 maj 2012, 21:06:38 PM

Titel: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 10 maj 2012, 21:06:38 PM
http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/ (http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/)

/Janne
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 10 maj 2012, 21:24:40 PM
Väldigt bra att kunna merutnyttja stillastående vagnar. Frågan är bara hur optimalt det är (rent tydlighetsmässigt) att inne i Stockholms stad köra SL-märkta bussar i på en linje i egen regi där SL-taxan inte gäller. Dvs hur kunden upplever privata linjer, trots att det står SL på bussen. Och även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Karsten skrivet 10 maj 2012, 21:31:50 PM
Underbart! Då kommer åter bussar med långa hållplatsuppehåll hindra spårvagnarna på linje 7. Hur lång tid kommer det inte ta att förklara för kreti och pleti att SL-biljett inte gäller och att alla ska betala med kort vid påstigning?

Det är dock ett intressant prov av den nya lagen och det ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken. Vad tycker förresten SL att "deras" bussar används för att konkurrera ut deras egen trafik?
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 maj 2012, 21:55:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2012, 21:24:40 PM
Väldigt bra att kunna merutnyttja stillastående vagnar. Frågan är bara hur optimalt det är (rent tydlighetsmässigt) att inne i Stockholms stad köra SL-märkta bussar i på en linje i egen regi där SL-taxan inte gäller. Dvs hur kunden upplever privata linjer, trots att det står SL på bussen. Och även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.

Man har rätt att merutnyttja bussarna enligt avtalet - blåbussarna får man dock inte nyttja på andra linjer utom SL:s medgivande. Om det skall gälla här - då det inte är en SL linje, får väl de lärda diskutera - i den mån inte SL redan gett sitt godkännande förstås.

Tycker det är ett kul intitiativ. Tror dock att turtätheten är för låg och konkurrensen med hop-on-hop-off-bussarna som väl också kommer gå till Skansen i 20-minuterstrafik under sommmaren med dubbeldäckare, gör konkurrensen rätt svår. Samtidigt är det ju en brist just nu innan spårväg city förlängts att det är rätt lång sträcka att gå från CT - så visst intresse kan nog ändå finnas. Nobina har ju fördelen av sitt nät med Swebus också där ju många skolklasser och andra kommer till Stockholm för besök på Djurgården. Så helt tomma kanske de inte behöver gå.

Men kostnaden är ju marginell och situationen med förare som får delade pass i Stockholm inte så lyckad - vare sig ekonomiskt eller ur arbetsmiljösynpunkt. Så då kan man ju lika gärna köra några turer till Djurgården fram och tillbaka.



Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: HB skrivet 10 maj 2012, 22:22:14 PM
Citat från: Karsten skrivet 10 maj 2012, 21:31:50 PM
Underbart! Då kommer åter bussar med långa hållplatsuppehåll hindra spårvagnarna på linje 7. Hur lång tid kommer det inte ta att förklara för kreti och pleti att SL-biljett inte gäller och att alla ska betala med kort vid påstigning?

Det är dock ett intressant prov av den nya lagen och det ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken. Vad tycker förresten SL att "deras" bussar används för att konkurrera ut deras egen trafik?

Jag är helt övertygad om att hållplatsuppehållen knappast blir längre än det blir för spårvagnen med vidhängande cafévagn (vilken jag för övrigt är mycket trevlig) utan snarare kortare. Där är det dessutom ett ännu svårare taxeproblem då det är olika taxa i motorvagn respektive släp. Skulle det dock bli någon form av problem för övrig trafik kommer linjedragningen självklart justeras. /Henrik/
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Tommy E skrivet 10 maj 2012, 22:31:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2012, 21:24:40 PMOch även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.

Man kanske även måste täcka över biljettmaskinerna med någon skylt om att SL-taxan inte gäller? Annars lär väl rätt många hålla fram sina SL-kort och undra varför det inte händer något. :P
Bortsett från risken för förväxling med SL-trafik tycker jag dock idén är intressant!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Karsten skrivet 10 maj 2012, 22:44:12 PM
Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 22:22:14 PM
Jag är helt övertygad om att hållplatsuppehållen knappast blir längre än det blir för spårvagnen med vidhängande cafévagn (vilken jag för övrigt är mycket trevlig) utan snarare kortare. Där är det dessutom ett ännu svårare taxeproblem då det är olika taxa i motorvagn respektive släp. Skulle det dock bli någon form av problem för övrig trafik kommer linjedragningen självklart justeras. /Henrik/

Nä cafevagnståget är inget under av smidighet alla gånger, men det går alldeles utmärkt att hålla undan om man vill (jag brukar vilja...). Jag tror inte heller det blir ett lika stort problem som ledbussar på linje 47 var, det handlar trots allt inte om trafik på de mest belastade tidpunkterna.

Intressant blir det i alla fall, och det är kul att någon vågar.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Kvarne skrivet 10 maj 2012, 23:34:10 PM
Ja, frågan är ju om det är OK att köra med SL-lackat+SL-logga(och dessutom blåbuss) på en linje som inte har NÅGOT med SL att göra..? Falsk marknadsföring?
Som kund skulle jag känna mig mycket förvirrad i det där läget...

Som att gå å köpa hamburgare på en restaurang och få det förpackat i McDonalds förpackning fast restaurangen inte alls har med dem att göra...?
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: HB skrivet 10 maj 2012, 23:43:23 PM
Citat från: Kvarne skrivet 10 maj 2012, 23:34:10 PM
Ja, frågan är ju om det är OK att köra med SL-lackat+SL-logga(och dessutom blåbuss) på en linje som inte har NÅGOT med SL att göra..? Falsk marknadsföring?
Som kund skulle jag känna mig mycket förvirrad i det där läget...

Som att gå å köpa hamburgare på en restaurang och få det förpackat i McDonalds förpackning fast restaurangen inte alls har med dem att göra...?

Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 00:39:00 AM
Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 23:43:23 PM
Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/
Det måste givetvis ligga i Nobinas intresse här att inte bli ihopblandade med SL. Självklart vill man marknadsföra sitt eget koncept. SL har ju, i övrigt, som jag förstår det, rätt stor acceptans för att man ska kunna merutnyttja bussarna utanför SL-uppdraget, även om SL:s profil syns (såvida det inte är i negativa sammanhang). 

Däremot är frågorna om var gränsen går naturligtvis intressant på ett mer teoretiskt plan - och det är nog inte riktigt så enkelt som Henrik vill påskina; det sätt på vilket bussen är målad på kan förstås ha betydelse, inte bara färgen. Och där kan det finnas visst varumärkesintrång, om den därmed igenkänns som tillhörande ett visst företag. Givetvis skulle man - om ett sådant uppsåt fanns - kunna lura folk att man går in i en buss, med samma grafiska profil som SL, även om inte namnet SL står någonstans. Då skulle det också kunna vara problematiskt (jämför taxibilar som ser ut som Taxi Stockholm - även om de använder ett annat namn - genom att exempelvis använda deras symbol för biobränsle).

När det däremot som i detta fall gäller entreprenörer som vill merutnyttja sina SL-bussar för kommersiell trafik, finns det ju dock ingen vinst att folk tar fel. Tvärtom, måste ju målet vara att "trumma in" sitt eget varumärke, eller produktmärket så mycket som möjligt. Att ha folk som propsar på att SL-kortet skall gälla ombord kan ju inte heller vara någon hit. Det gäller då bara att hitta praktiska sätt att "utsmycka" bussarna på, utan att det innebär för stor tidsåtgång.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 03:52:14 AM
Den här iden kommer aldrig fungera, bortsett problematiken med sammanblandning av övrig sl-trafik har jag enormt svårt att se att någon skulle vilja betala 50:- för en linje som har långsammare linjesträckning ut till djurgården än sls trafik. Om det ändå vore en sightseeinglinje så kunde ju pengarna ge ett mervärde för turisterna, men internet ombord tror jag inte lockar på en sån kort sträcka som nåt mervärde direkt t.ex... Jämför detta med de olika båtlinjer som försökt konkurrera,med djurgårdsfärjan då och då, inte en enda linje har hållt mer än en eller ett par säsonger då det visat sig mer eller mindre lönlöst att konkurerra med djurgårdsfärjan som tar sls periodbiljetter!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 09:35:15 AM
Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 03:52:14 AM
Den här iden kommer aldrig fungera, bortsett problematiken med sammanblandning av övrig sl-trafik har jag enormt svårt att se att någon skulle vilja betala 50:- för en linje som har långsammare linjesträckning ut till djurgården än sls trafik. Om det ändå vore en sightseeinglinje så kunde ju pengarna ge ett mervärde för turisterna, men internet ombord tror jag inte lockar på en sån kort sträcka som nåt mervärde direkt t.ex... Jämför detta med de olika båtlinjer som försökt konkurrera,med djurgårdsfärjan då och då, inte en enda linje har hållt mer än en eller ett par säsonger då det visat sig mer eller mindre lönlöst att konkurerra med djurgårdsfärjan som tar sls periodbiljetter!

Skillnaden här är ju dock att lejonparten av trafiken bedrivs nästan helt utan kostnad. Det är ju bara rapsoljan och något ökad förartid som kostar. Helgtrafiken blir en merkostnad förstås - men är man riktigt ekonomisk skulle man ju under sommartidtabellen i princip kunna ha de tre dubbeldäckarna som behövs parkerade i Tyresö eller Bromma och därmed slippa de långa tomkörningarna till/från Norrtälje (och låta turerna utgå därifrån).

Eftersom bussarna kör så lång sträcka dagligen, gör ju cirkulationen till/från Djurgården varken från eller till ur slitagesynpunkt.

Min poäng är att man i princip inte behöver ha många passagerare per tur för att gå runt. Man behöver ju bara ha täckning för bränslekostnaderna och del av förarlönen för att nå breakeven (+ förstås en del kostnader för projektet som sådant).  Har man 4-5 betalande passagerare per tur i genomsnitt lär man ju därmed alltså gå runt. Men det är väl också mellan 5-10 passagerare som jag tror är möjligt att uppnå per tur. Med bättre turtäthet och genom att köra senare på dagen (så att man också når resenärerna till/från Gröna Lund), skulle väl möjligheterna att få fler resenärer öka betydligt - men då skulle det ju å andra sidan handla om helt andra kostnader för projektet.

Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 10:03:59 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 09:35:15 AM
Skillnaden här är ju dock att lejonparten av trafiken bedrivs nästan helt utan kostnad. Det är ju bara rapsoljan och något ökad förartid som kostar. Helgtrafiken blir en merkostnad förstås - men är man riktigt ekonomisk skulle man ju under sommartidtabellen i princip kunna ha de tre dubbeldäckarna som behövs parkerade i Tyresö eller Bromma och därmed slippa de långa tomkörningarna till/från Norrtälje (och låta turerna utgå därifrån).


Jag är ledsen, men du tänker helt uppåt väggarna här, att bara driva en buss som redan finns kostar inte pengar, däremot allt runt omkring att starta en ny linje, och det har du inte tänkt på alls!

* Annonseringskostnader för att få folk att förstå att linjen finns och att få folk att vilja ta den.
* Skyltuppsättning för hållplatser.
* Personalomkostnader för de värdar som ska ta hand om resenärerna, inkl. OB för dem om de ska jobba kväll/helger.
* Angöringsavgifter till Cityterminalen
* Kostnader för hantering av ett annorlunda biljettsystem än SL:s som också kommer innebära kontanthantering!
* Kostnader för att ha bussen påställd under sommaren istället för möjligheten att ställa av den då den inte behöver användas under en period.

Finns säkert fler andra kostnader som tillkommer, men att få detta att gå ihop ekonomiskt tror jag är lättare sagt än gjort,
samt att de flesta bolag vill ju gå med vinst - inte bara break even, ngt som Nobina nog verkligen behöver mer än. 
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2012, 10:59:46 AM
Jag ställer mig positiv till själva idén, samt till att merutnyttja bussar som annars står stilla flera timmar om dagen. Det här med att SL-blåa bussar används på "icke-SL" linjer är inte helt optimalt, men här väljer jag att klandra huvudmannen hellre än operatören. Det är SL som krävt den blå färgen på linje 676, och därmed får SL stå som ytterst ansvariga för att en massa blå bussar inte får användas på annan SL-trafik, då de ju är "låsta" pga sin avvikande färg. Bussar är inga billiga grejer, och det här med låsning och stillastående är en kapitalförstöring bara i sig. En buss ska helst rulla minst 12 timmar/dygn i olika varierande typer av trafik. Och mycket därför är jag en motståndare av den SL-blå lacken på landsbygden, då den hindrar merutnyttjning och därmed fördyrar för alla skattebetalare.

Vad gäller personalomkostnader är det inga större bekymmer. Man kan förutom bussarna använda förare och trafikvärdar som idag har delade pass och därmed har ledigt medan deras blåbussar står parkerade på Tekniska samt i Danderyd.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 11:36:13 AM
Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 10:03:59 AM
Jag är ledsen, men du tänker helt uppåt väggarna här, att bara driva en buss som redan finns kostar inte pengar, däremot allt runt omkring att starta en ny linje, och det har du inte tänkt på alls!

* Annonseringskostnader för att få folk att förstå att linjen finns och att få folk att vilja ta den.
* Skyltuppsättning för hållplatser.
* Personalomkostnader för de värdar som ska ta hand om resenärerna, inkl. OB för dem om de ska jobba kväll/helger.
* Angöringsavgifter till Cityterminalen
* Kostnader för hantering av ett annorlunda biljettsystem än SL:s som också kommer innebära kontanthantering!
* Kostnader för att ha bussen påställd under sommaren istället för möjligheten att ställa av den då den inte behöver användas under en period.

Finns säkert fler andra kostnader som tillkommer, men att få detta att gå ihop ekonomiskt tror jag är lättare sagt än gjort,
samt att de flesta bolag vill ju gå med vinst - inte bara break even, ngt som Nobina nog verkligen behöver mer än.

Nja, fast du missar att man bara tänker bedriva trafiken mellan 9-15 - alltså behövs i princip inte fler vagnar än som ändå behövs för Norrtäljetrafiken under sommaren ändå. Några värdar kostar förstås - det missade jag - men det är knappast nödvändigt för att bedriva trafiken. Mycket av reklamen görs ju inom Swebus - givetvis kostar det om man ska interndebitera för kostnaderna, men det gör man säkert inte. Viss reklam är sagt att man skall ha - dock mest på webben och sådan är faktiskt rätt billig fortfarande.  Angöringsavgiften till CT förekommer förstås. Den vet jag faktiskt inte hur den ser ut - där har ju dock Swebus rätt mycket trafik i terminalen och jag har nog förstått det som att den ändå är rätt rimlig. Biljettsystem använder man väl samma som i Swebus expressbussar - så det är ju ingen extra kostnad att utveckla. Kräver förstås några extra terminaler, men det kanske man redan har tillgängligt i lagret, . Skyltuppsättning kostar nog inte många kronor - det är ju sådant man nästan kan beställa i närmaste butik.

Men jag menade inte att det inte fanns omkringliggande kostnader - dock att Nobina/Swebus ju har infrastruktur och sådant på plats. Skillnaden - och det var väl det jag ville framhäva - är ju därför rätt stor gentemot att starta en sådan här linje själv och försöka tjäna pengar på det. Då skulle det givetvis vara omöjligt utan betydligt större resandeunderlag mot vad som nog är möjligt.

Jag beräknar nog att det förstås behövs en projektbudget på några hundra tusen kronor, men knappast mer. Jag tror knappast man har mer än en värd - men med den kostnaden kanske man behöver  ha 6 resenärer per vagn i genomsnitt. Självklart måste man dock hålla på ett tag för att få igen kostnaderna. Men varje ytterligare resenär ger ju ökad vinst rakt av!

Ett varv, kostar kanske 50 kronor i drivmedel, föraren kostar ca 200 i timmen, värden 60 kronor (fördelat på tre bussar) och säg 20 kronor i CT-avgift per varv.

330 kronor fördelat på 12 resenärer (räknar med 1 omlopp per varv) - blir då fasta kostnader på ungefär 27,5 per passagerare. Kortavgiften kanske kostar 3,5. Det är de fasta kostnaderna. Det innebär att det blir ungefär 15-20  kronor i vinst per vuxen passagerare. Med detta tar det väl då ungefär 2 månader innan man fått igen investerade pengar.  En del av kostnaderna för förarna på vardagar har man ju här dock redan i att man får betala för att de inte arbetar (uppehållet i Stockholm).
   
Men en del av vinsten ligger förstås i att man redan har folk på HK - och allt man gör där behöver ju inte nödvändigtvis belasta projektet.

Nu är det möjigt att Nobina sastar mycket större än så och räknar med större underlag. Men de fasta kostnaderna har man ju då redan haft när projektet startar. Det gör ju likväl att man kan fortsätta att driva trafiken även om passagerarantalet hamnar på mellan 6-10 personer i genomnsitt. När väl trafiken är igång är ju det väsentliga att få igen de rörliga kostnaderna.

Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 12:45:49 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 11:36:13 AM
Nja, fast du missar att man bara tänker bedriva trafiken mellan 9-15 - alltså behövs i princip inte fler vagnar än som ändå behövs för Norrtäljetrafiken under sommaren ändå. Några värdar kostar förstås - det missade jag - men det är knappast nödvändigt för att bedriva trafiken. Mycket av reklamen görs ju inom Swebus - givetvis kostar det om man ska interndebitera för kostnaderna, men det gör man säkert inte. Viss reklam är sagt att man skall ha - dock mest på webben och sådan är faktiskt rätt billig fortfarande.  Angöringsavgiften till CT förekommer förstås. Den vet jag faktiskt inte hur den ser ut - där har ju dock Swebus rätt mycket trafik i terminalen och jag har nog förstått det som att den ändå är rätt rimlig. Biljettsystem använder man väl samma som i Swebus expressbussar - så det är ju ingen extra kostnad att utveckla. Kräver förstås några extra terminaler, men det kanske man redan har tillgängligt i lagret, . Skyltuppsättning kostar nog inte många kronor - det är ju sådant man nästan kan beställa i närmaste butik.

Men jag menade inte att det inte fanns omkringliggande kostnader - dock att Nobina/Swebus ju har infrastruktur och sådant på plats. Skillnaden - och det var väl det jag ville framhäva - är ju därför rätt stor gentemot att starta en sådan här linje själv och försöka tjäna pengar på det. Då skulle det givetvis vara omöjligt utan betydligt större resandeunderlag mot vad som nog är möjligt.

Jag beräknar nog att det förstås behövs en projektbudget på några hundra tusen kronor, men knappast mer. Jag tror knappast man har mer än en värd - men med den kostnaden kanske man behöver  ha 6 resenärer per vagn i genomsnitt. Självklart måste man dock hålla på ett tag för att få igen kostnaderna. Men varje ytterligare resenär ger ju ökad vinst rakt av!

Ett varv, kostar kanske 50 kronor i drivmedel, föraren kostar ca 200 i timmen, värden 60 kronor (fördelat på tre bussar) och säg 20 kronor i CT-avgift per varv.

330 kronor fördelat på 12 resenärer (räknar med 1 omlopp per varv) - blir då fasta kostnader på ungefär 27,5 per passagerare. Kortavgiften kanske kostar 3,5. Det är de fasta kostnaderna. Det innebär att det blir ungefär 15-20  kronor i vinst per vuxen passagerare. Med detta tar det väl då ungefär 2 månader innan man fått igen investerade pengar.  En del av kostnaderna för förarna på vardagar har man ju här dock redan i att man får betala för att de inte arbetar (uppehållet i Stockholm).
   
Men en del av vinsten ligger förstås i att man redan har folk på HK - och allt man gör där behöver ju inte nödvändigtvis belasta projektet.

Nu är det möjigt att Nobina sastar mycket större än så och räknar med större underlag. Men de fasta kostnaderna har man ju då redan haft när projektet startar. Det gör ju likväl att man kan fortsätta att driva trafiken även om passagerarantalet hamnar på mellan 6-10 personer i genomnsitt. När väl trafiken är igång är ju det väsentliga att få igen de rörliga kostnaderna.

Angöringsavgiften till CT är minst 100:- (ex moms) enl. denna lista http://www.cityterminalen.com/Documents/Ang%C3%B6ringsavgifter.pdf samt att trafiken kommer bedrivas dagligen, dvs även lördag/söndag då OB-tillägg borde utgå för värdarna (att de kanske inte behövs är en sak, men det står ju faktiskt i pressmeddelandet att de ska ha värdar!) Biljettsystemet i Swebus övriga bussar tar inte kontanter, nåt som kommer behövas här då vi pratar om priser som antingen är 20:- eller 50:- dvs. nåt som framförallt turister inte kommer räkna med att använda kort till. Så du förenklar nog det hela än en gång, men den som lever får se - jag ger projektet den här sommaren och skulle vara ytterst förvånad om de återkommer till 2013!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Kvarne skrivet 11 maj 2012, 13:27:28 PM
Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 23:43:23 PM
Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/

Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.

Sen kommer ju frågan: Om det är de dubbeldäckare som står upställda vid Tekniska som ska användas....hur blir det med SL-loggan då? Skrapa bort den och klistra upp nya när den specifika Nobina-körningen är klar?
Finns det i avtalet att bussarna som används i Norrtäljetrafiken skall ha SL:s vita logga i nosen och Samarbete-loggan på sidan? Om ja, hur gör man då den stund bussarna ska användas för Nobinas egna körning?

Sen undrar jag om det är så bra att använda de blå bussarna till det här? Det är så himla hårt att de får absolut inte får gå på nån röd linje och vice versa, så hur blir det om man plötsligt tillåter detta?

Jag är positiv till idén, men ger tummen ner till bussarna som är tänkta att användas.
Det är så att även om man löser frågan med SL-loggorna så föreligger ändå stor förväxlingsrisk då bussarna ändå bär SL:s stomblå lack.


Risken är att i man förvirrar resenärerna. Är bussen lackad i SL-lack så skall den vara en ren SL-buss. Om någon av de privata aktörerna skall starta nått eget får de ha egen lack på dessa....
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 maj 2012, 13:33:33 PM
SL dekalen i fronten är ju enkel att täcka över med en skylt med reklam för linjen ifråga och klisterlapparna SL i samarbete med är ju bara att skrapa bort och ersätta med klisterlappar på lösa plastskyltar.

Finns det fler dekaler?
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 14:38:16 PM
Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 12:45:49 PM
Angöringsavgiften till CT är minst 100:- (ex moms) enl. denna lista http://www.cityterminalen.com/Documents/Ang%C3%B6ringsavgifter.pdf samt att trafiken kommer bedrivas dagligen, dvs även lördag/söndag då OB-tillägg borde utgå för värdarna (att de kanske inte behövs är en sak, men det står ju faktiskt i pressmeddelandet att de ska ha värdar!) Biljettsystemet i Swebus övriga bussar tar inte kontanter, nåt som kommer behövas här då vi pratar om priser som antingen är 20:- eller 50:- dvs. nåt som framförallt turister inte kommer räkna med att använda kort till. Så du förenklar nog det hela än en gång, men den som lever får se - jag ger projektet den här sommaren och skulle vara ytterst förvånad om de återkommer till 2013!
Okej, då är v uppe i 8 personer per tur, med samma rätt stora marginal. Men jag har inte förstått det som att man skall ta kontanter här. Det är ju tveksamt om man får också. Det är ju förbud på det för linjetrafik i Stockholm, och regeln gäller nog även om man kör utanför SL:s linjenät - man riskerar iaf att man får en åthutning från arbetsmiljöverket rätt omgående annars.

Men allvarligt talat tror jag inte Nobina gör detta för att tjäna stora pengar i förstone (hur konstigt det än kan låta). Däremot har man två andra skäl; man vill dels testa idén och se bärkraftigheten i att bedriva den här typen av kommersiell trafik (utan att ta någon större risk - mot vad det skulle kosta att köpa in nya bussar), dels blir det lite goodwill gentemot förarna i Norrtälje, man visar att man försöker lösa problemet med delade tjänster i Stockholm.

Då kan man ta marknadsföringskostnaden på annat och bara se till att de rullande kostnaderna täcks.

Hursomhelst tror ju inte jag heller att man gör någon större vinst på det här projeket - men man får som sagt möjlighet att testa idén utan någon egentlig kostnadsrisk. Det enkla ob-tillägget är ju för den delen rätt marginellt. Och på helgerna tror jag nog ändå att om det går, så är det väl där som linjen kan bära sig (under de förutsättningar som nämts ovan).
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jo skrivet 11 maj 2012, 16:18:12 PM
Citat från: Kvarne skrivet 11 maj 2012, 13:27:28 PM
Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.


Samtidigt är det väl så att de flesta som ska resa kollar destination och/eller linjenummer innan de hoppar på så förväxlingen är väl egentligen inget jättestort problem så länge man inte kör parallellt med SL:S egna trafik och med samma nummer. Om folk bara hoppade på random buss skulle de ju redan idag ha problem att hitta till sin slutdestination. Så länge man är tydlig att SL-taxa inte gäller så tror jag nog inte det blir något jätteproblem längs med linjen heller och av sträckningen att avgöra är den ju helt inriktad på turister.

Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2012, 19:51:19 PM
Citat från: Kvarne skrivet 11 maj 2012, 13:27:28 PM
Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.

Ju mer jag tänker på det hela, ju mindre ser jag färgen som ett hinder. Nu har vi en ny kollektivtrafiklag, vilket även invånarna i vår huvudstad får lov att lära sig. Ute "på landet" leder olika färger inte alls till dylika besvär. Där kan firmalackerade bussar än idag utan problem trafikera THM-landsbygdslinjer medan THM-lackerade bussar (UL, Värmlandstrafik etc) kan köras på Swebus Express linjer (även inom hemlänet), där länskort inte tillåts.

Jag har kört Uppsala-Linköping och vänt med UL-gula bussar, medan linje 888 Karlstad-Örebro-Stockholm ofta körts med Värmlandslackade fordon. Så visst kan THM-lackerade fordon användas på helt egna linjer, och det redan innan kollektivtrafiklagen ändrades. :)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 maj 2012, 20:53:14 PM
Tycker att satsningen är intressant, funderar på att ta sig en provtur för att kolla hur det går för dem senare i sommar.

En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn, eller om man skyltar "Skansen" från de befintliga linjer som finns. Då måste Nobina dock få SL att ta bort "nollan", någonting som de inte tycks ha varit så pigga på hittils... Gissar på att det kommer att skyltas "Nobina" med en separat skylt i framrutan, dock vore det ju toppen om nollan skulle försvinna i samma vända! :D

En annan intressant sak är tidtabellen som jag hittade på Nobinas hemsida (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Djurgardsbussen/Tidtabell/). Känslan jag får av att läsa den är att bussarna spetsvänder vid Skansen, vilket riskerar att få konsekvenser vid köer...


Men jag önskar Nobina lycka till, det är kul att privata aktörer "vågar" satsa på kommersiella linjer!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2012, 21:29:32 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 11 maj 2012, 20:53:14 PM
En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn, eller om man skyltar "Skansen" från de befintliga linjer som finns. Då måste Nobina dock få SL att ta bort "nollan", någonting som de inte tycks ha varit så pigga på hittils... Gissar på att det kommer att skyltas "Nobina" med en separat skylt i framrutan, dock vore det ju toppen om nollan skulle försvinna i samma vända! :D

Nollan kommer knappast att försvinna med att ny text läggs in. Centrerade texter utan nolla finns redan idag*
SL kan inte skylla på platsbrist i skyltsystemet denna gång, då de ju kan ta bort tre inaktuella Viking Line-texter om de vill göra plats för "Djurgårdsbussen".

* T.ex:
Ej i trafik
Abonnerad
Verkstadsvagn
Personalbuss
Badbuss
Kyrkbuss
Viking Line, Cityterminalen
Viking Line, Norrtälje
Viking Line, Kapellskär
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 22:40:32 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 11 maj 2012, 20:53:14 PM
Tycker att satsningen är intressant, funderar på att ta sig en provtur för att kolla hur det går för dem senare i sommar.

En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn

Med spännande nog matrisbokstäver då det är LED i verligheten ;-)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 14 maj 2012, 17:48:13 PM
Och tidtabellen är till utformningen väldigt lätt att förväxla med SLs även om det självklart inte står SL på dessa..
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: BSB101 skrivet 23 maj 2012, 21:27:53 PM
Själv ser jag en stor förväxlingsrisk. En SL-blå buss med texten "Djurgården" eller något liknande som stannar på hållplatser där SL-bussar mot Djurgården stannar och så gäller inte SL-taxan. Med tanke på att folk verkar ha allmänt svårt att ta sig till information i kollektivtrafiken så hjälper nog ingen liten lapp i fönstret som informerar om att SL-taxa inte gäller.

Inget fel på idén men jag tror förväxlingsrisken och störningsrisken är för stor. Att betala med kort brukar ta sitt tag och om det är flera vid en hållplats som ska betala finns risken att bakomvarande spårvagn blir försenad.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jacob skrivet 23 maj 2012, 21:49:19 PM
Men kräver inte SL att det ska sitta SL-logga fram och på främre sidorutorna på båda sidor? Om man skrapar bort SL-loggorna och kör Djurgårdslinjen, hur ska man göra sen när man ska köra 676 igen? Man får hitta någon provisorisk övertäckning över dagen, och ta bort en så att SL-loggorna syns när man sedan ska köra 676 mot Norrtälje igen.

Låter i alla fall som en rolig idé! kommer bussarna starta från själva Cityterminalen eller utanför?

//Jacob
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 23 maj 2012, 23:17:28 PM
Enligt säkra källor så är det magnetskyltar som avses användas.

Inne på CT är det inte fri höjd, rätta mig om jag har fel?


På ajFån
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jacob skrivet 23 maj 2012, 23:22:07 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 23 maj 2012, 23:17:28 PM
Enligt säkra källor så är det magnetskyltar som avses användas.

Inne på CT är det inte fri höjd, rätta mig om jag har fel?


På ajFån

Okej! då löser det ju sig :) jo det går att köra dubbeldäckare inne på CT, dock inte på bussgatan genom själva byggnaden.

//Jacob
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 24 maj 2012, 00:00:58 AM
Blir ju vändning på "plattan" som gäller då och avgång från hpl 6-8 då antar jag
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 24 maj 2012, 05:34:16 AM
Citat från: BSB101 skrivet 23 maj 2012, 21:27:53 PM
Själv ser jag en stor förväxlingsrisk. En SL-blå buss med texten "Djurgården" eller något liknande som stannar på hållplatser där SL-bussar mot Djurgården stannar och så gäller inte SL-taxan. Med tanke på att folk verkar ha allmänt svårt att ta sig till information i kollektivtrafiken så hjälper nog ingen liten lapp i fönstret som informerar om att SL-taxa inte gäller.

Med tanke på att dubbeldäckaren ska gå Kungsgatan och över Stureplan lär det inte bli alltför många hållplatser som delas med SL:s spårvägslinje 7. För de flesta "vanliga" SL-resenärer som ska till Djurgården åker väl spårvagn från området mellan Sergels torg-Nybroplan?

Annars kan man ju alltid lacka om ett antal dubbeldäckare i vitt med stor Nobinalogga på sidan. Eller är firmalack på vissa avgångar på t.ex linje 676 fortfarande ett otänkbart science-fictionkoncept i Stockholms län? ;)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: BSB101 skrivet 25 maj 2012, 00:25:57 AM
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 05:34:16 AM
Med tanke på att dubbeldäckaren ska gå Kungsgatan och över Stureplan lär det inte bli alltför många hållplatser som delas med SL:s spårvägslinje 7. För de flesta "vanliga" SL-resenärer som ska till Djurgården åker väl spårvagn från området mellan Sergels torg-Nybroplan?


Det jag tänkte på är att man kommer dela ett antal hållplatser med spårvägen. Samtidigt kommer man skylta Djurgården samt ha en biss i SL-färger, vilket är som uppgjort att missförstånd ska uppstå. Jag tror nog inte att folk tänker så mycket på om det är en spårvagn eller en buss som kommer så länge båda har SL-färger. Det händer även då och då att bussar försträcker efter linje sju.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 28 maj 2012, 19:39:52 PM
Nu har tidtabellen kommit ut på www.djurgardsbussen.se. Tidtabellen hittar ni här: http://www.nobina.com/Global/Files/Nobina%20Sverige%20AB/Produkter/tidtabell_Djurg%C3%A5rdsbussen_webb-juni%202012.pdf


Enligt Google Maps tar det 11 minuter att köra sträckan CT - Skansen via de destinationer som Nobina har valt, vilket ger dem 6 minuter tillgodo för reseutbyte. På vägen tillbaka är motsvarade tid 5 minuter.

Personligen tycker jag att det låter lite tajt, men det beror ju helt på hur tjänsterna är upplagda. Skall bli intressant att följa detta projekt i sommar. Men givetvis önskar jag Nobina lycka till, alltid roligt med konkurrens och nya idéer!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 maj 2012, 15:28:00 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 28 maj 2012, 19:39:52 PM
Nu har tidtabellen kommit ut på www.djurgardsbussen.se. Tidtabellen hittar ni här: http://www.nobina.com/Global/Files/Nobina%20Sverige%20AB/Produkter/tidtabell_Djurg%C3%A5rdsbussen_webb-juni%202012.pdf


Enligt Google Maps tar det 11 minuter att köra sträckan CT - Skansen via de destinationer som Nobina har valt, vilket ger dem 6 minuter tillgodo för reseutbyte. På vägen tillbaka är motsvarade tid 5 minuter.

Personligen tycker jag att det låter lite tajt, men det beror ju helt på hur tjänsterna är upplagda. Skall bli intressant att följa detta projekt i sommar. Men givetvis önskar jag Nobina lycka till, alltid roligt med konkurrens och nya idéer!

Tidtabellen finns även nu uppsatt tillsammans med massa dekaler längs med linjen. Det lustiga är att man väljer att köra längs kungsgatan på vägen dit, och faktiskt fr. Hpl centralen! Trots att man skriver citytermkbalen. Och på vägen tillbaka går man via sergels torg, uh???? Fick världens sämsta och suddigaste bild på bussen som var ute på presstur idag, men väljer att inte lägga upp den då den inte visar så mycket. Stora plastdekaler sitter på bakstammen och sidorna för att dölja slloggan. Och baktill åtminstone (såg inte framdelen) så var den skyltad nobina.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2012, 15:44:19 PM
Finns lite om bussen här jämte ett par bilder.
http://www.busstidningen.se/2012/05/29/djurgardsbussen-visade-upp-sig/

Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 17:57:52 PM
Från http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/:

"Förare och kundvärdar  utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper."

Undrar hur det där kommer att funka i praktiken? Norrtälje är ju inte ett under av vare sig ordning eller planering. Och det finns gott om förare som vare sig kan engelska eller hittar i Stockholm. Och räknar man med andra turistspråk blir det mycket få.

Men det kanske räcker med kunniga - och billiga - kundvärdar?
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 maj 2012, 19:34:32 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 17:57:52 PM
Från http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/:

"Förare och kundvärdar  utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper."

Undrar hur det där kommer att funka i praktiken? Norrtälje är ju inte ett under av vare sig ordning eller planering. Och det finns gott om förare som vare sig kan engelska eller hittar i Stockholm. Och räknar man med andra turistspråk blir det mycket få.

Men det kanske räcker med kunniga - och billiga - kundvärdar?
Påhoppet "hoppar" vi över.

Angående val av förare/värdar:
Det är en helt ny tjänstegrupp konstruerad, 9 rader med sökning som till vilka andra tjänster som helst. Det kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt. :-O


På ajFån
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 20:23:54 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 maj 2012, 19:34:32 PM
Påhoppet "hoppar" vi över.

Ta det inte personligt. Det var mest en reflektion från en som jobbat där och inte längre gör det men har kvar lite kontakter med gamla kollegor. Reklamsnacket i tidningen låter som just det, men ska det uppfyllas så kan man inte kasta in vem som helst plötsligt och då behövs det ordning på torpet. Så därav min fundering om hur det kommer att fungera i praktiken.

Annars har det gått åt rätt håll för Nobina Norrtälje jämfört med läget i somras, så jag kan skriva positivt också. :-)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2012, 20:30:11 PM
Vidare har ju systerföretaget Swebus lång vana av att utbilda duktiga trevliga terminalvärdar.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 00:18:04 AM
Citat från: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 20:23:54 PM
Ta det inte personligt. Det var mest en reflektion från en som jobbat där och inte längre gör det men har kvar lite kontakter med gamla kollegor. Reklamsnacket i tidningen låter som just det, men ska det uppfyllas så kan man inte kasta in vem som helst plötsligt och då behövs det ordning på torpet. Så därav min fundering om hur det kommer att fungera i praktiken.

Annars har det gått åt rätt håll för Nobina Norrtälje jämfört med läget i somras, så jag kan skriva positivt också. :-)
Det gjorde jag inte heller :-) Kom in i ftg i oktober och ja, saker och ting har blivit bättre på många fronter precis som du säger!


På ajFån
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 01 juni 2012, 07:35:48 AM
Uppdatering om skyltningen: "Djurgårdsbussen" (utan nolla) finns inlagd i BussPCn enligt mina rapporter.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 01 juni 2012, 12:01:03 PM
Tog chansen att testa bussen idag då den var gratis att åka med. Vädret var ju inte på linjens sida och 7 grader samt regn lockade nog inte så många. Trots gratistur dock var vi bara sju stycken som hoppade på en 15! Minuter sen buss vid centralens övre del. Efter några minuters färd insåg man rätt snabbt att med den väg man valt så är tidtabellen enbart en dröm. Vid kungsgatans nedfart mot stureplan är det alltid kö, och inget undantag nu. Det tog totalt 17 minuter att åka bara till nybroplan! Och då var det ändå ingen som gick av eller på på mellanliggande hållplatser. Det kanske är för tidigt att döma ut det hela redan, men detta motbevisade ju inte direkt mina tidigare farhågor...
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 12:14:35 PM
Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 01 juni 2012, 13:09:28 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 12:14:35 PM
Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.

Men tidtabellen blir ju bättre av att fler åker?
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 01 juni 2012, 13:16:38 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 12:14:35 PM
Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.
Fast bättre beläggning och när man dessutom skall ta betalt och förklara för alla varför SL kortet inte gäller kommer ju innebära att bussen får ännu svårare att hålla tiderna. Det känns ju inte bra att det redan nu när man kör gratis och med bara 7 passagerare redan har så pass stora förseningar.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: HB skrivet 01 juni 2012, 14:36:31 PM
På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Carl Eric skrivet 01 juni 2012, 14:58:43 PM
Citat från: HB skrivet 01 juni 2012, 14:36:31 PM
På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/

Smart!

Jag hoppas att det blir en lyckad sommar för er! :)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 01 juni 2012, 17:45:45 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 00:18:04 AM
Kom in i ftg i oktober

Om du började i oktober hann vi aldrig ses och du kommer att få vara med om en upplevelse om du jobbar om tre veckor, eller vad sägs om att köra 676 via Vallentuna? :-)

(litet OT jag vet, men lite abstinens har jag nog)
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jo skrivet 02 juni 2012, 10:01:43 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 maj 2012, 19:34:32 PM
Påhoppet "hoppar" vi över.

Angående val av förare/värdar:
Det är en helt ny tjänstegrupp konstruerad, 9 rader med sökning som till vilka andra tjänster som helst. Det kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt. :-O


På ajFån



Problemet är väl dock inte det därrbroms skrev utan att Nobina använde just den meningen i pressrealeasen. Det kan ju helt klart tolkas som att det finns förare i Norrtälje som arbetsgivaren tycker inte har ett trevligt kundbemötande.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 10:07:30 AM
Citat från: Jo skrivet 02 juni 2012, 10:01:43 AM


Problemet är väl dock inte det därrbroms skrev utan att Nobina använde just den meningen i pressrealeasen. Det kan ju helt klart tolkas som att det finns förare i Norrtälje som arbetsgivaren tycker inte har ett trevligt kundbemötande.

Det är ju ett helt normalt förfarande som är helt nödvändigt på många håll i landet däribland i Sthlm:s området, det gick ju till på liknande sätt redan på -80 talet då SL startade speciallinjen i stan med H2:or och sightseeing.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Mr:bussis skrivet 04 juni 2012, 02:15:59 AM
Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?

Från vilken hållplats har djurgårdsbussen sin första hållplats&Vart har den slutdestination?


Mvh Bussis//....
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 04 juni 2012, 14:44:07 PM
Citat från: HB skrivet 01 juni 2012, 14:36:31 PM
På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/
Förutsätteer väl dock högre beläggning för att bli lönsamt då konduktören kostar i lön jämfört med att föraren sköter biljettkontrollen.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Olle skrivet 04 juni 2012, 15:16:35 PM
Citat från: Mr:bussis skrivet 04 juni 2012, 02:15:59 AM
Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?



Mvh Bussis//....
Nobina Norrtälje kör med sina dubbeldäckare egentligen ämnade för SL 676
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 juni 2012, 19:30:09 PM
Citat från: Mr:bussis skrivet 04 juni 2012, 02:15:59 AM
Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?

Från vilken hållplats har djurgårdsbussen sin första hållplats&Vart har den slutdestination?


Mvh Bussis//....

Www.djurgardslinjen.se
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Karsten skrivet 04 juni 2012, 20:43:53 PM
Citat från: virtual1 skrivet 04 juni 2012, 19:30:09 PM
Www.djurgardslinjen.se

Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2012, 20:46:28 PM
Citat från: Karsten skrivet 04 juni 2012, 20:43:53 PM
Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.

Ha ha nej...

www.djurgardsbussen.se

Blir bättre
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 juni 2012, 14:41:52 PM
Citat från: Karsten skrivet 04 juni 2012, 20:43:53 PM
Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.

;D sorry!
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: WilsonLeffe skrivet 14 september 2012, 22:09:11 PM
Vet någon på Forumet hur det gått med beläggningen, resultat, mm. Kommer Nobina att upprepa denna trafik under nästa sommar?
/Leif
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2012, 22:59:10 PM
Citat från: WilsonLeffe skrivet 14 september 2012, 22:09:11 PM
Vet någon på Forumet hur det gått med beläggningen, resultat, mm. Kommer Nobina att upprepa denna trafik under nästa sommar?
/Leif

Jag tror att sommaren har varit en nyttig övning av att bedriva trafik i egen regi med redan finansierade fordon. Men att man inte nödvändigtvis behöver öva ännu en sommar på samma sträcka.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 september 2012, 06:42:06 AM
Kan ju dock påpekas att man fortfarande kör bussen - har man satt något slutdatum för säsongen?

Ett stort problem är väl annars med linjen att även om man lyckats få några resenärer att åka ut till Djurgården, så har jag nog aldrig (jo, en gång förresten) sett passagerare på tillbakavägen. Man skulle nog behöva ha ett paketpris på tur och retur (alltså tur/retur 75 kronor eller något sådant).

Tror nog som tidigare att det blir svårt att göra någon vinst på linjen. Det krävs ju dock väldigt lång uthållighet för att etablera en ny linje. Kanske kan man få upp resandet på sikt, men jag är ytterst tveksam till att det någonsin kommer att generera någon direkt vinst. Och inte minst är ju problemet att det finns väldigt lite resenärsnytta i att vänta på Djurgårdsbussen om man är ute på Djurgården, särskilt som man ju kan köpa kontantbiljetter på Spårvagnen. Det är lite för lång väntan om man nyss har missat en buss, att stå och vänta vid WTC också när spårvägen går var 6:e minut- om man nu inte älskar att åka dubbeldäckare...

Sedan är det väl också så att många turister gör som man själv gör när man är turist, köper dygnsbiljett på den vanliga kollektivtrafiken. Därmed blir ju resan "gratis" kontra Nobinas variant. En annan möjlighet för Nobina är väl då att hitta samarbetspartners - att ingå i något kort (eller i alla fall med rabatt), eller att samarbeta med någon av Hop on- hop off-linjerna på något sätt.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jan skrivet 15 september 2012, 11:24:19 AM
Djurgårdsbussen har nog inte varit den bästa affären. Dock så är markanden för linjetrafik utanför LHM fullt realistiskt. Man bör leta där det saknas eller där det inte fungerar med dagens linjer.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2012, 18:35:58 PM
Citat från: Jan skrivet 15 september 2012, 11:24:19 AM
Djurgårdsbussen har nog inte varit den bästa affären. Dock så är markanden för linjetrafik utanför LHM fullt realistiskt. Man bör leta där det saknas eller där det inte fungerar med dagens linjer.

Nu har man ju knappast varit ute efter bra "affärer", dvs att tjäna pengar. Utan detta har mestadels varit ett av flera övningsprojekt för framtiden.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Jan skrivet 16 september 2012, 10:46:59 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2012, 18:35:58 PM
Nu har man ju knappast varit ute efter bra "affärer", dvs att tjäna pengar. Utan detta har mestadels varit ett av flera övningsprojekt för framtiden.
Har du, Ersa någon idé vad man lärt sig om framtidern i denna affär?
Titel: Sv: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 00:11:01 AM
Citat från: Jan skrivet 16 september 2012, 10:46:59 AM
Har du, Ersa någon idé vad man lärt sig om framtidern i denna affär?

Man har lärt sig hur man kastar pengarna i sjön...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Sv: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 22 september 2012, 11:01:32 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 00:11:01 AM
Man har lärt sig hur man kastar pengarna i sjön...

Nu tycker jag att ni är överdrivet negativa. Igen.
Flera gånger i denna tråd har det framkommit att bussarna redan är finansierade av Norrtäljeavtalet, samt att förarna redan har sin månadslön från Norrtälje. Att en massa bussar står stilla på Tekniska högskolan mitt på dagen utan att kunna merutnyttjas, samtidigt som förarna sitter hemma eller i garagets fikarum mitt i delade pass kostar ju också pengar, på sitt sätt.
Titel: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Andreas91 skrivet 22 september 2012, 11:56:08 AM
Man verkar inte vilja släppa taget om linjen helt än, men man har dragit ner på trafiken. Fr.o.m. 17 sep går bussarna endast fre-sön, Hötorgets hållplats är indragen och det verkar dessutom vara nya tider.. Men Nobna kämpar vidare - hang in there!  ;)
Titel: SV: Sv: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: The Boxer skrivet 23 september 2012, 10:44:47 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 00:11:01 AM
Man har lärt sig hur man kastar pengarna i sjön...

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Frågan är om inte de är mästare i den grenen... bokslutet är ju inte munter läsning (om man är ägare)....
Titel: SV: Sv: SV: Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen
Skrivet av: Ersa skrivet 23 september 2012, 10:46:47 AM
Citat från: The Boxer skrivet 23 september 2012, 10:44:47 AM
Frågan är om inte de är mästare i den grenen... bokslutet är ju inte munter läsning (om man är ägare)....

SM i pessimism?