hittade några inlägg om hur man fyller i men dom jag hittade var 2-3 år gamla och besvarade inte min fråga kändes det som, så tänkte att det kanske uppdaterats nåt sen dess.
det jag tänker på är, om man får en buss där det är färdskrivarblad som gäller på morgonen och sen på eftermiddagen så får man en med digital färdskrivare.
då har jag förstått det som att man ska skriva nåt på färdskrivarbladets baksida?
Citat från: en_dalmas skrivet 03 maj 2012, 11:07:16 AM
hittade några inlägg om hur man fyller i men dom jag hittade var 2-3 år gamla och besvarade inte min fråga kändes det som, så tänkte att det kanske uppdaterats nåt sen dess.
det jag tänker på är, om man får en buss där det är färdskrivarblad som gäller på morgonen och sen på eftermiddagen så får man en med digital färdskrivare.
då har jag förstått det som att man ska skriva nåt på färdskrivarbladets baksida?
Det finns två varianter.
Antingen avslutar du bladet som vanligt och ritar streck på baksidan vid sängen eller vad som nu passar för vad du ska göra tills du får nästa buss sen stoppar du i digitalkortet i skrivaren och väljer att inte göra några manuella inmatningar.
Nästa variant är att man avslutar bladet utan att rita alls utan istället matar in vad man gjort i mellantiden manuellt i digitalskrivaren.
Det viktiga är att man inte redovisar dubbelt.
Jag använder bägge metoderna ovan, oftast variant två. Frågar man tre andra personer har dom säkert andra idéer om hur det ska göras.
Citat från: Blue skrivet 03 maj 2012, 12:51:17 PM
Det finns två varianter.
Antingen avslutar du bladet som vanligt och ritar streck på baksidan vid sängen eller vad som nu passar för vad du ska göra tills du får nästa buss sen stoppar du i digitalkortet i skrivaren och väljer att inte göra några manuella inmatningar.
Nästa variant är att man avslutar bladet utan att rita alls utan istället matar in vad man gjort i mellantiden manuellt i digitalskrivaren.
Det viktiga är att man inte redovisar dubbelt.
Jag använder bägge metoderna ovan, oftast variant två. Frågar man tre andra personer har dom säkert andra idéer om hur det ska göras.
så har jag också tänkt på att man gör, men så läste jag nåt inlägg i ett annat forum att man istället ska skriva vilotid o grejer på baksidan om jag förstod det rätt.
sen tänkte jag på, vad jag förstått det som så behöver man inte fylla i några streck på baksidan längre?
gäller inte det när man kör både digitalt och analogt på samma dag?
När jag körde båda digitalt och analogt så ritade jag vilotiden på bladet eftersom det var mycket enklare än att mata in det i den digitala mat och sovklockan...
Dygns och veckovila behöver inte längre redovisas. Däremot paus/raster/uppehåll under dagen. Så har vi iaf fått lära oss och så gör jag.
På ajFån
aha ok.
sen så tänkte jag på en annan sak.
vi här hos Nobina Örebro har för tillfället på fredagar och söndagar en t/r körning för Swebus till Mariestad.
och då fick jag veta att när man får den körningen så ska vi helst fråga efter en utskrift så man får på papper hur man jobbat senaste 28 dagarna.
är det nåt man behöver ha med sig egentligen eller räcker det med färdskrivarkortet/färdskrivarbladen?
men ska man ha sånt med sig så antar jag att det iallafall som det är just nu bara behövs när man kör EU-linjer som vi brukar kalla det?
Citat från: bjorn_k skrivet 04 maj 2012, 12:34:52 PM
Dygns och veckovila behöver inte längre redovisas. Däremot paus/raster/uppehåll under dagen. Så har vi iaf fått lära oss och så gör jag.
På ajFån
Om du håller dig i Sverige, myndigheter utomlands vill fortfarande att du kan redogöra för all tid dom senaste 28 dagarna, eftersom jag kör ute så har jag gjort det till en vana att alltid mata in eller rita streck även mellan arbetsdagarna.
Citat från: Blue skrivet 04 maj 2012, 16:41:19 PM
Om du håller dig i Sverige, myndigheter utomlands vill fortfarande att du kan redogöra för all tid dom senaste 28 dagarna, eftersom jag kör ute så har jag gjort det till en vana att alltid mata in eller rita streck även mellan arbetsdagarna.
Tack, då ska jag bannemig också börja med det!
På ajFån
Oavsett sk Eu-körning eller inte så ska man väl som förare kunna redogöra för sista 28 dagarna, samt att företaget ska arkiv från 2 senaste åren?
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 04 maj 2012, 17:37:21 PM
Oavsett sk Eu-körning eller inte så ska man väl som förare kunna redogöra för sista 28 dagarna, samt att företaget ska arkiv från 2 senaste åren?
På ajFån
Nja, du behöver inte rita på bladen eller ha ledighetspapper i sverige, det krävs man på utomlands.
I sverige vill dom se vad du har kört och eventuella övriga sysslor under körpasset (tillgänglighet, annat arbete och rast), utomlands så vill dom veta att du inte har jobbat dom dagarna du inte kan visa blad för.
Citat från: Blue skrivet 04 maj 2012, 18:00:18 PM
Nja, du behöver inte rita på bladen eller ha ledighetspapper i sverige, det krävs man på utomlands.
I sverige vill dom se vad du har kört och eventuella övriga sysslor under körpasset (tillgänglighet, annat arbete och rast), utomlands så vill dom veta att du inte har jobbat dom dagarna du inte kan visa blad för.
Det löser man väl med arbetsgivarintyg? Minns inte trots att det bara var lite drygt ett halvår sedan jag läste YKB ^^
Citat från: bjorn_k skrivet 12 maj 2012, 20:05:24 PM
Det löser man väl med arbetsgivarintyg? Minns inte trots att det bara var lite drygt ett halvår sedan jag läste YKB ^^
Japp!
Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.
Citat från: Blue skrivet 12 maj 2012, 20:20:27 PM
Japp!
Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.
Precis. Att skriva på bladet måste anses som enklast då det handlar om långa perioder och dygnsgränser osv... det blir ett evigt knappande annars... :-X
Citat från: Blue skrivet 12 maj 2012, 20:20:27 PM
Japp!
Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.
Hur är det med intygen vid körning till Danmark?
Vi här på nobina, Örebro har varje vecka ett par körningar ToR till Mariestad på Swebus linje 801.
Och då tänkte jag på en sak, om man får en buss till Mariestad där färdskrivarblad används, men på turen tillbaka till Örebro så är det digitalt.
Ska jag då på färdskrivarbladet skriva att jag börjar o slutar i Örebro eller ska jag skriva att jag slutar i Mariestad?
Citat från: en_dalmas skrivet 21 juli 2012, 11:04:06 AM
Vi här på nobina, Örebro har varje vecka ett par körningar ToR till Mariestad på Swebus linje 801.
Och då tänkte jag på en sak, om man får en buss till Mariestad där färdskrivarblad används, men på turen tillbaka till Örebro så är det digitalt.
Ska jag då på färdskrivarbladet skriva att jag börjar o slutar i Örebro eller ska jag skriva att jag slutar i Mariestad?
Du skriver i orten där bladet togs ur.
Är det när man kör EU-linje eller inte kör EU som man ska nämna det på baksidan?
I form av EU/Ej EU och sen vilka tider?