Nu står det klart att KR Trafik kommer att använda sig av två underentreprenörer för trafiken i Gästrikland, den trafik som bolaget nyligen vann anbudet för. Trafikstart i december. Som tidigare framkommit här på Bussnack kommer Stadsbussarna AB att utföra en del av trafiken. Nu är det också klart att VS & Perssons Bussar blir underentreprenör.
Stadsbussarna kommer att utföra den del av trafiken som har stationering i Gävle medan VS & Perssons kommer att utföra den som utgår från Sandviken enligt ett pressmeddelande från KR Trafik.
Den trafik som KR i egen regi kommer att utföra kommer att utgå från Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.
De tre företagen arbetar nu gemensamt inför övertagandet av trafiken. Vart och ett av företagen kommer att ordna med lokaler, rekrytering och fordonsinköp till respektive område.
/MrH
Vad händer med Nobinas depå i Sandviken?
Man jobbar troligen febrilt med just lokalfrågor osv men inget är klart ännu såvitt jag förstår.
/MrH
Citat från: MrH skrivet 28 april 2012, 16:23:03 PM
Den trafik som KR i egen regi kommer att utföra kommer att utgå från Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.
Någon som vet hur många bussar dessa fyra depåer har?
/Jesper Persson
Citat från: KG skrivet 28 april 2012, 16:28:55 PM
Vad händer med Nobinas depå i Sandviken?
Det beror på vem ägaren är, och vad denne planerat. Nobina äger ju själva inte en enda depå, utan hyr bara.
Hej !
Totalt ska det väl röra sig om 45 bussar i avtalet, 41 landbygsbussar och 4 stadsbussar i Sandviken !
Mvh Peter Ö
Varför lägga anbud om man inte orkar köra själv?
Kan man lika gärna låta bli.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2012, 22:58:16 PM
Varför lägga anbud om man inte orkar köra själv?
Kan man lika gärna låta bli.
Att lägga ut en del på underentreprenörer är inget konstigt. En anledning kan också vara att få väck någon konkurent.
Har inte Stadsbussarna nu spelat ut sin roll med det namnet?
Nu expanderar man och måste väl byta namn igen...
Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2012, 09:54:56 AM
Har inte Stadsbussarna nu spelat ut sin roll med det namnet?
Nu expanderar man och måste väl byta namn igen...
Nej, det är ju fortsatt tätortstrafik som Stadsbussarna Sverige AB ska syssla med, nu även tätortstrafik i Sandviken. Och korta lokallinjer mellan Gävle och Sandviken är ju närmast att betrakta som tätortstrafik de också.
Ett namnbyte känns inte som ett måste. Möjligtvis att Nettbuss nån dag i framtiden kastar in sitt eget firmanamn i början, så det juridiska namnet skulle bli "Nettbuss Stadsbussarna AB", för att passa in intill Nettbuss Express AB och Nettbuss Sverige AB. Men det skulle i så fall precis som på expressbussarna ändå inte synas utåt.
Enligt pressmeddelandet ska VS/Perssons utföra trafiken i o från Sandviken och Nettbuss/Stadsbussarna den som utgår från Gävle.
Det känns ju rätt naturligt att man lägger ut den delen på underentreprenörer, just Gävledelen leder till stora samordningsvinster med Stadsbussarna.
Med tanke på det som varit tidigare känns det dock väldigt oväntat att man valt VS/Perssons som underentreprenör i Sandviken, VS är väl ett bolag i Björkskoncernen och relattionerna mellan KR o dem har ju varit väldigt frostiga för att uttrycka sig milt, men samarbetet kan ju ha varit extremt påtvingat för att få lönsamhet.
Citat från: Jesper Persson skrivet 28 april 2012, 17:28:39 PM
Någon som vet hur många bussar dessa fyra depåer har?
/Jesper Persson
Citat från: Peter Öden skrivet 28 april 2012, 19:50:36 PM
Hej !
Totalt ska det väl röra sig om 45 bussar i avtalet, 41 landbygsbussar och 4 stadsbussar i Sandviken !
Mvh Peter Ö
Det är det (ungefärliga) totala antalet ja, men jag tror Jesper syftade på de fyra depåer som jag nämnde som dem platser där KR kommer att utföra trafik under egen flagg, dvs Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.. :) Så frågan kvarstår, är det någon som vet hur många bussar som idag finns på dessa platser?
/MrH
Är det någon som vet vilka bussar som är aktuella? Och kommer Stadsbussarna och VS/P att äga bussarna eller kommer de att ägas av KR och underentreprenörerna endast att köra dem?
Citat från: MrH skrivet 29 april 2012, 21:57:13 PM
Det är det (ungefärliga) totala antalet ja, men jag tror Jesper syftade på de fyra depåer som jag nämnde som dem platser där KR kommer att utföra trafik under egen flagg, dvs Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.. :) Så frågan kvarstår, är det någon som vet hur många bussar som idag finns på dessa platser?
/MrH
Norrsundet har 2 bussar, Ockelbo 3 st, Gysinge har 4 st och Hofors har också 4 st.
Tack för den informationen, Gavlis. :)
Citat från: AO skrivet 29 april 2012, 22:11:57 PM
Är det någon som vet vilka bussar som är aktuella? Och kommer Stadsbussarna och VS/P att äga bussarna eller kommer de att ägas av KR och underentreprenörerna endast att köra dem?
Som jag förstått det kommer Stadsbussarna respektive VS/P att själva äga bussarna.
/MrH
När det gäller VS & Perssons Bussar som ingår i Björkskoncernen, så är det väl sannolikt med VDL. Även KR-trafik kan man nog tänka sig VDL. För Stadsbussarnas del är väl en inte allt för vild gissning MAN.
Några andra funderingar:
Kommer linje 95 Gävle - Norrlandet att bli en gul stadsbusslinje från december med samma design som stadstrafiken i Gävle?
Kommer linje 41 Gävle - Sandviken - Hofors att trafikeras med dubbeldäckare (av märke VDL) från december?
Hur ser det ut med krav på lågentre? Personligen hade jag ju gärna sett att man flyttade några av de ledvagnar KR får över i Uppland till Gästrikland.
Hej!
Kan det bli att man flyttar över 4 st korta gasbussar till Sandviken och köper in 4 st längre gasbussar till Gävle då behov finns till fler större bussar i Gävle?
Sedan from 2013/14 är väl kravet att det ska vara 20 st gasbussar i Gävle?
Ser man på Karlstad så ska alla bussar i och med nya avtalet ha minst 47st sittande på alla avgångar och här är Gävle långt efter med nuvarande vagnpark när det gäller antalet sittande på varje avgång och Karlstad är ändå en mindre stad..
Varje buss kräver inte mer än en förare så lönekostnaden är ingen ökning!
Så vill man gasa på och få fler resande är Karlstad långt före med nya avtalet, vad missade Gävle Kommun/X-trafik med detta avtal att få mycket fler resande? Jo det är fel i avtalet på kravet i storleken på bussarna att locka fler resande, för har man en bil och istället ska ta bussen så är iaf kravet att man har en sittplatts när man åker oftast, detta fungerar tyvärr inte idag på flera linjer!
Hej!
Vill man få fler resande på linje 1 i Gävle mellan Valbo-Centum v.v kanske man borde baka in hela denna linje i zon 61 dvs 2-zon indelningen vid Valbo Kyrka upphör och flyttas till Valbo Köpstad ist..
Det vore värt för Stadsbussarna och prova under ett/två år då dom har fritt fram att styra över priserna i avtalet och se hur resandet ändrar sig...