Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: jbnilsson skrivet 02 maj 2012, 17:10:16 PM

Titel: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: jbnilsson skrivet 02 maj 2012, 17:10:16 PM
(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9170.jpg)
Keolis 4876     Bullandö

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9173.jpg)
Keolis 4876     Älvsby

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9174.jpg)
Keolis 4876     Älvsby

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9176.jpg)
Keolis 4876     Älvsby

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9177.jpg)
Keolis 4876

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9178.jpg)
Keolis 4876

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9167.jpg)
Keolis 4876

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9168.jpg)
Keolis 4876

(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9172.jpg)
Bussgaraget Älvsby

4876  kanske inte är min favoritbuss, men för att vara bland de äldsta bussarna vi har i Nacka/Värmdö, så är den faktiskt helt ok.  Den duger mer än väl till de linjerna den går på. Betydligt trevligare än våra korta Scania-bussar tycker jag.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 maj 2012, 19:29:39 PM
Trevliga bilder, bussen ser fräsch ut även invändigt för sina 12 år. Det måste vara en av de första serierna normalbussar som fick det nya Busslinktyget. Det återfinns nu i litet varstans, dock inte under Västtrafiks flagg, litet tråkigt tycker jag.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 02 maj 2012, 20:40:03 PM
Omklädda stolar antar jag, den hade väl det blåa Linjebusstyget ursprungligen?
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2012, 20:43:19 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 maj 2012, 20:40:03 PM
Omklädda stolar antar jag, den hade väl det blåa Linjebusstyget ursprungligen?

Visst är det så! Busmarket har även i denna bussen gjort ett bra jobb!

Titel: Sv: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 maj 2012, 21:02:59 PM
Ja, förstås, liten kvällshjärnvurpa. Kan nu inte komma på vilka kortbussar som var först med tyget?
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 02 maj 2012, 21:40:54 PM
Det kan inte ha varit 4031-4035? H50E och H51E... Eller hade de röda stolar månntro?

De första ledvagnarna med det blågröna tyget måste i alla fall ha varit H34E 5303 och uppåt, levererade 1998.
Titel: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: bjorn_k skrivet 02 maj 2012, 22:07:19 PM
Den ser riktigt fräsch och fin ut som sagt var! :-)


På ajFån
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 12:03:40 PM
Tummen upp för skyltningen! Fler borde ta efter! :)
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ted Selander skrivet 03 maj 2012, 12:13:13 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 12:03:40 PM
Tummen upp för skyltningen! Fler borde ta efter! :)
Jodå, så länge det är i rätt sammanhang. För SL-omloppen gäller "Ej i trafik" om bussen inte är det. Det kan man tycka vad man vill om, men enhetligt är det ju.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 13:59:33 PM
Citat från: Ted S skrivet 03 maj 2012, 12:13:13 PM
Jodå, så länge det är i rätt sammanhang. För SL-omloppen gäller "Ej i trafik" om bussen inte är det. Det kan man tycka vad man vill om, men enhetligt är det ju.

Jo, i min utopivärld är dock företagsnamnet standard för tomkörningar i omloppen, men det lär förbli en dröm...

Men innebär det att det är förbjudet att tomköra med Keolis-Busslink? I så fall, vilken skada gör det? (Gissar att det är SLs påhitt, men vet du varför? :) )
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: MartinMartin skrivet 04 maj 2012, 14:50:41 PM
Och om dom inte vill ha bussar med firmanamn på så undrar man ju varför möjligheten finns.....
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Nico skrivet 04 maj 2012, 15:37:37 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 03 maj 2012, 13:59:33 PM
Jo, i min utopivärld är dock företagsnamnet standard för tomkörningar i omloppen, men det lär förbli en dröm...

Men innebär det att det är förbjudet att tomköra med Keolis-Busslink? I så fall, vilken skada gör det? (Gissar att det är SLs påhitt, men vet du varför? :) )

Har aldrig hört att det finns något förbud mot detta. Däremot går ju skylten över till "Ej i trafik" som ett rent defaultläge och vad gäller linjetrafik så handlar det ju i första hand om att informera trafikanterna om att bussen inte trafikerar en viss linjesträckning. Firmanamnen glädjer kanske en å annan entusiast, men rent praktiskt så förvirras nog oftast gemene man av firmaskyltning. Däremot så borde nog defaultläget hellre bara vara en blank/svart skylt då det i så fall är enklare att t.ex. skylta med pappskyltar vid de tillfällen som skyltningen går ned osv.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: sa0azs skrivet 05 maj 2012, 22:13:37 PM
Den saknar jag på 469  :(
Titel: SV: Sv: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 06 maj 2012, 15:50:12 PM
Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2012, 21:02:59 PM
Ja, förstås, liten kvällshjärnvurpa. Kan nu inte komma på vilka kortbussar som var först med tyget?

De enda gamla kortvagnar med detta tyg jag kan komma på just nu är 4601-4611. När de kom i slutet på 2003 så var tyget ovanligt.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ersa skrivet 06 maj 2012, 18:09:04 PM
Citat från: Nico skrivet 04 maj 2012, 15:37:37 PM
Har aldrig hört att det finns något förbud mot detta. Däremot går ju skylten över till "Ej i trafik" som ett rent defaultläge och vad gäller linjetrafik så handlar det ju i första hand om att informera trafikanterna om att bussen inte trafikerar en viss linjesträckning. Firmanamnen glädjer kanske en å annan entusiast, men rent praktiskt så förvirras nog oftast gemene man av firmaskyltning. Däremot så borde nog defaultläget hellre bara vara en blank/svart skylt då det i så fall är enklare att t.ex. skylta med pappskyltar vid de tillfällen som skyltningen går ned osv.

Något generellt förbud finns inte, men på SL:s förarcertifiering (kakan-på-kakan) får man lära sig att bussen ska vara skyltad Ej i trafik på väg till starthållplats, samt från ändhållplats.
Sen är det ju även så att i de mellersta delarna av Stockholms län där SL (och SS) kört i många decennier finns ju inte längre traditionen med olika bussföretag. Nya namn som Veolia, Keolis, Arriva och Nobina ses bara som underliga (latinska?) ord för resenärer längs vägen, som inte har en aning om att de ens är företagsnamn. Eller rentav vet de ens inte om att trafiken är upphandlad och skulle bli lika förvirrade av gamla firmanamn som Swebus, Linjebuss och Busslink. Pga SL:s marknadsföring och kontroll är "allt" SL för dessa resenärer, och man bör inte krångla till det för dem.

Defaultläget borde vara en helt svart skylt, det håller jag med Nico om. Som UL har haft i många år, trots att även de haft ett Init-system länge. Är tekniken helt trasig på en UL-buss förblir skylten helt svart efter uppstart, och går tydligt att komplettera med de traditionella plastskyltarna i vindrutan. Men när tekniken lägger av på SL-bussar så rullar de i linjetrafik runt på gatorna skyltade "Ej i trafik" eller "Klar för trafik", beroende på vad som stod på skylten när den parkerades kvällen innan. Dessutom har alla former av plastskyltar numera utgått från de stora SL-depåerna.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 06 maj 2012, 20:38:06 PM
Nämen; lämna förarplatsen med växelväljaren i "Drive-läge" ??!! Fy skäms! :-X
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: MartinMartin skrivet 06 maj 2012, 20:41:35 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 06 maj 2012, 20:38:06 PM
Nämen; lämna förarplatsen med växelväljaren i "Drive-läge" ??!! Fy skäms! :-X

Sker tusentals gånger om dan vid avlösningar i Stockholms City.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Nico skrivet 06 maj 2012, 20:44:07 PM
Vilket det som sagt inte borde göra, men vanans och slentrianens makt är stor. Tumregel borde vara, för att vara helt på den säkra sidan, är att man inte ska lita blint på tekniken och låta växeln ligga i driveläge när man lämnar den enda plats där man kan utöva kontroll om något händer och övrig teknik fallerar.
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: MartinMartin skrivet 06 maj 2012, 21:17:01 PM
Citat från: Nico skrivet 06 maj 2012, 20:44:07 PM
Vilket det som sagt inte borde göra, men vanans och slentrianens makt är stor. Tumregel borde vara, för att vara helt på den säkra sidan, är att man inte ska lita blint på tekniken och låta växeln ligga i driveläge när man lämnar den enda plats där man kan utöva kontroll om något händer och övrig teknik fallerar.

Skulle aldrig komma på tanken innan jag började köra i City där man fick veta att för att minska olycksrisken med fordon som rullar bakåt så fick man inte lägga ur växeln.
Vansinne om ni frågar mig, klart man inte ska lämna förarplatsen med växel i men men..... eftersom det tydligen ska vara så här så får man rätta in sig i ledet så att säga.
Lite som det här med att stämpla X1 och 27:15 osv, svårt att lära om gamla rävar så då får det väl vara som det alltid har varit....
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Nico skrivet 06 maj 2012, 21:20:10 PM
Ingen kritik mot dig Martin utan bara mot Citys, i mitt tycke dumma, ovana. Har oxå hört den konstiga ursäkten om att det inte är för att man ska rulla bakåt, men när man lägger i läge D från N, sittandes bakom styret, så ska man ju ändå ha foten på färdbromsen liksom att även p-bromsen ska vara ansatt om det inte finns någon på förarplats. Varför man då skulle riskera att rulla bakåt förstår jag inte. Inte heller varför risken bara verkar finnas i City då denna oskrivna regel inte verkar förekomma på andra håll. Gissar att detta tillkommit för att något för sig att avlösningarna går snabbare på detta vis, men frågan är om det går så mycket snabbare?
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: MartinMartin skrivet 06 maj 2012, 21:40:42 PM
Citat från: Nico skrivet 06 maj 2012, 21:20:10 PM
Ingen kritik mot dig Martin utan bara mot Citys, i mitt tycke dumma, ovana. Har oxå hört den konstiga ursäkten om att det inte är för att man ska rulla bakåt, men när man lägger i läge D från N, sittandes bakom styret, så ska man ju ändå ha foten på färdbromsen liksom att även p-bromsen ska vara ansatt om det inte finns någon på förarplats. Varför man då skulle riskera att rulla bakåt förstår jag inte. Inte heller varför risken bara verkar finnas i City då denna oskrivna regel inte verkar förekomma på andra håll. Gissar att detta tillkommit för att något för sig att avlösningarna går snabbare på detta vis, men frågan är om det går så mycket snabbare?

Delar dina åsikter fullständigt, man spar ingen tid. Det är bara nån dum rutin som kommit igång nån gång för länge sen .....  ::)
Titel: SV: En gammal goding! Keolis 4876
Skrivet av: Ersa skrivet 06 maj 2012, 22:18:53 PM
Det finns ju en anledning till att SL-operatörerna (i och med B9S kom 2005?) började speca larmsignalen som tjuter om man drar i parkeringsbromsen samtidigt som man har en växel (D-läget) i. Detta kom säkerligen för att få förarna att sluta med ofoget att stå stilla med D-läget i flera minuter vid t.ex röda trafikljus. Fullt förståeligt att man vill ha längre livslängd på lamellerna.

Att denna larmsignal inte slutar tjuta automatiskt när man släpper parkeringsbromsen är en annan (otroligt enerverade) sak. Men denna detalj att man måste trycka på en återställningsknapp utom räckhåll i taket(!) har Volvo av någon anledning inte kunnat lösa än idag, år 2012... >:(

Angående cityavlösningar: I en B9S skulle det inte fungera. För det blir inte bra om man struntar i parkeringsbromsen. Öppnar man förargrinden med D-läget och utan parkeringsbroms så ljuder dubbla larm! Drar man då åt parkeringsbromsen tystnar bara det ena larmet. Det enda sättet att få tyst på allt är att trycka på N-knappen! :)