..som DEB sa idag. Dessa två försvinner inom mycket kort. Underbara vagnar som enligt mig gärna får rulla några år till :)
Bilderna tagna idag 2012-05-03.
Startade kl 14:53 med Keolis 6953 från Handenterminalen på 824 mot Tyresö Centrum.
Först en interiörbild från Keolis 6953
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0111.jpg)
Film: http://www.youtube.com/watch?v=xgI0AptPmlg&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=xgI0AptPmlg&feature=plcp)
Vid Tyrestavägen klev DEB på.
En bild på pärlan från Tyresö Centrum
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0003.jpg)
Vid Tyresö Centrum åkte DEB hemåt för att lämna lite grejer, (men anslöt sig senare igen). Därefter begav jag mig till Gullmarsplan med 875 för att åka 6958 på 806an 16:18. På Gullmarsplan anslöt sig Johan Ek.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0007.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0008.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0009.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0010.jpg)
Film från bussen: http://www.youtube.com/watch?v=quWNln3fMWc&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=quWNln3fMWc&feature=plcp)
På Sågen klev DEB på igen.
Tillsammans alla tre åkte vi ända till Myrmalmsringen där vi vände tillbaka och tommade med chauffören (som för övrigt var samma som förr-förra torsdagen - exakt samma avgång och buss. Och tro det eller ej, hon har endast kört denna buss två gånger och jag och Johan Ek har varit åkt med henne båda gångerna :))
Film från vägen tillbaka mot Gullmarsplan, denna gång öppnade vi motorluckan lite ;): http://www.youtube.com/watch?v=O1ddmpRE8D8&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=O1ddmpRE8D8&feature=plcp)
Vi svänger in på Gullmarsplan:
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00061.jpg)
Väl tillbaka på Gullmarsplan blev det fotografering av den underbara pärlan, som nu skulle avgå som linje 809!
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00072.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00073.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00074.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00075.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00076.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_00077.jpg)
På Gullmarsplan lämnade vi DEB på 809an och jag och Johan Ek åkte in mot stan där jag tog pendeltåget hem och han åkte till Norrtälje!
Det var allt från dessa pärlor! Fler bilder från Stockholm kommer i andra trådar :)
//Jacob
Trevligt repotage! Kan man anta att 6953, och 6958, rullar hösttabellen ut? - Det vill säga till och med 2012-06-21.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 04 maj 2012, 00:11:05 AM
Trevligt repotage! Kan man anta att 6953, och 6958, rullar hösttabellen ut? - Det vill säga till och med 2012-06-21.
/Peter
Man kan ju hoppas, 6953 blir 16 år bara ett par dagar efter sommartidtabellens början. Men troligen hinner ersättarna levereras innan dess.
Annars var det mycket trevliga bilder Jacob, nästan lika trevligt som sällskapet :D
Härligt att det blir lite bilder och filmer kvar i alla fall från dessa underbara favoriter. Kommer verkligen sakna dem. :'(
Kommer det överhuvudtaget någon av dessa vagnar att sparas?
För det finns väl ingen SL-Scania-ledare sparad?
Om man bara hade råd och plats o.s.v. att behålla 1 eller bägge kanske... ;)
Spårvägsmuseet har väl inte resurser eller plats för att bevara en, eller några andra föreningar heller, eller?!.
Tack Jacob att du tar dig tid att dokumentera deras sista tid.
Jörgen
Idag slutade jag tidigt så jag åkte faktiskt ner till Handen igen och åkte dessa två. Dock var chauffören hemskt otrevlig angående att jag fotograferade så jag tappade lusten i 6953 och gick av... Tråkigt!
Men jag fick till bra bilder och en film, dessa kommer imorgon! :)
//Jacob
Väldigt trevliga bilder! De förtjänar verkligen att fotas nu :D
Mycket trevliga och fina bilder! :) Är 6953 och 6958 de ända CN113ALB kvar? Har 6966 försvunnit?
Tack för en trevlig bildkavalkad på en riktigt trevlig busstyp! :D
Citat från: P.Ek skrivet 04 maj 2012, 19:57:28 PM
Mycket trevliga och fina bilder! :) Är 6953 och 6958 de enda CN113ALB kvar? Har 6966 försvunnit?
Ja, det stämmer.
Citat från: Ted S skrivet 04 maj 2012, 20:08:55 PM
Ja, det stämmer.
När försvann 6966? Sist jag såg den var faktiskt ett tag sen, hösten 2010.
Citat från: P.Ek skrivet 04 maj 2012, 20:30:02 PM
När försvann 6966? Sist jag såg den var faktiskt ett tag sen, hösten 2010.
Runt slutet på januari-början på februari nu i år började jag sluta se den i trafik på de vanliga CN113ALB-turerna. Stod avställd vid garaget i några veckor efter det och försvann sedan till skrot.
Citat från: DEB skrivet 04 maj 2012, 22:10:32 PM
Runt slutet på januari-början på februari nu i år började jag sluta se den i trafik på de vanliga CN113ALB-turerna. Stod avställd vid garaget i några veckor efter det och försvann sedan till skrot.
:(
Tack för info iaf!
Härliga bilder + filmer.
Sista Scania-bussarna med riktigt motorljud. Annat än OmniLink. :-\
Fler bilder, tagna 2012-05-04.
Först ut 6958 på Handenterminalen
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0003-1.jpg)
bakrutan är kanske inte det trevligaste, men det hör till en gammal buss :)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0004.jpg)
Jag åkte med bussen till Trollbäckens C, och under vägen filmade jag
http://www.youtube.com/watch?v=zlFktmbUOFo&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=zlFktmbUOFo&feature=plcp)
Väl framme på Trollbäckens C dök systern upp och det blev gruppfoto
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0006-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0007-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0008-1.jpg)
6958 for iväg för den fick något fel på bromsarna, och 6953 kom och ersatte 6958
http://www.youtube.com/watch?v=oN_JwlZ1Up0&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=oN_JwlZ1Up0&feature=plcp)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0009-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0010-2.jpg)
interiörbild från 6953
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0011-1.jpg)
DET var allt jag hade att bjuda på från dessa skönheter. 6958 är helt klart min favorit, med det bästa motorljudet. När de två stod bredvid varandra på Trollbäckens C hörde man bara 6958:s tomgång ;)
En negativ sak var att chauffören var himla otrevlig. Han påstod att det var olagligt att fotografera bussen, vår konversation såg ut ungefär så här:
Ch: Jag gillar inte att du fotar bussen
Jag: Nehej?
Ch: Du får inte fotografera bussen
Jag: Jo det får jag
Ch: Nej, inte om chauffören sitter i
Jag: Jo, det är allmän plats och jag får fota hur mycket jag vill
Ch: Men jag vill inte vara med på dina bilder
Jag: Nehej men jag får fortfarande fota, jag fotar ju bussen och inte dig, jag skulle aldrig ta en bild på dig genom framdörren
Ch: Nej men jag är ju tvungen att gömma mig när du fotar
(...) så höll det på. Sedan blev konversationen denna:
Jag: Jag åker tillbaka en sväng, väldigt trevliga bussar det här, men vad jag har förstått är de inte så härliga att köra kanske?
Chauffören: Hörru nu vill jag vara ifred och köra! Gå och sätt dig på din plats!
Jag: Ursäkta, jag ställde bara en fråga...
Åkte en bit med 6953 men jag tappade lusten och klev av... Tråkigt men tyvärr finns det ju chaufförer som är surare än andra..
Hoppas att ni gillade bilderna och filmerna i alla fall :)
//Jacob
Såna bussförare borde inte köra buss om dom inte gillar bli fotade, Hilma trist för oss fotografer sättas ut för sånt.
Dom får byta jobb helt enkelt.
Citat från: Mattias Petersson skrivet 08 maj 2012, 21:48:07 PM
Såna bussförare borde inte köra buss om dom inte gillar bli fotade, Hilma trist för oss fotografer sättas ut för sånt.
Dom får byta jobb helt enkelt.
Att bli fotograferad mot sin vilja ingår väl ändå inte i en busschaufförs yrke? Det är inte direkt så att man får lära sig om bussfotografer på sin körkortsutbildning. Så som fotograf får man faktiskt lov att försöka visa lite hänsyn mot folk som arbetar. Det finns även gott om chaufförer som inte vill ha med folk/passagerare att göra, vilket man bör vara medveten om. Det är
inte så enkelt att för alla svenskar som inte trivs med sitt arbete att bara byta jobb blixtsnabbt. Branschen behöver alltid förare. Men när arbetsmiljön är dålig, så blir stämningen dålig helt enkelt.
Med detta vill jag per automatik inte försvara griniga förare. Man kan "avvisa/neka" folk på ett artigare och trevligare vis. Att jag inte vill försvara dem beror på att jag själv råkar ut för dem då och då (utan att jag fotograferar). Och mot de allra argaste "kollegorna" i ett angränsande trafikområde hjälper inte ens den egna uniformen mot långfingrar, skrik, signalhorn och hot om anmälningar.
Om inte bussföraren vill synas så får man väl redigera bort denne innan man lägger ut bilden här.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 09 maj 2012, 01:28:18 AM
Om inte bussföraren vill synas så får man väl redigera bort denne innan man lägger ut bilden här.
Det extraarbetet lägger man inte ner för att tillfredställa någon som är otrevlig. Så roligt är det inte att redigera bilder.
Chauffören har fel i sak, det är inte olagligt att fotografera bussar eftersom det är en allmän plats.
Däremot bör fotografen visa hänsyn och om det framgår att chauffören/chauffösen inte vill vara med på bild kan man ju fota på ett sådant vis att han/hon ej kommer med eller syns så lite som möjligt. Därefter kan man be att få visa bilden för att göra klart att vederbörande ej syns.
Att prata med chauffören/chauffösen är något man bör göra med hänsyn till om denne tycker att det är OK och visar att han/hon klarar av det. Detta gäller såklart under körning, när fordonet står vid hpl så är det en annan femma. Men under körning bör man undvika det eftersom han/hon bör fokusera på körningen.
Citat från: Kvarne skrivet 09 maj 2012, 09:54:40 AM
Chauffören har fel i sak, det är inte olagligt att fotografera bussar eftersom det är en allmän plats.
Däremot bör fotografen visa hänsyn och om det framgår att chauffören/chauffösen inte vill vara med på bild kan man ju fota på ett sådant vis att han/hon ej kommer med eller syns så lite som möjligt. Därefter kan man be att få visa bilden för att göra klart att vederbörande ej syns.
Att prata med chauffören/chauffösen är något man bör göra med hänsyn till om denne tycker att det är OK och visar att han/hon klarar av det. Detta gäller såklart under körning, när fordonet står vid hpl så är det en annan femma. Men under körning bör man undvika det eftersom han/hon bör fokusera på körningen.
Vill bara poängtera att jag dels sa till chauffören att det blänker i rutan så att han inte syns, och självklart pratade jag med honom när jag klev på bussen på hållplatsen. Jag tycker det hör till god ton att svara om en passagerare frågar någonting.
//Jacob
6953 Bärgade jag in till Handen-garaget förra veckan ! Fina vagnar de där! :)
Hur lägger man upp en bild? :)
Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 10:04:28 AM
Vill bara poängtera att jag dels sa till chauffören att det blänker i rutan så att han inte syns, och självklart pratade jag med honom när jag klev på bussen på hållplatsen.
Men frågade du föraren om det var okej att fota bussen framifrån, innan du klev av och fotade? Om inte kan en sådant förfarande räcka för att en redan irriterad förare tar ut en del irritation på den i förarens ögon "ohyfsade" fotografen. Det gäller att tänka sig in i den andre personens synvinkel. Både som fotograf, men även som förare som blir fotad utan förvarning.
Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 10:04:28 AM
Jag tycker det hör till god ton att svara om en passagerare frågar någonting.
Men nu är det ju ändå SL-trafik vi talar om. Som jag beskrivit ovan finns det många förare i storstadsregionerna som kör buss enbart för lönens skull, då de inte hittar andra jobb direkt över en natt. De mer serviceinriktade förarna inom kåren letar sig till andra bussar än de som har en SL-logga framtill.
Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 11:55:02 AM
Men frågade du föraren om det var okej att fota bussen framifrån, innan du klev av och fotade? Om inte kan en sådant förfarande räcka för att en redan irriterad förare tar ut en del irritation på den i förarens ögon "ohyfsade" fotografen. Det gäller att tänka sig in i den andre personens synvinkel. Både som fotograf, men även som förare som blir fotad utan förvarning.
Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 12:00:20 PM
Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.
Jag vet inte om hyfs, kommunikation samt försök att undvika onödiga konflikter är "onödigt". Att det finns gott om förare som inte vill bli plötsligt fotade utan vetskap är ju ingen nyhet, utan sådana frågor har det diskuterats i detta forum i många år nu.
Det går ju även att likna det med att man presenterar sig på trafikledningen på en depå, innan man börjar fota inne på området. Gör man inte det blir man genast betraktad som en väldigt otrevlig och ohyfsad människa, och är knappast välkommen tillbaka.
Själv brukar jag försöka att fråga i alla lägen där det är möjligt, men helst fotar jag helt tomma bussar i första hand.
Jag börjar om med mitt inlägg, efter vissa geografiska studier...
Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 12:00:20 PM
Jag brukar aldrig fråga chaufförer om jag får fotografera bussen, då det är tämligen onödigt då det är en allmän plats. (man kan ju t.ex inte hålla på att fråga alla busschaufförer, jag menar, helt ärligt, hur många på detta forum frågar varje buss de ska fota? ::)) Jag fotade bussen på Handenterminalen innan jag ens hade pratat med föraren, när jag gick på sade han ingenting. Vid Trollbäcken fotade jag bussen ytterligare och när jag klev på igen fick jag min utskällning.
//Jacob
Men det är en viss skillnad mellan att ta bilder vid ETT tillfälle och att förfölja föraren halva tjänsten.
Om man går på en fest och bara tilltalar en och samma person hela kvällen, så begår man nog inte heller något brott, men det kan ju upplevas som lite tjatigt och man kan få en "utskällning" av personen. Tror inte att du skulle skriva inlägg och klaga efter en sådan incident ;D
Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 11:55:02 AM
Men nu är det ju ändå SL-trafik vi talar om. Som jag beskrivit ovan finns det många förare i storstadsregionerna som kör buss enbart för lönens skull, då de inte hittar andra jobb direkt över en natt. De mer serviceinriktade förarna inom kåren letar sig till andra bussar än de som har en SL-logga framtill.
Snälla Ersa, jag vet att det finns en del förare som passar in på din beskrivning men du får det att låta som alla "SL-förare" är av samma skrot och korn.
Jag är en av många som helt enkelt valde att köra i lokaltrafiken (jag kör inte längre) för att jag trivdes med det och hade inga ambitioner alls att byta till turistbuss eller ett mindre åkeri. Ändå var jag väldigt glad och serviceinriktad mot mina resenärer.
Jag gillar inte alls att den tonen får mig och många andra att framstå som andra klassens bussförare.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 maj 2012, 18:04:44 PM
Snälla Ersa, jag vet att det finns en del förare som passar in på din beskrivning men du får det att låta som alla "SL-förare" är av samma skrot och korn.
Jag är en av många som helt enkelt valde att köra i lokaltrafiken (jag kör inte längre) för att jag trivdes med det och hade inga ambitioner alls att byta till turistbuss eller ett mindre åkeri. Ändå var jag väldigt glad och serviceinriktad mot mina resenärer.
Jag gillar inte alls att den tonen får mig och många andra att framstå som andra klassens bussförare.
// Niclas
Nej, nej. Jag ville inte få det att låta som att majoriteten SL-förare är griniga och missköter sig. Det skulle bli rätt fel, då jag ju kör ju SL-buss själv flera gånger varje vecka, och har gjort detta från och till i snart tio år. Allt från SL:s allra längsta linje, till de allra kortaste linjerna. Det jag ville förtydliga var att man måste vara medveten att inte precis alla förare inom storstadsregionerna (inkl Göteborg och Malmö) är pratglada och sociala hela tiden. Allt är inte perfekt i branschen, och man bör inte bli förvånad över att ibland få en reaktion/tillsägelse, som t.ex p.g.a. det som nämndes längre upp i tråden.
Vill bara säga att det jag störde mig mest på var inte hans ifrågasättande om att jag fotograferade, det bryr jag mig inte så mycket om, utan att han inte svarade på min vänliga och enkla fråga när bussen stod still på hållplats. Det var DET som gjorde mig upprörd.
//Jacob