https://maasing.wordpress.com/2012/04/21/koll1/
Ren idioti av kontrollanterna ju! Just Odenplan verkar kontrollanterna gilla, för ett par veckor sedan stoppades en buss på linje 4 på samam sätt vid Odenplan.
Citat från: tågluffaren skrivet 02 maj 2012, 13:55:35 PM
https://maasing.wordpress.com/2012/04/21/koll1/
Ren idioti av kontrollanterna ju! Just Odenplan verkar kontrollanterna gilla, för ett par veckor sedan stoppades en buss på linje 4 på samam sätt vid Odenplan.
Inte det bästa stället kanske. Däremot är klagomålet och gallan som spys över trafikledaren felaktigt. Enligt P-tillståndet i rutan får fordonet ställas upp så som det gjorts om det behövs när trafikledaren är inblandad i att lösa exempelvis en hot och vålds-sits och biljettkontroll räknas dit. Därmed har bloggaren fel och det är onödig galla som spys så vitt jag förstår. :(
Keolis har ju inte ett dugg med själva biljettkontrollen att göra, den har ju SL handlat upp av Securitas, däremot är TL där för att orderge bussförarna och styra upp trafiken enligt SL och Securitas önskemål.
En kontrollant har ingen beslutsrätt etc över en bussförare.
Nu är jag inte bekant med platsen i fråga men jag gissar att det var smidigare/mest praktiskt att parkera där bilen nu står, än att parkera någon annanstans och kanske hindra trafik etc.
Nu för tiden har folk synpunkter på allt och nästan letar fel som de kan gnälla över, så det är inte direkt ovanligt med liknande gnäll...
Jag satt i rastlokalen och pratade med trafikledaren som berättade att första dagen när man genomförde dessa ordentliga kontroller på
Odenplan så skrev man ut 59 tilläggsavgifter.
FEMTIONIO STYCKEN !!!
Så visst finns det ett ordentligt behov av att göra ordentliga kontroller.
Sitt gärna och lyssna när man lassar en buss i SL trafiken, Accessen tutar 1 gång för fullpris och 2 gånger för reducerat.
Jag vågar lova att det är minst 50% reducerade.......
Mera kontroller tycker Jag !! Och jag gillar att det görs ordentligt, istället för att alla utan biljett går av och att alla med giltiga färdbevis
kontrolleras och resultatet blir ingenting.
Den där bloggaren beskriver en effektiv grej som jag gärna skulle se: Helt anonyma kontrollanter som smälter in i mängden. Finns det ens några sådana i Stockholm eller övriga landet?
Citat från: tågluffaren skrivet 02 maj 2012, 13:55:35 PM
https://maasing.wordpress.com/2012/04/21/koll1/
Ren idioti av kontrollanterna ju! Just Odenplan verkar kontrollanterna gilla, för ett par veckor sedan stoppades en buss på linje 4 på samam sätt vid Odenplan.
Vari ligger idiotin?! Rent generellt måste man göra kontroller och funktionen i sig har varit ganska eftersatt på det stora hela. Det är väl även sedan bättre att köra en kontroll på en plats där det finns något att kontrollera än att göra det ute i skogen på en linje med 2-3 trafikanter ombord? Likaså är det väl inget som säger att man skulle vara mindre stressad någon annanstans, dvs. är tiden dyrbarare för trafikanter i Innerstan än ute i förorterna?
För de flesta som blir uppehållna i några minuter i Innerstan så dyker ett nytt färdalternativ upp inom ett par minuter medan det ute i busken kanske kan ta en timme eller mer om man blivit akterseglad under en kontroll. I april var det t.ex. flera kontroller vid Danderyds sjukhus och Kista, men det var inte alltför sura miner då var det folk som även missade sina anslutningar, men då var det minsann inga bloggare ute och gnällde om det. På det stora hela uppskattas detta av gemene man som vill göra rätt för sig, men det är ju klart att de som inte gillar systemet i sig även ogillar detta.
Citat från: Kristian skrivet 03 maj 2012, 02:06:44 AM
Den där bloggaren beskriver en effektiv grej som jag gärna skulle se: Helt anonyma kontrollanter som smälter in i mängden. Finns det ens några sådana i Stockholm eller övriga landet?
Vet inte om det genomförts i Stockholm, men hur dom än gör kontrollerna i SL-land är det alltid någon stackars plankare som känner sig "kränkt". Annars är jag för en öppen spärrlinje på alla fordonstyper och sedan en riktigt stor ökning av kontrollerna. Ger mycket bättre flyt i trafiken med snabbare resandeutbyte.
Citat från: Kristian skrivet 03 maj 2012, 02:06:44 AM
Den där bloggaren beskriver en effektiv grej som jag gärna skulle se: Helt anonyma kontrollanter som smälter in i mängden. Finns det ens några sådana i Stockholm eller övriga landet?
Göteborg har haft en del sådant på försök emellanåt och det brukar vara väldigt effektivt och smidigt enligt mina spontana iakttagelser. Det brukar framförallt vara väldigt svårt för resenärer att panikstämpla kortet precis när kontrollanterna kliver på när dom inte ens ser att det är kontrollanter förrän dom står mitt framför resenären och legitimerar sig.
Skånetrafiken och Öresundståg verkar mer ha filsosofin att ha väldigt många kontrollanter och att dessa ska synas tydligt. Men där har man inte problemet med att resenärer kan betala i sista sekunden eftersom man inte har kortläsare ombord på tågen, utan istället på plattformarna.
I London var jag med om en intressant sak en gång när en kille en bit framför mig i kön försökte smita in genom spärren efter en betalande resenär. På max en halv sekund reagerade en kille som suttit och läst Metro på en bänk och hoppade fram och legitimerade sig som kontrollant. Synnerligen överraskande och antagligen väldigt effektivt.
Summan är väl att man måste lägga upp kontrollerna efter hur förutsättningarna ser ut. Jag tror tyvärr inte SL varit särskilt bra på det tidigare, men det verkar bli bättre.
I tunnelbanan har de iaf haft "civila" kontrollanter men jag tycker väl inte att de har smält in så bra, när jag ser de på långt håll och jag åker alltid med giltigt färdbevis...
Jag tycker inte det är så " hemsk " . En effektiv kontroll av färdbevisen dock bättre om kunnat göras med en vänligare ton och utan väntetid . Men bloggaren har kanske redan en förutbestämd attityd till kontrollen. Däremot så tycker jag det vore bättre med biljettkontroll typ 2 väktare åker med bussen en står bredvid/bakom föraren civilklädd och smiter någon eller det ser tveksamt ut så ber denne att få se färdbeviset och kontrollerar med resenären. då går den andre in och kontrollerar. Vid behov fler väktare. Om det blir strul eller hot då hjälper de varandra. I de flesta fall kommer inte medpassagerarna inte ens och märka kontrollen och det blir en smidig kontroll som får resenärernas stöd. I stället för som nu då då kontroller upplevs som som obehagliga och kanske hotfulla.
Citat från: Nico skrivet 03 maj 2012, 07:36:58 AM
Vari ligger idiotin?! Rent generellt måste man göra kontroller och funktionen i sig har varit ganska eftersatt på det stora hela. Det är väl även sedan bättre att köra en kontroll på en plats där det finns något att kontrollera än att göra det ute i skogen på en linje med 2-3 trafikanter ombord? Likaså är det väl inget som säger att man skulle vara mindre stressad någon annanstans, dvs. är tiden dyrbarare för trafikanter i Innerstan än ute i förorterna?
För de flesta som blir uppehållna i några minuter i Innerstan så dyker ett nytt färdalternativ upp inom ett par minuter medan det ute i busken kanske kan ta en timme eller mer om man blivit akterseglad under en kontroll. I april var det t.ex. flera kontroller vid Danderyds sjukhus och Kista, men det var inte alltför sura miner då var det folk som även missade sina anslutningar, men då var det minsann inga bloggare ute och gnällde om det. På det stora hela uppskattas detta av gemene man som vill göra rätt för sig, men det är ju klart att de som inte gillar systemet i sig även ogillar detta.
Jag kan acceptera nästan alla förseningar som har någon vettig orsak, men jag kan aldrig någonsin acceptera förseningar som görs medvetet. Jag ser mycket allvarligt på detta. SL brukar alltid hävda att de försöker ha så punktlig trafik som möjligt, och så stoppar de bussar med flit! Det finns ingen anledning varför man måste stoppa bussen, man kan kontrollera under färd istället. När bussen står vid hållplats tänker jag minsann inte gå med på frihetsberövande, även om jag så måste bryta mig ut!
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 12:44:00 PM
Jag kan acceptera nästan alla förseningar som har någon vettig orsak, men jag kan aldrig någonsin acceptera förseningar som görs medvetet. Jag ser mycket allvarligt på detta. SL brukar alltid hävda att de försöker ha så punktlig trafik som möjligt, och så stoppar de bussar med flit! Det finns ingen anledning varför man måste stoppa bussen, man kan kontrollera under färd istället. När bussen står vid hållplats tänker jag minsann inte gå med på frihetsberövande, även om jag så måste bryta mig ut!
Ja, då kan vi ju ta bort viseringen också då, den tar ju bara tid..... Och vi har tyvärr inte tid att stanna bussen heller så hoppa av i farten.
En biljettkontroll är en "vettig orsak", och kan man inte acceptera det så kanske man ska åka taxi eller privat bil istället.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 12:44:00 PM
Jag kan acceptera nästan alla förseningar som har någon vettig orsak, men jag kan aldrig någonsin acceptera förseningar som görs medvetet. Jag ser mycket allvarligt på detta. SL brukar alltid hävda att de försöker ha så punktlig trafik som möjligt, och så stoppar de bussar med flit! Det finns ingen anledning varför man måste stoppa bussen, man kan kontrollera under färd istället. När bussen står vid hållplats tänker jag minsann inte gå med på frihetsberövande, även om jag så måste bryta mig ut!
Att stickprovsvis kolla att folk betalar för sig är väl en vettig orsak till en mindre försening. Du kan inte bete dig precis som du vill i kollektivtrafiken och samtidigt kräva punktlig trafik, det måste finnas en motprestation från din sida - exempelvis att betala din biljett och finna dig i att trafikföretaget behöver ta till vissa åtgärder för att kontrollera den.
Citat från: JDS skrivet 07 maj 2012, 13:36:38 PM
Att stickprovsvis kolla att folk betalar för sig är väl en vettig orsak till en mindre försening. Du kan inte bete dig precis som du vill i kollektivtrafiken och samtidigt kräva punktlig trafik, det måste finnas en motprestation från din sida - exempelvis att betala din biljett och finna dig i att trafikföretaget behöver ta till vissa åtgärder för att kontrollera den.
Exakt. Skulle alla betala sina biljetter så skulle inte dessa kontroller behövas men nu är det inte den perfekta världen vi lever i utan ibland får man stå ut med visst obehag.
Citat från: Björn Ax skrivet 07 maj 2012, 13:39:50 PM
Exakt. Skulle alla betala sina biljetter så skulle inte dessa kontroller behövas men nu är det inte den perfekta världen vi lever i utan ibland får man stå ut med visst obehag.
Jag kan acceptera kontroller, men inte att bussen stoppas.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 13:48:40 PM
Jag kan acceptera kontroller, men inte att bussen stoppas.
Är bussen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i bussen när den rör på sig för att kolla biljetter?
Är tunnelbanevagnen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i tunnelbanevagnen när den rör på sig för att kolla biljetter? Stoppar man tåget?
Det finns onekligen lite "öststatstänk" kvar hos några debattörer. Givetvis skall man ha kontroller, men man måste kunna använda en viss form av smidighet. Däremot vet jag väl inte om Keolis är helt oskyldig, kontrollerna i innerstaden har ju planerats ett tag nu och det har säkert varit en del samrådsmöten kring hur detta skall fungera. Kritiken av bilens parkering var dock nog bland det löjligaste jag har hört.
Hur löser man det då på ett bra sätt? Givetvis genom att ha två kontrollanter per utgångsdörr på bussen, samt några som kontrollerar inne i bussen. Givetvis skall man öppna dörrarna direkt, varvid kontrollanterna kontrollerar de avstigandes biljetter. Inget konstigt med det. Om en till buss kommer in och kontrollanterna inte är klara med den föregående, eller att det börjar bli en kösituation med bussar, så hoppar man över att kontrollera några bussar helt enkelt.
Man kan, om man gör saker rätt, både vara smidig och uppnå god effektivitet. Med 8 personer som utför kontrollen, går den ju också betydligt fortare, än om det bara är ett par kontrollanter. Så det är knappast dyrare heller.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 14:08:48 PM
Är tunnelbanevagnen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i tunnelbanevagnen när den rör på sig för att kolla biljetter? Stoppar man tåget?
Nu var det längesedan jag åkte tunnelbana men vad jag kommer ihåg så krängde och svängde inte en tunnelbanevagn lika mycket som en buss gör.
ULs biljettkontroll går till såhär:
stadsbuss: kontrollanterna kliver på i stan, åker till ändhållplats och tillbaka och kontrollerar samtliga biljetter.
regionbuss: kontrollanterna kliver på på någon hållplats, åker en bit och går av efter att alla biljetter har kontrollerats. De har en bil som åker efter bussen och på så sätt kan kontrollanterna åka med hur som helst och var som helst.
upptåg: kontrollanterna kliver på i Uppsala, åker med till t.ex Upplands väsby och åker tillbaka.
Samtliga är från egen erfarenhet.
Tycker det är bra att de åker med, så slipper man bli sen.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 07 maj 2012, 14:53:02 PM
ULs biljettkontroll går till såhär:
stadsbuss: kontrollanterna kliver på i stan, åker till ändhållplats och tillbaka och kontrollerar samtliga biljetter.
regionbuss: kontrollanterna kliver på på någon hållplats, åker en bit och går av efter att alla biljetter har kontrollerats. De har en bil som åker efter bussen och på så sätt kan kontrollanterna åka med hur som helst och var som helst.
upptåg: kontrollanterna kliver på i Uppsala, åker med till t.ex Upplands väsby och åker tillbaka.
Samtliga är från egen erfarenhet.
Tycker det är bra att de åker med, så slipper man bli sen.
//Jacob
Jo självklart är det bra om det går att göra. Ibland så kan det dock behövas att göra ett kortare stopp. Men man ska ju vara så smidig som möjligt.
Citat från: Björn Ax skrivet 07 maj 2012, 14:27:46 PM
Nu var det längesedan jag åkte tunnelbana men vad jag kommer ihåg så krängde och svängde inte en tunnelbanevagn lika mycket som en buss gör.
Det går knappast att kontrollera en tunnelbanevagn heller när det är så mycket resenärer att det inte går att komma fram. Sen tycker jag inte heller att det är moraliskt försvarsbart med kontroller när man själva inte kan upprätthålla en acceptabel trängselnivå.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 15:00:35 PM
Det går knappast att kontrollera en tunnelbanevagn heller när det är så mycket resenärer att det inte går att komma fram. Sen tycker jag inte heller att det är moraliskt försvarsbart med kontroller när man själva inte kan upprätthålla en acceptabel trängselnivå.
Varför skulle det inte vara försvarsbart för? Trängsel blir det ju för att just dom tiderna vill alla åka buss/tunnelbana/whatever.
En god del av dem som är med och trängs "kanske" inte ens HAR någon biljett... :P
De åker inte alls alltid med till ändhållplats i Stadstrafiken. Det beror på hur mycket folk det är på bussen och var de kliver på någonstans, de kan kliva på nästan var som helst längs med linjen.
Citat från: lil-sis skrivet 08 maj 2012, 11:07:20 AM
De åker inte alls alltid med till ändhållplats i Stadstrafiken. Det beror på hur mycket folk det är på bussen och var de kliver på någonstans, de kan kliva på nästan var som helst längs med linjen.
Jag sa inte alltid heller, jag berättade det jag personligen varit med om. Jag har bara råkat ut för en biljettkontroll på stadsbuss och upptåg men säkert 5st på regionbuss, därför hade jag bara ett exempel från stadsbuss och upptåg.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 08 maj 2012, 12:44:14 PM
Jag sa inte alltid heller, jag berättade det jag personligen varit med om. Jag har bara råkat ut för en biljettkontroll på stadsbuss och upptåg men säkert 5st på regionbuss, därför hade jag bara ett exempel från stadsbuss och upptåg.
//Jacob
"såhär går det till" skrev du. Det antyder standard och absolut "sanning".
Jag jobbade på SL-kollen under 1989. Då klev vi på bussar under "icke-rusningstid" i innerstaden. Tunnelbanan var vi om möjligt sex man per tåg. Vi hade order om att inte springa efter de plankare som sprang pga olycksrisken. Vi stod vid spärrlinjerna endast vid "högtidliga tillfällen". Många roliga incidenter och ett fåtal tråkiga minns jag.
Citat från: lil-sis skrivet 08 maj 2012, 19:45:02 PM
"såhär går det till" skrev du. Det antyder standard och absolut "sanning".
Sen skrev jag "Samtliga är från egen erfarenhet".
//Jacob