Bilderna togs för en dryg timme sedan på hpl Halmsjön på Arlanda.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0033-1.jpg)
Nylackerad och redo att rulla vidare på nya avtalet.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0034-1.jpg)
Förarplats
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0035-1.jpg)
Sköna flygbussar har vi!
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0036-1.jpg)
Synd dock att några säten har fått bytas ut pga skadegörelse och annat..
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0038-1.jpg)
Plats för resväskor
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0039-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0040-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0042-1.jpg)
Blev himla nöjd med denna bild!
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0043-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0044-1.jpg)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 28 april 2012, 09:32:17 AM
Synd dock att några säten har fått bytas ut pga skadegörelse och annat..
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0037-1.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0038-1.jpg)
//Jacob
Skulle ju inte krävt så mycket tänkande för att begripa att man skulle ha samlat sätena utbytta till Noco Flex på ett ställe längst bak och inte som nu sprida ut dem i bussen.
Ser ju fördj..ligt ut.
Antar att det är någon extern verkstad typ i Säffle som gjort jobbet.
Hej! Detta lär bli en riktig långmilare om den ska gå kvar på nya avtalet! Dryga 169000 mil vid senaste besiktning 2011-10-31.
Vet du mer om vilka som blir kvar? Har hört följande: 5446-5448, 5450-51 samt 6737-6744. 54-vagnarna hår gått mellan 103000-169000.
Synd att inte kosta på bussen en ny reg-skylt när man ändå lägger pengar på ny lack och nya dekaler...
Citat från: Bese001 skrivet 28 april 2012, 11:20:06 AM
Hej! Detta lär bli en riktig långmilare om den ska gå kvar på nya avtalet! Dryga 169000 mil vid senaste besiktning 2011-10-31.
Vet du mer om vilka som blir kvar? Har hört följande: 5446-5448, 5450-51 samt 6737-6744. 54-vagnarna hår gått mellan 103000-169000.
5602, 5603, 5744-5748, 5753, 5755, 5757, 6332, 6333 blir också kvar ett tag i det nya avtalet.
Citat från: caa skrivet 28 april 2012, 15:42:00 PM
5602, 5603, 5744-5748, 5753, 5755, 5757, 6332, 6333 blir också kvar ett tag i det nya avtalet.
5591,5592 blir dom övertaliga också? väntar med spännig på bilder på vanhoolerna ;)
Citat från: Håkan_E skrivet 28 april 2012, 10:04:12 AM
Skulle ju inte krävt så mycket tänkande för att begripa att man skulle ha samlat sätena utbytta till Noco Flex på ett ställe längst bak och inte som nu sprida ut dem i bussen.
Ser ju fördj..ligt ut.
Antar att det är någon extern verkstad typ i Säffle som gjort jobbet.
Noco Flex? Detta är väl inte Nocostolar, Nocostolar är ju såna som t.ex sitter i Nacka/Värmdös Scania Omnilink.
//Jacob
Underbar buss att köra. Farthållare och bra ljus. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 29 april 2012, 14:48:59 PM
Underbar buss att köra. Farthållare och bra ljus. :)
Och underbar buss att åka! Skönare stolar får man leta efter :) Just 5452 är min favorit i serien, för den har det sköna kylfläktsljudet och spaken för bakåtlutning är kvar på min favoritplats, övriga vagnar utom 5448 saknar spaken så man kan ej luta bak. Men 5448 har så lamt ljud :P
//Jacob
Citat från: Björn Ax skrivet 29 april 2012, 14:48:59 PM
Underbar buss att köra. Farthållare och bra ljus. :)
Hörselkåpor krävs ju för att köra skrotet...
Citat från: caa skrivet 28 april 2012, 15:42:00 PM
5602, 5603, 5744-5748, 5753, 5755, 5757, 6332, 6333 blir också kvar ett tag i det nya avtalet.
6390 kommer visst att försvinna vilket faktiskt gör mig lite förvånad. Det märks också att den inte är fixad inför nästa avtal. Misstänker att bussen stannar hos Nobina men flyttas till ett annat län och får ny länslack. Frågan är bara var den kommer hamna?
Citat från: KG skrivet 29 april 2012, 15:15:26 PM
Hörselkåpor krävs ju för att köra skrotet...
Knappast. Efter ett 20-tal mil i en B9S är dessa tysta jämförelsevis. Samt har helt okej fjädring fram.
Citat från: KG skrivet 29 april 2012, 15:15:26 PM
Hörselkåpor krävs ju för att köra skrotet...
Det var dom skönaste bussarna nobina hade när jag körde där innan 67-serien kom. Tyckte inte dom var särskilt högljudda.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Just 5452 är rätt högljudd, men jag tycker det låter härligt :) det är kylfläkten som låter, se filmerna:
http://www.youtube.com/watch?v=jZDpTF1cA20&feature=plcp&context=C48fa3a1VDvjVQa1PpcFNfzMLVKkja87sVELjaXJG6opPWEzeG2KM%3D (http://www.youtube.com/watch?v=jZDpTF1cA20&feature=plcp&context=C48fa3a1VDvjVQa1PpcFNfzMLVKkja87sVELjaXJG6opPWEzeG2KM%3D)
http://www.youtube.com/watch?v=zu8_mNdXDes&feature=relmfu (http://www.youtube.com/watch?v=zu8_mNdXDes&feature=relmfu)
//Jacob
Irriterande med sånt ljud när man kör.. men 169000 mil är inte illa..
Är det ingen som orkat ta sig tid att rengöra kylaren samt kontrollera termostater etc? Det är inte alls bra för fordonet att fläkten belastats och snurrar konstant, dvs även när den inte behövs. Det leder bara till onödigt slitage och störande buller för resenärer och boende som knappast tycker att ljudet är särskilt "härligt".
Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2012, 17:33:10 PM
Är det ingen som orkat ta sig tid att rengöra kylaren samt kontrollera termostater etc? Det är inte alls bra för fordonet att fläkten belastats och snurrar konstant, dvs även när den inte behövs. Det leder bara till onödigt slitage och störande buller för resenärer och boende som knappast tycker att ljudet är särskilt "härligt".
Så där har väl alla 54XX Arlandavagnar låtit så länge jag kan minnas, vilket är flera år då jag ännu ej blivit senil. ;D
Mina felrapporter i ärendet har bara resulterat i ett snorkigt svar från verkstaden i stil med "fungerade vid koll".