Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: tågluffaren skrivet 08 maj 2012, 14:27:43 PM

Titel: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: tågluffaren skrivet 08 maj 2012, 14:27:43 PM
Hur många garage finns det? Vet att det finns i Björknäs och Mölnvik/Grisslinge. Finns det fler? Och hur delar man på linjerna mellan garagen? Kör alla på allt?
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 14:47:37 PM
Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

Man kan säga att alla garagen kör de flesta linjerna, vissa undantag finns, t.ex 408,469 som bara körs av Björknäs. 462 körs bara av Älvsby.

Blåbussarna finns endast i Björknäs o Mölnvik. 471 från Bnga, 474 från Möga.

Naturligt blir det ändå ganska uppdelat.
Björknäs kör de flesta turerna i Nacka, Mölnvik kör de flesta turerna på Ingarö, Ramsmora kör de flesta turerna till Stavsnäs/Djurö. 

Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 maj 2012, 19:48:45 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 14:47:37 PM
Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

Man kan säga att alla garagen kör de flesta linjerna, vissa undantag finns, t.ex 408,469 som bara körs av Björknäs. 462 körs bara av Älvsby.

Blåbussarna finns endast i Björknäs o Mölnvik. 471 från Bnga, 474 från Möga.

Naturligt blir det ändå ganska uppdelat.
Björknäs kör de flesta turerna i Nacka, Mölnvik kör de flesta turerna på Ingarö, Ramsmora kör de flesta turerna till Stavsnäs/Djurö.

Det är väl dessutom så att endast Ramsmora kör 433/434 på vardagar? På helger har Mölnvik i pincip alla 433.
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 08 maj 2012, 19:48:45 PM
Det är väl dessutom så att endast Ramsmora kör 433/434 på vardagar? På helger har Mölnvik i pincip alla 433.

Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: P.Ek skrivet 08 maj 2012, 20:32:50 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?

I söndags var det inte normalt, då Mölnviks 6464 stod och väntade på avgång vid Sollenkroka brygga. Någon som kan gissa varför 6464 och inte en från Ramsmora?

(http://i50.tinypic.com/2vrx69u.jpg)

Jag noterade att Keolis 6464 hade samma stolstyg som Nobina 6131, har 6464 samt övriga Nacka/Värmdö-B9S kvar Nobina-tyget sen de körde för Nobina?
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:42:12 PM
Det var ingen lånebuss då?. Det stod nämligen någon/några Scania-led i Björknäs i helgen.

Jag mötte Volvon i helgen med, tänkte nog på Mölnvik.  Mötte den tomkörandes utifrån, tyckte det var konstigt, men de kanske har nåt omlopp med Stavsnäs/Överby-Sollenkroka på helgen?
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 maj 2012, 20:47:37 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?

Tack så mycket för information, man lär sig någonting nytt varje dag!  :)
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:53:54 PM
Jag har bestämt för mig att det stod en B9s i Raga på lördagsnatten. Då var den isf inlånad från nåt annat garage.

Samtliga B9s som övertogs från Nobina har kvar sin ursprungliga inredning. 
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Marc skrivet 09 maj 2012, 14:06:21 PM
6464 gick i lördags eftermiddag på ett vanligt Raga-omlopp, men vagnen hämtades från Mölnvik av en bussnackare!
Är bilden tagen vid 17:15 avgången? I så fall tog jag över turen med 6042 några kilometer senare!
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: P.Ek skrivet 09 maj 2012, 16:51:43 PM
Citat från: Marc skrivet 09 maj 2012, 14:06:21 PM
6464 gick i lördags eftermiddag på ett vanligt Raga-omlopp, men vagnen hämtades från Mölnvik av en bussnackare!
Är bilden tagen vid 17:15 avgången? I så fall tog jag över turen med 6042 några kilometer senare!

Japp! Det var 17:15-avgången från Sollenkroka i söndags, blev ingen bild på 6042, eftersom Slussen inte är världens bästa fotoställe (under taket iaf).

Då kanske du kan svara på gåtan!

//P.Ek :)
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:07:22 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.


F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?

/MrH
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:18:55 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 14:47:37 PM
Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

När jag började i Björknäs i slutet av 1999 så har jag för mig att Älvsbygaraget kördes av Wasatrafik med små vita bussar, kan någon bekräfta det?
Efter att Busslink sagt upp trafikavtalet i förtid och Swebus vunnit trafiken (2002?) så var alla bussar röda, även i Älvsby och vi som inte kört 46x-linjerna innan fick lära oss även dessa  :D  Jag minns att det (med all rätt) blev ett j-a liv när jag som vikarierande trafikledare råkade tursätta "fel" buss på t.ex Älvsby när deras ordinarievagn varit utlånade för service eller annat... så det råkade bli en buss utan Webasto... Man lär sig av misstagen!  :P

För att återknyta till ursprungliga frågan om "alla kör allt" så är det väl delvis sant, åtminstone för timanställda som kan få tjänster på vilket garage som helst, även yttergaragen. Så var det i alla fall när jag jobbade där...

/MrH
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 10 maj 2012, 09:20:15 AM
Citat från: P.Ek skrivet 08 maj 2012, 20:32:50 PM
I söndags var det inte normalt, då Mölnviks 6464 stod och väntade på avgång vid Sollenkroka brygga. Någon som kan gissa varför 6464 och inte en från Ramsmora?

(http://i50.tinypic.com/2vrx69u.jpg)

Jag noterade att Keolis 6464 hade samma stolstyg som Nobina 6131, har 6464 samt övriga Nacka/Värmdö-B9S kvar Nobina-tyget sen de körde för Nobina?
Som svar på varför inte 6464 är från Ramsmora, är ju isf att Ramsmora inte har några Volvo längre, annat än till låns ibland.
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Carl Eric skrivet 10 maj 2012, 15:17:25 PM
Citat från: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:07:22 PM
F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?

/MrH

Gissar på att det är Fredags-omlopp som åsyftas!
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Andy skrivet 10 maj 2012, 15:31:34 PM
Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.
Citat från: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:07:22 PM
F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?
Citat från: Carl Eric skrivet 10 maj 2012, 15:17:25 PM
Gissar på att det är Fredags-omlopp som åsyftas!
Jag tror snarare att det är Förstärknings-omlopp som menas. På specen har omloppsnumret prefixet F.
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 10 maj 2012, 17:13:15 PM
Citat från: Andy skrivet 10 maj 2012, 15:31:34 PM
Jag tror snarare att det är Förstärknings-omlopp som menas. På specen har omloppsnumret prefixet F.

Visst är det så!
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Börje skrivet 10 maj 2012, 21:53:50 PM
Citat från: P.Ek skrivet 08 maj 2012, 20:32:50 PM
I söndags var det inte normalt, då Mölnviks 6464 stod och väntade på avgång vid Sollenkroka brygga. Någon som kan gissa varför 6464 och inte en från Ramsmora?

(http://i50.tinypic.com/2vrx69u.jpg)

Det där är ju jag! Den bilden märkte jag aldrig att du tog, eller att en bussnackare åkte med mig över huvud taget.  :)

Att jag hade 6464 på Ramsmoraomlopp var av det enkla skälet att jag inte har ett digitalt färdskrivarkort. Då B9S är de enda vagnarna på Nacka/Värmdö som inte har digital färdskrivare finns det nu en bra anledning att skaffa färdskrivarkort.
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: bjorn_k skrivet 12 maj 2012, 20:30:17 PM
Citat från: Börje skrivet 10 maj 2012, 21:53:50 PM
Det där är ju jag! Den bilden märkte jag aldrig att du tog, eller att en bussnackare åkte med mig över huvud taget.  :)

Att jag hade 6464 på Ramsmoraomlopp var av det enkla skälet att jag inte har ett digitalt färdskrivarkort. Då B9S är de enda vagnarna på Nacka/Värmdö som inte har digital färdskrivare finns det nu en bra anledning att skaffa färdskrivarkort.
Är du heltidare? Isåfall står väl trafikföretaget för kortkostnaden?
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 12 maj 2012, 21:28:21 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 12 maj 2012, 20:30:17 PM
Är du heltidare? Isåfall står väl trafikföretaget för kortkostnaden?

knappast
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: bjorn_k skrivet 14 maj 2012, 12:37:48 PM
Citat från: homer skrivet 12 maj 2012, 21:28:21 PM
knappast
:o isåfall är det ju inte så konstigt om man låter bli att skaffa... ~500 är ändå ~500. Åtminstone de heltidsanställda (eller om det var tillsvidare) på ftg som jag jobbar på står för kostnaden. Man lämnar in inbetalningskvitto så får man det åter på nästa lön.
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 14 maj 2012, 14:18:07 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 14 maj 2012, 12:37:48 PM
:o isåfall är det ju inte så konstigt om man låter bli att skaffa... ~500 är ändå ~500. Åtminstone de heltidsanställda (eller om det var tillsvidare) på ftg som jag jobbar på står för kostnaden. Man lämnar in inbetalningskvitto så får man det åter på nästa lön.

så var de på de gamla företaget, men där fick förarna också SL-kort och gratis inträde till Badhus/Gym...
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 maj 2012, 15:37:07 PM
650:- kostar det.

Och i avtalet står:

Företaget ersätter kostnaden för förarkortet till tillsvidareanställda som har
till arbetsuppgift att framföra fordon utrustade med digitala färdskrivare.
För förarkort som anskaffats inför provanställning ersätter företaget kostnaden
om provanställningen övergår i tillsvidareanställning
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: P.Ek skrivet 14 maj 2012, 17:07:37 PM
Citat från: Börje skrivet 10 maj 2012, 21:53:50 PM
Det där är ju jag! Den bilden märkte jag aldrig att du tog, eller att en bussnackare åkte med mig över huvud taget.  :)

Att jag hade 6464 på Ramsmoraomlopp var av det enkla skälet att jag inte har ett digitalt färdskrivarkort. Då B9S är de enda vagnarna på Nacka/Värmdö som inte har digital färdskrivare finns det nu en bra anledning att skaffa färdskrivarkort.

Då åkte jag med två bussnackare till Slussen :) B9Sen hade mycket skönare stolar, men Omnilinken gick mycket tystare.
Titel: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: bjorn_k skrivet 14 maj 2012, 19:25:18 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 14 maj 2012, 15:37:07 PM
650:- kostar det.

Och i avtalet står:

Företaget ersätter kostnaden för förarkortet till tillsvidareanställda som har
till arbetsuppgift att framföra fordon utrustade med digitala färdskrivare.
För förarkort som anskaffats inför provanställning ersätter företaget kostnaden
om provanställningen övergår i tillsvidareanställning
BBA?


På ajFån
Titel: SV: Trafikområde Nacka Värmdö
Skrivet av: MrH skrivet 14 maj 2012, 20:04:50 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 14 maj 2012, 15:37:07 PM
650:- kostar det.

Och i avtalet står:

Företaget ersätter kostnaden för förarkortet till tillsvidareanställda som har
till arbetsuppgift att framföra fordon utrustade med digitala färdskrivare.
För förarkort som anskaffats inför provanställning ersätter företaget kostnaden
om provanställningen övergår i tillsvidareanställning

Utan att alls ha en aning om hur det faktiskt förhåller sig på Börjes arbetsplats, så kan man ju tolka skrivningen i avtalet på olika sätt..  det står ju "tillsvidareanställda som har till arbetsuppgift att framföra fordon utrustade med digitala färdskrivare" men så länge arbetsgivaren tillhandahåller bussar med analoga färdskrivare (som i det aktuella fallet med B9S:en) så har ju inte den anställde nödvändigtvis till arbetsuppgift att framföra fordon med digital färdskrivare... och därmed kanske man inte anser sig skyldig att bekosta färdskrivarkort?  ;D

..däremot är det väl synnerligen smidigt om alla förare ändå har ett färdskrivarkort men det är ju en helt annan sak...

/MrH