Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 30 april 2012, 12:50:59 PM

Titel: Länstrafik bolag
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 april 2012, 12:50:59 PM
Hej

Vilket Länstrafik bolag är äldst och tvärtom om man bortser från SL som kom till 1969 - 1970?

Sen är det väl ett länstrafik bolag som har försvunnit pga. en regionsammanslagning Skaraborgs länstrafik bolag, finns det fler?

Var det ett regeringsbeslut på att trafiken skulle upphandlas?

mvh Stefan P
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Jan skrivet 30 april 2012, 14:47:56 PM
Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2012, 12:50:59 PM
Hej

Vilket Länstrafik bolag är äldst och tvärtom om man bortser från SL som kom till 1969 - 1970?

Sen är det väl ett länstrafik bolag som har försvunnit pga. en regionsammanslagning Skaraborgs länstrafik bolag, finns det fler?

Var det ett regeringsbeslut på att trafiken skulle upphandlas?

mvh Stefan P
Västtrafik = fd Skaraborgs, Älborgstrafiken, Bohustrafiken samt GLAB.
Skånetrafiken = fd Kristianstad Länstrafiken och Malmöhus länstrafik.

Ett länsbolag som finns kvar men skiftat namn är KKK Kollektivtrafiken i Kronobergs Kommuner dvs nuvarande Kronobergs länstrafik.
det finns fler som skiftat namn
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2012, 15:20:37 PM
Äldsta efter SL skall vara det i Örebro län och det var därför de kunde anta marknadsnamnet Länsbussarna. Detta bildades i slutet av 1970-talet. Så gott som alla andra länsbolag bildades 1981 men de som körde runt Göteborg (GLAB, Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken och om jag minns rätt också Hallandstrafiken)  bildades 1983. Anledningen var att man ville utreda vidare hur Kungsbacka kommun skulle behandlas. Den ligger i Halland men har nästan all sin kollektivtrafik riktad mot Göteborg. Beslutet blev också att den kom in under GLAB och inte Hallandstrafiken.



Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 april 2012, 15:23:39 PM
Länstrafiken började 1973 i Örebro län.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 april 2012, 20:19:53 PM
Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2012, 12:50:59 PM
Hej

Vilket Länstrafik bolag är äldst och tvärtom om man bortser från SL som kom till 1969 - 1970?

mvh Stefan P
SL bildades redan 1967/Ulf
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: IJsbeer skrivet 30 september 2012, 00:01:56 AM
Länstrafikreformen infördes i hela Sverige juli 1981, men en del län hade redan kommit igång tidigare. Västsverige fick dispens för att klara ut göteborgsregionen, eftersom pendlandet inte alls följde de dåvarande länsgränserna i Älvsborg, Halland, och Göteborg och Bohus. Skaraborg omfattades inte av det "problemet", och startade sin länstrafik 1981 (även om linjen Alingsås-Nossebro var 100% GL med ett extra kupongtillägg på sträckan Glossbo-Nossebro). Som kuriosa kan också nämnas att Kålleredsbussarna (ett kärt ämne i det här forumet har jag märkt, även så för mig) körde igenom Marks kommun på sträckan Inseros-Hällingsjö, men där gällde GL(AB)s taxa "til the bitter end" (även om antalet kuponger för resan genom Mark varierade både upp och ner).

GL skapades redan 1977, och växte successivt fram till juli 1983, då det fick sitt slutgiltiga område från Orust i norr till Kungsbacka i söder, och Alingsås i öster. Vid den tiden hade det också blivit ett aktiebolag, GLAB. Resten av Göteborg och Bohus, dvs Uddevalla och norrut, blev Bohustrafiken. Resten av Älvsborgs län hamnade under Älvsborgstrafiken, vilket effektivt delade norra Älvsborg från södra, i och med att Lerum och Alingsås tillhörde GL. Jag vill minnas att man ändå kunde åka på ÄLAB-kuponger från Bengtsfors till Tranemo genom Alingsås, men det blev en oherrans massa kuponger! GLABs och Bohustrafikens kuponger kunde användas inom båda områdena, ÄLABs kuponger hade exakt samma storlek och format, men gällde endast inom ÄLABs område.

Kungsbacka valde GL, liksom när Västra Götaland bildades och Kungsbacka fick frågan igen, och resten av Halland blev Hallandstrafiken. Jag tror dock att Hallandstrafikens länskort numera gäller i Kungsbacka, men kontanttaxan har alltid varit GL(AB)/Västtrafik.

Sedan beror det kanske på hur man definierar "länsbolag". Länsbussarna i Örebro bedrev ju själva trafik, liksom SLT i Södermanland. Vem som bestämde tidtabeller och taxor för dem ska jag låta vara osagt.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: JDS skrivet 30 september 2012, 00:20:08 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 april 2012, 20:19:53 PM
SL bildades redan 1967/Ulf

Jovisst, men när började SL egentligen att bedriva länstrafik i ordets egentliga bemärkelse? I och för sig skulle jag vilja påstå att detta skedde tidigare än 1969 (bland annat genom pendeltågsavtalet) men jag vet inte exakt vilka rättsliga turer som egentligen varit.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Wetjo skrivet 30 september 2012, 06:55:20 AM
Citat från: JDS skrivet 30 september 2012, 00:20:08 AM
Jovisst, men när började SL egentligen att bedriva länstrafik i ordets egentliga bemärkelse? I och för sig skulle jag vilja påstå att detta skedde tidigare än 1969 (bland annat genom pendeltågsavtalet) men jag vet inte exakt vilka rättsliga turer som egentligen varit.

SL började bedriva sin trafik 1967 i innestaden med buss och tunnelbana. De första pendeltågen gick också i trafik 1967. Ganska snart kom ytterområdena med. Tror den sista "privata linjen" las ner 1973. Inte helt säker...
Kolla gärna med Max trafikminnen...
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Karsten skrivet 30 september 2012, 07:27:23 AM
Citat från: Wetjo skrivet 30 september 2012, 06:55:20 AM
SL började bedriva sin trafik 1967 i innestaden med buss och tunnelbana. De första pendeltågen gick också i trafik 1967. Ganska snart kom ytterområdena med. Tror den sista "privata linjen" las ner 1973. Inte helt säker...
Kolla gärna med Max trafikminnen...

Jo, fast det var egentligen bara ett namnbyte från SS, vilka bedrivit trafiken i Stockholms stad sedan urminnes tider.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2012, 09:40:01 AM
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2012, 07:27:23 AM
Jo, fast det var egentligen bara ett namnbyte från SS, vilka bedrivit trafiken i Stockholms stad sedan urminnes tider.

Behölls samma organisationsnummer när SS bytte namn till SL? Det hade varit lite kul om så vore fallet. :)
Hur var det med ägandet? SS måste väl ha ägts av Stockholms stad (kommun) i början, och var det i så fall 1967 som hela rasket skrevs över på Landstinget?

Men man kan ju inte räkna SL som rent länstrafikbolag i ordets rätta bemärkelse förrän de tog över all trafik i hela länet, från Singö i norr till Torö i söder. Därefter tog det ju ytterligare några år innan man tog över nästan* alla SJ-linjerna i Roslagen. T.ex SJ 816 Rimbo-Rånäs-Knutby som blev dagens SL 648 först under sommaren 1972.
* Nästan = UL808 är än idag är en "kvarglömd" f.d. SJ-linje i Roslagen.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: JDS skrivet 30 september 2012, 09:51:24 AM
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2012, 07:27:23 AM
Jo, fast det var egentligen bara ett namnbyte från SS, vilka bedrivit trafiken i Stockholms stad sedan urminnes tider.

Närmare bestämt sedan 1916, så urminnet är ganska kort (men bra) i det här fallet.

Hörjelöverenskommelsen (1964) hade ju den uttalade ambitionen att göra kollektivtrafiken till en landstingsangelägenhet så det var redan "från början" meningen att SL skulle bli länstrafikbolag (fast det begreppet fanns inte då). Men de första åren var det en del juridiska provisorier avseende ägarskap och organisation. Märkesåren för SL som "länstrafikbolag" tycker jag snarast är 1964 (Hörjelöverenskommelsen) och 1971 (50-kortet), men det kan ju finnas fler nyanser...

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2012, 09:40:01 AM
Behölls samma organisationsnummer när SS bytte namn till SL? Det hade varit lite kul om så vore fallet. :)
Hur var det med ägandet? SS måste väl ha ägts av Stockholms stad (kommun) i början, och var det i så fall 1967 som hela rasket skrevs över på Landstinget?

Jodå, det är samma organisationsnummer, bolaget bytte namn. "Skrevs över" är väl inte riktigt rätt begrepp, landstinget köpte ju aktierna på riktigt (somliga skulle förstås se allting som en enda stor socialdemokratisk skenbokföringsövning)  ;D

Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Leif Eklund skrivet 30 september 2012, 10:13:37 AM
UL startade väl 1978?

Leif
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 30 september 2012, 10:23:01 AM
Göteborgs Stad eller kommun, som det då hette, var ju egentligen egenbestämmande och inte riktigt med i GLAB med sina inomkommunala linjer utan skötte sitt när Göteborgs Spårvägar var en förvaltning inom kommunen fram till 1989. Det året blev Göteborgs Spårvägar ett aktiebolag inom kommunen och beslutanderätt om linjesträckningar, tidtabeller m.m. sorterades under namnet "Stadstrafiken Göteborg". Samtliga länstrafikbolagen i Väst uppgick 1999 i det nybildade Västtrafik AB.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2012, 10:46:19 AM
Citat från: Wetjo skrivet 30 september 2012, 06:55:20 AM
SL började bedriva sin trafik 1967 i innestaden med buss och tunnelbana. De första pendeltågen gick också i trafik 1967. Ganska snart kom ytterområdena med. Tror den sista "privata linjen" las ner 1973. Inte helt säker...
Kolla gärna med Max trafikminnen...

De första pendeltågen med SL som huvudman kom i trafik den 12 maj 1968. Det kördes X1-motorvagnar i några tåg dessförinnan men det var då SJ:s tåg helt och hållet.

Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: IJsbeer skrivet 30 september 2012, 17:34:34 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 30 september 2012, 10:23:01 AM
Göteborgs Stad eller kommun, som det då hette, var ju egentligen egenbestämmande och inte riktigt med i GLAB med sina inomkommunala linjer utan skötte sitt när Göteborgs Spårvägar var en förvaltning inom kommunen fram till 1989. Det året blev Göteborgs Spårvägar ett aktiebolag inom kommunen och beslutanderätt om linjesträckningar, tidtabeller m.m. sorterades under namnet "Stadstrafiken Göteborg". Samtliga länstrafikbolagen i Väst uppgick 1999 i det nybildade Västtrafik AB.

Säröbussarna och Styrsöbolaget tillhörde aldrig GS, men det stämmer att kommunen bestämde taxor och trafikutbud, så var det i praktiken i alla kommuner fram till nyligen då Västra Götalandsregionen tog över ägandet av Västtrafik.

Stadstrafiken var tidigare det kontor på kommunhuset som gav uppdraget (ett "mini-GL"), medan GS(AB), Styrsöbolaget och Säröbussarna utförde uppdraget, fram till att upphandling förändrade landskapet.
Titel: SV: Länstrafik bolag
Skrivet av: Resenären skrivet 02 oktober 2012, 17:57:04 PM
Länsbussarna var marknadsnamnet på det som fram till 1988 hette Örebro Läns Regionaltrafik AB och senare Länstrafiken i T-län AB när bussåkeridelen slogs ihop med det av Örebro Kommun ägda Örebro Trafik AB och blev dotterbolaget T-buss AB.

Länstrafiken i T-län AB blev 1993 Länstrafiken Örebro AB (LTÖ) när T-buss slogs ihop med åkeridelen i Sörmland och blev Näckrosbuss AB. Trafikhuvudmannaskapet i Sörmland blev samtidigt Länstrafiken Sörmland AB så som vi känner det idag. Företagsmässigt var inledningsvis all personal anställd i LTÖ, senare Länstrafiken Mälardalen AB som är det företag som idag servar såväl Länstrafiken Örebro, som Länstrafiken Sörmland som Västmanlands Lokaltrafik. Man kan säga att tre trafikhuvudmän med skiljda politiska styrelser har en gemensam tjänstemannaorganisation.

Näckrosbuss utökades senare med LiTA i Östergötland och ägandet breddades även till riskkapital innan man slog samman Näckrosbuss med SL Buss AB och det blev Busslink och så småningom Keolis och ägandet väl numera är helt utan huvudmannainblandning?