Swebus satsar ännu en gång under sommaren.
De största ändringarna är väl den nya linjen 865 mellan Mariestad och Uddevalla och de nya hållplatserna Landskrona, Alingsås och Böda Sand.
http://www.nobina.com/sv/Swebus/Nyheter/Swebus-sommartidtabell-Nya-resmal-fler-avgangar-och-en-helt-ny-busslinje-/ (http://www.nobina.com/sv/Swebus/Nyheter/Swebus-sommartidtabell-Nya-resmal-fler-avgangar-och-en-helt-ny-busslinje-/)
MVH Tonnie
Förändringen på Öland är ju ytterst kosmetisk, bussarna har ju tidigare stannat vid Böda Sandsrondellen.
Ett antagande är att det kommer att vara ett ytterst fåtal trafikdagar under högsommaren som bussen mot Stockholm kommer att kunna angöra hpl nere vid Campingen med tanke på att det normalt är dubbla köer nedåt mellan 1100 och 1400.
Linjen Mariestad-Uddevalla är inte helt ny. Den har funnits förut men varit nedlagd i några år. Sedan undrar jag över att bussarna stannar i Trolllhättan, Trestad och Uddevalla. Trestad är ju Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla. Antagligen avses Trestad center, som ligger vid Båberg ungefär mitt emellan Trollhättan och Vänersborg. Men skriv det i så fall annars lär ingen begripa.
Citat från: Tonnie skrivet 06 maj 2012, 19:54:24 PM
Swebus satsar ännu en gång under sommaren.
De största ändringarna är väl den nya linjen 865 mellan Mariestad och Uddevalla och de nya hållplatserna Landskrona, Alingsås och Böda Sand.
MVH Tonnie
Mariestad - Uddevalla är inget nytt, den linje fanns tidigare som linje 810, sträckan från Örebro är dock borta. Den sker väl genom linje 801 som går, Alingsås är ingen ny hpl, har tidigare varit inne på stationsområdet för bussar, flyttades sedan ut till E 20 för att det skulle gå snabbare och sedan togs den bort helt.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 06 maj 2012, 21:43:49 PM
Mariestad - Uddevalla är inget nytt, den linje fanns tidigare som linje 810, sträckan från Örebro är dock borta. Den sker väl genom linje 801 som går, Alingsås är ingen ny hpl, har tidigare varit inne på stationsområdet för bussar, flyttades sedan ut till E 20 för att det skulle gå snabbare och sedan togs den bort helt.
// Christer K
När fanns 810 då? Innan 2005 väl?
Kommer västtrafiks biljetter i form av Regionen runt gälla på den nystartade linjen?
Citat från: reseguiden86 skrivet 07 maj 2012, 11:33:04 AM
Kommer västtrafiks biljetter i form av Regionen runt gälla på den nystartade linjen?
Det verkar inte avgjort ännu, men det ska bli mycket intressant att se. Biljettsamarbetet har försvunnit linje för linje under de senaste åren och för tillfället är det bara linje 830 och 867 längs riksväg 40 och linje 839 längs riksväg 26 där Västtrafik-biljetter gäller.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 13:04:07 PM
Det verkar inte avgjort ännu, men det ska bli mycket intressant att se. Biljettsamarbetet har försvunnit linje för linje under de senaste åren och för tillfället är det bara linje 830 och 867 längs riksväg 40 och linje 839 längs riksväg 26 där Västtrafik-biljetter gäller.
Och där tror jag att linje 830 och 857 (som du väl menar; 867 går Stockholm-Arlanda) ligger löst till eftersom det nu finns så bra förbindelser Borås-Göteborg med linje 100. Jag betvivlar att Västtrafik kommer att köpa in sig hos Swebus på den sträckan när nuvarande avtal går ut.
Giltigheten på Swebus Express kom till en gång i tiden eftersom det var så många luckor i dåvarande tåg- och busstidtabeller. När Swebus Express slutade köra linje 830 som tågbuss Borås-Göteborg, och därmed Västtrafiks periodkort gällde, i juni 2002 blev det kritik. Det gick inte ens att lösa kontantbiljett på sträckan hos Swebus Express. De hade alltså upptagningsförbud på sträckan. Jag jobbade då på SJ:s planering i Göteborg och uppmärksammade därför Västtrafik på frågan. Mitt förslag var att det skulle bli möjligt att köpa kontantbiljett till Swebus taxa, men man valde att gå hela vägen: det vill säga att alla Västtrafiks periodkort gällde på bussen i mån av plats och det blev också möjligt att köpa kontantbiljett.
Det behovet kvarstår inte längre. Linje 839 går som komplement till Västtrafiks egen trafik så där lär giltigheten bli kvar. Samma sak skulle kunna sägas om linjen Mariestad-Uddevalla men eftersom det bara är trafik tre dagar i veckan så tror jag inte det blir så att Västtrafiks periodkort gäller annat än möjligen på delsträcka.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 14:16:06 PM
Och där tror jag att linje 830 och 857 (som du väl menar; 867 går Stockholm-Arlanda) ligger löst till eftersom det nu finns så bra förbindelser Borås-Göteborg med linje 100. Jag betvivlar att Västtrafik kommer att köpa in sig hos Swebus på den sträckan när nuvarande avtal går ut.
Ja, jag slant på tangentbordet, menade givetvis 857.
Håller också med om din analys, med tillägg att en sak som möjligen skulle kunna tala för att Västtrafik fortsatt skulle köpa biljettgiltighet på bussarna på rv 40 skulle kunna vara Landvetter Flygplats. Särskilt nu när flygbusslinjen Borås-Landvetter försvunnit är möjligheterna att åka kollektivt med rimliga restider Borås-flygplatsen, både för arbetspendling och flyganslutningar, i stor grad beroende av Swebus. Men det gäller ett fåtal turer per dag så det är inte säkert att det bedöms som tillräckligt intressant ändå.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 15:08:09 PM
Ja, jag slant på tangentbordet, menade givetvis 857.
Håller också med om din analys, med tillägg att en sak som möjligen skulle kunna tala för att Västtrafik fortsatt skulle köpa biljettgiltighet på bussarna på rv 40 skulle kunna vara Landvetter Flygplats. Särskilt nu när flygbusslinjen Borås-Landvetter försvunnit är möjligheterna att åka kollektivt med rimliga restider Borås-flygplatsen, både för arbetspendling och flyganslutningar, i stor grad beroende av Swebus. Men det gäller ett fåtal turer per dag så det är inte säkert att det bedöms som tillräckligt intressant ändå.
Nu ändrades det på Flygbussarna från tid till annan hur Västtrafiks biljetter gällde men gällde periodkorten på Flygbussarna det sista de körde Borås-Landvetter?
I så fall löser man ju detta dilemma enklast genom att Västtrafik köper giltighet på de Swebus som går via Landvetter på sträckan Ulricehamn-Borås-Landvetter flygplats. Fast en ännu smartare lösning vore väl att låta linje 101 gå via flygplatsen under lågtrafik och ha anslutning dit under högtrafik med en shuttle-buss. Möjligen en shuttle-buss som går från Landvettermotet i anslutning till 101-bussarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 15:47:55 PM
Nu ändrades det på Flygbussarna från tid till annan hur Västtrafiks biljetter gällde men gällde periodkorten på Flygbussarna det sista de körde Borås-Landvetter?
Ja, men med några specialregler. För "vanliga" resenärer var det sista åren enbart Regionen Runt 30 dagar och Regionen Runt 1 dygn som gällde, inga andra av Västtrafiks biljetter. För anställda på flygplatsen gällde även Flerkommunskortet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 15:47:55 PM
I så fall löser man ju detta dilemma enklast genom att Västtrafik köper giltighet på de Swebus som går via Landvetter på sträckan Ulricehamn-Borås-Landvetter flygplats. Fast en ännu smartare lösning vore väl att låta linje 101 gå via flygplatsen under lågtrafik och ha anslutning dit under högtrafik med en shuttle-buss. Möjligen en shuttle-buss som går från Landvettermotet i anslutning till 101-bussarna.
När Flygbussarna försvann stod det i ett meddelande från Västtrafik att resenärer rekommenderades att åka linje 101 till Landvettermotet och byta till linje 511 till flygplatsen. Det fungerar, men tyvärr ofta med dåliga anpassningar mellan linjerna vilket leder till mellan dubbla och tredubbla restiden från Borås till flygplatsen jämfört med Flygbussarna och Swebus. Så idén med särskild shuttle direkt från Flygplatsmotet och anslutning till linje 101 där är nog inte alls dum.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 16:09:29 PM
Ja, men med några specialregler. För "vanliga" resenärer var det sista åren enbart Regionen Runt 30 dagar och Regionen Runt 1 dygn som gällde, inga andra av Västtrafiks biljetter. För anställda på flygplatsen gällde även Flerkommunskortet.
När Flygbussarna försvann stod det i ett meddelande från Västtrafik att resenärer rekommenderades att åka linje 101 till Landvettermotet och byta till linje 511 till flygplatsen. Det fungerar, men tyvärr ofta med dåliga anpassningar mellan linjerna vilket leder till mellan dubbla och tredubbla restiden från Borås till flygplatsen jämfört med Flygbussarna och Swebus. Så idén med särskild shuttle direkt från Flygplatsmotet och anslutning till linje 101 där är nog inte alls dum.
101 stannar alltså vid Landvettermotet och linje 511 går från Landvetter Resecentrum. Det är väl ett par hundra meter att gå mellan dessa och bussförarna har ingen visuell kontakt med varann. Det håller om respektive linje är i rätt tid men linje 101 är ofta 5-10 minuter försenad.
Citat från: Tonnie skrivet 06 maj 2012, 21:56:04 PM
När fanns 810 då? Innan 2005 väl?
Hmm var någon gång 1991 eller 92 som jag körde linjen. Det var ju tag sedan.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 07 maj 2012, 22:46:02 PM
Hmm var någon gång 1991 eller 92 som jag körde linjen. Det var ju tag sedan.
// Christer K
Fanns väl redan på 80 talet,vill minnas att den delades av SJbuss och GDG en tid :)
Citat från: j-a skrivet 07 maj 2012, 22:57:15 PM
Fanns väl redan på 80 talet,vill minnas att den delades av SJbuss och GDG en tid :)
Jodå fanns före innan jag började på Swebus Express, hade kollegor som både hade kör för GDG och SJ. Av alla vi som körde i Örebro på Swebus Exp är det bara en som kör kvar. Enligt uppgift så pendlar han till Västerås.
Några andra slutade och började med annat, några gick till Nobina i Örebro och några till turistbuss.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 07 maj 2012, 22:46:02 PM
Hmm var någon gång 1991 eller 92 som jag körde linjen. Det var ju tag sedan.
// Christer K
Då satt jag i morsan mage ;D
Linje 838 gick dagligen ett tag mellan Uddevalla och Örebro så linje dragningen är inte ny.
Citat från: LeMKL skrivet 09 maj 2012, 08:47:02 AM
Linje 838 gick dagligen ett tag mellan Uddevalla och Örebro så linje dragningen är inte ny.
Stämmer precis då körde vi till Trollhättan från Örebro, en förare från Trollhättan körde till Udevalla och åter. Linjen blev sedan nr 1 Express hos Västtrafik, slutar nu i Trollhättan.
Sista vändan som förare hos Swebus Express i Örebro var 1998 - 2006 som extra chaufför.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 09 maj 2012, 20:32:53 PM
Stämmer precis då körde vi till Trollhättan från Örebro, en förare från Trollhättan körde till Udevalla och åter. Linjen blev sedan nr 1 Express hos Västtrafik, slutar nu i Trollhättan.
Det är väl egentligen bara delen Trollhättan-Grästorp-Lidköping som är gemensam mellan den gamla Swebus-linjen och dagens Linje 1 Express. Eller har Linje 1 Express vid något tillfälle gått till Mariestad istället för Skövde-Karlsborg i östra änden?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 maj 2012, 20:43:42 PM
Det är väl egentligen bara delen Trollhättan-Grästorp-Lidköping som är gemensam mellan den gamla Swebus-linjen och dagens Linje 1 Express. Eller har Linje 1 Express vid något tillfälle gått till Mariestad istället för Skövde-Karlsborg i östra änden?
Nej, den har hela tiden den funnits haft Karlsborg som ostligaste vändpunkt. Utvidgningen Lidköping-Trollhättan har dock gjorts senare.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 maj 2012, 20:43:42 PM
Det är väl egentligen bara delen Trollhättan-Grästorp-Lidköping som är gemensam mellan den gamla Swebus-linjen och dagens Linje 1 Express. Eller har Linje 1 Express vid något tillfälle gått till Mariestad istället för Skövde-Karlsborg i östra änden?
Vi tar det från början, linjen utgick från Örebro - Askersund - Karlsborg - Skövde - Skara - Lidköping - Trollhättan, denna hette nog 838 och blev sedan Linje 1 Express.
Linje 810 fanns under 90 talet och gick med två bussar med förarbyte i Lidköping förmiddag och eftermiddag. Gick Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping, bussbyte och åter Örebro coh vidare till Kopparberg och åter Örebro för förarbyte och till Lidköping, förarbyte och åter till Örebro.
Den som kom till Lidköping körde sträclan Lidköping - Trollhättan utom Fredag och Söndag då linjen började och slutade i Uddevalla.
Linje 801 utgick då från Karlstad via Kristinehamn - Mariestad - Skara rast i Jung både upp och ner till Göteborg. Fredag och Söndagar kördes förstärkning på linje 801 med start i Örebro - Göteborg och åter.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 09 maj 2012, 22:54:40 PM
Vi tar det från början, linjen utgick från Örebro - Askersund - Karlsborg - Skövde - Skara - Lidköping - Trollhättan, denna hette nog 838 och blev sedan Linje 1 Express.
Linje 810 fanns under 90 talet och gick med två bussar med förarbyte i Lidköping förmiddag och eftermiddag. Gick Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping, bussbyte och åter Örebro coh vidare till Kopparberg och åter Örebro för förarbyte och till Lidköping, förarbyte och åter till Örebro.
Den som kom till Lidköping körde sträclan Lidköping - Trollhättan utom Fredag och Söndag då linjen började och slutade i Uddevalla.
Linje 801 utgick då från Karlstad via Kristinehamn - Mariestad - Skara rast i Jung både upp och ner till Göteborg. Fredag och Söndagar kördes förstärkning på linje 801 med start i Örebro - Göteborg och åter.
Aha, jag fick bara inte ihop det hela först, men det fanns två olika linjesträckningar och då klarnar det alltså! Tack för förklaringarna!
Citat från: Christer K skrivet 09 maj 2012, 22:54:40 PM
Vi tar det från början, linjen utgick från Örebro - Askersund - Karlsborg - Skövde - Skara - Lidköping - Trollhättan, denna hette nog 838 och blev sedan Linje 1 Express.
// Christer K
Tackar liksom Olof för ett bra klarläggande. Fast linje 1 utgick aldrig från Örebro utan från Karlsborg. Dessutom hette det Länspendel 1, inte 1 Express eller Express 1. Express var något de höll sig med runt Göteborg och i Bohuslän. I Älvsborgs län hette det Komfortbuss.